Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-16, 11:53
Medlem
smoerreboms avatar
Hade jag varit Bali hade jag tagit dumpar på den där nollan Gösta Hulténs twitt och stämt för förtal sen om han frias. Lätta pengar

Vicken tidning är han på? Sjukt oproffsig Twitter
Citera
2021-09-16, 11:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Blir väldigt förvirrad här. Personen som jag tror är den som anmält hanif är snart 20 år och kontakten som anmälts är när personen var 15-17 år som jag förstått det? Så antingen är jag helt fel ute eller så är 15 åringen eller 17 åringen = snart 20 åringen

Personen som snart fyller 20 år har ett snarlikt namn, men har inget med affären att göra.
Citera
2021-09-16, 11:54
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
En fråga till den som vet: vad innebär det att man har anmält anonymt?

Är det en sekretessregel som skyddar anmälare som vill vara anonyma, eller handlar det om att anmälaren rent tekniskt åstadkommit en anmälan som inte kan härledas till en bestämd person (exempelvis ett osignerat brev innehållandes en anmälan)?

Om det är en digital ”anonym” anmälan borde ju anonymiteten vara avhängig att det inte finns tekniska eller rättsliga möjligheter att ta reda på vem som skickade anmälan. Man kan då också fråga sig om det finns metadata hos polisen, huruvida metadatan är en allmän handling, och i sådana fall om denna handlingen är offentlig så att man kan begära ut den.

Vem som helst kan lämna in en anmälan. Om åklagaren i det här fallet anser att det kan föreligga brott har denne en skyldighet att utreda brottet. I detta fallet bygger anmälan på expressens artiklar (om jag inte är helt ute och cyklar). Troligtvis kommer åklagaren inte inleda någon förundersökning (förutsatt att inte mer bevisning inkommer) och anmälan kommer att slängas i papperskorgen.
Citera
2021-09-16, 11:55
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Jag förespråkar högre straff för falsk tillvitelse och förtal.

Jag förstår, och här finns några trådar att diskutera ämnet du förespråkar. (FB) Några funderingar angående brottet falsk tillvitelse
(FB) Visst faller detta under rubriken grovt förtal?

Sitter du förövrigt på initierad information om MUF-ungdomen och Hanif Bali (som ej redan har exponerats i media/sociala medier), något som berättigar en diskussion om vad du har för åsikter om straffvärden?

Oerhört spännande med denna tråd
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Hade jag varit Bali hade jag tagit dumpar på den där nollan Gösta Hulténs twitt och stämt för förtal sen om han frias. Lätta pengar

Som Ebba fick erfara så kan det vara förtal även om det som sägs bevisligen är sant, så funkar lagen i Sverige.
Citera
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Ja, det finns ett sånt brott.
Vad har det med Hanif Bali att göra?

Det Hanif anklagas och som tur är, också prövas för är den berättelse flickan delat med sig till en "mr white knight" som tog på sig att gå ut med berättelsen på sociala medier.
Jag håller helt med Hanif om detta (ur din länkade artikel)
Han välkomnade också en eventuell rättslig prövning av saken.

Det är det enda sättet att lagligt bli rentvådd, men för den svenska metoo-pöbeln kommer det naturligtvis aldrig vara nog.
De vill bara se heteromän krossas och blod flyta, om så bara för anklagelsen och antydan till att han betett sig "patriarkalt".
Precis samma sak som redan drabbat Catenacci, Staffan Heimersson, Ulf Brunnberg, Benny Fredriksson, Ingvar Oldsberg, Martin Timell, Paolo Roberto och nu Anders Öfvergård och många många fler.

Då har du inte läst speciellt många tidningar idag, det har att göra med Hanif Bali för att Hanif Bali är polisanmäld för det brottet:

https://aktuelltfokus.se/hanif-bali-...uell-posering/

https://www.svd.se/hanif-bali-jag-ha...agot-olampligt

https://www.expressen.se/nyheter/akl...-beslut-i-dag/

Han är alltså både polisanmäld för brott, samt anklagad för olämpligt beteende.
Citera
2021-09-16, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom

Nog många av de här kackerlackorna som blivit skärmdumpade den senaste veckan. Bali lär kunna casha in enorma summor i framtida stämningar.
Citera
2021-09-16, 11:57
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Ja, jag förde in "ingen rök utan eld", och du höll med om att det gällde anklagelsen mot tjejen, men absolut inte mot Bali, varför?

Förstår att du inte vill svara så jag gör det åt dig:
Alla anklagelser mot Bali måste vara falska eftersom du sympatiserar med honom politiskt.
Alla anklagelser mot tjejen som anklagar Bali måste vara sanna, eftersom du sympatiserar med honom politiskt.

Dvs dubbla måttstockar.
Suck.. jag ger upp, du vann! Duktig idiot.
Citera
2021-09-16, 11:57
Medlem
CyberIngmars avatar
En från #jagärhär. Drevet är från pöbeln den här kvinnan själv tillhör.

Citat:
Känns det bra i själen nu
@hanifbali
? Nu när du har skaffat en mobb mot den unga tjejen som är ett barn under 18 år? Är du stolt nu?

Ska tjejen få skyddad identitet och skyddat boende p g a drevet? Har tjejen blivit mordhotad?
Du har ett ansvar nu Hanif!

https://mobile.twitter.com/LinneaAnn...12447589748739
Citera
2021-09-16, 11:58
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Formuleringen är ju aningen skruvad men vad han menar är förmodligen att han har bevis för att tjejens version av det hela inte stämmer. Exempelvis kan han ha loggat deras kommunikation och med det styrka att han faktiskt har avvisat hennes inviter och liknande.

Så kan det vara. Det är rätt så troligt, skulle jag till och med säga.

Men jag förstår inte hur HB kan tro att det är att betrakta som ett bevis.
Senast redigerad av Troian 2021-09-16 kl. 12:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Vem som helst kan lämna in en anmälan. Om åklagaren i det här fallet anser att det kan föreligga brott har denne en skyldighet att utreda brottet. I detta fallet bygger anmälan på expressens artiklar (om jag inte är helt ute och cyklar). Troligtvis kommer åklagaren inte inleda någon förundersökning (förutsatt att inte mer bevisning inkommer) och anmälan kommer att slängas i papperskorgen.

Absolut! Tror samma som du. Jag reagerade bara på att anmälan var ”anonym” och undrade vad detta egentligen betyder.
Citera
Medlem
fittslems avatar
Jag har även tagit skärmdumpar till höger och vänster, blir många förtalsdomar som kommer rulla ut i höst/vinter och mycket pengar åt Hanif.

Kan skapa en delad mapp som alla kan gå in och länka det dom hittar i, nån som är intresserad?
Senast redigerad av fittslem 2021-09-16 kl. 12:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in