Citat:
Ursprungligen postat av
honn
Håller med, är rädd för att Magdalena och company inte förstår konsekvenserna, Putin har ju redan varnat och han saknar moraliska spärrar.
Det är just därför jag börjar luta mer åt ett NATO-melermskap för Sverige. Putler är ju en galen man med cancersvulst-mentalitet. Just därför måste vi försvara den europeiska säkerhetsordningen tillsammans med andra.
Mitt ställningstagande är ingen reflex, som det var för ett antal år sedan. För sedan dess så har jag läst om den svenska historien, inte minst om karl den XIV Johan, vår första, smarta Bernadotte.
Och vår neutralitet tjänade oss väl, när vi hade en tillräckligt stark krigsmakt. Men det hade vi t.ex inte under det andra världskriget, då vi först tvingades till eftergifter emot Hitler och sedan emot de allierade. Nu har vi heller inte en tillräckligt starkt försvar. Iof så är vi inte längre neutrala, men, formellt, alliansfria.
Men för att kunna vara alliansfria så måste vi ändå ha ett starkt försvar. Det skulle kräva, kanske, 5 procent av vårt BNP, och vi skulle ändå samarbeta med NATO.
Med tanke på Rysslands olagliga invasion av Ukraina, dess sinnessjuka ledare och den ryska cancersvultst-mentaliteten, så är det, nog, säkrast att vi går med i NATO. Då får vi, först och främst en rejäl säkerhetsgaranti och behöver sedan inte lägga mer än 3 procent av vårt BNP på försvaret, ,(vilket, ändå, innebär en fördubbling jämfört med idag).