2022-04-08, 12:25
Medlem
bomhulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Nej, det är ingen "krigshandling" att gå med i en försvarsorganisation, oavsett vad den paranoida dvärgen i kreml säger.

Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderad, och ockuperade, av ryssland (igen)?

Många länder VILL bli medlemmar i NATO för att skydda sig från aggression. Försvarsorganisationen har inget behov av att tvinga någon att bli medlem. Detta i stark kontrast till putain, vars "organisation" (ryssland) inga länder (i den civiliserade världen) vill "bli medlemmar i"...
Ryssland har inget intresse av att ta över sverige eller finland( oavsett vad moderaterna försöker hjärntvätta er med) men om vi går med i nato så är det ett hot( det har ryssland förklarat flera gånger) och jag lever hellre i fred och frihet .
Citera
2022-04-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det är inte många år som USA inte varit inblandat i något krig.

Exakt!
Jag såg en uträkning att alla konflikter i världen sedan WWIi har 81% initierats av USA.
Det handlar om USA:s geopolitiska och ekonomiska intressen som vi ska betala och kriga för om vi blir med i Nato.
Citera
2022-04-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det är inte många år som USA inte varit inblandat i något krig.
Är inte beslutat av Nato att starta krig. Vad varje land gör är deras ensak.
Detta innebär att om vi går med i Nato så krävs vi inte att delta i annat än av Nato beslutat.

Rent whataboutism argument du framför.
Citera
2022-04-08, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Men Norge, Danmark och snart Finland är ju redan med i en allians - NATO. Norge och Danmark är väldigt nöjda med sina val, varför skulle de lämna NATO för en nordisk allians?

Vi samövar ju redan med Norge, Danmark, Finland och NATO. Vi samövar inte med Ryssland.

All militär utrustning i Sverige som behöver vara NATO-anpassad är redan det. Vi är inte neutrala - det bara heter att vi är det.
Helt rätt bortsett från att vi lämnat neutraliteten bakom oss för mer än 20 år sedan. Numera heter det att vi är alliansfria. Men det är nog snart slut på det och vi blir vuxna som våra grannar.
Citera
2022-04-08, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Är inte beslutat av Nato att starta krig. Vad varje land gör är deras ensak.
Detta innebär att om vi går med i Nato så krävs vi inte att delta i annat än av Nato beslutat.

Rent whataboutism argument du framför.
Säg det till engelsmännen som lurades till Irak då Saddam hade "massförstörelsevapen" som hotade världen.
Det hela handlar om Pax Americana och dess nyttiga idioter.

Ett nordiskt och europeiskt försvar utan Nato är bäst.
Citera
2022-04-08, 12:32
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det har du helt och hållet rätt i, att det är aldrig rätt att attackera någon för att känner sig provocerad.

MEN sedan kan man tänka såhär: Om jag går runt på stan och skriker "Snälla döda mig!" och någon angriper mig. Visst, inte rätt att angripa mig, men har jag inte en skuld till attacken på mig?

Ska vi verkligen säga till Ryssland: "Snälla kom o anfall oss!" eller? Är det vettigt? Bättre att hålla tyst och ge fan i NATO och ge fan i att upprusta försvaret så låter Ryssland oss va.

Ryssarna har länge provocerat Sverige utan att Sverige kan med militär makt, eller någon makt alls, ta ställning emot det.
Med NATO i ryggen kan vi det.
Samtidigt är det precis som du säger, en provokation.
Men om du blir provocerad över något som jag gör för mitt eget bästa, är det verkligen då mitt problem? Ska jag strunta i att köpa en ny bil för att du blir provocerad av det? Givetvis inte.

Jag tycker ingen gör rätt i denna härva. NATO spelar inte efter de regler som de gått med på från första början (buffer zon).
Ukraina har dock fri vilja att gå med i NATO (men NATO borde ej gått med på det).
Ryssland har givetvis ingen rätt till att gå in och kriga.
Citera
2022-04-08, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Exakt!
Jag såg en uträkning att alla konflikter i världen sedan WWIi har 81% initierats av USA.
Det handlar om USA:s geopolitiska och ekonomiska intressen som vi ska betala och kriga för om vi blir med i Nato.
Tveksamt.
Med tanke på alla konflikter som Ryssland startat, alla som startats i Afrika. Sedan har vi kina, Indien och ett antal i Ostasien.

Det är nog snarare att det är övriga länder som startat 81%. Men du kan väl länka in den uträkningen så vi kan bedöma rimligheten på den.
Citera
2022-04-08, 12:34
Medlem
Facades avatar
Citat:
Tveksamt.
Med tanke på alla konflikter som Ryssland startat, alla som startats i Afrika. Sedan har vi kina, Indien och ett antal i Ostasien.

Det är nog snarare att det är övriga länder som startat 81%. Men du kan väl länka in den uträkningen så vi kan bedöma rimligheten på den.

USA har startat många konflikter i världen genom infiltrationer av dess olika slag.
Fler än vad man kan tro.
Sedan 81% kan jag ej uttala mig om.
Citera
2022-04-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodDog
Säg det till engelsmännen som lurades till Irak då Saddam hade "massförstörelsevapen" som hotade världen.
Det hela handlar om Pax Americana och dess nyttiga idioter.

Ett nordiskt och europeiskt försvar utan Nato är bäst.
Var det Nato som beslutade om det? Nej. Det är vad som är frågan om vi går med.

Nåt annat än Nato är inte aktuellt. De enda kvar i Norden är Sverige och Finland. Än. Finns inte nåt realistiskt alt till Nato vad du än tycker. Varför skapa 2 system när det finns ett som fungerar och planerar redan?
Citera
2022-04-08, 12:37
Medlem
bomhulls avatar
Citat:
På vilket sätt är det en krigshandling om vi går med? Att Kreml blir arg för att de inte får göra som de vill?
Nato är en millitärallians?
Citera
2022-04-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Ryssland har inget intresse av att ta över sverige eller finland( oavsett vad moderaterna försöker hjärntvätta er med) men om vi går med i nato så är det ett hot( det har ryssland förklarat flera gånger) och jag lever hellre i fred och frihet .
Bara att ryssarna är intresserade och hotar visar ju att de har ett intresse av våra länder.
Citera
2022-04-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Nato är en millitärallians?
Försvarsallians det stämmer. Varför är det en krigshandling att gå med i en sån?
Menar du att Norge och Danmark förklarar krig tidigare?

Du verkar inte veta vad en krigshandling är….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in