Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-17, 17:50
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Upp som en sol och ned som en pannkaka!

Ja det föll platt den gången, inte minst för att de inte hade byggt partiet stabilt och för att bra ledarskap saknades. Bali är dock extremt erfaren, extremt smart och kan dra upp t.ex. MED över 4% med väljare från moderaterna. Lyckas detta så är de nog sedan stabilt kvar där och växer ytterligare.

Detta kan ge oss det första riktiga liberala partiet i riksdagen.
Citera
2021-09-17, 17:51
Medlem
Tråden är oerhört lång och jag orkar inte läsa mer än de senaste sidorna.

Det jag märker som inte direkt har berörts är väl främst det juridiska.

Naturligtvis måste ju åklagaren inleda en förundersökning om det hela om det har inkommit flera anmälningar om det hela.

Sen till kråksången...

I lagtexten står följande:
"8 § Den som främjar eller utnyttjar att ett barn under femton år utför eller medverkar i sexuell posering, döms för utnyttjande av barn för sexuell posering till böter eller fängelse i högst två år.

Detsamma gäller den som begår en sådan gärning mot ett barn som fyllt femton men inte arton år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling."

Det som har framkommit i massmedia är att kvinnan har påstått att Hanif Bali har gjort förfrågningar om nakenbilder. Kvinnan själv har aldrig påstått att några sådana bilder ska ha tagits- eller skickats på något sätt. Det enda hon har påstått är att hon har fått uppmaning om detta. Alltså faller "utför eller medverkar" rekvisitet. Det kan alltså i mina ögon omöjligen vara ett brott eftersom inga bilder har tagits.

Sedan kommer den moraliska frågan. Hanif Bali välkomnade ju en juridisk process där han skulle med säkerhet kunna bevisa sin oskuld.

MEN...

Sedan tillkommer PK-drevet. Även om ingen kommer att kunna lägga fram någon form av SMS- eller e-post logg som bevis för påståendet så kvarstår problemet. Det vore bisarrt om hon enbart hade muntliga utsaga som bevisning, rörde det sig om enbart är det ju fullständigt omöjligt att utreda. Om kvinnan sedan ifråga ändå ändrar sig till att det rör sig om just muntliga förfrågningar så kvarstår ju misstanken mot HB oavsett om det är fullständigt skitsnack eller ej.

HB är ju som bekant en kontroversiell person som mer än gärna sticker ut hakan och beredd att provocera och ta strid. Med all sannolikhet finns det gott om folk i de egna M-leden som också vill bliv av med honom eftersom han inte är "rumsren".

Risken är ju att han är rökt även om inte ett enda bevis lyckas komma fram. Frågan är ju då om M har kurage nog att faktiskt stå upp för vad som är rätt, eller om de faller för PK-trycket?

Tyvärr är det sååå jäkla lätt att sänka någon om man så vill. Ord står mot ord, och är man en offentlig person så är man oftast rökt hur jäkla mycket lögn det än är.
Citera
2021-09-17, 17:52
Medlem
Public Enemys avatar
Men om nu HB bett skolflickan om nakenbilder, då tycker jag att han har förbrukat allt förtroende hos mig.
En som beter sig så är inte lämplig att företräda mig i riksdagen..

Tänk bara om det varit min dotter....
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RepentNow
Förundersökning inleds efter att en bedömning gjorts vilken resulterat i att det finns skäl att tro att brott inträffat.

Snarare:

Citat:
Förundersökning inleds efter att en bedömning gjorts vilken resulterat i att det finns skäl att tro att ett brott eventuellt kan ha inträffat.

Läs även:

Citat:
Att förundersökningen har inletts mot Hanif Bali glädjer säkerligen riksdagsledamotens fiender. I själva verket betyder inte dagens besked från Åklagarmyndigheten särskilt mycket alls.
Citat:
Viktigt är dock att påpeka att beskedet inte på något vis innebär att politikern är på väg att bli åtalad, än mindre att han är skyldig.

Det är närmast ett självklart beslut som myndigheten har fattat. Att slänga en anmälan som har blivit så pass uppmärksammad som denna, och som dessutom rör en ledande politiker, i papperskorgen utan att ens sätta sig in i ärendet hade inte varit bra för åklagarnas renommé.

Ett sådant beslut hade på goda grunder lett till ramaskri.

Det som nu händer är att utredare sätter sig in i ärendet. Tittar igenom eventuellt existerande skriftligt material. Förhör flickan som har gjort anmälan. Förhör Bali.

Efter det? Antingen väcks åtal, eller så läggs utredningen ner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...garmyndigheten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
https://www.dagensmedia.se/medier/me...ranstalla-mig/

Ca 2 månadslöner netto på sin höjd.

E: Vet dock ej om skadestånd är skattepliktigt.

Huruvida ett skadestånd är skattepliktigt eller ej beror på vilken typ av skadestånd det handlar om.
Rent förmögenhetsrättslig skada (ex. utebliven arbetsinkomst) är i regel skattepliktigt medan ideella skadestånd ("jag blev ledsen") i regel inte är skattepliktiga.
Citera
Bannlyst
Undrar om SVT låter HB göra en likadan comeback dokumentär som Soran Ismail fick göra?
Där han kan berätta om när han kammade in sin sperma i svenska flickors hår 👮🏽‍♀️😂🍆💃💦✌️
Citera
2021-09-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ska vi summera tråden hittills? Sammanfattning

* "Gunpowder treason and plot" - vänsterfolk som t ex AE jobbar ihop med någon (AS) som en gång hade kontakt med HB för att få honom fälld på alla sätt och vis genom skvaller (hittills). De gör anmälan inte till polis, utan till Moderaterna.

* HB tillbakavisar alltihop och menar att det är oskyldigt, läxhjälp, samhällsdiskussioner - och att hon ville men inte han.

* någon privatperson tycker plötsligt det är hens ansvar att polisanmäla HB. Som grund till polisanmälan är en expressenartikel (!) om skvallret

* pga polisanmälan tar polisen kontakt med aktuella tjejen AS, 17 going on 18. Detta gör att de måste kontakta hennes målsman för att genom denne göra polisanmälan. Nu finns det alltså två polisanmälan mot HB.

* något bevis har förstås ännu inte setts till och lär inte göra förrän allt är klart i denna soppa. HB säger sig kunna rentvå sig totalt.

Fyll på med relevant info!

JA det är tyvärr en väldigt bra sammanfattning.

Med några korrigeringar. Ev "bevis" kommer aldrig att synas till eftersom förundersökningen kommer att läggas ned "brott ej styrkt" och beläggas med sekretess. Ingen offentlig handling.

De som anklagar kommer aldrig att lägga fram "bevis" i efterhand eftersom det bara finns "ord mot ord" och inga bevis.

Hanif får svårt att lägga fram motbevisning eftersom han då automatiskt kommer att "hänga ut" en stackars 17-åring.

Han kanske kan vänta till hon ör 18 och bränna på eftersom han ändå för all framtid är borta från politiken men då blir det i bokform eller något sådant och inte via twitter.
För han måste ju få in pengar till familjen i framtiden också
Citera
2021-09-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Ok, om vänstern nu så gärna vill bli av med Bali, hans väljare lär ju gå till SD lr AFS.
Ingen av dom som röstar på moderaterna och Bali kommer i alla fall rösta på nåt rödgrönt parti.
Snacka om nyttiga idioter 👮🏽‍♀️😂😂😂😂💃🍆💃🍆🇸🇪✌️🇸🇪

Åh nej 4000 nassar kommer att fortsätta rösta brunt åh kära nån hur ska vänstern klara sig ur det här

fakking pajas 🤡
Citera
2021-09-17, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av odok
Åh nej 4000 nassar kommer att fortsätta rösta brunt åh kära nån hur ska vänstern klara sig ur det här

fakking pajas 🤡

SD är Sveriges största parti med stor marginal bland män, jävla nolla.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Men om nu HB bett skolflickan om nakenbilder, då tycker jag att han har förbrukat allt förtroende hos mig.
En som beter sig så är inte lämplig att företräda mig i riksdagen..

Tänk bara om det varit min dotter....

Det är så här vänstertrollen vill få dig att tänka redan nu så det präntas in i dig tills fakta kommer. Då kommer många ändå tänka att det kanske fanns något där ändå trots att det inte kunde styrkas. Det är så man krossar en oskyldig person.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Tråden är oerhört lång och jag orkar inte läsa mer än de senaste sidorna.

Det jag märker som inte direkt har berörts är väl främst det juridiska.

Naturligtvis måste ju åklagaren inleda en förundersökning om det hela om det har inkommit flera anmälningar om det hela.

Sen till kråksången...

I lagtexten står följande:
"8 § Den som främjar eller utnyttjar att ett barn under femton år utför eller medverkar i sexuell posering, döms för utnyttjande av barn för sexuell posering till böter eller fängelse i högst två år.

Detsamma gäller den som begår en sådan gärning mot ett barn som fyllt femton men inte arton år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling."

Det som har framkommit i massmedia är att kvinnan har påstått att Hanif Bali har gjort förfrågningar om nakenbilder. Kvinnan själv har aldrig påstått att några sådana bilder ska ha tagits- eller skickats på något sätt. Det enda hon har påstått är att hon har fått uppmaning om detta. Alltså faller "utför eller medverkar" rekvisitet. Det kan alltså i mina ögon omöjligen vara ett brott eftersom inga bilder har tagits.

Sedan kommer den moraliska frågan. Hanif Bali välkomnade ju en juridisk process där han skulle med säkerhet kunna bevisa sin oskuld.

MEN...

Sedan tillkommer PK-drevet. Även om ingen kommer att kunna lägga fram någon form av SMS- eller e-post logg som bevis för påståendet så kvarstår problemet. Det vore bisarrt om hon enbart hade muntliga utsaga som bevisning, rörde det sig om enbart är det ju fullständigt omöjligt att utreda. Om kvinnan sedan ifråga ändå ändrar sig till att det rör sig om just muntliga förfrågningar så kvarstår ju misstanken mot HB oavsett om det är fullständigt skitsnack eller ej.

HB är ju som bekant en kontroversiell person som mer än gärna sticker ut hakan och beredd att provocera och ta strid. Med all sannolikhet finns det gott om folk i de egna M-leden som också vill bliv av med honom eftersom han inte är "rumsren".

Risken är ju att han är rökt även om inte ett enda bevis lyckas komma fram. Frågan är ju då om M har kurage nog att faktiskt stå upp för vad som är rätt, eller om de faller för PK-trycket?

Tyvärr är det sååå jäkla lätt att sänka någon om man så vill. Ord står mot ord, och är man en offentlig person så är man oftast rökt hur jäkla mycket lögn det än är.

Muntliga utsagor som bevisning är trots allt ganska vanligt förekommande i brottmål. Exempelvis vittnesuppgifter om vad man sett eller hört. Vidare tar man hänsyn till s.k. stödbevisning, vilket i detta fall exempelvis kan utgöras av att flickan efter ett påstått närmande berättat om detta för en vän eller liknande som sedan kan berätta om denna kontakt. Om svenskt rättsväsende helt skulle underkänna muntlig bevisning skulle det praktiskt sett vara mycket svårt att döma någon till ansvar för annat än exempelvis ekonomiskt brottslighet (som i regel till högre grad bygger på teknisk bevisning, loggar från banker etc).
Citera
Medlem
LiquidTensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Som jag uppfattat det började deras relation med läxhjälp och i ett senare skede utvecklats i sexuell riktning, på initiativ av honom (enligt flickan).

Diskussioner om politik till en början, därefter läxhjälp, enligt HB.
https://twitter.com/hanifbali/status...84547632107522

Har läst någonstans att tjejen också ska ha sökt upp honom på någon partistämma eller liknande och velat prata och ta selfies osv. Trodde att det var i hans statement det stod, men tydligen inte. Hittar inte det just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in