2022-04-20, 13:55
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Hittills har Ryssland attackerat länder som inte är medlemmar i NATO!

Dessutom är det ju som så att Ryssland mest är att likna vid en kriminell organisation styrd av gangsters. Om det är nånting alla länders polisstyrkor och regeringar vet så är det aldrig göra som kriminella vill. Att aldrig ge efter för hot och utpressning. Kräver en gangster nåt så gör man alltid det motsatta.

Varför hotar ryssarna oss då så fort NATO kommer på tal?
Citera
2022-04-20, 13:58
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Kommer Ryssland utföra en fullskallig invasion mot Sverige likt Ukraina (vilket skulle bli en logistik mardröm) eller blir det istället att Ryssland istället satsar alla kort på att ta Gotland?

Gotland utgör basen för hela Östersjön. Den som kontrollerar Gotland har ett enormt strategiskt övertag över hela Östersjön, samt en sköld och en kniptång mot hela Sverige. Medans Sverige måste satsa allt sitt försvar runt hela kusten i landet för att känna sig säkra mot Ryssen så behöver ryssen endast satsa allt försvar runt Gotland för att känna sig säkra mot ett NATO Sverige. En flaskhals.
Det är dessutom enklare för Ryssen att erövra Gotland och hålla ön mot internationella påfrestningar och militära provokationer från EU, än att fullskalligt invadera Sverige.

Går vi med i NATO så har vi förlorat Gotland. Det är nog vad Ryssland sitter och filar på.
Du glömmer bort eller vet inte att vi har världens bästa ubåtar. De sänkte bla ett hangarfartyg för USA under övning jänkarna hörde ingenting av lilla Sveriges ubåt. De skall passeras innan de Ryska ro-ro fartygen kan passera Östersjön från Kaliningrad. Eller om de skulle få för sig att göra luftlandsättning oh my god vilket misstag i så fall deras tp skulle bli nedskjutna direkt vilken slakt våra Jas plan är just nu förmodligen bäst i världen. Men fortsätt fantisera .Garnisonen på Gotland har givetvis inte mycket att hämta ännu men man måsta ta sig dig.
Citera
2022-04-20, 13:59
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad talar för att de ryska kräken vågar invadera Gotland?

Av alla anledningar som jag tidigare nämnde. Kontrollerar man Gotland så har man neutraliserat NATO Sverige som ett hot, man har dessutom en hållhake på övriga baltiska NATO länder.
Det blir även mer diplomatiskt och militärt lättare att hålla Gotland istället för att träska ner sig i ett stort krig på svensk fastland.

Ni är naiva om ni inte tror att Gotland ligger risigt till vid ett ryskt angrepp. Det vore extremt logiskt för Ryssland att satsa alla kort på ön vid ett Svenskt NATO medlemskap, och sedan säga att man är kvitt.
Citera
2022-04-20, 14:07
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Hur då?
Du tror alltså inte att den Gotländska garnisonen kommer att bli totalt överrumplade/kapitulera under natten på invasionen? Tror du Sverige har den offensiva kapaciteten att återta ön?

Som jag nyss skrev: Sverige och Finland är inga länder som det är fritt fram att erövra. SVERIGE ÄR INTE UKRAINA. USA KOMMER ATT BOMBA KALININGRAD TILL GRUS OM RYSSLAND ANGRIPER GOTLAND.
Citera
2022-04-20, 14:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Personligen är jag emot ett NATO-medlemskap, samtidigt så undrar jag vad ryssarna håller på med. Fattar de inte att dessa ständiga hot tvingar in oss i NATO? Jag misstänker att det är det de vill av någon konstig anledning. Eller så är de bara så korkade att de inte ser sambandet orsak-verkan. Kanske är det det mest troliga.

Nej uppenbarligen fattar de inte det, eftersom Putin är lika efterbliven som en gangster. Hela kriget är otroligt irrationellt och mest ett uttryck för rent självskadebeteende. Ryssland har skämt ut både sig och sin krigsmakt och även om de till slut lyckas vinna nån seger i östra Ukraina så kommer det att bli till ett extremt högt pris. Först och främst kommer Sverige och Finland gå med i NATO. Ukraina kommer att upprusta nåt så in i helvete och säkerligen skaffa kärnvapen. Det kan mycket väl bli Ukraina som startar nästa krig. Ryssland kommer dessutom att bli isolerat och fattigt. Undrar om ryssarna kommer att tycka att det var värt att åter leva i Sovjet bara för en region i östra Ukraina?
Senast redigerad av fernebo 2022-04-20 kl. 14:15.
Citera
2022-04-20, 14:08
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Varför hotar ryssarna oss då så fort NATO kommer på tal?

Därför att Putin är en gangster???
Citera
2022-04-20, 14:09
Medlem
Förstår inte varför regeringen och opinionen svängt så i NATO frågan. Visst har Ryssland en galnare diktator än de haft på länge och visst skulle de kunna skada sverige med konventionella vapen. Men deras kapacitet att genomföra en fullskalig invasion av Sverige kan ju knappast någonsin varit lägre. För närvarande är en stor del av deras militär i Urania, och även om det kriget tar slut så har de ju visats sig prestera betydligt sämre än förväntat.

Den stora risken nu är ju att kriget i Ukraina eskalerar NATO blir inblandat och Ryssland tar till kärnvapen. Genom att gå med i NATO så garanterar vi att vi är en del av en sådan konflikt, och NATO kommer inte kunna stoppa en kärnvapenattack.
Citera
2022-04-20, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benderowsonn
Jag vet inte heller. Du bör kontakta det svenska UD. De fick dessa varningar. Jag tycker att de borde publiceras.

Ja man vill ju vet vad man ska preppa för liksom.. hmm.. dåligt av myndigheterna!!!
Citera
2022-04-20, 14:11
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Därför att Putin är en gangster???

Gangster vet jag inte. Men galen är han i alla fall.
Citera
2022-04-20, 14:12
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Som jag nyss skrev: Sverige och Finland är inga länder som det är fritt fram att erövra. SVERIGE ÄR INTE UKRAINA. USA KOMMER ATT BOMBA KALININGRAD TILL GRUS OM RYSSLAND ANGRIPER GOTLAND.

Vilka garantier har du för att USA är redo att starta ett tredje världskrig för Gotlands sak?
Citera
2022-04-20, 14:12
Bannlyst
Intressant. Varför kallas ryska varningar hot i Sverige?
När person registrerar sig på Facebook varnas denne för ansvaret. Personen måste gå med på reglerna. Det kallas inte ett hot. Jag tycker att Ryssland spelar ett helt rättvist spel med Sverige och varnar för ansvaret för Sveriges inträde i Nato.
När en person registrerar sig på Facebook varnas denne för ansvaret. Personen måste gå med på reglerna. Det kallas inte ett hot. Jag tycker att Ryssland spelar ett helt rättvist spel med Sverige och varnar för ansvaret för Sveriges inträde i Nato.
Citera
2022-04-20, 14:15
Medlem
Jofs avatar
Så länge Putin och hans anhängare sitter vid makten är Nato medlemskap att föredra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in