Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-01, 00:11
  #1729
Medlem
Den viktiga frågan är ju hur mycket pengar du lagt omkring, hur mycket tid du har hittills lagt med alla verkstadsbesök och hur totalen blir i slutändan. Skulle inte ens ta i en bil som är knappt 4 år gammal som redan behöver motorbyte för 52.000 kr, med tanke på att för bara något år sedan kunde få tag i en riktigt fin och fräsch kombi av de flesta slag och dessutom tiotusentals kronor över till bränsle som hade lätt 10+ tusen mil kvar att ge utan större ingrepp.

Var det inte du som dessutom hade problem att eventuellt sälja din bil, om batteriet är dåligt då du skulle knappt få tillbaka pengarna för bilen såld, som nya batterier kostade?

Elbilar är en uppblåst marknad av bidrag på bidrag. Hade bränsle ej varit uppblåst av samma politiker som pratar om miljön, i deras privata flygplan, och elbilsmarknaden fick leva enligt sedvanliga "tillgång och efterfrågan", hade din bil endast varit en förlust, i både tid och pengar.
__________________
Senast redigerad av Dollartecknet 2022-04-01 kl. 00:13.
Citera
2022-04-01, 00:12
  #1730
Medlem
Det är ju denna trådstarten det handlar om (FB) Investera 52.000 kr i bilen - en bra deal?

Jag har ingen aning om hur kvaliten är på de bilarna, men om jag mot förmodan skulle köpa en ZOE så hade jag skaffat en personlig reg-skylt med BAB7...

För oss "gamla flashbackare" så är ju 7babbsisens historier om hans berömda elbil lika spännande som "saurkrauts" sexupplevelser i (FB) Ditt senaste ligg. Man blir helt enkelt glad ! en stunds verklighetsflykt i en galen värld.
__________________
Senast redigerad av Revolutions 2022-04-01 kl. 00:17.
Citera
2022-04-01, 00:20
  #1731
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är kul att köra bil. Vi uppskattar dina inlägg, de gör att vi drar oss för att skaffa elbil. Jag vil själv ha en men litar inte på batterierna. Hur mycket kapacitet har du kvar på ditt batteri?

36 kWh netto kvar.
41 kWh när det var nytt.
Har alltså förlorat 5 kWh på 20.000 mil.

I räckvidd betyder det att jag har ca 2 mil kortare räckvidd nu jämfört med när bilen var ny.

Helt okej tycker jag.
Citera
2022-04-01, 00:26
  #1732
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Så, ja. Diskutera och fläska på med info om ni känner till något om hur andra Zoe:er än babsans uppför sig.

Har ej erfarenhet av någon Zoe men snarare det att BAB7's erfarenheter med sin, kanske man skall ta med en större plasthink salt...
Citera
2022-04-01, 00:26
  #1733
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Trafiken runt Ystad kan jag inte uttala mig om. Där jag bor är extraljus big business just för att det är så uselt ljus på bilar från typ 90-talet och framåt...

Här har du ingen nytta av extraljus, en jävla massa trafik dygnet runt på de större vägarna.
Kör nästan dagligen E65 Ystad - Malmö, även sena kvällar, går i princip inte att köra på helljus en enda sekund, bilar hela tiden..
Vi har ju färjeläget med Polenfärjorna, Bornholmslinjen och Tysklandskatamaranen här i Ystad också, så vi ett jävla tryck på vägarna här.
Citera
2022-04-01, 00:28
  #1734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Jag har börjat tro att han är ett betalt troll av något konkurrerande bilmärke
Helt magiskt hur den där jävla bilen har strulat och gått sönder.
2021 Renault Zoe review – why it's the best small electric car | What Car?
https://youtu.be/0TMutxumrUg


TopGear recenserar

https://www.topgear.com/car-reviews/renault/zoe

This popular electric car scored zero stars in crash test
https://www.foxnews.com/auto/popular...ars-crash-test

Ja, jo... Men för det första är det väl den NYA versionen som kom 2021. För det andra så snackar de ju om sprillans nya bilar. Jag menar alltså begagnade bilar som körts flera tusen mil och där det framkommit fel och brister man knappast kunde förutse när den var ny. Renault sålde dem ju självklart inte med brasklappen att du måste byta motor och växellåda ett antal gånger under bilens livslängd... Då hade ingen människa vid sina sinnens fulla bruk köpt eländet.
Citera
2022-04-01, 00:33
  #1735
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Har funderat på den här trådstarten ett tag... Men övertygad efter BAB7´s senaste rapport om att Zoe-skrället var på gränsen till havererad motor IGEN (!!!) så kör vi.

Alltså, ÄR Zoe:erna verkligen så här fruktansvärt jävla dåliga? Eller är det BAB7 som haft oturen att få tag på Måndagsexemplarernas Måndagsexemplar...?
Huvudfrågan är väl om elmotorn verkligen ger upp var 10 000:nde mil? På SAMTLIGA Zoe:er?
Och reduktionslådan? Är förväntad livslängd knappt 20 000 mil? (Att BAB7 fick fixa lådan en gång till beror ju IMHO på slarvjobb från verksta´n första gången den var inne... Så det kanske inte riktigt ska räknas som TVÅ fel.)

Så, ja. Diskutera och fläska på med info om ni känner till något om hur andra Zoe:er än babsans uppför sig.

Jag kör ju mycket, det förklarar en del.

Men det kan ju även vara så att min körprofil med mycket motorvägskörning påfrestar motorn mer än de som bara lallar runt i stan och på landsväg i 70 km/h..

Jag använder min ZOE som motorvägslok genom Europa, hur många gör det?

Jag misstänker att min körning medför ökad belastning på motorn och dess delar.
Citera
2022-04-01, 00:34
  #1736
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
36 kWh netto kvar.
41 kWh när det var nytt.
Har alltså förlorat 5 kWh på 20.000 mil.

I räckvidd betyder det att jag har ca 2 mil kortare räckvidd nu jämfört med när bilen var ny.

Helt okej tycker jag.

Ja det är okej, inte bra men ok.
Citera
2022-04-01, 00:34
  #1737
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, jo... Men för det första är det väl den NYA versionen som kom 2021. För det andra så snackar de ju om sprillans nya bilar. Jag menar alltså begagnade bilar som körts flera tusen mil och där det framkommit fel och brister man knappast kunde förutse när den var ny. Renault sålde dem ju självklart inte med brasklappen att du måste byta motor och växellåda ett antal gånger under bilens livslängd... Då hade ingen människa vid sina sinnens fulla bruk köpt eländet.

Som sagt, skamligt av Renault att sälja en sådan jävla skit!

Tjugoettan verkar dessutom vara ännu sämre än sina föregångare.
__________________
Senast redigerad av CitrusInYourEye 2022-04-01 kl. 00:36.
Citera
2022-04-01, 00:35
  #1738
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Absolut, men ändå väsentligt enklare mekanik än en växellåda. Borde vara i princip omöjligt att göra sönder.

En drivmotor borde hålla mer än 10 000 mil också, vad är det för skräpbil!

En volvo 740 går utan vidare 40 000 mil utan motorrenovering, och den motorn är enormt mycket mer komplicerad än en elmotor, som i princip har en rörlig del, och två lager.

LL
Citera
2022-04-01, 00:35
  #1739
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag kör ju mycket, det förklarar en del.

Men det kan ju även vara så att min körprofil med mycket motorvägskörning påfrestar motorn mer än de som bara lallar runt i stan och på landsväg i 70 km/h..

Jag använder min ZOE som motorvägslok genom Europa, hur många gör det?

Jag misstänker att min körning medför ökad belastning på motorn och dess delar.

Har du funderat på att sälja eländet då den inte passar speciellt bra att vara ett motorvägslok?
Citera
2022-04-01, 00:36
  #1740
Moderator
yz44s avatar
Att det kan röra sig om trollande har även jag tänkt.
Då med tanke på mängden fel som bilen har haft.
Har varit fler och dyrare fel på den än på alla mina bilar sammantaget.

Vore intressant med input från andra ägare av modellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in