2021-11-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potatis1337
Fick alldeles nyss ett Mail från min arbetsgivare att någon råkar kört in i en frystermometer på jobbet. Jobbar i butik, så lagret osv är kamerabevakat. Han avslutar sitt Mail med att den skyldige gärna får träda fram så att han ”slipper kolla i kameran” vem som haft sönder den.

FÅR han ens enligt lag gå tillbaka i kameran för att se vem som gjort det? Har försökt hitta svar, det jag lärt mig är att man ej får bevaka sina anställdas prestationer. Men detta?

Tyckte det va så löjligt att han vill få så långt att kolla kameran för att se vem som haft sönder något. Det som är sönder är sönder, han har informerat om att man gärna får felanmäla direkt. Behövs mer än så liksom???
Han har all rätt att kolla i kameran. På ett ställe jag jobbade fanns det kamera på lagret. På så sätt kunde arbetsgivaren hålla koll på hur personalen arbetade på lagret till butiken. Skulle varor börja försvinna från lagret, fanns ju kameraövervakningen att tillgå. Rena rama STASI-fasonerna!
Citera
2021-11-29, 18:29
Medlem
maxatdunders avatar
Problemet är att ni går bakom ryggen på eran chef när gör fel och inte vill lära er av era misstag, istället gömmer ni problemet och ingen ansvarar för det som skett. Hur ska man då veta att ni lärt er av era misstag? Jag ifrågasätter verkligen eran gruppdynamik
Citera
2021-11-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Han har all rätt att kolla i kameran. På ett ställe jag jobbade fanns det kamera på lagret. På så sätt kunde arbetsgivaren hålla koll på hur personalen arbetade på lagret till butiken. Skulle varor börja försvinna från lagret, fanns ju kameraövervakningen att tillgå. Rena rama STASI-fasonerna!

Dock är det enligt lag förbjudet att övervaka sina anställdas prestationer.

Jag hade en kollega nyligen som blev avskedat då misstanke om stöld fanns gentemot denne person. De gick över kamerainspelningarna och kunde se att hen stal i snabbkassorna vid fler en ett tillfälle. Där tycker jag det är med all rätt att se över kameran, men då fanns det ju en misstanke i grunden som motiverade det hela
Citera
2021-11-29, 18:32
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Dock är det enligt lag förbjudet att övervaka sina anställdas prestationer.

Jag hade en kollega nyligen som blev avskedat då misstanke om stöld fanns gentemot denne person. De gick över kamerainspelningarna och kunde se att hen stal i snabbkassorna vid fler en ett tillfälle. Där tycker jag det är med all rätt att se över kameran, men då fanns det ju en misstanke i grunden som motiverade det hela

Du tycker det är rimligt att börja rabbla upp lagar och regler när en liten jävla grej gått sönder och snorvalpen på eran arbetsplats inte ens vågar säga att man gjort fel? Alla människor gör fel och om en arbetsplats inte tolererar det är det läge att dra. Dessutom låter det som att "buhu kameraövervakning" är en efterkonstruktion av att ni blev ertappade.
Citera
Medlem
Citat:
Sant! Det tänkte jag inte på.

Nope, jobbar ej inne på lagret/golv utan kassa. Dessutom ledig idag, fick bara mailet och kände att det va riktigt kefft av honom. Tror mer de handlar om bara att han måste beställa in en ny och ”det är svårt att veta när ingen felanmäler” Vilket jag håller med om, men är det så viktigt att veta vem som råkat köra in en bur i en termostat
Ja, det är viktigt, för att förstå varför det har hänt och hur man kan förhindra att det sker igen. Om det inte varit en arbetsmiljöfråga, ger arbetsgivarna ofta extra utbildning om det visar sig att det varit en olycka och inte medvetet försök till sabotage.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Problemet är att ni går bakom ryggen på eran chef när gör fel och inte vill lära er av era misstag, istället gömmer ni problemet och ingen ansvarar för det som skett. Hur ska man då veta att ni lärt er av era misstag? Jag ifrågasätter verkligen eran gruppdynamik

Oj vilken slutsats du lyckades dra baserat på detta inlägg. Nu vet jag ju inte hur det skett, eller vem som gjort det, men att ”gå bakom ryggen på vår chef” är nog ingenting som vanligen händer på min arbetsplats. Snarare tvärtom. Jag ifrågasätter din analysförmåga
Citera
2021-11-29, 18:33
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Gör så att du hör med facket så skall du se att dom har ett snabbt svar på din fråga. Är du inte med i facket så hoppas jag du åker dit och får betala för det du har sönder.

Den intressanta frågan är om han har rätt att ha kamera över området. Har han det?

Men om du har förstört något i en olycka så skall du väl själv notera om det direkt i förhållande till olyckstillfälle. Det är såna som du som gör att vi arbetsgivare måste övervaka er simpla luffare. Hälften av alla man anställer passar fan mer på Samhall.

Ja det är väl klart att det är viktigt att veta vem det är som ställer till med olycka av massa anledningar. Det skall skrivas olycksrapport och den som orsakar olyckan kanske behöver utbildas. Du borde fan jobba på samhall med icke mer avancerade saker än en sopekvast.

Klart man ska säga ifrån när något går sönder och du verkar ju vara en något annorlunda arbetsgivare som vill att dom anställda är fackligt anslutna och sedan påtalar att du verkar ha luffare och hälften av sin personal från Samhall. Förmodligen statligt betald arbetsstyrka också beroende på gnället om personalen.
Citera
2021-11-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Ja, det är viktigt, för att förstå varför det har hänt och hur man kan förhindra att det sker igen. Om det inte varit en arbetsmiljöfråga, ger arbetsgivarna ofta extra utbildning om det visar sig att det varit en olycka och inte medvetet försök till sabotage.

Äntligen ett svar som jag kan få lite KUNSKAP ifrån. Köper absolut hela detta argument och håller med, MEN, han uttryckte sig på sätt att han endast ville ta reda på VEM som gjort det och inte hur det skett eller liknande. Det var där mina red flags hissades, varför det är så extremt viktigt att veta vem som gjort det. Om han redan kollektivt informerat alla om tyngden i att inte glömma felanmäla eller felanmäla så snabbt som möjligt, vilka andra åtgärder skulle han behöva ta gentemot den personen?

^ genuina frågor som jag försöker förstå. Ni kanske vet mer än en 22-åring med sin första anställning liksom
Citera
2021-11-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Du tycker det är rimligt att börja rabbla upp lagar och regler när en liten jävla grej gått sönder och snorvalpen på eran arbetsplats inte ens vågar säga att man gjort fel? Alla människor gör fel och om en arbetsplats inte tolererar det är det läge att dra. Dessutom låter det som att "buhu kameraövervakning" är en efterkonstruktion av att ni blev ertappade.

Asså helt ärligt fick jag bara mailet och blev nyfiken på om man ens får göra så. Jag kommer inte ta det vidare, jag kommer inte göra något mot chefen eller arbetsplatsen. Jag bara LÄSTE ett Mail och ville döda nyfikenheten kring en följdfråga som dök upp i mitt huvud. Herregud, det är inte mer än så
Citera
2021-11-29, 18:46
Medlem
Ghastens avatar
Så länge alla vet att det finns kameror och att det finbs skyktsr att allt övervakas så kan chefen titta utan problem.
Citera
2021-11-29, 18:55
Medlem
Citat:
Äntligen ett svar som jag kan få lite KUNSKAP ifrån. Köper absolut hela detta argument och håller med, MEN, han uttryckte sig på sätt att han endast ville ta reda på VEM som gjort det och inte hur det skett eller liknande. Det var där mina red flags hissades, varför det är så extremt viktigt att veta vem som gjort det. Om han redan kollektivt informerat alla om tyngden i att inte glömma felanmäla eller felanmäla så snabbt som möjligt, vilka andra åtgärder skulle han behöva ta gentemot den personen?

^ genuina frågor som jag försöker förstå. Ni kanske vet mer än en 22-åring med sin första anställning liksom
Alla är inte så bra på att uttrycka sig smidigt och även chefer är människor med fel och brister.

Om termometern har gått sönder och varit sönder under en längre tid, kan mat för stora värden gå förlorade, vilket i slutändan är chefens ansvar. Om chefen inte försöker ta reda på vem och varför termometern har gått sönder, och varför detta inte felanmäldes direkt, då har chefen inte gjort sitt jobb.

Angående andra åtgärder. Hade jag varit chef där, hade jag troligen gett en skriftlig varning eller avskedat personen bara för att personen inte felanmält direkt. Hade anmälan kommit direkt, då hade jag inte gjort annat än försökt förstå vad som hänt och vid behov, skickat personen på utbildning.

Att inte anmäla ett fel är allvarligt, eftersom säkerheten och arbetsmiljön för alla anställda kan påverkas negativt.
Citera
2021-11-29, 18:58
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jag antar att han har rätt till det. Jag vet ej hur det har gått sönder, kan ju mycket väl vara så att någon kollega inte märkt av att det va det som buren kördes in i. Inte sällan är det kaos på lagret med brudar överallt. Svårt att komma förbi och veta vad man åker in i på vägen. Känner jag mina kollegor rätt så tror jag att det kan ha varit så, men man vet ju aldrig. Som sagt, jag har inte haft sönder det eller ens varit på jobbet idag. Tyckte va det lät sketchy men jag själv kan ju ha fel angående lagar kring det, därför jag frågar haha

Låter som att ganska mycket är kalabalik och skyddet i dålig kondition på din arbetsplats. Att det skulle vara svårt att veta vad man åker in i och att man ens ställer till med olycka låter verkligen inte bra. Ni är alltså en bunt lallare som inte ens har förmåga att hålla koll på er och era kollegors liv och hälsa.

Citat:
Blev bara nyfiken på om det va på ett visst sätt eller inte, sorry om det triggade dig så mycket. Jag sköter mitt jobb jävligt bra, en av de bästa om jag får säga det själv. Sen är jag ju inte ute på lagret och kör med burar, så det kan jag ju inte säga så mycket om huruvida bra jag är på det

Jag är inte speciellt triggad. Mest förbluffad över hur söndercurlade människor har blivit. Du skriver som en söndercurlad på en smått extrem nivå.

Jag har haft ett antal anställda som också tyckt att dom var bäst på sitt jobb. Det intressanta är att det i princip alltid går hand i hand med att det är just dom som är sämst på sitt jobb. Hur hänger det ihop?

Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittzz
Klart man ska säga ifrån när något går sönder och du verkar ju vara en något annorlunda arbetsgivare som vill att dom anställda är fackligt anslutna och sedan påtalar att du verkar ha luffare och hälften av sin personal från Samhall. Förmodligen statligt betald arbetsstyrka också beroende på gnället om personalen.

Jag talar mer om min erfarenhet från när jag själv gjorde luffarjobb. Nu är jag i en branch där vi snackar en helt annan typ av människor. Dock är dom numera lika dåliga på att vara med i facket. Jag tog upp det för något år sedan med dom anställda att för mig är det självklart att ha avtal med facket och jag bad att dom skulle utse en representant. Jag hintade om att den representanten skulle få avsätta arbetstid till fackligt arbete. Men dom lyckades fan inte ändå med att få någon som ställde upp.

Facket måste bli hårdare med att inte hjälpa dom som inte är medlemmar. Läs den situation som ts beskriver på sin arbetsplats så låter det som att det finns enormt mycket brister. Dom anställda kan inte ens hålla koll på vad för olyckor dom orsakar enligt ts. Låter som ett dårhus minst sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in