Citat:
Ursprungligen postat av
Lobstr
Du verkar vara en av dessa som tror att vi har elbrist i sverige. Det har vi inte. Jag har bra koll på vilka anläggningar som inte producerar, vilka reserver vi har osv. Det är mitt jobb att planera stora överföringar/produktionsändringar. Jag är inte orolig för sverige. Är däremot orolig för länderna söder om norden som alla verkar tro att de kan importera. Elen ska ju bli till någonstans, alla kan inte importera.
När det blåser har vi säkert gott om el, när det inte blåser så visar ju om inte annat priset att det är brist på el. Om priset på tex kött stiger med flera hundra procent på kort tid, eller halvledare så talar vi såklart att det finns brist på dessa varor.
Dessutom ska Sverige öka sin elanvändning extremt kraftigt genom en rad projekt. Så elproduktionen måste ta sikte på kommande behov.
Självklart kan de importera om de har förmågan att betala för elen. Detta är ju syftet med den fria elmarknaden i EU. Betalar de bättre än svenska konsumenter kommer elföretagen att exportera elen.