Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-10, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Visst är det så. NATO är enbart en försvarsallians för att säkra fortsättande fred. De enda som drar nackdel av det är länder som vill söndra och härska över andra länder. Eller rättare sagt maktgalna ledare med lydregimer. Gemene man vill enbart ha fred. Rysstrollens agerande är enbart skrattretande.

JA till NATO.

Precis. Och sedan så vet vi ju inte heller hur det ser ut om 5-40 år heller. Ponera att vi inte är med i NATO. Kanske kommer den dagen där vi trots nordiskt samarbete och vansinnigt stark militär någon framtida Tsar precis som med idiotin mot Ukraina, bestämmer sig mot all logik att ge sig på Sverige eller Finnland.

Sen vet man ju inte om framtida politiker rustar ner igen. Då kan det vara bra med backup då urträde ur NATO inte sker lika spontant och obemärkt, det skulle väcka debatter.
Citera
2022-04-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Precis. Och sedan så vet vi ju inte heller hur det ser ut om 5-40 år heller. Ponera att vi inte är med i NATO. Kanske kommer den dagen där vi trots nordiskt samarbete och vansinnigt stark militär någon framtida Tsar precis som med idiotin mot Ukraina, bestämmer sig mot all logik att ge sig på Sverige eller Finnland.

Sen vet man ju inte om framtida politiker rustar ner igen. Då kan det vara bra med backup då urträde ur NATO inte sker lika spontant och obemärkt, det skulle väcka debatter.
Så allt är osäkert och går inte att förutsäga, men Nato är oföränderligt och förutsägbart?
Vad Nato är om "5-40 år" vet vi lika lite om som annat i framtiden, om det ens finns kvar.
Citera
2022-04-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Artikel 5 innebär att en attack på ett medlemsland är att betrakta som en attack på alla.

– Då görs det bedömningar som har att göra med vad som står på spel, säger Tomas Jonter.

– Är USA beredd att offra New York för Paris eller Washington för Tallinn? Vad är säkerhetsgarantierna värda när krisen är för dörren?"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/p...kerhetsgaranti

sedan hänger det på vilken president som är i vita huset

Om Nato bara bestod av USA så skulle det vara en bräcklig allians. Men nu består den av alla våra europeiska grannländer. Tyskland har tagit ett historiskt beslut att rusta upp sitt försvar, det beror givetvis på att alla länder i en allians måste ha förmåga att bistå. Alliansen står inte och faller med USA. Ryssland skulle lätt kunna besegras med en europeisk försvarskoalition i dagsläget, men det finns ingen sådan eftersom de flesta EU länderna redan är med i Nato. Det är bara att gilla läget, men inte heller tro att man ska kunna åka snålskjuts utan att bidra.
Citera
2022-04-10, 12:45
Medlem
Citat:
"Artikel 5 innebär att en attack på ett medlemsland är att betrakta som en attack på alla.

– Då görs det bedömningar som har att göra med vad som står på spel, säger Tomas Jonter.

– Är USA beredd att offra New York för Paris eller Washington för Tallinn? Vad är säkerhetsgarantierna värda när krisen är för dörren?"

Eller så kollar vi på fakta.
Enl Nato hemsida har de skickat 40000 man extra senaste tiden, inkl 130 flyg och 140 fartyg. Utöver de 100000 som fanns tidigare. Utplacerade i gamla östländer. Förstärkningar kommer hela tiden.
Och detta enbart i förebyggande syfte.
Ja det ser onekligen ut som att vi kan lita på vad Nato står för. Och även usa.

Att SVT hittar nån tveksam professor är inte förvånande. Tyvärr.

Ang Tomas:
” Thomas Jonter är inte bara forskare. Som tidigare medlem i SLMK:s vetenskapliga råd och som nuvarande ordförande för Svenska Pugwash vill han stärka opinionen för en kärnvapenfri värld, och han pläderar kraftfullt för att Sverige ska ansluta sig till FN-konventionen som förbjuder kärnvapen. Han påminner oss om att historien visat att det som från början verkade omöjligt till slut blev gjort. Tack Thomas!”
Senast redigerad av Volvoellersaab 2022-04-10 kl. 12:48.
Citera
2022-04-10, 12:51
Medlem
Citat:

Och vad the deep state anser om läget.
Det som Jonter säger är ingen nyhet, detta säger Nato själv mer eller mindre uttryckligt på sin sajt.
Tänk att det bara var för några år sen som man i "Europa" var himmelens upprörda över Trumps uttalanden om att Europa själv måste satsa på sin försvarsförmåga,

Trump på Nato möte:
https://youtu.be/Vpwkdmwui3k?t=127
(börjar mitt i, hoppar över Stoltenbergs långrandiga svammel)

Trumps tal om att alla måste bidra och i praktiken följa stadgan genererade stor indignation hos EU-eliten och inte minst i Sverige.
Det är alltså bland världens rikaste länder i EU som tycker att de inte ska betala enligt reglerna men att USA ska betala och komma och hjälpa dem.

Att man ska betala vad föreningar stadgar är det som gäller, betalar du inte till din Brf åker du ut, har du inte fullgjort betalningar har du ingen rösträtt på stämman.

Även Sverige dillar nu om att det ska vara en ”långsiktig” sak att komma upp i två procent. Något som Sverige skulle kunna göra direkt i nästa budget.

Samma politiker som nu vill gå med i Nato var i stort de som avvecklade den svenska försvarsförmågan och sålde ut försvarsindustrin som byggt upp under lång tid, avvecklade förmåga till självförsörjning mm. De är inte pålitliga.
Citera
2022-04-10, 12:58
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
att vi kan lita på vad Nato står för

Visst, men sedan har vi ju det där lilla... Processen precis innan den formella ansökan skrivs under o skickas in. Ett ypperligt tillfälle att bomba Sverige och därmed få Sverige in i konfliktstatus för att sabba NATO-ansökan.

Vi ska ju rösta om det i Riksdagen. Sedan ska Regeringen påbörja själva NATO-processen. Sedan tror jag inte man kan kalla till NATO-möte på 1 sekund, utan det måste givetvis bokas in ett visst datum framåt i tiden, där man överlämnar papperna, eller så skickas dem via post, men det kommer ju också ta tid. För jag kan inte tänka mig att NATO kommer acceptera att köra ansökningsprocessen över telefon eller liknande. Även om vi skulle få ett NATO möte i expressfart dagen efter (vilket jag inte tror är rent möjligt då det ska passa andra NATO-medlemmars personliga tider och almanackor och andra möten) så tar det ju inte många minuter att skicka iväg en missil.

Det är först när själva ansökan är inne till NATO som man får NATO-skydd även under själva ansökningsprocessen. Men det är ju en process innan ansökan formellt är inne och NATO-processen påbörjas.

Tycker hela NATO processen är alldeles för riskabel i dagens säkerhetspolitiska läge. Det gör att risken är stor att Ryssland kör sin hämnd på Sverige o sen är det adjöss med Sverige. För mig är det nån sorts hets till krig att ansöka till NATO när vi fått hela **TRE** varningar från Ryssland om NATO.

Jag känner genom min rädsla för vad Ryssland kan göra (och vad de gör i Ukraina idag, bombar och torterar oskyldiga och ofarliga civila, medvetet riktar sig in på barn, våldtar osv) att det säkraste och mest logiska för att tillse att Sverige klarar sig längst och minst risk för att komma i väpnad konflikt med Ryssland, är att helt enkelt skita i NATO, skita i att upprusta försvaret, och bara låta alla försvarspolitiska beslut ligga och vila tills det säkerhetspolitiska läget blir stabilare.

Och SEDAN ev upprusta, och ev gå med i NATO om det finns fog för det.
Om Putin hinner bli utrotad under tiden Ukrainakriget pågår så behöver vi varken något större försvar eller NATO, för då är Ryssland som fiende utrotad, och vi i Sverige har inga andra fienden.
Senast redigerad av sebnie 2022-04-10 kl. 13:02.
Citera
2022-04-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om Nato bara bestod av USA så skulle det vara en bräcklig allians. Men nu består den av alla våra europeiska grannländer. Tyskland har tagit ett historiskt beslut att rusta upp sitt försvar, det beror givetvis på att alla länder i en allians måste ha förmåga att bistå. Alliansen står inte och faller med USA. Ryssland skulle lätt kunna besegras med en europeisk försvarskoalition i dagsläget, men det finns ingen sådan eftersom de flesta EU länderna redan är med i Nato. Det är bara att gilla läget, men inte heller tro att man ska kunna åka snålskjuts utan att bidra.
Militärekonomiskt är USA 70 % av Nato, lägg till UK och Frankrike och det är närmare 90 %.
Faller USA bort kraschar Nato, 29 aparta länder kvar inkl Turkiet, att dessa ska uppvisa enighet vid allvarlig kris tor jag inte på. Den verkliga järnnäven i Nato är USA:s militära förmåga och deras kärnvapen som finns runt hela jorden.
Citera
2022-04-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Visst, men sedan har vi ju det där lilla... Processen precis innan den formella ansökan skrivs under o skickas in. Ett ypperligt tillfälle att bomba Sverige och därmed få Sverige in i konfliktstatus för att sabba NATO-ansökan.

Vi ska ju rösta om det i Riksdagen. Sedan ska Regeringen påbörja själva NATO-processen. Sedan tror jag inte man kan kalla till NATO-möte på 1 sekund, utan det måste givetvis bokas in ett visst datum framåt i tiden, där man överlämnar papperna, eller så skickas dem via post, men det kommer ju också ta tid. För jag kan inte tänka mig att NATO kommer acceptera att köra ansökningsprocessen över telefon eller liknande. Även om vi skulle få ett NATO möte i expressfart dagen efter (vilket jag inte tror är rent möjligt då det ska passa andra NATO-medlemmars personliga tider och almanackor och andra möten) så tar det ju inte många minuter att skicka iväg en missil.

Det är först när själva ansökan är inne till NATO som man får NATO-skydd även under själva ansökningsprocessen. Men det är ju en process innan ansökan formellt är inne och NATO-processen påbörjas.

Tycker hela NATO processen är alldeles för riskabel i dagens säkerhetspolitiska läge. Det gör att risken är stor att Ryssland kör sin hämnd på Sverige o sen är det adjöss med Sverige. För mig är det nån sorts hets till krig att ansöka till NATO när vi fått hela **TRE** varningar från Ryssland om NATO.

Jag känner genom min rädsla för vad Ryssland kan göra (och vad de gör i Ukraina idag, bombar och torterar oskyldiga och ofarliga civila, medvetet riktar sig in på barn, våldtar osv) att det säkraste och mest logiska för att tillse att Sverige klarar sig längst och minst risk för att komma i väpnad konflikt med Ryssland, är att helt enkelt skita i NATO, skita i att upprusta försvaret, och bara låta alla försvarspolitiska beslut ligga och vila tills det säkerhetspolitiska läget blir stabilare.

Om Putin hinner bli utrotad under tiden Ukrainakriget pågår så behöver vi varken något större försvar eller NATO, för då är Ryssland som fiende utrotad, och vi i Sverige har inga andra fienden.
Och du tror att de inte fattar vad ryssarna gör i så fall? Det lär inte ändra på nåt. Sedan har Nato gett löfte om skydd under processen ifall vi ansöker.

Sluta vara så jävla räddhågsen och skaffa en ryggrad. Eller sluta stödja ryssarna. Det är normal rysk strategi att hota. Svara på samma sätt så backar de.

Det är tyvärr inte bara Putin utan det är Kreml som styr. Det fortsätter även efter Putins död.
Citera
2022-04-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie

Att Ryssland skulle börja attackera länder i Västeuropa tror jag inte, de har inte förmåga till flerfronts krig, de begriper nog detta själva. Dessutom skulle USA acceptera en sådan framryckning av Ryssland mot Västeuropa och Atlanten, inte för att de bryr sig om Sverige utan för att det är på tvärs mot deras globala intressen. Då skulle vi få WWIII.

Varför beslutar inte "våra" politiker att vi folkomröstar om Nato i samband med riksdagsvalet?
typ som vanligt "rådgivande" så de kan köra över oss om vi röstar fel.
Citera
2022-04-10, 13:49
Medlem
Knut-Annes avatar
Rysk retorik Maggan!

Norges statsminister Jonas Gahr Støre avfärdar Magdalena Anderssons påstående om att en svensk Nato-ansökan skulle destabilisera läget som "rysk retorik.
– Norge är ju uttryck för en Natomedlem som inte bidrar till att öka spänningen. Norge ligger 50 kilometer från rysk kärnvapenarsenal och vi har aldrig utgjort ett hot mot Rysslands integritet. Jag upplever inte heller att Sverige och Finland på något sätt kan uppfattas som aggressiva, expansionistiska stater, säger han till DN.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kring-ukraina
Citera
2022-04-10, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Militärekonomiskt är USA 70 % av Nato, lägg till UK och Frankrike och det är närmare 90 %.
Faller USA bort kraschar Nato, 29 aparta länder kvar inkl Turkiet, att dessa ska uppvisa enighet vid allvarlig kris tor jag inte på. Den verkliga järnnäven i Nato är USA:s militära förmåga och deras kärnvapen som finns runt hela jorden.
Givetvis bidrar USA med största andelen av resurserna, alla ska bidra med 2% av BNP. Hela Sveriges statsbudget skulle inte räcka för USA:s andel, men vi har inte heller samma yta att försvara. En nordisk militärallians skulle räcka för att avskräcka från ett anfall. Sen skadar det inte med ett effektivt missilskydd och tillgång till USA:s kärnvapenparaply. Det är dags att ansluta sig till övriga demokratier och pressa tillbaka ryssen för gott.
Citera
2022-04-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Rysk retorik Maggan!

Norges statsminister Jonas Gahr Støre avfärdar Magdalena Anderssons påstående om att en svensk Nato-ansökan skulle destabilisera läget som "rysk retorik.
– Norge är ju uttryck för en Natomedlem som inte bidrar till att öka spänningen. Norge ligger 50 kilometer från rysk kärnvapenarsenal och vi har aldrig utgjort ett hot mot Rysslands integritet. Jag upplever inte heller att Sverige och Finland på något sätt kan uppfattas som aggressiva, expansionistiska stater, säger han till DN.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kring-ukraina
Nu är det knappast vad Gahr Støre tror och tycker som avgör det anses destabiliserande och öka spänningen, det är väl primärt vad Ryssland anser om att bli alltmer inringat av militäralliansen med USA i spetsen.

I vilken mån det är destabiliserande kan man fråga sig men vi ska ändå inte panikrusa in i Nato utan vettig demokratisk process och utvärdering. Antar att det är en viktig del av Anderssons motstånd till Kristerssond m.fl. vilja att panikrusa in i Nato, nu även med SD-Åkesson på vagnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in