Citat:
Nu upptäckte du att jag aldrig sagt något av det du påstod utan att allt var ett missförstånd där du helt enkelt inte hade kollat upp allt jag skrev, vilket är något märkligt då noggrannhet borde vara något en jurist är duktig på.Nej, precis som jag skrev innan saknar EKMR betydelse vid prövningen av förtal.
Enskilda meningar bygger ju helheten, ord är trots allt mer än meningslös transportsträcka. Men skönt i vart fall att vi rett ut frågan att det kan utgöra förtal och att det inte per automatik utgör förtal.
Det är jag. Däremot arbetar jag inte med straffrätt.
Saxar in Brottsbalken kap. 5 § 1 st. 1
Det som är aktuellt är alltså om man:
- Utpekar någon som brottslig
- Klandervärd i sitt levnadssätt, eller
- lämnar uppgifter för att utsätta någon för missaktning
Utifrån denna bakgrund kan det absolut utgöra förtal att gå runt på byn och berätta hur illa bonden luktar. Inte en uppenbar bedömning men finns absolut scenarion där det ryms inom brottsrubriceringen.
Men vad ska du med en jurist till, du har ju google?
Enskilda meningar bygger ju helheten, ord är trots allt mer än meningslös transportsträcka. Men skönt i vart fall att vi rett ut frågan att det kan utgöra förtal och att det inte per automatik utgör förtal.
Det är jag. Däremot arbetar jag inte med straffrätt.
Saxar in Brottsbalken kap. 5 § 1 st. 1
Det som är aktuellt är alltså om man:
- Utpekar någon som brottslig
- Klandervärd i sitt levnadssätt, eller
- lämnar uppgifter för att utsätta någon för missaktning
Utifrån denna bakgrund kan det absolut utgöra förtal att gå runt på byn och berätta hur illa bonden luktar. Inte en uppenbar bedömning men finns absolut scenarion där det ryms inom brottsrubriceringen.
Men vad ska du med en jurist till, du har ju google?
Precis, om man utpekar någon som brottslig är en grund för ett förtalsåtal. Så om man nu skulle sprida att han är pedofil och ägnar sig åt olaglig verksamhet kan det utgöra en grund för ett förtalsåtal, alltså hade jag rätt i det. Därmed inte sagt att Bali är oskyldig eller att det faktum att man säger att han har gjort något brottsligt måste leda till förtal, utan det jag säger är att anklagar man honom bör man åtminstone redovisa de bevis man har, vilket var grunden i hela den här kvällen osedvanligt idiotiska debatt med diverse lallare på Flashback.
Alltså nu ska jag inte trampa dig på dina professionella tår, men om jag fick välja skulle jag nog hellre valt Google som juridiskt hjälpmedel än dig efter ditt slarvande här...