2022-03-01, 09:53
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shizukana
Polen skickar över 70 jetplan till Ukraina.

Ukrainas desperara försök till skrämselpropaganda för att försöka verka "starka" (ringa runt till stadschefer och böna och be om hjälp som en liten bitch) är skrattretande.

Självklart kommer inga länder att offra sina flygplan och piloter. Den tiden och summan det kostar att köpa ett flygplan och utbilda en pilot kan vi bara gissa oss till.

Men det är utan tvekan stora kostnader att godhetsknarka bort.
Citera
2022-03-01, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
09:33

Maersk vil ikke lenger bringe konteinere til og fra Russland Den danske rederigiganten Maersk innstiller alle seilinger med konteinere til og fra Russland.

https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927

Drabbar export/import
Nähe?

Enligt dig å dina kompanjon har aldrig Ryssland varit starkare ekonomiskt.
Citera
2022-03-01, 09:54
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vad menar du? Hans krav är ju hans krav. Det är vad han kräver och vill. Det är skälen som anges för invasionen för att få kraven igenom som är förfalskade.

Vad menar du med det jag fetade?

De förhandlade länge. Ryssland känner sig hotat, dels av kriget mot Donbass, dels av Natos expansion.
Det går att förstå, eller hur? Även om man är russofob går det att förstå sånt.
Men Väst ignorerar detta. Lavrov sa efter förhandlingarna att det är som att prata med döva öron.

Förhandlingarna gav alltså ingenting. Situationen har eskalerat i flera år.

Vad skulle Ryssland ha gjort, tycker du? Lagt sig på knä inför krigsbrotten mot en rysk befolkning och Nato? Är det så man skapar fred? Genom underkastelse.

Varför inte istället säkra fred genom att skapa goda relationer? Lyssna på varandras behov och intressen istället för forcera hänsynslöst.
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Om Ukraina har ett flygvapen, varför använder de det inte för att stoppa militärkonvojerna som rullar in? Är det taktik? Mest sannolikt är att flyget är helt utslaget, ja möjligen "decimerat", men då så decimerat att det tappat närmast all funktion.

Dom har slagits ut dag 1 av invasionen.
Citera
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Tyvärr får man säga att Kina är fredligare än väst.
Ja, definitivt är det så.
Citera
2022-03-01, 09:55
Medlem
Maersk stoppar ryska containrar.

enligt Ekstradsbladet stoppar Maersk all sjöfart till ryssland och gäller alla ryska hamnar.

kan det påverka Ryssland nämnvärt ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Alltså jag förstår verkligen inte, har sett flera klipp där helt FRÄSCHA tanks, utan minsta lilla skada, är helt övergivna? Varför? Är det en fråga om bensintorsk eller vad? Känns helt obegripligt. Ibland tänker jag att vissa ryska soldater inte pallar helt enkelt, de förstår inte varför de ska döda deras bröder och systrar, så de överger bara tanksen och promenerar tillbaka mot den ryska gränsen.

Jag kan ha helt fel, spekulerar bara.

Det och att ryska konvojer med bränsle och andra saker blir tagna av Ukrainska soldater.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/...rZvkYX13aWjGGg

Och sitta kvar i en stillastående tank mitt efter en väg hade jag inte velat gjort iaf. Men fördelen är att dessa kan användas av Ukraina då är nyare varianter (och med mer finesser) av T-72r.

Bara hoppas att tjälen går ur marken och regnet kommer så lär det bli problem. Se hur det gick för tysken under ww2.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Kanske avhandlas under natten.

Men har Ukraina inget artilleri som kan slå ur konvojen? Eller flyg?

Känns bissart att åka med konvojen på detta sätt.

Enligt en expert på svensk radio har Ryssland kontroll över luftrummet i norra Ukraina. Drönarna som slagit ut ryska konvojer har använts i de södra delarna.
Citera
Medlem
Äntligen ngn som ser detta som det faktiskt är

Men jag väntar på alla tuffingarna från igår som sa hur svag Ryssland var... Nu har Ukraina öppnat alla som vill strida mot den ",svaga " ryssen...

Inte lika häftigt nu när man har en chans att faktiskt ge sig på den "svaga" ryssen eller hur

... kan någon här sen berätta som var så stöddiga att Ni åkt till Ukraina för slåss med dessa fyllon till motståndare

skrivbordskrigare är vad ni är

Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
du får vara objektiv. Det enda vi vet e att de e invasion av ryssar på sin gamla mark, det vill säga dagens ukraina. Det e inte krig mellan ryssaln o ukraina. De e amerika och ryssland som har krig.... Ukraina hade aldrig gjort motstånd om dom inte var backade av usa... Usa e ett schyst land o besöka o bo i men tyvärr är dom också orsaken till många krig och död i världen... Jag är inte ryssälskare eller något men var objektiv.... oavsett vem som vinner . Putin eller Usa kommer vi vara kontrollerade och deras hundar
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag har följt förhandlingarna mellan Ryssland och Väst. De krav som Ryssland har framhållit där är

1. Att Ukraina skall följa Minsk-avtalet. Det handlar om 4 miljoner människor i Östra Ukraina som beskjutits av Kiev sedan statskuppen 2014. Minsk-avtalet omfattade vapenvila och samtal för att lösa konflikten. Många i Donbass är ryssar och ryss-språkiga.
Kiev bryter mot vapenvilan och vägrar samtal.
Naturligtvis kan inte Ryssland bara se på detta, Putin talar om folkmord, han vill hjälpa dessa människor samtidigt som den militära konflikten är ett hot mot Rysslands säkerhet.
Väst har däremot blundat för den här konflikten och bara pumpat in mer pengar och vapen.

Om man har ett uns av moral så reagerar man mot en regim som dödar sina egna invånare.

2. Att Ukraina inte skall gå med i Nato utan att Ryssland garanteras säkerhet. En del låtsas att Nato inte är ett hot mot Ryssland, men det är hyckleri, vi vet bättre.

De här kraven är fullt rimliga. Väst borde ha gått med på detta istället för att ignorera de ryska förhandlarna.

Vad är anledningen till Minsk-avtalen….???

Det viktigaste: stöder du den ryska invasionen?
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Om Kyiev belägras, tänker på att Leningrad/St. Petersburg höll ut i nära 1.000 dagar under ww2.

Leningrad fick hela tiden förnödenheter över sjön. Kiev kommer att falla om inte NATO och EU kan få fram käk, för befolkning och försvarare kommer att svälta.

För den sakens skull vore det bästa för Ukraina ifall mongolhorderna ville storma och att de misslyckas med det.

Ur Putins perspektiv är förstås den motsatta taktiken också ett stort misslyckande. De blir då tvungna att stå och titta på staden och fortsätta kriga mot förband väster om Kiev.

Om det inte blir en förhandlad vapenvila verkar det som att kriget kommer att vara ett tag. På fem dagar har ju ryssarna inte åstadkommit något direkt avgörande.
Citera
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Du glömde kravet på att Sverige, Finland, Irland etc inte ska få gå med i NATO samt att hela östeurop ska uteslutas och att militär från andra länder inte ska få sätta sin fot i östeuropa. Rimligt?
Jag har inte hört det kraven från Ryssland, bara från svensk media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in