2021-10-10, 20:40
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Jag ringde faktiskt Läkemedelsverket och frågade vad som gällde och fick svar:

”Villkorligt godkänd med krav på efterföljande studier”

Frågan är vad som händer om studierna skulle visa att det inte blir godkänt som sagts tidigare!

Ja du, jag tror på fullaste allvar att vaccinen inte kommer att godkännas. Anledningen är att det helt enkelt är för många svåra biverkningar. Exakt hur många "för många" är i fråga om antal behöver vi inte exakt fastställa, men det faktum att man stoppar Modernas vaccin för unga nu, tyder ju på att det inte kommer bli godkänt. FHM ser alltså ett mönster där alltför många får allvarliga problem trots att det används under "villkorade omständigheter i nöd".

Pfizers vaccin är bara marginellt bättre än Moderna i fråga om biverkningar och AstraZeneca och J&J sämre än de båda. I normala fall hade inga av dessa vaccin fått godkänt, därmed kan man med ganska stor säkerhet anta att FHM/Läkemedelsverket kommer att underkänna dessa vaccin. Skulle faktiskt tro att de nordiska länderna samtidigt kommer att gå ut med besked senare, så att inget land behöver ta skitstormen själva. Sedan hakar fler länder på. Eller så blir det ett stort U-land typ Indien som blir först att underkänna dem.

Dessa vaccin har ju typ 20 ggr fler allvarliga biverkningar än Pandemrix, inklusive 10000-tals dödsfall i världen. Faktiskt helt sjukt att man fortsätter vaccinera unga och friska med dessa vaccin.
2021-10-10, 20:43
Medlem
marfokabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jo Pfizer är godkänt av FDA. Annars hade inte Biden kunnat komma med sina mandat - hot än så länge.
Nej. Pfizer vaccin är inte godkänt. Det nuvarande vaccinet har endast ett ”nödgodkännande”.
2021-10-10, 20:53
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0

Vaccinerna har fått tillstånd att användas i en nödsituation, de är inte nödgodkända.

Som sagt, det är bara semantik. Du väljer medvetet att tolka ordet "nödgodkända" endast som att vaccinet har godkänts i all hast på väg till bussen eller under ett toalettbesök, när man rent språkligt kan tolka ordet även som att vaccinen är godkända för en nödsituation.

Meningen "Jag stötte på henne igår." har två olika betydelser beroende på var du lägger betoningen.
Men det kanske du inte heller fattar?
2021-10-10, 21:08
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Frågade läkaren som gav sprutan och hon sa att jag absolut kunde träna. I alla fall, idag känner jag ingenting över huvud taget och hade riktigt bra tryck på gymmet. Så min ända biverkning var att jag var lite trött igår, dagen efter 2a dosen.

Det får stå för henne. Min läkare säger att man inte ska träna med influensasymtom efter sprutan. När du får Covid-vaccinet så triggar du igång immunförsvaret, därav feber, trötthet och influensasymtom.
2021-10-10, 21:10
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Språkligt korrekt är väl att säga att du ljuger och sprider desinformation:

"FDA Approves First COVID-19 Vaccine"

"The FDA’s approval of this vaccine is a milestone as we continue to battle the COVID-19 pandemic. While this and other vaccines have met the FDA’s rigorous, scientific standards for emergency use authorization, as the first FDA-approved COVID-19 vaccine, the public can be very confident that this vaccine meets the high standards for safety, effectiveness, and manufacturing quality the FDA requires of an approved product,” said Acting FDA Commissioner Janet Woodcock, M.D.
https://www.fda.gov/news-events/pres...vid-19-vaccine.

Pfizer säger själva rakt ut över telefon att deras vaccin inte är godkända. Med all tydlighet.

https://www.redvoicemedia.com/2021/1...recorded-call/
2021-10-10, 21:22
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
FDA skiljer på "Approved drug/vaccine" och "Authorized for Emergency Use".

"Approved" betyder att ett läkemedel är officiellt godkänt av FDA för att använda och anses vara säkert, och då måste tester vara klara och biverkningar vara utredda.

"Authorized for Emergency Use" betyder inte att vaccinet på något sätt är godkänt. Absolut INTE.

Både ordet Approved och ordet Authorized översätts på svenska till godkänt, och då kan en översättning till nödgodkänt anses vara korrekt. Det är en fråga om semantik dvs nyanser i språket. Dock skulle det språkligt vara mer korrekt på svenska att säga att vaccinet "har tillåtits att användas pga nödsituation". Nödgodkänt är dock ändå en rimlig översättning på svenska även om vaccinet inte på något sätt är godkänt.

Inga vaccin mot covid-19 är i dagsläget godkända av FDA.

Ungefär som livbåtar på en stor färja. Det är inte rekommenderade färdmedel när det råder hög sjö, natt, nollgradigt och långt från kusten men om färjan håller på att förlisa är det "godkänt" utefter rådande situation.

Om man sedan ska ta den aktiva handlingen att ombordstiga en sådan livbåt är upp till var och en. Jag gissar att de flesta tar sig en ordentlig funderare innan de lämnar fartyget. Jag undrar samtidigt hur många som gjort det i fallet med "livbåtsvaccinen."
2021-10-10, 21:33
Medlem
Citat:
Pfizer säger själva rakt ut över telefon att deras vaccin inte är godkända. Med all tydlighet.

https://www.redvoicemedia.com/2021/1...recorded-call/
Så istället för att lita på informationen från FDA:s egna officiella hemsida så ska man tro på någon antivaxx-sida, som har en inspelning, där man inte vet vem som ringde, vem som svarade (en växeltelefonist?) och farmförallt inte NÄR samtalet utspelades?
Jezus
2021-10-10, 21:55
Medlem
Citat:
FDA skiljer på "Approved drug/vaccine" och "Authorized for Emergency Use".

"Approved" betyder att ett läkemedel är officiellt godkänt av FDA för att använda och anses vara säkert, och då måste tester vara klara och biverkningar vara utredda.

"Authorized for Emergency Use" betyder inte att vaccinet på något sätt är godkänt. Absolut INTE.

Både ordet Approved och ordet Authorized översätts på svenska till godkänt, och då kan en översättning till nödgodkänt anses vara korrekt. Det är en fråga om semantik dvs nyanser i språket. Dock skulle det språkligt vara mer korrekt på svenska att säga att vaccinet "har tillåtits att användas pga nödsituation". Nödgodkänt är dock ändå en rimlig översättning på svenska även om vaccinet inte på något sätt är godkänt.

Inga vaccin mot covid-19 är i dagsläget godkända av FDA.

Tack äntligen lite nyans. Roligt att media gått ut och sagt att inget vaccin blivit nödgodkänt i sverige men utelämnar då att läkemedelsverket i USA som typ bestämmer om vi får medicin i sverige inte aeu at läkemedlen.. det var det jag hakade upp mig på och resten av utelämnandet av underlag om information som behövs för att man ska vaccinera sig eller inte. Nu verkar uk ha öppnat upp och massor av nya fall och det kommer väl tvång snart .. ser ett mönster...

Tvång i Italien. Händer säkert liknande i resten av eu .i USA skyller man på delta varianten vart fan tog den vägen i sverige? Osv det här är riktigt intressant. Kul att så många ändå forskar vidare på att hitta systemfel i allt det här. Är väl inte helt orimligt att många miljoner i världen gör så innan man kastar i sig något framhastat läkemedel? Ja läser man nyheter från olika länder stöter jag på demonstrationer i åtminstone USA uk Frankrike italien och även varit i sverige kollar man vidare så kommer det dyka upp mer
2021-10-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jo Pfizer är godkänt av FDA. Annars hade inte Biden kunnat komma med sina mandat - hot än så länge.

Jag tror jag skrivit det tidigare i tråden också att det nyligen kom ett godkännande . Dock kan man väl i radio tala om att det är under villkorat godkännande i sverige och det står i princip om alla människor som fått i sig det här som test rapporterar för många biverkningar kommer det att stoppas.. men nu har ju många miljoner fått detta och det är inte utrett och stoppat ännu. Men det kan säkert ta något år en enorm process att samla in all data...
2021-10-10, 23:26
Medlem
HipToBeSquares avatar
Inga vaccin är fullt godkända för kommersiellt bruk, enbart nödgodkända.

Det är omöjligt att något vaccin blir godkänt under flera år framöver med det rådande regelverket, eftersom det inte går att komprimera ihop tid.

Läkemedelsbolagen verkar inte bry sig och tycker det är bra eftersom så fort ett läkemedel är godkänt gäller andra lagar än den rättsliga immunitet de har med nödgodkännandet.
2021-10-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Inga vaccin är fullt godkända för kommersiellt bruk, enbart nödgodkända.

Det är omöjligt att något vaccin blir godkänt under flera år framöver med det rådande regelverket, eftersom det inte går att komprimera ihop tid.

Läkemedelsbolagen verkar inte bry sig och tycker det är bra eftersom så fort ett läkemedel är godkänt gäller andra lagar än den rättsliga immunitet de har med nödgodkännandet.
Redan postat men:
https://www.fda.gov/news-events/pres...vid-19-vaccine

Menar du att FDA ljuger?
2021-10-11, 00:23
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Redan postat men:
https://www.fda.gov/news-events/pres...vid-19-vaccine

Menar du att FDA ljuger?

Ja, något är verkligen konstigt med det godkännandet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in