2022-02-27, 19:34
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Tänkte mer att det kunde tolkas som att man då blir en illegal kombattant då man står utan befäl och speciellt utan genomgång. Jag har faktisk ingen koll alls på det där. Uppenbarligen.
Jag är verkligen ingen expert heller, det enda jag har att luta mig mot är en kort visit som civilanställd.. Så jag kan ha helt fel jag!
Citera
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorree
Varför väljer Sveriges regering att skicka pansarskott som inte efterfrågats?

England skickar dessa då dom tillverkarnas där
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bara dom inte skickar snuskburken till Ukrainska armén för då kommer alla att bli magsjuka

Men allvarligt. Finns det någon som förstår vad som hände i Charkiv? Staden var omringad och tungt beväpnade ryska förband gick in.

Det är viktigt att analysera. Folk tittade ut ur sina fönster och såg ryska styrkor. Hur kunde ukrainska försvarsstyrkor besegra dessa så lätt?

Finns det uppgifter om förluster? Någon säger att ryssarna bara lämnade staden men det fanns ju strider.

Blev dom psykade på något sätt? Vem vet något om detta?

Ryssarna kan säkert ta städer temporärt men då befolkningen verkar vara enade om att försvara måste det vara jättesvårt att behålla kontrollen. Fiender överallt.

Inte förvånad att de lämnade.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Konflikten är närmare än du tror. Som Putin kan hantera Ukraina idag, kan han hantera Finland imorgon. Och sen är Sverige näst i kön av länder som inte är anslutna till NATO.
Ukraina har inte många likheter med Sverige. Ukraina har en stor rysk befolkning, Ukraina har varit en del av Sovjet, ryska talas i nästan hela Ukraina, Ukraina har gräns mot Ryssland (just därför vill inte ryssarna att Ukraina blir medlem av Nato).
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Du tror alltså på allvar att Ukraina själva skulle kunna bestämma sig för att gå med i EU eller NATO om Ryssland ”får” dom delarna?

Och säkerligen möjlighet till demokratiska val? Ingen av Ryssland tillsatt ledning osv.

Kommer inte ske såklart, säkert en fin tanke bakom men helt verklighetsfrånvänd.

Tveksamt. "Ger" man bort de delarna till Ryssland och utropar självständighet så kommer Ryssland alltid överskygga Ukraina och vara ett hot om de rör sig närmare väst.
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nej. Han har fattat att hans tid är räknad. Oavsett hur det går för honom med Ukraina så finns det inte längre någon väg för honom att normalisera situationen med resten av världen. Han har slagit sönder förmögenheten för alla sina rika vänner och det ryska folket kommer snart nås om information om de vansinniga förlusterna av ryska människoliv när han försökt invadera Ukraina. Han förstår nog att det enda sättet för Ryssland att återuppbygga relationerna med resten av världen, är om han får en kniv i ryggen eller en kula i pannan.
Jovisst, men så där har han väl hållit på ett tag redan innan han fick för sig att lansera Operation Epic Clusterfuck? Abnormt beteende. Notera att han mest verkar sitta nuförtiden också. Till och med Biden orkar stå.... Och Putin gillade ju åtminstone förr att framstå som atletisk och viril. Fel i huvudet, fel i kroppen eller båda delarna.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Kolla den länkade bilden på Putler och hans hantlangare:

https://twitter.com/BoycottQ2/status...98894982213632

Är det där normalt beteende? Han måste ju ha bacillskräck i klass med Howard Hughes eller nåt. Hur fan kan en sån stolle få leda en stormakt?

Stor humor! De måste ju mer eller mindre tvingas sitta och ropa till varandra på det där avståndet. Alternativt får de sitta med varsin telefon.

Att Putin skaffar sig längre och längre konferensbord beror nog på en allt kraftigare paranoia. Han vågar helt enkelt inte sätta sig för nära sina hejdukar. Att må på det viset är otroligt slitsamt i längden eftersom det sabbar nattsömnen fullständigt. Det kan förstås till viss del mitigeras med sömntabletter och antidepressiva, men detta medför så klart också en del bieffekter.

Han börjar se ganska sliten och plufsig ut, precis som någon som sover alldeles för lite. Och utan sömn kommer hans paranoia bara förvärras. Näst på tur är magsår, nervösa sammanbrott och kanske även epileptiska anfall.
Citera
2022-02-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Bara dom inte skickar snuskburken till Ukrainska armén för då kommer alla att bli magsjuka

Men allvarligt. Finns det någon som förstår vad som hände i Charkiv? Staden var omringad och tungt beväpnade ryska förband gick in.

Det är viktigt att analysera. Folk tittade ut ur sina fönster och såg ryska styrkor. Hur kunde ukrainska försvarsstyrkor besegra dessa så lätt?

Finns det uppgifter om förluster? Någon säger att ryssarna bara lämnade staden men det fanns ju strider.

Blev dom psykade på något sätt? Vem vet något om detta?
Jag börjar få en känsla att rysk militär fört Putin bakom ljuset. De vill inte strida mot broderfolket.
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Ryssmongoliskt BUK system som hade en dejt med turkiska Bayraktar!

https://twitter.com/ArmedForcesUkr/s...97019515961347

Fuck you ruski!

Det där var minst sagt bullseye.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Tycker lika synd om de ryska soldaterna som tvingas till fronten som jag tycker om det Ukrainska folket...

Att se döda européer ger ingen glädje precis.

Jag håller med. Sorgligt är det. Detta är pojksoldater i tonåren, många av dem tror att de är på en övning när de plötsligt ställs öga mot öga med en Ukrainsk robot.

Ukraina krossar det här. Moral är allt i krig, och dessutom har de hela världen på sin sida.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ja, 5000 pansarskott överstiger väl antalet mål iallafall!
Det brukar väl iof sägas att det krävs 3 skott för att få bra verkan, så det faktiska antalet fordon som kan slås ut är väl färre.

Otäckt hur länder som Sverige, Tyskland, Frankrike mfl göder denna våldsspiral.
Citera
2022-02-27, 19:36
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Konflikten är närmare än du tror. Som Putin kan hantera Ukraina idag, kan han hantera Finland imorgon. Och sen är Sverige näst i kön av länder som inte är anslutna till NATO.

Och därför ska Finland gå med i NATO fortast möjligt, opinionen är för tack vare detta kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in