Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Hmm, är det så illa?
Jag tyckte mig läst att det var de tre sista reaktorerna som skulle stängas nu vid årsskiftet men det du skriver stämmer nog och då har vi en fin karamell som väntar på oss 2023 också, hur fan ska Tyskland klara detta, de är ju ett elintensivt land med tung industri.
Nordpol får fan koppla bort dem men det kommer ju inte att hända, Tyskland är ju Europas ekonomiska motor.
Jag kollade med några andra källor, även de seriösa, och det verkar stämma.
Tyskland enda chans att upprätthålla en stabil elförsörjning blir nog att ta Nordstream 2 i drift och hoppas att den ger tillräcklig kapacitet. Annars kommer det inte bara att bli stökigt i Tyskland - södra Sverige lär också påverkas.
Men alltså: Den koldioxidfria kärnkraften står idag för 13% av Tysklands el. Nu ska den ersättas med fossilbaserat. Mycket märkligt.
Nästa år kommer 40% av Tysklands el att komma från vind och sol. Vinstilla vinterdagar faller 36-37% bort, och då måste det finnas alternativ kapacitet som kan rycka in med kort varsel. Denna alternativa kapacitet kostar minst lika mycket att bygga och underhålla som sol- och vindkraft, men den används bara någon gång ibland. Då blir priset per kWh mångdubbelt högre. Det är priset för att man förlitar sig på en instabil produktionskapacitet.