Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-18, 22:22
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Oljeverket är igång. Regeringen har gett kommando.

Ja, jättebra att det är igång och exporterar el. 25% mindre utsläpp än kolkraften i Polen som det exporterar till. Regeringen sitter självklart inte och beordrar vilka kraftverk som ska göra vad. Hur jävla obildad är du egentligen?
Citera
2021-09-18, 22:25
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Man köper därifrån det är billigast för tillfället. Vi exporterar drygt 300 gånger mer el till Polen än vi importerar. Vi exporterar mer till Tyskland också.
Sverige är det land i EU som exporterar mest el I förhållande till befolkningen.
https://www.svk.se/press-och-nyheter...ehov-i-vinter/

Men vi behöver importera el på vintern och har underskott. Sen är priset nu svindyrt. Kommet bli mer import från Tysklands och Polens kolkraft. Priset stiger säkert till 5-6kr kw/h. Regeringen visar återigen brist på ledarskap och att kunna leda landet
Citera
2021-09-18, 22:26
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Ja, jättebra att det är igång och exporterar el. 25% mindre utsläpp än kolkraften i Polen som det exporterar till. Regeringen sitter självklart inte och beordrar vilka kraftverk som ska göra vad. Hur jävla obildad är du egentligen?
Oljeverk är inte kärnkraftverk.
Citera
2021-09-18, 22:46
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Oljeverk är inte kärnkraftverk.

Har någon påstått det?
Är du förståndshandikappad?
Citera
2021-09-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Då är det iallafall skönt att bo i Sverige och inte något av de andra länderna i Norra Europa.

V har ju i särklass starkast elnät och största export:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Just nu exporterar vi ofattbara 5558 MV till i stort sett alla länder runtomkring oss. Billig är vår el också. Vi exporterar el för ca 100 miljoner kronor/dag.

Vår elexport har också ökat hela tiden sedan 2010, då vi inte hade något elöverskott alls, och vårt överskott förväntas fortsätta öka:
https://pbs.twimg.com/media/EuLD50UXEAAn6Vg.jpg
Det hänger märkligt nog samman med att Skåne och Sydsverige får tacka nej till 10.000-tals nya jobb eftersom sttömbristen leder till utländska företag inte kan etablera sig.
Citera
2021-09-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
https://www.svk.se/press-och-nyheter...ehov-i-vinter/

Men vi behöver importera el på vintern och har underskott. Sen är priset nu svindyrt. Kommet bli mer import från Tysklands och Polens kolkraft. Priset stiger säkert till 5-6kr kw/h. Regeringen visar återigen brist på ledarskap och att kunna leda landet
Det där blir jättespännande!
Citera
2021-09-18, 23:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det viktigaste är att rösta bort regeringen. Det är måste till ett regeringsskifte för normal taxa för elkunder.
Vilket parti står för återstart av Sveriges Kärnkraft?
Citera
2021-09-18, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vilket parti står för återstart av Sveriges Kärnkraft?

Finns inte. Idioterna förstår inte. Barsebäck går ju inte att återstarta, det rivs ju nu. Den viktigaste kraftkällan vi hade i södra Sverige. FOSSILFRI.

Ändå varje gång jag ska se ett nyhetsprogram på TV så står Bolund och Stenevi där. Varje jävla kväll. Representanter för ett jävla 3%-parti. Som driver de aningslösa sossarna framför sig. Bedrövligt.

Idioter som inte fattar hur el produceras och distribueras.
Citera
2021-09-19, 00:30
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Finns inte. Idioterna förstår inte. Barsebäck går ju inte att återstarta, det rivs ju nu. Den viktigaste kraftkällan vi hade i södra Sverige. FOSSILFRI.

Ändå varje gång jag ska se ett nyhetsprogram på TV så står Bolund och Stenevi där. Varje jävla kväll. Representanter för ett jävla 3%-parti. Som driver de aningslösa sossarna framför sig. Bedrövligt.

Idioter som inte fattar hur el produceras och distribueras.
#Yatsys förslag om att Rösta Bort Regeringen, är således en flöjt som spelar för döva och retarderade öron? Det han föreslår, kan inte förändra Sveriges situation över huvud taget?
Senast redigerad av Trolltestet 2021-09-19 kl. 01:22.
Citera
2021-09-19, 00:50
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Eftersom regionen Sverige kan ha en nettoexport så innebär det iaf att vi har bättre tillgång.
Eller hur?

Sverige har ingen elbrist.
Sverige har effektbrist.

Lär dig skillnaden innan du börjar skriva i trådar om elpriser.
Citera
2021-09-19, 03:07
Medlem
Jag förstår inte hur folk kopplar samman svensk elexport eller elimport med deras privata elräkningar. Egentligen har de förhållandena inte med varandra att göra.

Jag har inte råd med att köpa en absolut ny Scania- eller Mercedeslastbil av värstingmodellerna men ändå exporteras och importeras det dagligen lastbilar över Sveriges gränser. Kan ingen politiker hjälpa mig att ändra på den saken?

Mvh

Salig Dumbom.
Citera
2021-09-19, 03:19
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag förstår inte hur folk kopplar samman svensk elexport eller elimport med deras privata elräkningar. Egentligen har de förhållandena inte med varandra att göra.
Fortums erbjudande om fast elpris till mig var 70% högre idag än det pris de erbjöd förra året.

Sommaren har dock varit så torr att vattenkraft i Sverige seems out of the question.. så.. well.. Vad bör jag svara på deras erbjudande?
Senast redigerad av Trolltestet 2021-09-19 kl. 03:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in