Citat:
Ursprungligen postat av
Volvoellersaab
att vi kan lita på vad Nato står för
Visst, men sedan har vi ju det där lilla... Processen precis innan den formella ansökan skrivs under o skickas in. Ett ypperligt tillfälle att bomba Sverige och därmed få Sverige in i konfliktstatus för att sabba NATO-ansökan.
Vi ska ju rösta om det i Riksdagen. Sedan ska Regeringen påbörja själva NATO-processen. Sedan tror jag inte man kan kalla till NATO-möte på 1 sekund, utan det måste givetvis bokas in ett visst datum framåt i tiden, där man överlämnar papperna, eller så skickas dem via post, men det kommer ju också ta tid. För jag kan inte tänka mig att NATO kommer acceptera att köra ansökningsprocessen över telefon eller liknande. Även om vi skulle få ett NATO möte i expressfart dagen efter (vilket jag inte tror är rent möjligt då det ska passa andra NATO-medlemmars personliga tider och almanackor och andra möten) så tar det ju inte många minuter att skicka iväg en missil.
Det är först när själva ansökan är inne till NATO som man får NATO-skydd även under själva ansökningsprocessen. Men det är ju en process innan ansökan formellt är inne och NATO-processen påbörjas.
Tycker hela NATO processen är alldeles för riskabel i dagens säkerhetspolitiska läge. Det gör att risken är stor att Ryssland kör sin hämnd på Sverige o sen är det adjöss med Sverige. För mig är det nån sorts hets till krig att ansöka till NATO när vi fått hela **TRE** varningar från Ryssland om NATO.
Jag känner genom min rädsla för vad Ryssland kan göra (och vad de gör i Ukraina idag, bombar och torterar oskyldiga och ofarliga civila, medvetet riktar sig in på barn, våldtar osv) att det säkraste och mest logiska för att tillse att Sverige klarar sig längst och minst risk för att komma i väpnad konflikt med Ryssland, är att helt enkelt skita i NATO, skita i att upprusta försvaret, och bara låta alla försvarspolitiska beslut ligga och vila tills det säkerhetspolitiska läget blir stabilare.
Och SEDAN ev upprusta, och ev gå med i NATO om det finns fog för det.
Om Putin hinner bli utrotad under tiden Ukrainakriget pågår så behöver vi varken något större försvar eller NATO, för då är Ryssland som fiende utrotad, och vi i Sverige har inga andra fienden.