2022-02-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Överensstämmer med min uppfattning också.
Enligt mig borgar det för fortsatt framgång.
Jo, men inte med en borgerlig regering.
Citera
2022-02-09, 20:58
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ser bolaget på något sätt svagt ut? Aktien var dyngstark 2021 men har tidigare haft större drawdowns än det vi ser nu. Inget ovanligt när det kommer till bra bolag heller. Vem minns inte hur diskussionen gick i Apple-tråden tex

Tittar man ovan så ser man ju hur skakiga vissa är, noll tålamod och noll förståelse för bolaget och affärsmodellen. En skränande flock och bevis för att Mr. Market är manodepressiv snarare än effektiv.
Jag brukar låta resultatet tala för sig självt och över tid, får känslan av att många köpt något dom inte förstod, på toppen och nu avverkas stoppar på löpande band.

Men visst, snart tar ju kommunistiska moderater över landet och dom haaaaatar ju Ilija och det kommunala självstyret men man får väl trösta sig med kraftig tillväxt och utdelning på 2,8% ett tag om det vill sig riktigt illa.

Instämmer i allt du skriver. Därför jag skrev aktien också, inte bolaget. Inget nytt har framkommit som motiverar SBBs relativa fall i förhållande till sektorn.

Vi får väl se inom några dagar.
Citera
2022-02-09, 21:00
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik

Det har förklarat många gånger i tråden att borgerliga regeringar har en ännu större förkärlek att privatisera allt från bolag till fastigheter. Gärna till underpris.

Nej SBB behöver inte frukta en borgerlig regering. Däremot en enparti regering ledd av kamrat Dadgostar.
Citera
2022-02-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Instämmer i allt du skriver. Därför jag skrev aktien också, inte bolaget. Inget nytt har framkommit som motiverar SBBs relativa fall i förhållande till sektorn.

Vi får väl se inom några dagar.

Huserar ju rakt på en stödnivå så kortsiktiga ägare är nog på tårna. Skulle gärna se att aktien blev billigare men borde rekylera upp här om nu marknaden släpper lite på ränteångesten, fastigheter är ju uppenbarligen inte först ut där.
Citera
2022-02-09, 21:10
Medlem
Jenshalls avatar
Håller kort huset på att rasa? Maktgalna sossar som skall försöka leka i näringslivet skall man se upp med.
Citera
2022-02-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Håller kort huset på att rasa? Maktgalna sossar som skall försöka leka i näringslivet skall man se upp med.

Vilka sossar tänker du på? Sven-Olof Johansson?
Citera
2022-02-11, 14:09
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
”SBB kan inte lova en viss aktiekurs, men vi kan lova ökad aktieutdelning de närmaste 100 åren”, sade Ilija Batljan självsäkert under intervjun med SvD.

Det där får jag lite Refaat-vibbar utav.
Ingen människa kan se 100 år framåt. Avsaknanden av ödmjukhet ser jag som ett varningstecken.
Citera
2022-02-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Det där får jag lite Refaat-vibbar utav.
Ingen människa kan se 100 år framåt. Avsaknanden av ödmjukhet ser jag som ett varningstecken.
Utöver det figurerade uttryck som "tror" och "kan" rätt ofta i artikeln.
I min spåkula kan man mycket väl se dubblerat fastighetsvärde på fem år, men det är ju för SBB konsekvent skriver upp det.
Räntehöjningen kommer att äta upp ABB:s "stabila kassaflöde".
Citera
2022-02-11, 16:07
Medlem
Gubbmagens avatar
Artikel i SvD idag med rubriken "Aktien ner 28 procent i år – är succésagan över?": https://www.svd.se/batljan-lovar-oka...lning-i-100-ar

Citat:
Från nästan noll till fastigheter värda 150 miljarder på sex år. Nu står förre S-politikern och miljardären Ilija Batljan inför ränteuppgång och ett fall på 28 procent på börsen för hans SBB. Men istället spår han en fördubbling av innehavet till 2026.

Citat:
Affärsidén kan tyckas enkel. Att köpa upp eller bygga och sedan förvalta statens och kommunernas fastigheter. Och det är ett koncept som har lockat investerarna. Hos till exempel Avanzas kunder har SBB blivit en vanligare aktie att äga än AB Volvo och många bör ha tjänat pengar på SBB:s kursrusning på i snitt 100 procent årligen sedan 2017.

– SBB kan inte lova en viss aktiekurs, men vi kan lova ökad aktieutdelning de närmaste 100 åren, säger Ilija Batljan självsäkert.
Citera
2022-02-11, 19:39
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik

På vilket vis skulle en borgerlig regering hindra SBB?
Det är ju precis tvärtom, utförsäljningen skulle snarare öka än minska.
Sedan finns det ju inte mkt som pekar mot en annan regering än med S och Magdalena.
Citera
2022-02-13, 15:00
Medlem
Precis så... med en ny regering ser det ljusare ut för SBB... det finns enormt mycket kommunala fastigheter som kommuner kommer vilja sälja ut om ekonomin dessutom skakar till något... köpläge nu
Citera
2022-02-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sylvassen
Precis så... med en ny regering ser det ljusare ut för SBB... det finns enormt mycket kommunala fastigheter som kommuner kommer vilja sälja ut om ekonomin dessutom skakar till något... köpläge nu

Regeringen lägger väl sig ändå inte i enskilda kommuners eventuella fastighetsaffärer? Förutom om V får egen majoritet och det privata förbjuds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in