2022-05-08, 06:53
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-landsdemokrat
USA är skyldiga och det vet alla men skyller på Ryssland.
Nej du har fel. Det är Ryssland och bara Ryssland som startade det här kriget. Dom vill återuppbygga Sovjetunionen. Ingenting med Nato eller USA att göra.
Citera
2022-05-08, 06:55
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-landsdemokrat
USA är skyldiga och det vet alla men skyller på Ryssland.
Svara gärna på frågan: Förnekar du att det var Ryssland som startade kriget och dödar civila i ett grannland? Ja eller Nej.
Citera
2022-05-08, 07:24
Medlem
Think-Twices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
För nekar du att det var Ryssland som startade kriget och dödar civila i ett grannland? Det är en Ja eller Nej fråga.

Om du syftar på 24/2 är svaret nej.

Förnekar du Usa inblandning i upprinnelsen, ja eller nej?
Citera
2022-05-08, 07:59
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-Twice
Om du syftar på 24/2 är svaret nej.

Förnekar du Usa inblandning i upprinnelsen, ja eller nej?
Ja.
Citera
2022-05-08, 08:07
Medlem
Nej vi ska inte gå med i Nato!
Här diskuterar Lars Bern i swebbtv.se om Nato frågan.
De kommenterar b.la SVTs Nato program.
https://swebbtv.se/w/nA6JwSMtCZjzCN5ugivvad
Citera
2022-05-08, 08:31
Medlem
börsvalps avatar
Ser ju ut som att Sverige kommer gå med i Nato nu. Så snart kan man väl låsa tråden då det inte finns mycket kvar att diskutera?
Citera
2022-05-08, 08:35
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Ser ju ut som att Sverige kommer gå med i Nato nu. Så snart kan man väl låsa tråden då det inte finns mycket kvar att diskutera?
Även efter att Sverige gått med så kommer säkert ryssvännerna / USA-hatarna förneka att Sverige verkligen är med. Dom tror säkert att det är nån slags ploj av massmedia för att lura folk.
Citera
2022-05-08, 08:38
Medlem
börsvalps avatar
Jag hade under normala omständigheter helst sett att Sverige står utanför Nato men nu ser ju saker och ting ut som det gör och det verkar inte finnas så mycket att välja på. Därför accepterar jag att Sverige går med i Nato utan några protester från min sida.
Citera
2022-05-08, 09:04
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Jag hade under normala omständigheter helst sett att Sverige står utanför Nato men nu ser ju saker och ting ut som det gör och det verkar inte finnas så mycket att välja på. Därför accepterar jag att Sverige går med i Nato utan några protester från min sida.
Jag växte upp under kalla kriget och jag tyckte att jag kunde förutse detta redan när Sovjetunionen föll och ännu mer när Putin tog över. Jag har aldrig litat på ryssarna pga historien och jag ville att Sverige skulle gå med i slutet på 60talet och nu visar det sig att jag har haft rätt hela tiden.

Jag borde ha varit ledare, då hade jag kunnat säga; I TOLD YOU SO. Istället så flyttade jag till Australien och USA.
Jag är i alla fall glad att Sverige nu går med även om det är mycket sent.
Citera
2022-05-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag växte upp under kalla kriget och jag tyckte att jag kunde förutse detta redan när Sovjetunionen föll och ännu mer när Putin tog över. Jag har aldrig litat på ryssarna pga historien och jag ville att Sverige skulle gå med i slutet på 60talet och nu visar det sig att jag har haft rätt hela tiden.

Jag borde ha varit ledare, då hade jag kunnat säga; I TOLD YOU SO. Istället så flyttade jag till Australien och USA.
Jag är i alla fall glad att Sverige nu går med även om det är mycket sent.
Pågår väl en stor Natoövning i Finland just nu? En signal till ryssen kanske.
Vilket som, när vi väl är med i Natos så lär ryssen få knipa käft för vad skall han då hota med.
Och nu när ryssen blev upptagen med att försöka kuva Ukraina så kom ju det gyllene tillfället att prata Natomedlemskap. Skulle inte förvåna om S faktiskt applåderar det i tysthet. Partiet kan nu förespråka ett Natomedlemskap utan att tappa ansiktet eftersom man vet att man har en majoritet av svenskarna med sig.

Nu kör vi västerut.
Citera
2022-05-08, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronaless
Vad har vi i Sverige till att börja med egentligen med Ukraina att göra? Det har inte räknats till Europa förut mer än Turkiet och jag kommer aldrig räkna dem hit. Så visst har Ryssland inget i Ukraina att göra, men det är inte vår sak att lägga oss i med meningslösa sanktioner som mest drabbar oss själva i Europa.
Nej, vår självständighet är viktigare än så och låt oss försöka stå utanför stormakternas maktspel så mycket som möjligt. Låt oss fortsätta vara en civiliserad nation. Ju mer internationellt samarbete desto mer överkörda blir vi. Att folkomrösta om NATO hade varit en självklarhet för 30 år sedan. Har alltid ogillat MP och röstat borgerligt, men det hedrar MP och V att de inte dragits med i NATO-hetsen. Tänk att man plötsligt har blivit vänsterpartist på gamla dar. Jag har allt större respekt för V och Dagostar.

Att värna sin självständighet genom att gå med i en organisation som upphäver sagda självständighet vore minst sagt märkligt. Att NATO är en renodlad försvarsallians som inte inskränker på medlemsländernas möjligheter att föra en självständig utrikespolitik motbevisas gång på gång, exempelvis av Stoltenbergs uttalande igår: "NATO:s medlemsstater kommer aldrig att acceptera den illegala annekteringen av Krim och inte heller rysk kontroll av östra Ukraina."
(Corriere Della Sera 2022-05-08, s. 5)

I utrikes- och säkerhetspolitiken är Dadgostars V helt klart det mest självständiga alternativet just nu.
Citera
2022-05-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john19
Att värna sin självständighet genom att gå med i en organisation som upphäver sagda självständighet vore minst sagt märkligt. Att NATO är en renodlad försvarsallians som inte inskränker på medlemsländernas möjligheter att föra en självständig utrikespolitik motbevisas gång på gång, exempelvis av Stoltenbergs uttalande igår: "NATO:s medlemsstater kommer aldrig att acceptera den illegala annekteringen av Krim och inte heller rysk kontroll av östra Ukraina."
(Corriere Della Sera 2022-05-08, s. 5)

I utrikes- och säkerhetspolitiken är Dadgostars V helt klart det mest självständiga alternativet just nu.
Varför skulle Natos medlemsstater acceptera en illegal annektering eller en ockupation av ett annat land? Det är väl ganska fundamentalt att man följer internationell rätt och fördömer brott. Om man tyckte något annat så borde man väl snarare alliera sig med Ryssland?

Dadgostar vill ha en folkomröstning om Natoanslutning och har varit tydlig med att man skulle följa resultatet från den. Då har man väl per definition ingen egen åsikt i frågan. En förtroendevald politiker som som lämnar tillbaka sitt förtroende till folket har väl samtidigt avsagt sig mandatet man fått? Det känns inte särskilt självständigt. Det känns mer som att man inte förmår att ta beslut i svåra frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in