2021-11-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
Band mig på 35 kr kw förra året i november, fått njuta av de fram tills nu.
Ångrar man sig att man inte band sig för 3 år.

35 öre/kWh menar du. Hade det varit 35kr/kW så tror jag inte du hade njutit så mycket .
Citera
2021-11-26, 23:39
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
- - - Det känns underligt och olustigt att alla priser skenar som det gör.)
- - - .

"Det finns ingen inflation i Sverige! Vi har tillfälliga prishöjningar på främst energi. Repan måste ligga kvar på noll till år 2030 så jag kan casha in ordentligt" MVH Stefan Ingves

On-topic; Svensk energipolitik suger elefantpung. Bygg nya kärnkraftverk för fan, snabbt!
Citera
2021-11-27, 01:31
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Vad gör det för nytta att tvätta på natten? Är elpriserna lägre då?

Vi eldar i kaminen. Samt tänder massa ljus dagligen. Samt så försöker vi ha tv’n avstängd när vi inte kollar på den. Är extremt noga med att släcka alla lampor som inte behöva vara tända. Vi har ett rörligt elpris.

Den kan vara lägre på natten OM du har tidstariff.

https://www.vattenfalleldistribution...t-elnatsavtal/

Citat:
Enkeltariff eller tidstariff
Vid enkeltariff betalar du samma avgift för din använda el oavsett tidpunkt och årstid. Vid tidstariff är avgiften högre under vintern (klockan 06-22) men lägre under övrig tid.
Citera
2021-11-27, 05:41
Medlem
Onanikrems avatar
Brukar binda mig på ett eller två år. Det blir inte billigare kwh. Men när man "byter el leverantör" så bjuder på på fastavgiften som brukar vara någon hundring månad eller så (inte elnätsavgiften, som man aldrig kommer undan)

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen, sen byter man leverantör när avtalet går ut för man får inte den rabatten på nästa period.

Säger inte det blir billigare än rörligt, men man vet ungefär vad nästa räkning landar på och genom att man slipper fastavgiften så går det nästan jämnt ut. Bor du i lägenhet och förbrukar lite el så tjänar du oftast på att byta och binda binda varje eller vartannat år.
Citera
2021-11-27, 07:56
Medlem
Att släcka lampor å annat är ju bara en lösning om man ännu inte gått över till LED eller lågenergi.

Det är uppvärmning som är det som kostar och eftersom Sverige är betydligt kallare än Tyskland/Polen/Danmark så är det otroligt korkat att koppla ihop sig med deras elnät.

Men det är ju detta ni röstat för.

Vindkraftverk, nedlagd kärnkraft och ELkablar till Europa = dyr svensk el.
Citera
2021-11-27, 08:44
Medlem
Om du har rörligt pris (volymvägt) så erhåller du snittpriset för alla bolagets kunder. Man kan då säga att priset är baserat på kundbeteendet. Kostnadsmedvetna kunder ger då lägre pris. Det är dock inget du själv kan påverka.

Begär timprisdebitering av ditt elhandelsbolag, då betalar du efter spotpriset i elprisområdet, timme för timme, samt elhandelsföretagets påslag.

Jag rekommenderar Svensk Kärnkraft AB, som från och med första november satt alla sina kunder på timprisdebitering.

Bor du ex. I SE4 så lastförskjut så mycket du kan till billiga timmar. Ladda ned en app, exempelvis ”Elen” för att enkelt de kommande dygns priser på NordPool.

Hur mycket det slår på din kostnad beror förstås på hur din bostad är beskaffad; om värme och varmvatten genereras av el finns pengar att spara.

Varmvattenberedning, tvätt, torktumlare, torkskåp, diskmaskin etc. Kan med fördel lastförskjutas.

Skaffa ett styrsystem, som ex. Shelly, Tempiro, Tibber etc.
Citera
2021-11-27, 08:48
Medlem
Citat:

Vi eldar i kaminen. Samt tänder massa ljus dagligen. Samt så försöker vi ha tv’n avstängd när vi inte kollar på den. Är extremt noga med att släcka alla lampor som inte behöva vara tända. Vi har ett rörligt elpris.

Stearinljus torde vara en mycket dyr värmekälla.
Citera
2021-11-27, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Att släcka lampor å annat är ju bara en lösning om man ännu inte gått över till LED eller lågenergi.

Det är uppvärmning som är det som kostar och eftersom Sverige är betydligt kallare än Tyskland/Polen/Danmark så är det otroligt korkat att koppla ihop sig med deras elnät.

Men det är ju detta ni röstat för.

Vindkraftverk, nedlagd kärnkraft och ELkablar till Europa = dyr svensk el.
Exakt,huvvet på spiken!hoppas det blir ännu dyrare så svensken lär sig att rösta rätt😖
Citera
2021-11-27, 09:18
Medlem
uffeoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fkonto2018
Band mig på 35 kr kw förra året i november, fått njuta av de fram tills nu.
Ångrar man sig att man inte band sig för 3 år.

Samma här, nu är det betydligt högre.
Citera
2021-11-27, 09:32
Medlem
Citat:
Så om jag kollar på mitt elavtal står det rörligt. Aldrig hört talats om m”riktigt rörligt”. Dock inte alls insatt i det. Men förklara gärna mer. Samt vad man ska leta efter för att få ett förmånligt pris för en student. Kan endast ha en leverantör dock.
Rörligt som i man betalar priset som finns på börsen plus någon procent "courtage". Dvs priset är per timme i stället för månad som vanligt rörligt pris är. Jag tror det är något sånt man måste ha när man även säljer el, tex om man har solceller. När man installerar solceller så byter man även elmätare för att klara av detta.
Citera
2021-11-27, 09:36
Medlem
Citat:
Vad gör det för nytta att tvätta på natten? Är elpriserna lägre då?

Ljus kostar lika mycket som svindyr el med tanke på hur lite värme som genereras. Om du inte får eller snattar ljusen Kamin är bra om du kan få tag på egen eller billig ved.
Citera
2021-11-27, 09:40
Medlem
Jag har rörligt elpris över dygnet.
På nätterna görs allt. Diskmaskin, tvättmaskin, tumlare, laddning av elbil samt uppvärmning av huset.
På dagen stängs värmen av men märks inte eftersom värmen är ackumulerad (har luftvattenvärmepump med golvvärme).
Spenderar väldigt lite el på dagen.

Hade gärna haft bergvärme nu men kanske skaffar i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in