Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-17, 09:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Oj då han kanske är skyldig ändå.

Det skulle jag inte ta för givet. Förundersökningen får visa om det finns någon substans i anklagelsen mot HB.
Citera
2021-09-17, 09:40
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är väldigt uppenbart att någon eller några vill få bort Hanif Bali. Tidpunkten är perfekt vald på så sätt.

Snart ska Moderaterna nominera kandidater till nästa riksdagsval. Det här som händer nu innebär att det är stor risk att Hanif Bali inte är med på listan. Utan denna händelse hade han varit helt självklar på listan. Han är ju en av de mest kända Moderaterna och har många anhängare.

Dessutom har en av hans fiender räknat ned på internet, sedan december, tills de skulle sätta igång denna aktion. Den har varit planerad sedan länge.

Yes, och denna komplott kommer inte kvällspressen att skriva om. Tjejerna har skapat en honeypot åt HB om han nu trillade ner i den eller ej får vi väl se men tidpunkten är såklart den allra sämsta för HB och bästa för vänsterliberala falangen inom MUF.
Citera
2021-09-17, 09:41
Medlem
chuckprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuttle
Fördelen med det här är väl att FUP:en blir publik förr eller senare. Eller måste förundersökningen gå vidare till åtal för att den ska bli publik?

Måste gå till åtal för att bli publik. Skulle åkl mot förmodan åtala HB så lär delar av FUP skyddas av sekretess med hänsyn till flickan omyndig samt att handlar om sex.
Citera
2021-09-17, 09:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Wow!

Alltså, en vanlig åklagare beslutar inte om att inleda en förundersökning som hon inte tror kan gå till åtal.

Men särskilda åklagarkammaren kanske tar sig an hur oseriösa anklagelser som helst för att kunna utesluta alla misstankar?

Jag försöker vara jävulens advokat här lite grann och se om det finns någon annan anledning än att Hanif är uppenbart skyldig...

Sannolikt bygger beslutet på att 17-åringen själv gjorde en anmälan igår. Jag har svårt att tro att en anonym anmälan baserad på en tidningsartikel skulle leda till en förundersökning.
Citera
2021-09-17, 09:42
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det skulle jag inte ta för givet. Förundersökningen får visa om det finns någon substans i anklagelsen mot HB.

Yes, det kan vara en åklagare med politisk agenda t o m. Vi får väl se, bara allt är öppet och inte av "känslig natur" och allt stängs in.
Citera
2021-09-17, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Enligt Fria Tider så har denne 17-åring också okynnesanmält en 34 årig kvinna för att ha krävt sexbilder.

https://www.friatider.se/therese-i-s...-av-17-aringen

Ja, folk som jobbar på Fria Tider är korkade och slarviga. Det var andra som anmälde TdW för att hon upprepade gånger bett tjejen lägga upp nakenbilder, och tjejen ville inte gå vidare med någon utredning när polisen hörde av sig.
Citera
2021-09-17, 09:43
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
För dum kommentar för att kommentera egentligen. "jag tänker logiskt" ungefär som folk gjorde med kapten klänning och andra förövare.

Nej, Kapten Klänning visade på att han var sexbrottsling under hela tiden. Lyssna på SR dokumentären.
Citera
Medlem
Citat:
Wow!

Alltså, en vanlig åklagare beslutar inte om att inleda en förundersökning som hon inte tror kan gå till åtal.

Men särskilda åklagarkammaren kanske tar sig an hur oseriösa anklagelser som helst för att kunna utesluta alla misstankar?

Jag försöker vara jävulens advokat här lite grann och se om det finns någon annan anledning än att Hanif är uppenbart skyldig...

Nja så är det väl inte. En förundersökning öppnas väl om det finns skäl att anta att en brott kan ha begåtts som går att utreda. Tror du blandar ihop det med när åtal väcks.
Citera
Medlem
Åklagare inleder förundersökning om om misstänkt utnyttjande av barn för sexuell posering mot Hanif Bali.
Citera
2021-09-17, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Sannolikt bygger beslutet på att 17-åringen själv gjorde en anmälan igår. Jag har svårt att tro att en anonym anmälan baserad på en tidningsartikel skulle leda till en förundersökning.

Jag tror du missar min poäng.
En åklagare inleder inte en förundersökning hon inte tror kan leda till åtal. Oavsett vem det än är som anmält och oavsett vad det är för brott.

Skiljer sig åklagarkammaren på den här punkten och isåfall hur?
Citera
2021-09-17, 09:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Det betyder dock inte att det behöver ha med verkligheten att göra, vad åklagaren tror. Lambertz-incidenten visar det tydligt:

Citat:
Utredningen mot Lambertz läggs ner

– Insikten har nog mognat även hos åklagaren de här dagarna. Jag förstår att hon fattade häktningsbeslutet, de flesta åklagare hade nog gjort samma sak, men det var en väntad utgång att han snart skulle få andas fri luft, säger Salomonsson.

https://www.expressen.se/nyheter/val...rtz-laggs-ner/
Citera
2021-09-17, 09:45
Medlem
chuckprinces avatar
Citat:
Wow!

Stämmer inte, en förundersökning syftar till att faställa vem som är skyldig till brott SAMT om det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal. I det inledande skedet har åkl därför inte tagit ställning till om hen tror att åtal kan väckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in