Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-21, 02:30
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur räknar du då?
(Nu höftar jag till lite on the fly. Så det blir säker lite fel).
Säg 2 kWh/per mil och räckvidd 30 mil. Ger 60 kWh batteri i bilen.
8 M bilar. Med 3000 mil/år håller batterierna 10 år.
8 M * 60 kWh/10 år * 50kWh/kWh= 2.4GWh för produktion per år för batterier i Sverige. Det kan inte vara ett hinder.

Jag blandade någonstans ihop G och T, som Tryckvakt uppmärksammade.

Vi har nog el så att det både räcker till batteritillverkning och till att ladda elbilarna. Hur det är med elnätet vet jag inte...

Citera
2021-09-21, 02:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Dock är det mer för konspirationsforum.
I det här fallet finns fakta. Och det finns hjälp från SKV att tolka. Dom är nämligen tvungna att flöja direktivet. (Alternativ se till att få dispens, vilket dom gjort).

Så du menar att om man analyserar politisk retorik och ser att bakom det som sägs så kan man se strävanden som inte framförts så är det konspirationsteorier?
I det här fallet handlade det ju snarast om att tränga in djupare i dokumentationen om ACER’s regelverk.
Det kan ju också vara så att du tycker att du har rätt att avfärda allt som framförs som inte stämmer med dina åsikter? Vilkendera så är det uppenbart för mig att du framför åsikter och gör en hel del kategoriska uttalanden där jag har en annan uppfattning än du.
Jag rekommenderar alla att försöka se skillnaden mellan fakta och värderingar.

IMO är det inte särskilt väl genomtänkt att hävda att "jag har rätt och du har fel" angående något som ytterst speglar värderingar. Värderingar är inte mer än värderingar. Till skillnad från fakta.

Citat:
Man kan tycka mycket om EU, men det råder inget tvivel om att dom vill få till en inre marknad och få bort konkurrenshinder.

Vad EU "vill", om något sådant enkelt kan beskrivas, kan inte uttryckas så enkelt. Dessutom tycker jag att man måste vara tillräckligt realistisk för att inse att även om EU har övergripande mål, så styrs dess agernade löpande i huvudsak av dom politiker som för tillfället är EUs makthavare.

Citat:
Vad man sedan anser om det beror ju på hur man ser på marknader för varor och tjänster.
Den som menar att alla kommuner skall vara helt isolerade från varandra ser ju allt detta som helt fel.

Jag hoppas verkligen att du inser vad du gör här.
Att t.ex. hävda att Sverige i första hand bör föra en energipolitik som säkrar elleveranser till svenska elkonsumenter och svenska företag tiil en rimlig prisnivå är inte samma sak som att "mena att alla kommuner ska vara helt isolerade".

Din argumentationsteknik och din retoriska teknik motverkar ibland ditt syfte.

Citat:
Det förstod jag inte riktigt.
Det blir en prisnivå som beror på produktionskostnad. Det är vad producenterna får och kunderna betalar.

Det där har ju motbevisats av vad som händer just nu. I Sverige, i UK och i Europa. Priserna "på marginalen" dominerar vid prissättningen i stället för medelproduktionskostnaden.
Eller menar du att kostnaden för att driva dom svenska vattenkraftverken, kärnkraftverken och vindkraftverken har tagit ett språng uppåt i sommar? Hur förklarar du i så fall det språnget?

Citat:
Så fort priset går över det kommer produktionen att öka på produktionen varvid priset faller.
Stiger efterfrågan (för att vi får det bättre och använder med el) så kommer nya producenter komma till och de gamla att öka på produktionen.

Exakt hur marknadsekonomi fungerar kan variera en hel del. I många lände har det varit staten som byggt upp både produktion och distribution av el. Många projekt har tagit lång tid, ibland flera årtionden. Bra och säkra energisystem måste byggas upp med en långsiktig plan i åtanke. Att överlåta det helt på marknaden kan få ödesdigra konsekvenser. Det kan naturligtvis också felaktig politik få.
Några exempel där investeringar i hög grad gjorts av eller styrts av samhället.
– Svensk vattenkraft
– Det svenska kraftnätet
– Svensk kärnkraft
– Fransk kärnkraft

Vad tror du hade hänt om inte samhället hade tagit på sig en överordnande roll, som i dom här exemplen?

Citat:
Sedan, som jag pekade på tidigare så är spotmarknaden en handel på marginalen. De stora mängderna är i fasta avtal som kan ha helt andra prisnivåer.

Har du siffror på hur mycket som är bundet och hur mycket som är rörligt?
I Sverige och i andra länder?
Jag har intrycket att dom stora förbrukarna ofta köper rörligt.
Det intrycker har jag fått av rubriker om stora företag som är missnöjda med höga elpriser.

Citat:
Har du hittat något tvång att sälja???
Det lär du inte ha, så varför uppkommer den frågan?

Tvånget som finns, som jag uppfattar det, är att följa det uppgivna regelverket.
Du kan läsa mer om det här.
Kort:
https://extranet.acer.europa.eu/Offi...0S2%202020.pdf
I detalj:
https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...9R0943&from=EN

Jag har inte gjort det ännu, men jag rekommenderar dig (och andra som har tankar om detta) att läsa hela det detaljerade dokumentet ovan.

Intentionerna låter bra. Detta är inte helt infört ännu och Sverige har lyckats få en del dispanser under 2021. Kanske blir det spännande att se vad som händer efter årsskiftet? Kanske inte?

Citat:
Däremot kommer naturligtvis producenterna jobba för att vinstmaximera.

Säkert! Förhoppningsvis inte, som t.ex. OPEC emellanåt gör, genom att minska produktionen tills dom får upp priserna till en nivå som dom är nöjda med.

Citat:
Och som jag pekat på tidigare så finns troligen vinst att göra i att lägga till pumpkraft till vattenkraften. Ca 3900 MW till skulle man kunna ordna från de större älvarna. Krävs ca 25% prisskillnader över tiden för det. Och det skall väl vind och sol ordna.
Dock ansöker ingen då man tror att statens nuvarande regleringar hindrar det.

Kanske är det bra med pumpkraft, men jag är lite skeptisk. Om det är bra eller inte beror bl.a. på behovet av balanskraft, vilka alternativ som finns och vad dom olika alternativen kostar.

Som det ser ut nu i Sverige har vi ganska gott om energi. Vi har nästan alltid gott om effekt. Enlnätet räcker i huvudsak. Elnätet har en del flaskhalsar och vid toppbelastning, en kall vinterdag, kan det hända att effekten inte räcker.

Det som ser ut att behövas mest nu är mer effekt i syd- och mellansverige. Antingen via utbyggt elnät, som kommer att ta ca 10 år eller mer, eller via nya (eller gamla, t.x. återstart av en reaktor i Ringhals) källor i syd/mellan-sverige.

Citat:
(Får C mer inflytande med tiden får vi nog se det. Dom driver linjen att markägaren bestämmer).

Det där upplevde jag som lite flummigt i det här sammanhanget.
– Vill du att alla privata tillgångar ska överföras till staten?
– Vill du att fastighetsägare inte har något inflytande över sina fastigheter?
– Vill du att exproprieringsreglerna ändras?

Visst behövs expropriering ibland, men i övrigt tycker jag att äganderätten är färd att slå vakt om.

Citat:
--------------
Du kan grunna över olja. Hade det varit bättre för oljeproducerande länder att aldrig exportera en enda liter utanför landets gränser.
Att vi har den höga levnadsstandard vi har beror just på de globala marknaderna. Utan de är det medeltida agrarkultur som gäller.

Här har vi igen det som jag tycker är din tvivelaktiga retoriska teknik.
Ja, energi är energi, men det finns olika former och förutsättningarna för att distribuera olika energiformer är olika. Så även tillgångar, relaterade till det egna behovet.

Tror du att något oljeproducerande land hade exporterat om deras produktionskapacitet knappt hade räckt till den inhemska förbrukningen?

Anta att du bor i en liten by med 25 hushåll och du hade en generator som täcker din egen förbrukning. Din generator är den enda i byn. Byrådet har bestämt att dom ska lotta om vem som får el varje dag. Vad skulle du tycka om det när barnen fryser, kanske fryser ihjäl, i huset på vintern?

Jag tycker att du sammantaget ser ut att inte vara öppen för att diskutera fördelar och nackdelar med något som du låst dig vid en uppfattning om.
Då blir det svårt att föra en meningsfull diskussion.
Jag har pekat på några exempel där jag tycker att du resonerar och argumenterar märkligt ovan. Vi får se om det har varit meningsfullt.

Citera
2021-09-21, 07:27
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kritik mot Concas artikel i Forbes
Författaren, Conca, hävdar att medlemmar i regeringen vill ersätta kärnkraft med naturgas. Det har jag aldrig sett eller hört tidigare.

Författaren hävdar att politiken som bedrivs baseras på "willful ignorance".

Jag tycker att den politik som bedrivits kan och bör kritiserats och ifrågasättas i ett antal avseenden. När det t.ex. gäller, som jag ser det, för tidig stängning av kärnkraftsreaktorer som fortfarande behövs, så har det hävdats att det beror på att fortsatt drift inte varit lönsam. Att det inte fattats politiska beslut som, trots bristande lönsamhet, förhindrat dom senaste nedläggningarna tolkar jag som en följd av synen på risker med fortsatt drift och osäkerhet runt förvaring av avfall bl.a. Men "willful ignorance" är en påhittad anklagelse riktad mot en meningsmotståndare. Det gör inte nytta i en debatt att hitta på.

Författaren hävdar att den svenska energipolitiken gör Sverige beroenda av Ryssland. Det påståendet ser jag ingen som helst grund för. Blandar han ihop med Finland som är beroende av Ryssland för att få sin kärnkraft att fungera?

Det är vilseledande att skriva som att södra Sverige försörjs av el från kolkraftverk i Polen och Danmark. Jag har inte kollat siffror, men det skulle förvåna mig om det inte är betydligt mindre än 1% av elen som har importerats från kolkraftverk. Sett över året.

Författaren skriver att 78% av svenskarna "stongly support nuclear energy". Well...
Concas text publicerades 2021-02-28. Den senaste opinionsundersökning som hade gjorts då och som Concas refererar till, gjordes av Novus i november 2020. Där var resultatet detta.
1. Avveckla kärnkraften genom politiska beslut: 16%
2. Fortsätta använda de kärnkraftverk som idag finns, men inte bygga några nya reaktorer: 31%
3. Fortsätta använda kärnkraften och vid behov bygga nya reaktorer: 39%
4. Tveksam, vet ej: 14%
Alternativ 2 innebär avveckling på sikt. Det är IMO ohederligt att kalla det för "strongly support".
Concas skiver också att bara 11% vill avveckla kärnkraften. Det är fel hur man än väljer att tolka siffrorna ovan, som han hänvisar till.

Han skriver att Sveriges elförbrukning ökar. Här är siffrorna för 2001 och några av de senaste åren.
Enligt data ökade förbrukningen långsamt fram till 2001. Sedan har den i huvudsak minskat:
2001: 150,5 TWh
...
2018: 141,1 TWh
2019: 138,3 TWh
2020: 133,9 TWh

Concas visar också att han inte förstår samspelet mellan vattenkraft och vindkraft. Alternativt ska det han skriver tolkas som "willful ignorance".
Läs själv dom två avsnitt som inleds:
"The installation of a large fraction..."
"Furthermore, Svenska Kraftnät..."

Jag orkar inte rada upp alla fakta och sakfel som finns där.

Sedan gör Concas en kalkyl baserad på sina egna felaktiga siffror och hans uppgifter om att Sverige måste bygga ut 12000 MW gaskraftverk som ska drivas med rysk naturgas som, hur man än räknar, inte stämmer med verkligheten.

Concas anger att maximala effektbehovet under vintern i Sverige är 28200 MW.
Om man anger en sådan siffra bör man ange vad man menar.
Här är de senaste årens toppförbrukning (under en timme, ungefärliga uppgifter från olika källor):
2017/2018: 26 700 MWh/h (Effektreserven aktiverades inte)
2018/2019: 25 200 MWh/h
2019/2020: 23 200 MWh/h
2020/2021: 25 517 MWh/h

En tio-årsvinter blir det mer. Då kan effektreserven behöva aktiveras.

Concas avslutar med att varna för att Sveriges förutsättningar kan liknas med vad som orsakade problemen med elproduktion i Texas i vintras. Där var huvudproblemet att nästan inget i elnätet tålde vinter så att bl.a. dom pumpar som skulle pumpa gas till gaskraftverken stannade. Varvid huvuddelen av elproduktionen upphörde.

Sammantaget tycks inte Concas förstå begreppen effekt och energi när man ser hur han resonerar. Kanske är han så förblindad av sitt starka engagemang för kärnkraft så att han inte kan se objektivt på alternativ?

Jag tycker att Concas har en hel del poänger. Genom att han slarvar med fakta och kommer med en rad direkt felaktiga uppgifter så tappar han IMO all trovärdighet och då återstår i stället för ett meningsfullt budskap, nästan ingenting.

Jag beklagar att inte någon, antingen Concas själv eller Forbes, minst faktagranskat texten. Om han argumenterat för kärnkraft med fakta och sakargument hade han fått långt större genomslagskraft, IMHO.

Väl utvecklat svar!

Håller med, klantigt att slarva så där då han har rätt i det stora
Citera
2021-09-21, 11:30
Medlem
Politikerna kan själva, precis över natten, besluta om att sänka elpriset med säkerligen 30% men om detta vill inget parti ens höras tala om. Därtill är era pengar alltför åtråvärda för politikerna.

Det är bara att granska er privata elräkning och konstatera att det mesta består av skatter, avgifter och moms på allt detta. Moms t.o.m på skatter!
Citera
2021-09-21, 11:55
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Du pekar på några ganska uppenbara absurditeter.

– Det är bättre att inte bygga ut elnätet så att Mellansverige och Sydsverige kan få mer el från vattenkraftverk i norr, för då kommer hela Sverige att få dyrare el eftersom mer kommer att skickas till andra länder via utlandsförbindelserna.

– Om norr-syd-kapaciteten byggs ut så äventyras både Hybrit och Northvolt.

Om det stämmer så måste det bero på något fundamentalt fel i hela konstruktionen.

Sydvästlänken drogs igång 2021-07-27. Är det orsaken till att när elpriset skjutit i höjden i Sydsverige (SE4) under augusti-september så har Mellansverige (SE3) ofta följt efter med samma eller nästan lika högt pris?

Sydvästlänken har än så länge inte bidragit till någon förhöjd överföringskapacitet.
Det omvända gäller snarare:

Citat:
Vad är det som händer i vårt kraftsystem? Idag mellan kl. 13 och 19 är den tillgängliga överföringskapaciteten till södra Sverige den lägsta sedan avregleringen 2011. Detta sker trots att Sydvästlänken tagits i drift. Kan @svenskakraftnat förklara vad som händer?

https://twitter.com/CarlBerglof/stat...83642254401536

Länk till graf:

https://twitter.com/CarlBerglof/stat...401536/photo/1

Jag vill ta tillfället i akt och be om ursäkt eftersom jag fört in felaktig information i debatten.

Mitt argument gällande 70%-direktivet stämde inledningsvis: Du är dessutom inte kapabel att ta in det faktum att Sverige förbundit sig att tilldela marknaden 70% av överföringskapaciteten på alla sammanlänkningar vilka också innefattar utlandsförbindelser, för att i inlägg #349 plötsligt förbytas till det totalt felaktiga påståendet : Eftersom Sverige enligt EU-kommissionens direktiv alltid är skyldigt att låta 70% av den inhemska elproduktionen ska vara tillgängligt för export så bevisar du naturligtvis inget angående effektläget i Sverige genom att påpeka att export sker..

Rätt ska vara rätt och jag ska inte ens försöka skylla tilltaget på att jag blev uppriktigt sagt förbannad under debatten, jag ber dock inte de lågpannade idioter (ni vet vilka ni är) som retat upp mig om ursäkt.
Citera
2021-09-21, 12:06
Medlem
Citat:
Jo, om det vore brist skulle vi importera.
Istället exporterar vi. Då har vi överflöd.

T,om din kommunistkompis Den gode lögnaren påstår att det råder effektbrist ute i Europa, så vad återstår då för oss att importera?

Sorry, kunde inte låta bli att göra ett klockrent serve-ess på en usel korpspelare....

Citat:
Överföringskapaciteten på utlandsförbindelser ska upprätthållas
Utlandsförbindelserna är viktiga hörnstenar för att integrera elmarknaderna inom
EU. Kommissionen har därför utarbetat miniminivåer för tillgänglig kapacitet för
handel mellan elområden. Elmarknadsförordningen3 är tydlig med att en TSO ska
tilldela marknaden minst 70 procent av överföringskapaciteten på alla
sammanlänkningar, vilka också innefattar utlandsförbindelser. Sverige kan därför
inte införa nationella bestämmelser som tillåter att den tilldelade
överföringskapaciteten är lägre än 70 procent.

https://www.regeringen.se/4afc14/con...-i-elnaten.pdf
Citera
2021-09-21, 12:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Politikerna kan själva, precis över natten, besluta om att sänka elpriset med säkerligen 30% men om detta vill inget parti ens höras tala om. Därtill är era pengar alltför åtråvärda för politikerna.

Det är bara att granska er privata elräkning och konstatera att det mesta består av skatter, avgifter och moms på allt detta. Moms t.o.m på skatter!

Var det inte ungefär så en gång att när den skattekonstruktion som vi nu lever med när det gäller el kallades "grön skatteväxling" när den infördes, efter hand höjdes och även belades med moms på skatten?

Det ska i så fall betyda att arbetsavgifter och löneskatt sänks med motsvarande dom ökade inkomsterna från skatt och moms på energi.

Det måste ha blivit något fel där, eller är det bara jag som inte sett skattesänkniningarna?

Citera
2021-09-21, 12:30
Medlem
Citat:

– Hur viktigt är det att EU försöker skapa ett EU-gemensamt nät för balanskraft?

"Smarta nät" och "smarta mätare", som IEA nämner att det finns med i den överordnade planen får en del konsekvenser. Jag har peronligen lite blandade känslor för allt detta, men det kan delvis bero på att jag inte är tillräckligt insatt.

Om det kommer att visa sig att detta är ännu ett fall där EU kör över Sverige och svenskarna för att uppnå fördelar för medborgare i andra delar av EU och för Brussel så kommer jag inte att bli överraskad.

Eftersom en tredjedel av all vattenkraft i Europa finns i Sverige och Norge så besvaras den första frågan angående balanskraft med ett rungande ja när det gäller "viktighet".
Det är därför mycket märkligt när påtvingad miljöanpassning av vattenkraften kommer att leda till stor inverkan på åtminstone Sveriges förmåga att förse Europa med balanskraft, särskilt när tyskarna stängt ned all kärnkraft (som till skillnad mot vindsnurrorna kan agera systemstabiliserande svängmassa) till år 2022.

Norge är som vanligt vinnaren eftersom de inte är med i EU.

SVK skriver enligt följande på sidan 106 i framtidsrapporten:

Citat:
6.3.4 Konsekvenser för kraftsystemet beroende på omfattningen av miljöåtgärder
Omprövningen av svensk vattenkraft kommer att pågå under nästan 20 år.
Omprövningen innebär att vattenkraften ska miljöanpassas så att största möjliga
nytta för vattenmiljön och en nationell effektiv tillgång till vattenkraftsel uppnås.
Begreppet effektiv tillgång till vattenkraftsel omfattar fler egenskaper än de som
analyserats i detta fördjupningsavsnitt. Till exempel har många kraftverk också
viktiga elberedskapsförmågor som behöver beaktas av vattenmyndigheterna vid
domstolsprövningen. Ur ett totalförsvars- och beredskapsperspektiv i händelse av
krig, är värdet av inhemsk flexibilitet än högre eftersom det inte går att säkerställa
att import kan ske i samma omfattning som i fredstid. De simuleringar och
analyser som beskrivs i avsnitt 6.3.2 och 6.3.3 ska användas för att beskriva vilken
påverkan som omprövningen av vattenkraft kan få för kraftsystemet beroende på
omfattningen av miljöåtgärder.
Åtgärdsalternativet k1, som motsvarar att alla vattenförekomster når god ekologisk
status, får som förväntat störst påverkan på kraftsystemet. Simuleringsresultat
innebär en relativt stor produktionsförlust som får genomslag genom ökade
årsmedelpriser, och en negativ årlig energibalans. Även vattenkraftens
balanseringsbidrag minskar i k1. De höga priserna innebär även att inte lika stor
del av Sveriges elbehov kan tillgodoses i känslighetsanalysen.
Åtgärdsalternativet k2, som innebär samma miljöåtgärder som i k1 men där
kraftverk över 10 MW med torrfåror över 500 meter undantas, får också relativt
stora konsekvenser på kraftsystemet. Simuleringsresultaten innebär en betydligt
lägre påverkan på produktionsförlust, årsmedelpris och energibalans i jämförelse
med k1. Påverkan på balanseringsbidraget är ungefär densamma med k2 som med
k1. Det påvisar att miljöåtgärder som innebär en relativt stor flödesförlust i
vattenkraften får betydelse även om endast kraftverk utan torrfåra miljöanpassas.
Åtgärdsalternativet k3, som motsvarar gränsen för betydande negativ påverkan på
kraftproduktionen 1,5 TWh, uppvisar marginella effekter på kraftsystemet. Om mer
omfattade flödesåtgärder genomförs innebär det en påverkan på kraftsystemet. De
utmaningar som beskrivits för scenario Elektrifiering förnybart och Elektrifiering
planerbart förstärks av en mer omfattande miljöanpassad vattenkraft.

https://www.svk.se/siteassets/om-oss...nalys-2021.pdf

"Smarta nät" och "smarta mätare" är endast en omskrivning för elransonering.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-09-21 kl. 12:53.
Citera
2021-09-21, 12:44
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Sydvästlänken har än så länge inte bidragit till någon förhöjd överföringskapacitet.
Det omvända gäller snarare:

Den har väl bidragit med överföringskapacitet, men det hjälper ju inte om det inte finns något att överföra.

Sydvästlänken förbinder Hallsberg nära Örebro och Hurva nära Eslöv. Om det finns gott om el i Mellansverige och ont om el i Sydsverige så skulle länken kunna göra nytta, men nu finns, som jag ser det, främst två orsaker eller problem som gör att det inte finns gott om el i Mellansverige.
1. För tidig nedstängning av minst en av Ringhals 1 och 2.
2. Otillräcklig kapacitet i nätet mellan dom stora kraftverken i norr och Mellansverige.

Som jag uppfattat det.

Citera
2021-09-21, 12:47
Medlem
Citat:
Den har väl bidragit med överföringskapacitet, men det hjälper ju inte om det inte finns något att överföra.

Sydvästlänken förbinder Hallsberg nära Örebro och Hurva nära Eslöv. Om det finns gott om el i Mellansverige och ont om el i Sydsverige så skulle länken kunna göra nytta, men nu finns, som jag ser det, främst två orsaker eller problem som gör att det inte finns gott om el i Mellansverige.
1. För tidig nedstängning av minst en av Ringhals 1 och 2.
2. Otillräcklig kapacitet i nätet mellan dom stora kraftverken i norr och Mellansverige.

Som jag uppfattat det.

Jag är av exakt samma uppfattning och tror att du har rätt!
Citera
2021-09-21, 12:51
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Stora delar kommer inte behöva värma upp sina hem så här års, vilket borde minska efterfrågan på el
Bor du i ett varmt land eller? Här pendlar temperaturen mellan 6 och 14 grader.
Citera
2021-09-21, 13:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Eftersom en tredjedel av all vattenkraft i Europa finns i Sverige och Norge så besvaras den första frågan angående balanskraft med ett rungande ja.
Det är därför mycket märkligt att miljöanpassning av vattenkraften kommer att leda till stor inverkan på åtminstone Sveriges förmåga att förse Europa med balanskraft, särskilt när tyskarna stängt ned all kärnkraft (som till skillnad mot vindsnurrorna kan agera systemstabiliserande svängmassa) till år 2022.

Norge är som vanligt vinnaren eftersom de inte är med i EU.

SVK skriver enligt följande på sidan 106 i framtidsrapporten:

https://www.svk.se/siteassets/om-oss...nalys-2021.pdf

"Smarta nät" och "smarta mätare" är endast en omskrivning för elransonering.

Det hänger ju inte alls ihop!

EU försöker minska Sveriges vattenkraftsproduktion med vad som beskrivs som miljökrav och samtidigt få mer Svensk vattenel som balanskraft till kontinenten.

För det är väl ungefär så det är?

Det har ju redan på kort tid stängts en hel del små vattenkraftverk i stället för att ge dom tid att göra anpassningar så att t.ex. fisk kan komma förbi kraftverken. Det var också dumt, men det här är dumt på en betydligt större skala. Om nu dom här reglerna leder till omfattande nedstängningar av vattenkraftverk. Det ser minst ut att vara en risk.

För mig är det oklart vad "smarta elnät" kommer att få för konsekvenser. Om man t.ex. kan åstadkomma att elbilar som ska laddas över natten inte alla laddas samtidigt så är det väl bra? Bara bilarna laddats färdigt tills dom behövs.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in