Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Snlla sluta...du menar att om Tesla gr en split 1:10 split s blir aktien pltsligt 10 ggr mer kpvrd?

Snlla du sjlv vem pratar om split?
Citera
2021-10-23, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Brsvrdet betyder allt, eller menar du att du frlorar pengar varje gng dom gr en aktiesplit? Kan bara komma p tv scenarior som skulle f Tesla aktie att komma upp i samma kurs som Amazons fr tillfllet och det r antingen extrem inflation (som isf skulle ge andra aktier samma kurskning) eller att Tesla gr en omvnd split. Skulle Teslas kurs komma upp i 3300 usd skulle det innebra att brsvrdet r det hgsta i vrlden med rge, detta fr ett fretag som i nulget gr vinst i paritet med Volvo Cars..

Men tack, precis nr jag brja tvivla lite p min bjrnposition kommer inlgg som dessa, och jag pminns av att det r s mnga Tesla bulls resonerar..

Haha bra men fortstt bjrna d! Kom inte och grina nr du insett att du borde gtt i ide
Citera
2021-10-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Snlla du sjlv vem pratar om split?
En 10 ggr split drar ner priset p en aktie till 1/10 av dess vrde innan split.
Du hvdar att priset per aktie r det som spelar ngon roll, vilket skulle innebra att en split gr aktien mer kpvrd, vilket r ett helt felaktigt resonemang
Citera
2021-10-23, 12:04
Medlem
Citat:
En 10 ggr split drar ner priset p en aktie till 1/10 av dess vrde innan split.
Du hvdar att priset per aktie r det som spelar ngon roll, vilket skulle innebra att en split gr aktien mer kpvrd, vilket r ett helt felaktigt resonemang

Nej vet du vad nu fr du lgga ord i munnen p ngon annan. Split sade jag aldrig ngot om. Du gjorde det. Jag sa att den reella vinsten kommer ifrn att en gd akties pris verstiger inkpspriset och att Teslas inkpspris kan st skyhgt om ett par r, faktum r att jag ser Tesla som en guldkalv den finns p topp 10 av dyraste aktier om ngra r tror jag och drfr hoppar jag in nu nr det r billigt. Skulle en split intrffa skulle aktiernas vrde spdas ut mkt riktigt. Men vem sger att Tesla skulle gra split och dessutom en s sjuk split som 10 ggr? Det finns aktier som inte splittas ngonsin vet du det? Det lter mer som ett bjrnargument att frutsp splittar (10 ggr split dessutom jisses) Varfr skulle detta ske herr bjrn? N ser inte det p kartan ditt resonemang bottnar i en pessimistisk syn p aktiens framtid, mitt bottnar i en optimistisk syn. Ingen av oss har en spkula men det hr med 10 ggr split drog du precis ur tomma intet helt klart.

ven om det skulle splittas lite ngongng skiter jag i det fr vinsterna hade fortfarande ramlat in i skattkistan. Jag r mnadssparare och har en vldigt lngsiktig sparplan fr Tesla. En split hade knappast avskrckt mig d intkterna frn mina Teslacaktier kommer vara skyhga oavsett.
Citera
2021-10-23, 13:34
Medlem
Citat:
Och..Haha! hrlig verdrift. Gazilions lol! Ls p om de 10 dyraste aktierna man kan handla p Avanza just nu r du snll. Du ser att Tesla inte ens kvalar in p listan. Den r fr billig nnu. Nr 10 allts den billigaste p listan kostade vid artikelns publicering 16 200 kr. Allts dubbelt vad Tesla gr fr nu. Amazon ligger p 28 000 kr(p plats 4. Allts mer n tre gnger Teslas inkpspris. Finns aktier som gr fr miljontals kronor, som Warren Buffets aktie Berkshire Hathaway Inc class A den kostar 3 735 483,99 kr fr nrvarande. S ni bjrnar som snackar om vervrdering br veta att en aktie som kostar 7-8 tusen r smpengar i jmfrelse med andra. Nej, inga gazillions men miljontals kronor per aktie svart p vitt R vad vissa kostar. Och Tesla blir inom ngra r mycket dyr att kpa. S passa p bjrnis eller fortstt blda.

Tesla kommer ligga p den listan om ngra r.
Hr har du lnk till listan https://www.avanza.se/placera/redakt...pa-avanza.html

Citat:
Nej vet du vad nu fr du lgga ord i munnen p ngon annan. Split sade jag aldrig ngot om. Du gjorde det. Jag sa att den reella vinsten kommer ifrn att en gd akties pris verstiger inkpspriset och att Teslas inkpspris kan st skyhgt om ett par r, faktum r att jag ser Tesla som en guldkalv den finns p topp 10 av dyraste aktier om ngra r tror jag och drfr hoppar jag in nu nr det r billigt. Skulle en split intrffa skulle aktiernas vrde spdas ut mkt riktigt. Men vem sger att Tesla skulle gra split och dessutom en s sjuk split som 10 ggr? Det finns aktier som inte splittas ngonsin vet du det? Det lter mer som ett bjrnargument att frutsp splittar (10 ggr split dessutom jisses) Varfr skulle detta ske herr bjrn? N ser inte det p kartan ditt resonemang bottnar i en pessimistisk syn p aktiens framtid, mitt bottnar i en optimistisk syn. Ingen av oss har en spkula men det hr med 10 ggr split drog du precis ur tomma intet helt klart.

ven om det skulle splittas lite ngongng skiter jag i det fr vinsterna hade fortfarande ramlat in i skattkistan. Jag r mnadssparare och har en vldigt lngsiktig sparplan fr Tesla. En split hade knappast avskrckt mig d intkterna frn mina Teslacaktier kommer vara skyhga oavsett.
Allts serist...jag hoppas att du vljer att misstolka mig fr att frska vinna en diskussion som du helt klart gtt in i vggen p.
Grejen med en skriftlig diskussion r att allt korkat du skrivit finns kvar, s det finns svart p vitt att du tror att en akties pris alena speglar hur hgt vrderat fretaget r.
Jag har aldrig sagt att jag tror Tesla ska splittra 1:10, jag anvnde det som ett hypotetiskt exempel p att i all vlmening frska frklara fr dig hur det funkar.
Att veta nr man ska backa tillbaka och vara tyst r en underskattad egenskap. Det hr blir bara mer genant fr varje post ifrn dig.
Senast redigerad av Mackan70 2021-10-23 kl. 13:37.
Citera
2021-10-23, 14:06
Medlem
Citat:
Allts serist...jag hoppas att du vljer att misstolka mig fr att frska vinna en diskussion som du helt klart gtt in i vggen p.
Grejen med en skriftlig diskussion r att allt korkat du skrivit finns kvar, s det finns svart p vitt att du tror att en akties pris alena speglar hur hgt vrderat fretaget r.
Jag har aldrig sagt att jag tror Tesla ska splittra 1:10, jag anvnde det som ett hypotetiskt exempel p att i all vlmening frska frklara fr dig hur det funkar.
Att veta nr man ska backa tillbaka och vara tyst r en underskattad egenskap. Det hr blir bara mer genant fr varje post ifrn dig.
Teslas aktie r redan skyhgt vrderad, ven om det finns aktier som r dyrare per st.

Aa serist vad sknt att vi har det svart p vitt din fne. Du vet, som dina Tesla Bear aktier. Nej just fan. De r ju rda. Ta ditt egna rd och knip igen istllet. Har aldrig sagt att aktiepris och vrdering r samma. Har dremot sagt att aktiers reella vinst r kning frn inkpspris och att vi som kper nu fr feta vinster nr inkpspriset kar vad r det du inte fattar har du svrt att lsa eller

Om du inte tror Tesla ska splitta p sdant vis varfr ta upp det d ens. Frklara hur vad funkar? haha vilken tur vi har dig Bjrne att visa vgen. Hela vgen till blbrssnret va!

Tesla r inte vervrderad. Vrderingen r helt rttfrdigad. Vrderingen kommer att ka. Aktiepriserna kommer att ka. Vra vinster kommer att ka. Och du kan grina bst du vill t det. Har du legat kort senaste veckan du med?
Citera
2021-10-23, 16:28
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
-13 % nr du kunde vunnit p ett innehav tycker jag lter som en dlig investering.
Att dessutom eftert knna att man "kommer ka framver" lter nstintill masochistiskt. r du allergisk mot vinst eller?

Och..Haha! hrlig verdrift. Gazilions lol! Ls p om de 10 dyraste aktierna man kan handla p Avanza just nu r du snll. Du ser att Tesla inte ens kvalar in p listan. Den r fr billig nnu. Nr 10 allts den billigaste p listan kostade vid artikelns publicering 16 200 kr. Allts dubbelt vad Tesla gr fr nu. Amazon ligger p 28 000 kr(p plats 4. Allts mer n tre gnger Teslas inkpspris. Finns aktier som gr fr miljontals kronor, som Warren Buffets aktie Berkshire Hathaway Inc class A den kostar 3 735 483,99 kr fr nrvarande. S ni bjrnar som snackar om vervrdering br veta att en aktie som kostar 7-8 tusen r smpengar i jmfrelse med andra. Nej, inga gazillions men miljontals kronor per aktie svart p vitt R vad vissa kostar. Och Tesla blir inom ngra r mycket dyr att kpa. S passa p bjrnis eller fortstt blda.

Tesla kommer ligga p den listan om ngra r.
Hr har du lnk till listan https://www.avanza.se/placera/redakt...pa-avanza.html

Fr vrigt, vad ligger TSLA p fr P/E idag om man frlnger senaste kvartalet?
r vi under 300? Eller har brsvrdet kat snabbare n vinsten?
Citera
2021-10-23, 16:57
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus

Runt 160 p/e. Frra kvartalet var eps gaap 1.44
1.44*4 kvartal=5.76 eps
Dagens pris per aktie r 909
909/5.76=158 p/e

Vissa rknar eps non gaap och d blir p/e nnu lgre, runt 122

Eps kommer fortstta ka, precis som kursen.
Citera
2021-10-23, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus

Tycker man att Tesla r vervrderad nu kommer man nog alltid tycka det fr aktiens vrdering kommer alltid ligga fre Teslas faktiska utveckling(fretaget) Det r fr att Teslas aktiegare iskallt rknar med en massiv expansion ver kommande r och hela tiden tillvxt, drmed r vi mnga aktiegare som stndigt pumpar in mer cash. Det beror ocks p att Elon Musk presenterar sina kommande ider och produkter lngt innan de kommer till marknaden s vrderingen skjuter ju d givetvis innan det finns p marknaden inget konstigt r ju bara logiskt.
Det gr mig ingenting alls.

Vrderingen ligger fre resultaten r vl er pong. So what sger jag mina aktier gr upp i vrde oavsett. Ni bumbibjrnar slnger er med termer som att alla lanseringar Tesla lanserar kommande r r inprisat i nuvarande vrdering och P/E tal, frsker desperat hitta en frklaring till att Tesla gr bttre n NI TYCKER DEN BORDE men ingen bryr sig vad ni tycker VI R UPPTAGNA MED ATT TJNA PENGAR. Ni kan kalla det vervrdering. Men vad bevisar det egentligen? Fr uppenbarligen gr aktien som en raket oavsett vrdering eller hur. S vad r er pong med att nmna vrdering hela tiden? Ni FRLORAR ju pengar p att ligga kort mot Tesla. Vi tjnar. Det r det enda som betyder ngot.
Vrdering vrdering ni lter som papegojor

Som sparare bryr jag mig bara om vinst. Fr jag en vinst av Tesla skiter vl jag i vilka vrderingar och P/E tal hit och dit som finns.
Citera
2021-10-23, 18:29
Medlem
Citat:
Tycker man att Tesla r vervrderad nu kommer man nog alltid tycka det fr aktiens vrdering kommer alltid ligga fre Teslas faktiska utveckling(fretaget) Det r fr att Teslas aktiegare iskallt rknar med en massiv expansion ver kommande r och hela tiden tillvxt, drmed r vi mnga aktiegare som stndigt pumpar in mer cash. Det beror ocks p att Elon Musk presenterar sina kommande ider och produkter lngt innan de kommer till marknaden s vrderingen skjuter ju d givetvis innan det finns p marknaden inget konstigt r ju bara logiskt.

Vrderingen ligger fre resultaten r vl er pong. So what sger jag mina aktier gr upp i vrde oavsett. Ni bumbibjrnar slnger er med termer som att alla lanseringar Tesla lanserar kommande r r inprisat i nuvarande vrdering och P/E tal, frsker desperat hitta en frklaring till att Tesla gr bttre n NI TYCKER DEN BORDE men ingen bryr sig vad ni tycker VI R UPPTAGNA MED ATT TJNA PENGAR. Ni kan kalla det vervrdering. Men vad bevisar det egentligen? Fr uppenbarligen gr aktien som en raket oavsett vrdering eller hur. S vad r er pong med att nmna vrdering hela tiden? Ni FRLORAR ju pengar p att ligga kort mot Tesla. Vi tjnar. Det r det enda som betyder ngot.

Som sparare bryr jag mig bara om vinst. Fr jag en vinst av Tesla skiter vl jag i vilka vrderingar och P/E tal hit och dit som finns.
Hur mnga Aktier sitter du p i Tesla ?
Sjlvfallet r vi alla intresserade av ett Aktie geni som dig med din kaliber , lgg grna ut din framtidsanalys i TSLA utan att vara otrevlig om det funkar .
Citera
2021-10-23, 19:01
Medlem
Humeruss avatar
Citat:

Jag hcklade dig lite fr din infantila analys av en aktiens vrdering grundar sig i antal $ och inte brsvrdet som alla andra 😋

Btw Tesla r utan tvekan den aktie som jag tjnat mest pengar p. r mer bull n bear men det gr i perioder 😊
Citera
2021-10-23, 19:04
Medlem
Citat:
Haha dryga dig inte! Har lika rtt till sikt som vem som helst. Passar det inte s stick.
Ett par enkla frgor borde du kunnat svarat p ?
Du fr ha precis dina sikter som mina, fast r intresserad av hur stor post du sitter p ?
Vart det knsligt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in