Citat:
Ursprungligen postat av
Nulb
Vad pratar du om?
Nej, det utgör inte förtal att meddela sin omgivning att man tror att en tilltalad som friats fortsatt är skyldig. Det är förtal om det inte är försvarligt att lämna uppgifterna. Nog för att förtal kanske inte är det lättaste brottet att förstå men sett till den mediala uppmärksamhet som varit kring brottet de senaste åren tycker jag det är förvånansvärt många som har en väldigt felaktig uppfattning om hur brottet i fråga fungerar.
Att meddela sin omgivning om att man fortsatt betraktar en tilltalad som friats som skyldig kan utgöra förtal, vilket är väldigt annorlunda än att det (som du skriver) innebär förtal.
Jo, det kan visst utgöra grunderna för förtal om du meddelar din omgivning att en person som friats från ett brott egentligen är skyldig ändå. Är man friad ska man betraktas som oskyldig, eftersom det står i Sveriges rikes lag. Jag länkar igen:
https://lagen.nu/1994:1219
Om man däremot meddelar om en person kan ha begått ett brott utan att dennes skuld prövats i en rättegång kan det vara gränslandet för vad som är förtal och inte. I det här fallet tror jag exempelvis inte att tjejen i fråga eller Moderaterna kommer att dömas för förtal. Men det beror också på att han inte genomgått en rättslig prövning. Och jag har mig veterligen aldrig påstått att Hanif Bali är oskyldig. Jag har däremot sagt att om han blir friad ska han betraktas som oskyldig. Är det fel eller hur ser du då på saken?
Anklagar du en person för något brottsligt helt utan bevis, vilket var exakt vad jag efterfrågade när jag pratade med den där vänsterstollen, så kan det mycket väl utgöra grunden för förtal.