2022-05-14, 01:00
Medlem
Mycket rikt, vi hade i princip kunnat ha normal niv i vlfrden men ta bort skatten p inkomster. Plus att brottsligheten hade varit markant lgre och allmn trivsel hade varit skyhg jmfrt med idag. Vi hade ocks inte varit s srbara fr Putin eftersom att samhllet varit mer sammanhllet. Invandringen r Putins bsta vn, fr det frsvagar hans fiender.
Citera
2022-05-14, 01:03
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Tror du att de invandrare (efter 2010) som jobbar och driver fretag bidrar mer till staten n va de minst 700.000 invandrare kostar staten?

Jag tror ingenting, det verlter jag till dom religisa.

Men sen har jag blivit vlsignad nd med frmgan att ha ett lngre perspektiv n majoriteten som inte ser lngre n nsan. Gller bde framt och bakt i tiden.
Citera
2022-05-14, 01:03
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Vi hade varit lite rikare men ocks fattigare p kulturella verraskningar och mindre spnnande mat att (aldrig) utforska. Jag kkar grna cevap chi chi och hummus men dadlar r inget fr mig.

Vi har en satans massa sushi i sverige.. Men jvligt lite japaner.
Citera
2022-05-14, 01:05
Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
Mycket rikt, vi hade i princip kunnat ha normal niv i vlfrden men ta bort skatten p inkomster. Plus att brottsligheten hade varit markant lgre och allmn trivsel hade varit skyhg jmfrt med idag. Vi hade ocks inte varit s srbara fr Putin eftersom att samhllet varit mer sammanhllet. Invandringen r Putins bsta vn, fr det frsvagar hans fiender.

Majoriteten av alla fngelsekunder r utlnningar.
Fngelse r idag s fulla att folk fr dela cell. Har typ inte hnt tidigare.

Det r en enoooooorm kostnad. Utvisning r vad som hade behvts.
S hade vi kunnat sponsra dom med en matkasse frn ica s dom klarar sig en vecka iaf
Citera
2022-05-14, 01:06
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sakernash
Samma tillvxt samma inflation.

Men HALVA kostnaden.

Dra ocks bort att vi slppte in vnsterindoktrineringen av universiteten (samma gng som har ppna hjrtan)

S;

verstt det i vrldens bsta vrd tillsammans med vrldens bsta skola tillsammans med vrldens tryggaste land tillsammans med att vi fortsatt ha vrldens strsta militr per kapita.

S vi skulle ha samma tillvxt fast frre invnare. Den ekvationen skulle jag vilja se, lter spnnande.
Citera
2022-05-14, 01:09
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
Invandrare som jobbar inom den offentliga sektorn frbrukar offentliga resurser(fr sin ln frn skattekollektivet,jobbar i byggnader betalade av skattekollektivet och anvnder arbetsmaterial betalade av skattekollektivet), invandrare som jobbar men p.g.a dliga sprkkunskaper har svrt med kommunikationen minskar produktiviteten(r i vrsta fall rent skadligt) och invandrare(och ven svenskar) som kper produkter producerade utomlands strker inte handelsbalansen.
Nr jag var ung brukade ledordet vara att exportindustrin skulle vara lneledande d exportinkomsterna, enligt den tidens kunskap, var det som strkte Sveriges ekonomi.
Invandringen producerar mnga tjnstetimmar och hjer Sveriges BNP men ger inga exportinkomster utan snurrar runt offentliga medel i systemet varav en del offentliga medel drneras ut genom konsumtion av utlndska produkter och penningverfringar till slkten utomlands.
Plus att om man med bidrag till lner subventionerar arbeten fr lgproducerande arbetskraft fr fretagen smre incitament fr att utveckla och effektivisera sin produktion.
S p sikt frlorar Sverige mot konkurrerande lnder som inte satsar p manuell produktion av tjnster/produkter med lgproduktiva arbetskraft.
Sedan finns det ju ven kriminella som missbrukar de sociala frskringssystemen och dr r invandrarna verrepresenterade i frhllande till sin andel av folkmngden.
S invandring vinst....jag betvivlar det.

Invandring har alltid gett vinst i det lnga dr r historien vldigt ensidig.
Citera
2022-05-14, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Ser inte hur invandringen pverkar varken inflation eller ekonomisk tillvxt till en grad att det skulle mrkas. Nyansera grna hur det anser hur det ena pverkar det andra.
Det finns ett samband mellan arbetslshet och inflation. Tror det var Keynes som visade det och det r ganska vedertaget.
Citera
2022-05-14, 01:15
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xile
Jag har lnge tnkt p detta. Sverige bara faller mer och mer knns det som. Enda sen Sverige har brjat tagit in invandrare till landet s har landet totalt rasat. Inom i stort sett alla omrden i samhllet.

Ekonomin hller nu ocks p att stupa genom extremt hg inflation. (Den hgsta p 30 r).

S jag funderar lite p egentligen hur rika vi hade varit som land helt utan invandring? Hade vi haft den inflationen som nu strvar ver landet och hade vi alla generellt sett redan haft hgre lner?

Det r ju ltt att svara p. Jmfr bara Sverige 1970 kontra andra lnder med Sverige idag kontra andra lnder. Det hade varit samma skillnad idag.
Citera
2022-05-14, 01:16
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollStrategen
Det finns ett samband mellan arbetslshet och inflation. Tror det var Keynes som visade det och det r ganska vedertaget.

Fr lg arbetslshet ger hg inflation. Menar TS att allt fr mnga invandrare jobbar?
Senast redigerad av HBStoffel 2022-05-14 kl. 01:26.
Citera
2022-05-14, 01:18
Medlem
sebastian_s avatar
Framfrallt hade man kunnat ha ett mycket drgligare liv rent tidsmssigt. Nu upptar arbetet 10h per dag(inklusive pendling och lunch). Och 46 av 52 veckor. Man hade kunnat fortstta p det spret S gjorde innan de blev ett invandringsparti. Normalveckan hade utan kunnat vara 35h arbetstid som i danmark. Och samtidigt 7 veckor lagstadgad semester hade inte varit ngot problem. Eller kanske 30h vecka och samma antalet semesterveckor. De 10-15% som bara tr gr att alla andra mste jobba 20% mer.
Citera
2022-05-14, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Och d lg deras arbetslshet i jmfrelse mot den delen av arbetslshet som invandrarna sttt fr i Sverige.
Frstr inte vad du skrivit hr.
Vad syftar pronomet "deras" p?
Citera
2022-05-14, 01:23
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollStrategen
Frstr inte vad du skrivit hr.
Vad syftar pronomet "deras" p?

Lste fr fort. Se mitt tillgg i mitt tidigare inlgg.

"Lg arbetslshet ger hg inflation, menar TS att fr mnga invandrare jobbar." Eftersom TS menar att den hga inflationen r kopplad till invandringen. Drfr jag inte ser kopplingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in