2022-02-23, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Årsrapporten. Har du läst den?
Jag har skummat.
Den var verkligen inte dum, men frågan kvarstår.
Under hela SBBs tid som bolag har man agerar i lågränteklimat. Därtill Corona som spika fastighetvärden.
Vad händer när dessa två enorma fördelar för SBB försvinner?
Citera
2022-02-23, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag har skummat.
Den var verkligen inte dum, men frågan kvarstår.
Under hela SBBs tid som bolag har man agerar i lågränteklimat. Därtill Corona som spika fastighetvärden.
Vad händer när dessa två enorma fördelar för SBB försvinner?
Intäkterna från befintligt bestånd fortsätter ramla in, och hyrorna justeras efter inflationen och räntorna så att SBB och aktieägarna fortsatt får sina vinster?
Citera
2022-02-23, 09:20
Medlem
Kan någon förklara för en relativt ny på börsen varför aktien går ner 6% vid en positiv rapport?
Citera
2022-02-23, 09:21
Medlem
magpests avatar
Öppnar neråt
Citera
2022-02-23, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Intäkterna från befintligt bestånd fortsätter ramla in, och hyrorna justeras efter inflationen och räntorna så att SBB och aktieägarna fortsatt får sina vinster?
Du besvarar inte min fråga om vad som händer när SBB inte kan skriva upp värdet på sina fastigheter längre.
Att hyresgäster betalar hyra är ju rätt givet, eller hur tänkte du?
Citera
2022-02-23, 09:46
Medlem
Citat:
Du besvarar inte min fråga om vad som händer när SBB inte kan skriva upp värdet på sina fastigheter längre.
Det som händer är att marknadsvärdet inte skrivs upp på fastigheten. Vad tror du händer?
Citera
2022-02-23, 09:48
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Vad händer när SBB inte kan skriva upp värdet på sina fastigheter med nära 10 mdr längre?

Det går ju också att fråga sig om det finns någon köpare i marknaden till de nya värderingarna.
En sak att värdera, en annan sak att få avslut.
Citera
2022-02-23, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det som händer är att marknadsvärdet inte skrivs upp på fastigheten. Vad tror du händer?
Jag tror att om fastighetspriser går ner så skrivs värdet också ner.
Jag har läst SBBs rapporter under lång tid och också handlar på dom. Mönstret är detsamma och har varit under hela pandemin.
Man skriver upp värdet till marknadsvärde och det var ju rätt eftersom bullmarknaden rådde.
Problemet var att det vara är en pappersfiness när räntorna stiger och fastighetspriserna betraktas som uppblåsta.
Citera
2022-02-23, 10:00
Medlem
basistensbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Axan
Kan någon förklara för en relativt ny på börsen varför aktien går ner 6% vid en positiv rapport?

Tror man får se det i kontext av gårdagens uppgång, hade varit mer normalt att det stod still igår och gick +4% idag.

Vad som låg bakom gårdagens extrema uppgång vet jag ej, blankare som gav upp?
Citera
2022-02-23, 10:02
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:

Driftnetto och förvaltningsresultat ser ok ut.
Räcker förhoppningsvis till både utdelning och fortsatt expansion.
Citera
2022-02-23, 10:03
Medlem
Citat:
Jag tror att om fastighetspriser går ner så skrivs värdet också ner.
Jag har läst SBBs rapporter under lång tid och också handlar på dom. Mönstret är detsamma och har varit under hela pandemin.
Man skriver upp värdet till marknadsvärde och det var ju rätt eftersom bullmarknaden rådde.
Problemet var att det vara är en pappersfiness när räntorna stiger och fastighetspriserna betraktas som uppblåsta.
Ja och vad tror du händer? Marknadsvärdet skrivs ner, slutar dom tjäna pengar då? Havererar hela bolaget då? Kommer dom gå i konkurs? Förstår inte vad problemet är, du säger själv att det var rätt att skriva upp marknadsvärdet, så åter igen, vad är problemet?

Jag har inga aktier i SBB, en liten andel genom en fond, men jag förstår inte riktigt vart du vill komma.
Citera
2022-02-23, 10:08
Medlem
Africagonzos avatar
Månadsvis utdelning ser jag som positivt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in