Citat:
Ursprungligen postat av
Thelonegunman
Nu är jag inte så juridiskt bevandrad måste jag medge men rubriceringen ”sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning” verkar inte längre existera. Och när den fanns verkade den avse fall med sexuell förbindelse och beviskraven var stränga då.
Det har flyttats in i 6kap 1paragrafen (våldtäkt)
Punkt 3 gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen.
Det ska dock sägas att HD är ganska snäva i sin definition "att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen."
Så även om HB hade haft sex med flickan så hade han i alla fall med stor sannolikhet inte blivit fälld under punkt 3.
HB kunde även bett om nakenbilder och om hade fått dem så hade han troligen inte blivit fälld. Då det inte i deras relation verkar inte ha skadat hennes hälsa eller utveckling.
Jag tycker HB var smart*, om han betett sig olämpligt, som bad om en anmälan. Då kan han avgå med flaggan i topp även om har betett sig olämpligt. (Som han kanske/troligen inte gjort)
*Hans flickvän kanske.
En sak jag undrar över är att åklagaren säger att det var inga nakenbilder. Måste det vara nakenbilder för att det ska vara sexuell posering?