Flashback bygger pepparkakshus!
2021-10-03, 21:24
Medlem
LiquidTensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Ja givetvis, det är ju lite svårt att inte ha kontakt om man har chattat fram och tillbaka i flera månader.

Det är också lite svårt att ha inte ha kontakt om man har träffats privat vid antal tillfällen
och minst en av de privata träffarna skedde hemma privat hos Hanif Bali i hans soffa.

För jag har mycket svårt att tro att den minderåriga flickan skulle ha brutit sig in hemma hos Hanif Bali
emot hans vilja och sedan suttit ihop med honom i hans soffa.

Hur skulle det då ha gått till, kan man undra, har flickan krossat ett fönster och gjort inbrott hemma hos Hanif Bali
och varför polisanmäldes inte det inbrottet då?

Det är ganska uppenbart att Hanif Bali givetvis visst haft en hel del kontakt med flickan
och likaså även välkomnat henne in i hemmet.

Den här bortförklaringen och efterhandskonstruktionen om att han skulle ha varit helt ointresserad håller ju bevisligen inte.

Har det framkommit något konkret som styrker att hon ens varit hemma hos honom förutom att hon påstår det? Såvitt jag vet är det hittills bara något hon själv påstått i intervjun i Sydsvenskan. Bali har inte bekräftat att någon av träffarna ska ha skett hemma hos honom vad jag vet, men länka gärna till det uttalandet om jag har missat det.
Citera
2021-10-03, 21:32
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidTension
Har det framkommit något konkret som styrker att hon ens varit hemma hos honom förutom att hon påstår det? Såvitt jag vet är det hittills bara något hon själv påstått i intervjun i Sydsvenskan. Bali har inte bekräftat att någon av träffarna ska ha skett hemma hos honom vad jag vet, men länka gärna till det uttalandet om jag har missat det.
Han har inte förnekat det heller.
Det var Moderaterna som pausade sin egna utredning och ville få det till ett polisärende. Förmodligen ansåg det material som fanns var såpass graverande att det var tvunget att prövas rättsligt även om hans uppträdande inte var juridisk brottsligt så förstod man att hans beteende bland yngre MUF tjejer var helt olämplig för att kunna fortsätta.

Han kanske kan flytta hem och fortsätta i KDP kurdiska demokratiska partiet, och börja twittra och grooma deras småtjejer, det gillar nog bruschorna.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-10-03 kl. 21:41.
Citera
2021-10-03, 21:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
"antal tillfällen" = 3 tillfällen, varav en var ett offentligt framträdande.

Dina försök till lingvistisk krigföring blir allt mer komiska.
Vid det offentliga mötet då redan Hanif innan hade själv gjort en vänförfrågan till henne på Insta, bara det är märkligt. Så skjutsar han hem henne efter mötet på kvällen i sin bil. Normalt?
Citera
2021-10-03, 21:39
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Han har inte förnekat det heller.
Det var Moderaterna som pausade sin egna utredning och ville få det till ett polisärende. Förmodligen ansåg det material som fanns var såpass graverande att det var tvunget att prövas rättsligt även om hans uppträdande inte var juridisk brottsligt så ansåg man han helt olämplig att kunna fortsätta.

Han kanske kan flytta hem och fortsätta i KDP kurdiska demokratiska partiet, och börja twittra och grooma deras småtjejer, det gillar nog bruschorna.

Eller så visste M att det inte fanns något olagligt och ville se fallet nerlagt som nu. De har tvättat sina händer och skandalen uteblev.
Citera
2021-10-03, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Nu är jag inte så juridiskt bevandrad måste jag medge men rubriceringen ”sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning” verkar inte längre existera. Och när den fanns verkade den avse fall med sexuell förbindelse och beviskraven var stränga då.

Det har flyttats in i 6kap 1paragrafen (våldtäkt)

Punkt 3 gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen.

Det ska dock sägas att HD är ganska snäva i sin definition "att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen."

Så även om HB hade haft sex med flickan så hade han i alla fall med stor sannolikhet inte blivit fälld under punkt 3.

HB kunde även bett om nakenbilder och om hade fått dem så hade han troligen inte blivit fälld. Då det inte i deras relation verkar inte ha skadat hennes hälsa eller utveckling.

Jag tycker HB var smart*, om han betett sig olämpligt, som bad om en anmälan. Då kan han avgå med flaggan i topp även om har betett sig olämpligt. (Som han kanske/troligen inte gjort)

*Hans flickvän kanske.

En sak jag undrar över är att åklagaren säger att det var inga nakenbilder. Måste det vara nakenbilder för att det ska vara sexuell posering?
Citera
2021-10-03, 21:41
Medlem
Holdingbreaths avatar
Om du tittar noga på bilderna av Jeffrey Epstein, Bill Clinton och prins Andrew ser du Balis skugga. Och MUF -tjejen står där bredvid honom.
Citera
2021-10-03, 21:43
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ja i alla fall särskilt om den 15 åringen, oavsett flicka eller pojke, också är i en viss beroendeställning, eller riskera hamna där,
för då kan det uppstå problem.

De flesta arbetsplatser, företag, klubbar, organisationer, partier, skolor, med flera, har givetvis den typen av riktlinjer
att man bör undvika sådant.

Hade Hanif Bali bara varit en vanlig privatperson alternativt flörtat med någon annan flicka utanför MUF, helst myndig,
då hade skadan kanske blivit lite mindre.

Menar du att HB har flörtat med bruden? Vad baserar du det på?
Citera
2021-10-03, 21:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Eller så visste M att det inte fanns något olagligt och ville se fallet nerlagt som nu. De har tvättat sina händer och skandalen uteblev.
Den har knappast uteblivit eftersom han tvingats tillbaka. Hans efterspel var helt orkestrerat för att inte skada partiet mer. Det är många Moderater som irriterat sig på Bali länge.
Citera
2021-10-03, 21:46
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ja givetvis, det är ju lite svårt att inte ha kontakt om man har chattat fram och tillbaka i flera månader.

Det är också lite svårt att ha inte ha kontakt om man har träffats privat vid antal tillfällen
och minst en av de privata träffarna skedde hemma privat hos Hanif Bali i hans soffa.

För jag har mycket svårt att tro att den minderåriga flickan skulle ha brutit sig in hemma hos Hanif Bali
emot hans vilja och sedan suttit ihop med honom i hans soffa.

Hur skulle det då ha gått till, kan man undra, har flickan krossat ett fönster och gjort inbrott hemma hos Hanif Bali
och varför polisanmäldes inte det inbrottet då?

Det är ganska uppenbart att Hanif Bali givetvis visst haft en hel del kontakt med flickan
och likaså även välkomnat henne in i hemmet.

Den här bortförklaringen och efterhandskonstruktionen om att han skulle ha varit helt ointresserad håller ju bevisligen inte.

Det är ju just brudens påståenden som inte håller. Därför som fallet är nerlagt.
Citera
2021-10-03, 21:48
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Den har knappast uteblivit eftersom han tvingats tillbaka. Hans efterspel var helt orkestrerat för att inte skada partiet mer. Det är många Moderater som irriterat sig på Bali länge.

HB är rättsligt rentvådd, partiet har inte tagit någon skada. Att HB personligen fick en karriärsmässig törn var redan klart innan utredningen påbörjades.

Det är bara så moderna drev och fulpolitik fungerar.
Citera
2021-10-03, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne

Ja att någonting direkt brottsligt skulle ha skett var det nog inte många som egentligen trodde heller.

Det behövde heller inte bli en allt för stor skandal, dock var det tillräckligt för att Moderaterna
inte längre önskar se att Hanif Bali sitter kvar som riksdagsledamot nästa mandatperiod,
vilket blir en förståelig och naturlig konsekvens av hans agerande.

För Moderaterna orkar nog knappast att under ytterligare fyra nya år behöva vara ständigt bekymrade
över vilka nya problem som Hanif Bali kan tänkas ställa till med och eventuella nya skandaler.
Senast redigerad av 12-12 2021-10-03 kl. 21:54.
Citera
2021-10-03, 21:50
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det har flyttats in i 6kap 1paragrafen (våldtäkt)

Punkt 3 gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen.

Det ska dock sägas att HD är ganska snäva i sin definition "att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen."

Så även om HB hade haft sex med flickan så hade han i alla fall med stor sannolikhet inte blivit fälld under punkt 3.

HB kunde även bett om nakenbilder och om hade fått dem så hade han troligen inte blivit fälld. Då det inte i deras relation verkar inte ha skadat hennes hälsa eller utveckling.

Jag tycker HB var smart*, om han betett sig olämpligt, som bad om en anmälan. Då kan han avgå med flaggan i topp även om har betett sig olämpligt. (Som han kanske/troligen inte gjort)

*Hans flickvän kanske.

En sak jag undrar över är att åklagaren säger att det var inga nakenbilder. Måste det vara nakenbilder för att det ska vara sexuell posering?
Grooming börjar sällan med grova nakenbilder i inledningen utan snälla frågor om vanliga selfies som sedan blir grövre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in