Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
469,47 procent på 5 år och + 250,29 som max enligt Avanza. Jag vet inte varför den skulle gå ned imorgon? Men rapport dags och spännade tycker jag med. Äger du själv eller ligger du kort nu? Men men...

190 000 okunniga aktiesparare som hoppat in senaste åren trycker upp kursen till orimliga nivåer. Ledningen utövar finansiella trollkonster som väldigt få har någon egentlig insyn i.

Nästan allt som den breda allmänheten köper in sig i under en kort tidsperiod förvandlas till en påse skräp. Cannabisaktier, gamingbolag, medtech, you name it.

Folk köper SBB "because the sucker is going up", jag tror inte ens 1000 av aktieägarna bemödar sig att läsa årsredovisningen.

Det är enormt högt ställda krav på SBB på att leverera, förväntningarna är ställda på max. Det leder allt för ofta till besvikelser.
Senast redigerad av Autodidis 2022-02-22 kl. 20:56.
Citera
2022-02-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
469,47 procent på 5 år och + 250,29 som max enligt Avanza. Jag vet inte varför den skulle gå ned imorgon? Men rapport dags och spännade tycker jag med. Äger du själv eller ligger du kort nu? Men men...

Kursen bottnade i 5,20 sommaren 2017. Nu står den i 50 kr (efter att ha toppat nästan 68kr 1 december 2021). En nedgång på 26 %. Känns som det finns mycket luft inpumpat i SBB om det kan krascha 26% på tre månader?

Sedan finns det ju ingenting att oroa sig för om blankarna nu skulle ha fel? Då får ni se det här som en extra rabatt. Blankarna påverkar inte bolagets intjäningsförmåga.
Senast redigerad av Autodidis 2022-02-22 kl. 21:03.
Citera
2022-02-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Blir kursnedgång imorgon.

+ 100 000 småsparare in i SBB senaste året. Vad kan gå fel?

1 000 % på fem år, varav småspararna hoppat in i toppen, är det rimligt tycker ni?

Soothsayer, what do you propose?

Citat:
190 000 okunniga aktiesparare som hoppat in senaste åren trycker upp kursen till orimliga nivåer. Ledningen utövar finansiella trollkonster som väldigt få har någon egentlig insyn i.

Nästan allt som den breda allmänheten köper in sig i under en kort tidsperiod förvandlas till en påse skräp. Cannabisaktier, gamingbolag, medtech, you name it.

Folk köper SBB "because the sucker is going up", jag tror inte ens 1000 av aktieägarna bemödar sig att läsa årsredovisningen.

Det är enormt högt ställda krav på SBB på att leverera, förväntningarna är ställda på max. Det leder allt för ofta till besvikelser.

Tycker att du har en del goda poänger här även om jag känner att du överdriver lite, här kan jag ju såklart inte konkretisera på det sätt du gör. 190.000 okunniga aktieägare är väl att ta i lite ändå?

”Vad kan gå fel?” Ja kan inte just DU berätta det för oss?

Du har inte visat att du själv har någon koll och det finns ju ingen som kräver att aktieägare borde ha en viss koll, enligt din standard.. oavsett hur den lyder, eller hur?

Det är inget ovanligt att retail förstärker utveckling i aktiepriset och letar man efter trams och flum så är väl denna tråden ovärderlig i det avseendet?

SBB upp lite över 11% idag, raporrt kommer imorgon. Blir verkligen djupt imponerad av din gissning om morgondagens utveckling. Kommer dina förutsägelser om morgondagen fortplanta sig till andra bolag?

Frågar åt en kompis som hela tiden som gärna vill ha förhandsinformation.
Citera
2022-02-22, 21:47
Medlem
En närstående är bekant med VD juggen sedan många år tillbaka. Grym näsa för affärer men en riktig bandit. Blåser och lurar om vartannat. Dock kan ju ha blivit en bättre människa men tvivlar på det.
Han var väl häktad för något år sedan, förvisso blev han frikänd på alla punkter men nått jävla lurt är det med karln.
Citera
2022-02-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Soothsayer, what do you propose?

Tycker att du har en del goda poänger här även om jag känner att du överdriver lite, här kan jag ju såklart inte konkretisera på det sätt du gör. 190.000 okunniga aktieägare är väl att ta i lite ändå?

”Vad kan gå fel?” Ja kan inte just DU berätta det för oss?

Att utländska blankare fått upp ögonen för SBB säger en hel del. De tjänade enorma pengar när de exposade Wirecard i Tyskland (Wirecard gick sedan i putten). Titta upp Viceroy, de har någolunda bra track record. Det är mycket olustigt eftersom det är en riktig folkaktie.

Det jag säger är: Kära inte ner er i aktien. Den har inga känslor för dig. Ta in all information som ligger på bordet och gör därefter er bedömning.

Lite om Viceroys Fraser Perring: https://youtu.be/uFfgZZKmDm4
Citera
2022-02-22, 22:27
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Att utländska blankare fått upp ögonen för SBB säger en hel del. De tjänade enorma pengar när de exposade Wirecard i Tyskland (Wirecard gick sedan i putten). Titta upp Viceroy, de har någolunda bra track record. Det är mycket olustigt eftersom det är en riktig folkaktie.

Det jag säger är: Kära inte ner er i aktien. Den har inga känslor för dig. Ta in all information som ligger på bordet och gör därefter er bedömning.

Lite om Viceroys Fraser Perring: https://youtu.be/uFfgZZKmDm4

Har ju uselt trackrecord. Wirecard var inte hans idé. Han fick den researchen av en annan blankare. Dessutom var den fel. Wirecarddelen som blankarna trodde var insolvent var ju faktiskt legit. Det var resten av bolagen som var en scam.

Du glömmer också hans AMD call. AMD skulle från $10 till $0 enligt idioten. Istället gick AMD till $150.
Citera
2022-02-23, 07:27
Medlem
Benefits avatar
Ni som säger "hur kan ett bolag som är bra gå ner så mycket yada yada" ni måste förstå att det har skapats ett ENORMT artificiellt säljtryck av alla blankningar. De har tryckt ut 10% av bolaget över börsen på dryga månaden så nu är det som en nedtryckt badboll.

Och det är 10% av bolaget som måste köpas tillbaka över börsen om det går snett för blankarna. Kan bli svenska Gme det här.
Citera
2022-02-23, 08:11
Medlem
Man skrev alltså upp fastigheterna med nära 10 mdr under kvartalet.
Kan mycket väl gå upp till forna värderingar, men förr eller senare faller det ihop och det är väl därför blankningen tilltagit.
Alla som såg handeln igår vet hur snabbt det kan gå.
Citera
2022-02-23, 08:26
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Man skrev alltså upp fastigheterna med nära 10 mdr under kvartalet.
Kan mycket väl gå upp till forna värderingar, men förr eller senare faller det ihop och det är väl därför blankningen tilltagit.
Alla som såg handeln igår vet hur snabbt det kan gå.

Upp och ner?
Ja det vet alla med villa eller bostadsrätt.

Faller IHOP gör sällan fastigheter. Ville du trolla idag?
Citera
2022-02-23, 08:31
Medlem
magpests avatar
Årsrapporten ser inte allt för dålig ut. Nu får vi se hur marknaden reagerar
Citera
2022-02-23, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Upp och ner?
Ja det vet alla med villa eller bostadsrätt.

Faller IHOP gör sällan fastigheter. Ville du trolla idag?
Är du på riktigt eller?
Vad händer när SBB inte kan skriva upp värdet på sina fastigheter med nära 10 mdr längre?
Citera
2022-02-23, 08:39
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Är du på riktigt eller?
Vad händer när SBB inte kan skriva upp värdet på sina fastigheter med nära 10 mdr längre?
Årsrapporten. Har du läst den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in