2022-04-19, 08:43
Medlem
GubbenILaddans avatar
Börjar tröttna på ovissheten nu, tänker boka tid för utredning. Googlade snabbt på vad en utredning kostar och dom två första svaren sa att första delen av utredningen kostar 7000kr. Hittar ingen info om vad det kostar via vårdcentralen, någon som har koll?
Citera
2022-04-19, 08:54
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenILaddan
Börjar tröttna på ovissheten nu, tänker boka tid för utredning. Googlade snabbt på vad en utredning kostar och dom två första svaren sa att första delen av utredningen kostar 7000kr. Hittar ingen info om vad det kostar via vårdcentralen, någon som har koll?

Jag betalade vanliga läkarkostnader. Vad är det, 300 eller något sånt?
Citera
2022-04-19, 08:55
Medlem
Citat:
Via offentlig vård kostar det ingenting, men köerna är långa, upp till två år om du har otur. Din vårdcentral har antagligen inte resurser att göra sin egen utredning, och kommer remittera dig till en psykiatrisk öppenvårdsmottagning. Du kan be dom remittera dig till ett specifikt ställe om du vill. Det finns listor på 1177 för sådana mottagningar där du bor, du kan ringa runt och fråga hur deras köer ser ut och sen be din vårdcentral om remiss till den som är bäst. Det står ofta att du kan göra egenanmälan, men i min erfarenhet kommer du ingenvart utan en remiss ändå.

Här är en lista på psykiatriska öppenvårdsmottagningar i Stockholm
https://www.1177.se/Stockholm/liv--h...ard-for-vuxna/
Citera
2022-04-19, 08:56
Medlem
GubbenILaddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Jag betalade vanliga läkarkostnader. Vad är det, 300 eller något sånt?

Oj, det var lite skillnad. Då känns det bättre att boka tiden 🙂
Citera
2022-04-19, 08:58
Medlem
GubbenILaddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eigenwald
Via offentlig vård kostar det ingenting, men köerna är långa, upp till två år om du har otur. Din vårdcentral har antagligen inte resurser att göra sin egen utredning, och kommer remittera dig till en psykiatrisk öppenvårdsmottagning. Du kan be dom remittera dig till ett specifikt ställe om du vill. Det finns listor på 1177 för sådana mottagningar där du bor, du kan ringa runt och fråga hur deras köer ser ut och sen be din vårdcentral om remiss till den som är bäst. Det står ofta att du kan göra egenanmälan, men i min erfarenhet kommer du ingenvart utan en remiss ändå.

Här är en lista på psykiatriska öppenvårdsmottagningar i Stockholm
https://www.1177.se/Stockholm/liv--h...ard-for-vuxna/

Okej tack, ska kolla. Att väntetiden är lång har jag inga bekymmer med egentligen, så länge det blir gjort.
Citera
2022-04-19, 09:08
Medlem
Citat:
Okej tack, ska kolla. Att väntetiden är lång har jag inga bekymmer med egentligen, så länge det blir gjort.
Se till att vara specifik och säg vid varje möte att du vill ha en neuropsykiatrisk utredning för autism. Om du träffar ny läkare varje gång (som är standard nuförtiden) finns det god chans att du bara kommer åka runt i cirklar i några år annars, eller halka in på någon generisk ångestbehandling. Fokusen inom öppenvården är att så snabbt och billigt som möjligt behandla dina symptom, så du måste ibland stå på dig för att få något mer än antidepressiva.
Citera
2022-04-21, 21:54
Medlem
Pecka-s avatar
Vissa dagar känner jag mig otroligt energirik och kreativ, nästan lätt speedad.

Vaknade 04:40 i morse och är fortfarande pigg.

Varit social och trevlig, fått en massa gjort, sprutat ur mig inlägg på Flashback om allt möjligt, både elände och roliga saker.
Citera
2022-04-21, 22:04
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Vissa dagar känner jag mig otroligt energirik och kreativ, nästan lätt speedad.

Vaknade 04:40 i morse och är fortfarande pigg.

Varit social och trevlig, fått en massa gjort, sprutat ur mig inlägg på Flashback om allt möjligt, både elände och roliga saker.
Äter du något medikament?
Blir du inte "bakis"? Är det en slags torrfylla?
Citera
2022-04-21, 22:11
Medlem
Pecka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Äter du något medikament?
Blir du inte "bakis"? Är det en slags torrfylla?

Åter SSRI, neuroleptika och stämningsstabiliserande.

Sover betydligt mindre sen jag fick den sista.
Citera
2022-04-21, 22:20
Medlem
Pecka-s avatar
Har en tid funderat på att kanske starta en tråd om min OCD som nog skulle göra många mörkrädda. Det är nästan Howard Hughes nivå (mannen i min avatar).
Citera
2022-04-22, 04:50
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Åter SSRI, neuroleptika och stämningsstabiliserande.

Sover betydligt mindre sen jag fick den sista.
Ok tack. Du är bra utan. Sök dig själv genom kyrkan. Du måste omvärdera dig själv i din omgivning. Lära dig gå IGEN, behöver ej vara svårare än nödvändigt. Men det är en process.

Vi kan fixa det här tillfredsställande.
Citera
2022-04-22, 21:49
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:

Hur gick det med bokningen å som sagt så borde kosta som ett läkarbesök
Ca 200 kr per gång om man går till Psykatrin eller HAB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in