2022-02-26, 13:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Strider verkar fortfarande pågå i Kyiv, men ryssarna har inte tagit staden under natten. De lär förmodligen inte lyckas under dagen heller. De lär antagligen försöka igen nästkommande natt med förnyad kraft. Kyiv är dock en stor stad.

Intressant är att någon typ av luftlandsättningar verkar ha genomförts. Sådana förband är för det första lätta. De medför sällan tung materiel och har i regel bara med sig begränsad mängd förnödenheter och ammunition. Kortfattat är de optimerade för korta och inte långrandiga stridsförlopp. Dessutom har Ryssland, även om man antagligen inte satt in allt man har, begränsat med sådana spjutspets-förband.

Binder ukrainska frivilliga upp dessa i långdragna stadsstrider som kommer att medföra förluster så sliter det ned en strategisk tillgång för Ryssland.

I princip all form av rysk offensiv mot Kyiv kommer antagligen att medföra stora ryska förluster. Vilket i längden är obra för Ryssland på olika sätt.

Av gammal vana, och av hävd och tradition så att säga så är väl Ryssland beredd på att ta mycket stora egna förluster vid militära operationer, men nu har man stött på en motståndare med ungefär exakt lika stor (om inte än större) förlustacceptans vilket decimerat just det ryska trumfkortet något. Kämpa på Ukraina! Det ser mycket mörkt ut, men än är ni inte besegrade, och ni har på så många plan redan segrat!

Jag tror deras plan var att ta regeringsbyggnader etc. Byta ut regimen till en egen. Inte att försöka ockupera hela staden. De verkar inte riktigt förstå att ukrainska trupperna kommer att fortsätta kriga även utan en regering och de kommer inte lyda en ny ryss-vänlig regering. Putin har lurat sig själv och ingen vågar säga emot.

Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ryska förluster hittills innefattar bland annat:
102 stridsvagnar, 536 pansarfordon, 15 haubitsar.
Med andra ord har de förlorat pansar jämförbart med hela svenska försvaret på 2 dygn.

Vem säger det?
2022-02-26, 13:37
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hur är det med Genève-konventionen? Om man inte har korrekt uniform är man väl bara en terrorist? Man saknar rättigheter?

Delvis rätt. Du får byta uniform för att tex smyga tillbaka till egna linjerna. I samma ögonblick du bedriver strid är du spion och kan avrättas.
2022-02-26, 13:38
Medlem
HEDP502s avatar
Jag har egentligen annat att göra en solig lördagseftermiddag, men...
den här kan jag inte undanhålla er:

Ryska operatörer/infiltratörer upptäckta i en källare i Mykolaiv, en hamnstad i södra Ukraina.

https://mobile.twitter.com/ArmedForc...27840451051524

De var beväpnade och hade även skjutit inifrån huset.

De upptäcktes.

På filmen blir en av dem ivägsläpad. Och en bortledd.

Ha en utmärkt dag i solen!
2022-02-26, 13:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Jodu... du sätter fingret på det. Blixtkrig.
Därmed borde förbekämpningen ha blivit helt vansinnig.

• Jag är förvånad. Vore jag rysk general, skulle jag ju sopa till hårt för att bryta förbandens moral och försvarsvilja.
Och dessutom se till att viktiga mål vore garanterat utslagna.

• Mina tre kopek var att Ryssland skulle ägna någon dag åt att bara lobba in termobariska otäckheter
över de nedgrävda frontförbanden och slå ut allt som går med signalsökande robotar och kryssningsmissiler.
Mer fjärrbekämpning inledningsvis, trodde jag.

• En siffra jag såg igår, var att antalet kvalificerade vapen som avskjutits från den ryska sidan, var 160.
(ledsen att jag inte hade vett att notera källan)

• Nu ser vi aktiva ukrainska flygförband. Helikoptrar som öser raketer över luftlandsatt trupp.
Vi borde se mindre av detta, om förbekämpningen varit effektiv.

• Ryssland har agerat långt fumligare och mer... oprofessionellt rent militärt, än vad åtminstone
jag någonsin vågat spekulerat om i förväg.

• Men kanske är det så, att man inte haft så många fungerande kryssningsmissiler?
Och att antalet Iskander gått att räkna i tvåsiffrigt antal? Det är dyra grejor.

• Du nämner även informationskriget. Det här dök just upp i mitt flöde:
Russia’s media-monitoring agency Roskomnadzor has ordered media outlets to delete reports using the words “assault,” “invasion,” or “declaration of war” to describe Russia’s massive, unprovoked military incursion into neighboring Ukraine.

(Källa)
Man förbjuder alltså vissa ord i samband med rapportering om Ukraina. Så mycket för yttrandefrihet i Ryssland.
Jag gissar på underskattning, Putler trodde att den ryska delen skulle välkomna ryssarna med öppna armar. Ukraina skulle chockas och deras trupper skulle ge sig i stora mängder pga ryssarnas övermakt.
Trots allt kommer Ukraina förlora inom ett par veckor oavsett hur duktiga man är, ryssarna kommer att nöta ned UA.
Men priset riskera bli tusentals och åter tusentals döda ryska soldater och många tusen sårade.
Motståndet mot kriget växer i Ryssland och frågan är om de ryska generalerna vill hålla på med att mörda rysktalande civila dagarna i ända?
Samtidigt ser Rysslands elit hur Ryssland blir en paria runt om i världen.
2022-02-26, 13:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Eller så är de moderna trupperna för få. Putin kunde inte fylla den första anfallsvågen med bara moderna trupper.
Eller så skyddar elitförbanden Moskva och Putler samt står i reserv ifall det blir oroligheter i Ryssland.
2022-02-26, 13:46
Medlem
”Rysk elittrupp” i Ukraina:

https://mobile.twitter.com/TheDeadDi...08010926690312

Bara en full grabb som är både ovillig och livrädd.

Och när man ser molotovcocktailregnet så inser man att här hugger ryssen i sten.
2022-02-26, 13:49
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dock så brukar de amerikanska anfallen nöta ned lede fi och sen rullar man in.
Här bombar man och rullar sedan in, sen bombar man på men lyckas mörda barn på förskolor, som leker, skjuta raketer över bostadsområden och kryssningsrobotar i höghus.
Hade USA anfallit så hade man väntat med att gå in tills UA’s flygvapen var utslaget och lv-förbanden bortskjutna.

Planeringen verkar minst sagt usel.

Putin Har inte inbakade journalister med tillgång till CNN eller BCC.
2022-02-26, 13:50
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejahejda
Det är väl som med när väst invaderar eller bombar andra länder av diverse anledningar.

Kör massiv kampanj med propaganda och censur.

”Vi bombar i demokratins namn”

Bomba sönder och ockupera Irak, Afghanistan, Syrien, Libyen etc och sedan stjäl olja och allt vad det är.

Whataboutism. Fungerar dåligt här. Fungerar ännu sämre just nu.
• Propagandan, krigsretoriken och hoten har varit öronbedövande från
Kreml i många månader. Så vad vill du säga?

• Och jag har nog fan aldrig sett en konflikt där den moraliska skillnaden
mellan anfallare och försvarare varit så otroligt tydlig. Eller, tycker du att
det är OK att bedriva anfallskrig mot ett grannland, för att man tycker sig
ha rätt till grannlandet?

• Dessutom: Människor går ut på gatorna i Moskva och St. Petersburg,
och protesterar mot den här planerade våldtäkten av ett grannland, trots
att de riskerar sina jobb eller att bli kastade i fängelse – eller bara få lite
snygga frakturer då OMON och andra mysiga grabbar går regimens ärenden.

• Putin hotar med kärnvapen. Och utrikesministeriets 'talesperson' hotade
Sverige och Finland igår. Är det en god granne? Svara gärna ja eller nej.

• Finns trådar om du vill prata Syrien. I den här tråden diskuteras Ukraina.
2022-02-26, 14:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotRendered
Armbindel räcker (insåg nu att jag läste fel på frågan). Men hur som helst räcker en armbindel som uniform, även om det inte riktigt var svar på frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Delvis rätt. Du får byta uniform för att tex smyga tillbaka till egna linjerna. I samma ögonblick du bedriver strid är du spion och kan avrättas.

Men som här, de har ukrainska uniformer på sig t.o.m. Detta tror jag är där en pansarbil körde över en civil personbil på gatan bredvid. https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict
2022-02-26, 14:19
Medlem
HEDP502s avatar
Putin. Running out of friends:

Ukraine war latest: Italy to support curbs on Russia’s access to Swift. (Financial Times)

BREAKING: Poland's PM says that Hungary's Viktor Orban has agreed to ban Russia from SWIFT.

Och Kazakstan – i praktiken en rysk lydstat – sade nej till att bistå Ryssland med trupp.
2022-02-26, 14:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dock så brukar de amerikanska anfallen nöta ned lede fi och sen rullar man in.
Här bombar man och rullar sedan in, sen bombar man på men lyckas mörda barn på förskolor, som leker, skjuta raketer över bostadsområden och kryssningsrobotar i höghus.
Hade USA anfallit så hade man väntat med att gå in tills UA’s flygvapen var utslaget och lv-förbanden bortskjutna.
Planeringen verkar minst sagt usel.

Jag tror det är en del av diktaturen och det totalitära samhället. Om Putin frågar militärerna om de klarar av det han planerat kommer de säga ja oavsett vad de tycker. Om Putin frågar om Ukrainas luftvärn och flygvapen är förstört av bombningarna kommer de säga ja. Ingen vågar säga nej eller säga hur det verkligen ligger till.
2022-02-26, 14:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Putin. Running out of friends:

Ukraine war latest: Italy to support curbs on Russia’s access to Swift. (Financial Times)

BREAKING: Poland's PM says that Hungary's Viktor Orban has agreed to ban Russia from SWIFT.

Och Kazakstan – i praktiken en rysk lydstat – sade nej till att bistå Ryssland med trupp.

Fler börjar nog se att Putin är en föredetting. Man vill distansera sig från förloraren. Kazakstan ser nog att det går dåligt och vill inte förknippas med förlusten, den dåliga imagen och med en ledare, Putin, som snart kanske är borta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in