Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nej, precis som jag skrev innan saknar EKMR betydelse vid prövningen av förtal.

Enskilda meningar bygger ju helheten, ord är trots allt mer än meningslös transportsträcka. Men skönt i vart fall att vi rett ut frågan att det kan utgöra förtal och att det inte per automatik utgör förtal.

Det är jag. Däremot arbetar jag inte med straffrätt.

Saxar in Brottsbalken kap. 5 § 1 st. 1

Det som är aktuellt är alltså om man:
- Utpekar någon som brottslig
- Klandervärd i sitt levnadssätt, eller
- lämnar uppgifter för att utsätta någon för missaktning

Utifrån denna bakgrund kan det absolut utgöra förtal att gå runt på byn och berätta hur illa bonden luktar. Inte en uppenbar bedömning men finns absolut scenarion där det ryms inom brottsrubriceringen.

Men vad ska du med en jurist till, du har ju google?
Nu upptäckte du att jag aldrig sagt något av det du påstod utan att allt var ett missförstånd där du helt enkelt inte hade kollat upp allt jag skrev, vilket är något märkligt då noggrannhet borde vara något en jurist är duktig på.

Precis, om man utpekar någon som brottslig är en grund för ett förtalsåtal. Så om man nu skulle sprida att han är pedofil och ägnar sig åt olaglig verksamhet kan det utgöra en grund för ett förtalsåtal, alltså hade jag rätt i det. Därmed inte sagt att Bali är oskyldig eller att det faktum att man säger att han har gjort något brottsligt måste leda till förtal, utan det jag säger är att anklagar man honom bör man åtminstone redovisa de bevis man har, vilket var grunden i hela den här kvällen osedvanligt idiotiska debatt med diverse lallare på Flashback.

Alltså nu ska jag inte trampa dig på dina professionella tår, men om jag fick välja skulle jag nog hellre valt Google som juridiskt hjälpmedel än dig efter ditt slarvande här...
Citera
2021-09-17, 22:34
Medlem
Hanif Bali är oskyldig tills bevis finns och han är dömd.

Dessvärre lever vi i piss tider där man måste istället bevisa sin oskuld när det kommer till dessa "sexbrott".

Han är redan körd även om det inte är sant.
Folk kommer lägga det på minnet.

Någon vill komma åt honom och allt som krävs är någon liten historia.

Så jävla vidrigt så jag vill spy.
Senast redigerad av DeekinTT 2021-09-17 kl. 22:37.
Citera
2021-09-17, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sthlm4h
Sanningen finns antagligen lite mitt emellan.

Han omdömeslöst flirta och umgicks med en minderårig tjej. Antagligen hade han inte haft något emot mer men det hela vart en långdragen process. Hon gillade honom och hängde kvar. Dröjde på det hon insåg att han ville åt.

Han träffar hans nuvarande och väljer avsluta. Avslutet sker antagligen på ett för tjejen dåligt sätt och plötsligt.

Han avsluta antagligen på ett ”elakt sätt” för hans nuvarande kanske rent av sett konversationer och han gör som 9/10 män skulle gjort. Svartmålar tjejen inför hans flickvän. Visar henne stolt texter han skrivit till henne att sluta höra av sig etc.

En sårad minderårig tjej känner sig nu både utnyttjad och värdelös. Detta ihop med alla som hela tiden sagt till henne hur olämpligt det hela var får henne inse ”shit han lovade mycket och lurade mig”.

Och här är vi nu.

Men glöm inte vem den vuxna är som agerat fel på flera punkter.

Helt korrekt. Om det nu inte kommer fram bevis som pekar på att han han är helt solklart oskyldig , typ att tjejen visar sig vara helt labil och lider av psykotiska vanföreställningar etc, så kommer hans förtroende vara enormt skadat och det bär han ensam ansvar för.
Citera
2021-09-17, 22:36
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
De har ju gått ut i media. Det är ju motsatsen till att vara tyst utåt.

Jaha redogör då för vad kritiken består av, alltså lite mer detaljerat än att det råder en tystnadskultur. Ge mig detaljer!
Citera
2021-09-17, 22:37
Avstängd
sparekonomen joel (@JoelESvensson) Tweeted:
Tillsammans ska de försöka bilda regering 2022
https://t.co/BphL42i91K https://twitter.com/JoelESvensson/st...128269322?s=20
Citera
2021-09-17, 22:38
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT

Dessvärre lever vi i piss tider där man måste istället bevisa sin oskuld när det kommer till dessa "sexbrott".

Han är redan körd om det inte är sant.
Folk kommer lägga det på minnet.

Hanif var tidigt ute och sa: "Bevis för inget"...

Men inget presenterat.

Citera
Medlem
zeke5s avatar
En stilla undran
Vad är det som gör att politiker alltid utsätter sig för risker av diverse slag?
kontaktar minderåriga
sätter toblerone på utgifter på reseräkningen
umgås med pedofiler
hänger ut folk på socialmedia
går på porrklubbar
kör fulla
låter sig mutas
betalar inte Tv avgift när den fanns

Är politiker dumma i huvudet eller saknas något i deras tanke förmåga?
Som förtroendevald måste man för fan sköta sig och tänka efter
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT

Jepp! Borta är tiderna då män fick tafsa fritt och män med högre ställning kunde pippa runt med unga tjejer som trodde det så krävdes för få jobb.
Citera
2021-09-17, 22:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Man kan ta araben ur öknen men inte araben ut ur araben.
Men varken Bali eller du är araber.
Citera
2021-09-17, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Detaljer som rör brottsutredning ska hon givetvis inte prata om med media då det kan påverka och förstöra utredningen. Det är viktigt för utredningen att Hanif inte vet om vad åklagaren och polisen vet just nu.

Okej, så det faktum att han är anmäld för att bett henne om bilder, är inget som kan nämnas i en intervju? Där har du nämligen fel…både reporten och tjejen kan närma sig kärnfrågan utan att nämna för mycket.

Men att hon, oemotsagt, få påstå att han försökt, genom påtryckningar, tillskansa sig sex av henne, det är således ok? Det är alltså en brottslig handling i sig och kan rubriceras som försök till våldtäkt.

Du måste inse att intervjun är tillrättalagd och passar ”syftet” mycket väl… detta är INTE hennes egna ord. Aldrig!
Citera
2021-09-17, 22:40
Medlem
LepraHunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Hur bevisar man oskuld? Han väntar såklart på att se vad hon har, för att sedan bemöta det.
Problemet är att hon förmodligen har det sedvanliga flaket fullt av MEH..., men folk kommer bara att minnas ”jajustevardetintenåtskitmedvåldtäkter” och så får Hanif dras med den stämpeln för att samma folk inte orkar bry sig om att kolla upp fakta. Dessa hyenor till attentionwhores är livsfarliga när de piskar igång rykten utan att behöva stå för vad de åstadkommer.
Citera
2021-09-17, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zem1
Jepp! Borta är tiderna då män fick tafsa fritt och män med högre ställning kunde pippa runt med unga tjejer som trodde det så krävdes för få jobb.

Eller så är han oskyldig men uthängd i media så ändå körd.

Idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in