Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Det har du helt och hållet rätt i, att det är aldrig rätt att attackera någon för att känner sig provocerad.
MEN sedan kan man tänka såhär: Om jag går runt på stan och skriker "Snälla döda mig!" och någon angriper mig. Visst, inte rätt att angripa mig, men har jag inte en skuld till attacken på mig?
Ska vi verkligen säga till Ryssland: "Snälla kom o anfall oss!" eller? Är det vettigt? Bättre att hålla tyst och ge fan i NATO och ge fan i att upprusta försvaret så låter Ryssland oss va.
Ryssarna har länge provocerat Sverige utan att Sverige kan med militär makt, eller någon makt alls, ta ställning emot det.
Med NATO i ryggen kan vi det.
Samtidigt är det precis som du säger, en provokation.
Men om du blir provocerad över något som jag gör för mitt eget bästa, är det verkligen då mitt problem? Ska jag strunta i att köpa en ny bil för att du blir provocerad av det? Givetvis inte.
Jag tycker ingen gör rätt i denna härva. NATO spelar inte efter de regler som de gått med på från första början (buffer zon).
Ukraina har dock fri vilja att gå med i NATO (men NATO borde ej gått med på det).
Ryssland har givetvis ingen rätt till att gå in och kriga.