Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-08, 12:43
Medlem
svartsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Tyvärr för dig stämmer det inte. Nato har inte startat ett enda krig. Till skillnad från skithögarna i Kreml….
Jakten på massförstörelsevapen, som för övrigt är intressant, var ju inget man startade. Men NATO:s närvaro var ju märkligt.
Citera
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Ska jag strunta i att köpa en ny bil för att du blir provocerad av det?

Det beror på om ditt bilköp påverkar mig. Om du köper en stor jävla bil som tar upp hela uppfarten så inte jag kommer in med min bil i mitt garage, såklart ska du inte köpa den bilen då.
Givetvis ska man respektera sina grannar, och inte gå med i NATO om nu inte Ryssland vill ha NATO ända in på skinnet.

Ryssland har sagt att ( https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...ato-anslutning ):
"Alla Osse-länder, inklusive Finland och Sverige har godkänt principen att en stats säkerhet inte får byggas på bekostnad av andra länders säkerhet."

På klarspråk: Ryssland anser det är ett hot (bekostnad av deras säkerhet) om vi förbättrar våran säkerhet genom att gå med i NATO. Därför är det rimligt att skippa det.
Citera
Medlem
bomhulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Bara att ryssarna är intresserade och hotar visar ju att de har ett intresse av våra länder.
Ryssland är inte intresserade att ta över sverige eller finland däremot så känner dom sig hotade över att ha nato som grannar.
Citera
2022-04-08, 12:46
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Ja kamrat! NATO och EU "triggade" ryssland (i.e. putain) så till den milda grad att han "tvingades" att inleda anfallskrig mot Ukraina! Förlåt kamrat, putain har ju inte startat något krig överhuvudtaget, utan endast genomfört en liten "defensiv fredsbevarande försvarsinvasion", eller hur?

Vidare var det i rättan tid som putain invaderade (förlåt, "befriade") Ukraina, ty det låg ju i farans riktning att Ukraina hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin "defensiva fredsbevarande försvarsinvasion"? Stämmer det med det kontemporära narrativet?

Det finns flera videos med betydande personer i Ukraina som deklarerar att man lagt ut bete för att få Putin att nappa. Här är en rådgivare till Zelenskyj t.ex. (en bit in in videon).

https://www.youtube.com/watch?v=6m9P...&start_radio=1
Citera
2022-04-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
USA har startat många konflikter i världen genom infiltrationer av dess olika slag.
Fler än vad man kan tro.
Sedan 81% kan jag ej uttala mig om.
Det är möjligt. Men med tanke på alla övriga krig så är jag mycket tveksam till att de skulle ha stor andel av alla krig.

På Wikipedia finns en ”kronologisk lista över krig” per århundrande. Det är imponerande många och utan att räkna så är det väl snarare 8% vi talar om där de varit med. Vem som initierat är lite svårare att bedöma.
Citera
2022-04-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Ryssland är inte intresserade att ta över sverige eller finland däremot så känner dom sig hotade över att ha nato som grannar.
Varför känner dom sig mer hotade av Sverige och Finland om vi är med i Nato än annars? Tror dom att vi kommer att ockupera dem?
Citera
2022-04-08, 12:48
Medlem
svartsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
- NATO = högre skatt - regeringen har redan aviserat 2% av BNP samma som NATOs krav
- Artikel 5 gäller bara anfall mot ett NATO- land, men håller med Turkiet är en slampkrypare - hur som, känns bra just nu att Turkiet är med i NATO och inte är med i en rysk pakt
- Höjd spänning är det redan - det jobbiga för Ryssland är att ett krig med Sverige idag innebär lägre risk för att vi får hjälp utifrån, om vi är med i NATO innebär det storkrig för dem
- Fler svenskar göra lumpen - slopandet av allmän värnplikt var ett misstag och utan NATO måste fler göra lumpen - utan en allians måste vi ju klara oss själva.

Som jag påpekat i flera inlägg, neutralitet spelar ingen roll i krig, massor med länder som invaderades under WWII var neutrala. En krigförande makt väger insatsen mot potentiellt resultat, dvs hur mycket kostar det att uppnå målen. Argumentet kärnvapenkrig är ju ett besynnerligt synsätt. Om det bryter ut spelar ju inget någon roll. Vi överlever ju inte om alla länder omkring oss utsätts för en kärnvapenattack men inte vi. Det scenariot är ”end of world” som vi känner den idag.

Sk. Vettigt inlägg. Tumme upp. Tar folk till största släggan är det ju kört i vilket fall. Bättre att tänka nu och 10 år framåt.
Citera
2022-04-08, 12:49
Medlem
Försvarsministern i Finland säger via twitter att Ryssland har kränkt finskt luftrum imorse.
Citera
2022-04-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartsoppa
Jakten på massförstörelsevapen, som för övrigt är intressant, var ju inget man startade. Men NATO:s närvaro var ju märkligt.
Läs på. Nato har inte startat nåt krig baserat på artikel 5.
Att enstaka länder deltar är en annan sak. I fd Jugoslavien beslutade fn att delta och bad då Nato om att administrera det.
Att enstaka Natoländerna deltar i vissa sammanhang har inget med Nato att göra.

Att blanda ihop Nato och usa är en medveten strategi baserad på kremls retorik.
Citera
2022-04-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Givetvis ska man respektera sina grannar,
Vilket Ryssland inte har för vana att göra.
Har du missat att det pågår ett krig i Ukraina?
Citera
2022-04-08, 12:54
Medlem
svartsoppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyGlock
Kan vi inte skicka halva vår BNP till Ryssland också så de ser att vi är schyssta. Allt för att de inte ska känna sig provocerade. Möjligen ge dem Gotland redan nu så slipper vi kriga om den ön ju. Kan du komma på fler eftergifter för att inte provocera Ryssland?
Lite skämtsamt nämner jag försäljningen av Alaska. Rätt nära dvärgledda riket med storhetskomplex och rostiga kanoner. Kalla kriget var ett faktum ändå.
Förstår dig!
Citera
2022-04-08, 12:54
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull

Vad lustigt då att så många av Rysslands grannar känner sig hotade av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in