Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Nr tycker du det r lge att sga "nu har det g spass lng tid ..."? Allts, nr kan ett parti friskriva sig frn sitt frflutna?
SD r i grunden egentligen fortfarande samma parti som d. Och bygger p rasism. Dock illa friserat och uppsminkat genom ren.

Visst r det knepigt att s mnga rasister sker sig till samma parti. Ngot mste ju locka. Tsst, tsst.
Citera
2022-01-03, 20:16
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whamy
SD r i grunden egentligen fortfarande samma parti som d. Och bygger p rasism. Dock illa friserat och uppsminkat genom ren.

Visst r det knepigt att s mnga rasister sker sig till samma parti. Ngot mste ju locka. Tsst, tsst.

Du svarade inte p min frga. Vnligen gr det.
Citera
2022-01-03, 21:38
Medlem
.
.
.

Skall svara p dina inlgg. Vill dock frst ppeka att mina inlgg skickades till trden om SD:s vitbok frn 2017 av ngon anledning. Sedan kom en massa spam-liknande postningar som man mste ta sig igenom fr att hitta mina inlgg i den trd jag startade. Tolkar det hr som att jag hade ngot viktigt att sga.

Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Svenska partiers nazistiska frflutna r naturligtvis bara en dead cat strategy fr de som vill infra en totalitr vervakningsstat. Auferstanden aus ruinen... Titta titta, dom r nazister!!! Istllet fr att diskutera behovet av dolda mikrofoner i mnniskors vardagsrum, p advokatbyrer och tidningsredaktioner s ska vi diskutera vem som var nazist fr 80 r sedan. Eller kanske vem som samarbetade med Stasi istllet fr att diskutera ndvndigheten i ett nytt Stasi.

Tycker ditt inlgg r en skt invndning mot mitt resonemang om att SD:s medieprodukt om sossarnas psttt rasistiska frflutna sannolikt var kontraproduktivt och kade risken fr att sossarna skulle frska framst som mer antirasistiskt genom att fresl mer drakoniska inskrnkningar av den politiska yttrande- och freningsfriheten. Jag vidhller ocks att SD:s sannolikt litet naiva ledning blev utnyttjade i det hr sammanhanget genom att dras in som parti den svenska judenhetens d nnu pgende konflikt med sossarna angende Palestina-frgan och mer radikala siktsyttringar bland invandrare kopplade till denna frga. SD:s ledning trodde sig kunna kpa legitimitetspong p det hr viset. Och detta utan mjliga risker av den typ jag ppekat. SD:s ledning mste bli mindre naiva i sdana hr sammanhang. Man mste sluta frlita sig p billiga knep fr att kompensera upp SD:s orumsrena frflutna som bara riskerar sl tillbaka mot SD. Framhll i stllet att SD politiskt idag p riksplanet r i princip en motsvarighet till Sknes Vl som uppgick i, och sedan i princip tog ver SD. Fr detta r faktiskt sant. Framhll att en del frgade invandrare idag r medlemmar i SD och rstar p SD TROTS partiets frflutna och att detta visar allvaret i lget och hur pass oansvariga mainstreampolitikerna faktiskt r.

Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell

Vilket r lika absurt som att Lennart Meri hade startat partiet "Sovjets vl" eller Franjo Tudman hade skapat partiet "Jugoslaviens vl". Sveriges vl r inte de svenska kommunernas vl.

Sveriges Vl r inte alls ngot dumt namnval. Namnet skulle tydligt visa kopplingen till Sknes Vl. Kanske skulle man ocks kunna kalla sig Kommunernas Vl och p s vis tydliggra kopplingen till partinamnet Kommunens Vl som anvndes i Skne (tror det var Skurup dr jag vill minnas att Gottfrid Wennerborn ledde ett parti med detta namn, jag noterar ocks att Anna-Lena Lodenius tillskrev Wennerborn uttalandet "vi r mot rasblandning" ngra mnader efter att han dtt och inte kunde frsvara sig, tror f att Wennerborn var gift ett tag med en polsk kvinna, tror jag hrt att hon var judinna eller halvjudinna, vet dock inte om detta r sant).

Med namnet Kommunernas Vl skulle det vl ocks vara mer naturligt att ha en hg grad av oberoende fr kommunala Kommunens Vl-partier som r reggade med ngot tillggsord typ kommunens namn och kanske ord som "hger" eller "vnster". Vill med detta terigen framhlla vikten av att kunna suga upp rster frn ett s brett vljarunderlag som mjligt. Det R ett problem att behva anvnda samma partibeteckning i omrden med hga inkomster och stora frmgenheter som Danderyd och Vellinge ena sidan och i Norrbottens-kommuner med en stark vnstertradition dr (s) + (v) enkelt brukar kunna f egen majoritet och dr olika kommunistpartier ibland kunnat plocka 20 % eller mer av rsterna p vissa stllen. ven om skillnaden i ekonomiska frgor krympt ptagligt mellan moderaterna och Vnsterpartiet de senaste 60 ren s r det vldigt knepigt att kunna plocka in BDE moderater och vnstersossar/vnsterpartister till ett och samma parti.

En sak till:

Tror det skulle ge mer att lgga pengar p ett logotyp- och partinamnsbyte n att tota ihop en ny utredning om SD:s frflutna som alla vet inte kan bli objektiv. Resultatet blir antingen att SD framstlls som ett nazistparti nr en ung, entusiastisk Jimmie kesson var med eller s att Jimmie kesson kpt en tillrttalagd utredningsprodukt fr att SD skall framst som mindre nazistiskt.
Senast redigerad av Larmknappen 2022-01-03 kl. 21:46.
Citera
2022-01-05, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Afrikanskt ursprung svart eller vit kvinna?

Svart kvinna. I alla fall afrikansk-klingande namn. Herrmann bodde i centrala Stockholm och var drygt 70 r gammal tror jag. S han br g att hitta p Ratsit. Herrmann var runt 40 r gammal r 1987 nr Sverigepartiet (inte SD) splittrades.
Citera
2022-01-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larmknappen
Svart kvinna. I alla fall afrikansk-klingande namn. Herrmann bodde i centrala Stockholm och var drygt 70 r gammal tror jag. S han br g att hitta p Ratsit. Herrmann var runt 40 r gammal r 1987 nr Sverigepartiet (inte SD) splittrades.

(FB) Har Sverigepartiets frste ledare gift sig med en kvinna av sub-sahariskt ursprung?
Citera
2022-01-09, 00:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Varfr kontaktar du inte historikern istllet?
Fr vrigt anser jag att de gr rtt i detta, s att andra kan f p "nsan".

Vet man vem det r som skriver boken?
Citera
2022-01-09, 00:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larmknappen
.Tror det skulle ge mer att lgga pengar p ett logotyp- och partinamnsbyte n att tota ihop en ny utredning om SD:s frflutna som alla vet inte kan bli objektiv. Resultatet blir antingen att SD framstlls som ett nazistparti nr en ung, entusiastisk Jimmie kesson var med eller s att Jimmie kesson kpt en tillrttalagd utredningsprodukt fr att SD skall framst som mindre nazistiskt.

Nej bttre att inte lyda sjuklvern. Kan SD f makt trots alla nazist-anklagelser s r det en styrka, d biter inte rasist-nazist lngre. Vi mste ta orden ifrn dem.
Citera
2022-01-09, 10:34
Moderator
TheLuckys avatar
Frn forskning och framsteg 2014

"Anders Widfeldt, som r statsvetare vid University of Aberdeen och forskar om hgerextrema rrelser i Europa:

Enligt min uppfattning finns det inte fog fr att kalla SD ngot som innefattar fascism. Partiets program har inte ett innehll som r frenligt med ngot s nr stringenta definitioner av fascism.

Anders Widfeldt menar att om man vill frhindra att SD fr politiskt inflytande s r fascismstrategin frenad med risker. Fr om man inte lyckas driva hem fascistargumentet s kommer det att ytterligare strka SD."

"Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet, r kritisk till fascismetiketten:

Nej, fascister r inte en rimlig benmning. Det r bttre att beskriva partiet som frmlingsfientligt, nationalistiskt, konservativt och populistiskt."

https://fof.se/tidning/2015/2/artike...nser-forskarna

Fler forskare kommer ocks till tals, bland annat Helen Lw. En annan historiker sger s hr:

"Att beskriva Sverigedemokraterna som ett fascistiskt parti upplyser inte utan blockerar en analys av dem som politiskt fenomen. Genom valframgngen 2014 har de i praktiken snarare terupprttat vnster-hgerdimensionen i svensk politik, som varit frsvunnen under strre delen av efterkrigstiden.

Uppstllandet av fascismteorier r ingen oskyldig sysselsttning. De kan ge upphov till handlingsstrategier som om de saknar verklighetsfrankring kan f fatala konsekvenser. Kommunisternas beskrivning av socialdemokratin p 1920- och 1930-talet som ett slags vnsterfascism r ett varnande exempel."

http://tidskriftenrespons.se/artikel...tiskt-fenomen/

Precis som Alf Johansson ppekar s r fascismteorier och nazistanklagelser ingen oskyldig aktivitet. Drfr r en vitbok bra eftersom den kan ppna uppfr andra studier om de krafter som stigmatiserat sverigedemokraterna och d hamnar vi hos myndigheter, finansen och regeringen.
Citera
2022-01-09, 12:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

"Anders Widfeldt, som r statsvetare vid University of Aberdeen och forskar om hgerextrema rrelser i Europa:

Enligt min uppfattning finns det inte fog fr att kalla SD ngot som innefattar fascism. Partiets program har inte ett innehll som r frenligt med ngot s nr stringenta definitioner av fascism.

Anders Widfeldt menar att om man vill frhindra att SD fr politiskt inflytande s r fascismstrategin frenad med risker. Fr om man inte lyckas driva hem fascistargumentet s kommer det att ytterligare strka SD."

"Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet, r kritisk till fascismetiketten:
Nej, fascister r inte en rimlig benmning. Det r bttre att beskriva partiet som frmlingsfientligt, nationalistiskt, konservativt och populistiskt."

Fler forskare kommer ocks till tals, bland annat Helen Lw. En annan historiker sger s hr:
"Att beskriva Sverigedemokraterna som ett fascistiskt parti upplyser inte utan blockerar en analys av dem som politiskt fenomen. Genom valframgngen 2014 har de i praktiken snarare terupprttat vnster-hgerdimensionen i svensk politik, som varit frsvunnen under strre delen av efterkrigstiden.
Uppstllandet av fascismteorier r ingen oskyldig sysselsttning. De kan ge upphov till handlingsstrategier som om de saknar verklighetsfrankring kan f fatala konsekvenser. Kommunisternas beskrivning av socialdemokratin p 1920- och 1930-talet som ett slags vnsterfascism r ett varnande exempel."

Precis som Alf Johansson ppekar s r fascismteorier och nazistanklagelser ingen oskyldig aktivitet. Drfr r en vitbok bra eftersom den kan ppna uppfr andra studier om de krafter som stigmatiserat sverigedemokraterna och d hamnar vi hos myndigheter, finansen och regeringen.

Bra skrivet, bok 2 kan handla om individerna som ligger bakom lgnerna som ledde till vitboken.
Citera
2022-01-09, 13:45
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vet man vem det r som skriver boken?

Partiledningen vet, men det har inte spridits mer n p den hgsta nivn. Det lr vl g att rkna ut vem det r om det blir som det har utlovats och nn sorts delrapport slpps i januari-februari.
Citera
2022-01-09, 14:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky

Den andra artikeln pvisar hur dlig fascism-strategin frn sjuklverns sida r. Ingen orkar analysera eller stta sig in i sdana teorier frutom ngra f extremt intresserade. Det r vl ocks drfr Lfven valde Arnstad som uttolkare fr att det r en s simplistisk och infantil tolkning. Men 95 % av svenskarna skulle inte ens orka stta sig in i Arnstads analys, och de bryr sig inte ens.
Citera
2022-01-09, 14:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Partiledningen vet, men det har inte spridits mer n p den hgsta nivn. Det lr vl g att rkna ut vem det r om det blir som det har utlovats och nn sorts delrapport slpps i januari-februari.

Jag tror det r ngon som r pensionerad och drfr inte behver tnka s mycket p sin akademiska karrir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in