2022-05-14, 01:00
Medlem
Mycket rikt, vi hade i princip kunnat ha normal nivå i välfärden men ta bort skatten på inkomster. Plus att brottsligheten hade varit markant lägre och allmän trivsel hade varit skyhög jämfört med idag. Vi hade också inte varit så sårbara för Putin eftersom att samhället varit mer sammanhållet. Invandringen är Putins bästa vän, för det försvagar hans fiender.
Citera
2022-05-14, 01:03
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariskaprinsessan
Tror du att de invandrare (efter 2010) som jobbar och driver företag bidrar mer till staten än va de minst 700.000 invandrare kostar staten?

Jag tror ingenting, det överlåter jag till dom religiösa.

Men sen har jag blivit välsignad ändå med förmågan att ha ett längre perspektiv än majoriteten som inte ser längre än näsan. Gäller både framåt och bakåt i tiden.
Citera
2022-05-14, 01:03
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Vi hade varit lite rikare men också fattigare på kulturella överraskningar och mindre spännande mat att (aldrig) utforska. Jag käkar gärna cevap chi chi och hummus men dadlar är inget för mig.

Vi har en satans massa sushi i sverige.. Men jävligt lite japaner.
Citera
2022-05-14, 01:05
Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
Mycket rikt, vi hade i princip kunnat ha normal nivå i välfärden men ta bort skatten på inkomster. Plus att brottsligheten hade varit markant lägre och allmän trivsel hade varit skyhög jämfört med idag. Vi hade också inte varit så sårbara för Putin eftersom att samhället varit mer sammanhållet. Invandringen är Putins bästa vän, för det försvagar hans fiender.

Majoriteten av alla fängelsekunder är utlänningar.
Fängelse är idag så fulla att folk får dela cell. Har typ inte hänt tidigare.

Det är en enoooooorm kostnad. Utvisning är vad som hade behövts.
Så hade vi kunnat sponsra dom med en matkasse från ica så dom klarar sig en vecka iaf
Citera
2022-05-14, 01:06
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sakernash
Samma tillväxt samma inflation.

Men HALVA kostnaden.

Dra också bort att vi släppte in vänsterindoktrineringen av universiteten (samma gäng som har öppna hjärtan)

Så;

Översätt det i världens bästa vård tillsammans med världens bästa skola tillsammans med världens tryggaste land tillsammans med att vi fortsatt ha världens största militär per kapita.

Så vi skulle ha samma tillväxt fast färre invånare. Den ekvationen skulle jag vilja se, låter spännande.
Citera
2022-05-14, 01:09
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
Invandrare som jobbar inom den offentliga sektorn förbrukar offentliga resurser(får sin lön från skattekollektivet,jobbar i byggnader betalade av skattekollektivet och använder arbetsmaterial betalade av skattekollektivet), invandrare som jobbar men p.g.a dåliga språkkunskaper har svårt med kommunikationen minskar produktiviteten(är i värsta fall rent skadligt) och invandrare(och även svenskar) som köper produkter producerade utomlands stärker inte handelsbalansen.
När jag var ung brukade ledordet vara att exportindustrin skulle vara löneledande då exportinkomsterna, enligt den tidens kunskap, var det som stärkte Sveriges ekonomi.
Invandringen producerar många tjänstetimmar och höjer Sveriges BNP men ger inga exportinkomster utan snurrar runt offentliga medel i systemet varav en del offentliga medel dräneras ut genom konsumtion av utländska produkter och penningöverföringar till släkten utomlands.
Plus att om man med bidrag till löner subventionerar arbeten för lågproducerande arbetskraft får företagen sämre incitament för att utveckla och effektivisera sin produktion.
Så på sikt förlorar Sverige mot konkurrerande länder som inte satsar på manuell produktion av tjänster/produkter med lågproduktiva arbetskraft.
Sedan finns det ju även kriminella som missbrukar de sociala försäkringssystemen och där är invandrarna överrepresenterade i förhållande till sin andel av folkmängden.
Så invandring vinst....jag betvivlar det.

Invandring har alltid gett vinst i det långa där är historien väldigt ensidig.
Citera
2022-05-14, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Ser inte hur invandringen påverkar varken inflation eller ekonomisk tillväxt till en grad att det skulle märkas. Nyansera gärna hur det anser hur det ena påverkar det andra.
Det finns ett samband mellan arbetslöshet och inflation. Tror det var Keynes som visade det och det är ganska vedertaget.
Citera
2022-05-14, 01:15
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xile
Jag har länge tänkt på detta. Sverige bara faller mer och mer känns det som. Enda sen Sverige har börjat tagit in invandrare till landet så har landet totalt rasat. Inom i stort sett alla områden i samhället.

Ekonomin håller nu också på att stupa genom extremt hög inflation. (Den högsta på 30 år).

Så jag funderar lite på egentligen hur rika vi hade varit som land helt utan invandring? Hade vi haft den inflationen som nu strövar över landet och hade vi alla generellt sett redan haft högre löner?

Det är ju lätt att svara på. Jämför bara Sverige 1970 kontra andra länder med Sverige idag kontra andra länder. Det hade varit samma skillnad idag.
Citera
2022-05-14, 01:16
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollStrategen
Det finns ett samband mellan arbetslöshet och inflation. Tror det var Keynes som visade det och det är ganska vedertaget.

För låg arbetslöshet ger hög inflation. Menar TS att allt för många invandrare jobbar?
Senast redigerad av HBStoffel 2022-05-14 kl. 01:26.
Citera
2022-05-14, 01:18
Medlem
sebastian_s avatar
Framförallt hade man kunnat ha ett mycket drägligare liv rent tidsmässigt. Nu upptar arbetet 10h per dag(inklusive pendling och lunch). Och 46 av 52 veckor. Man hade kunnat fortsätta på det spåret S gjorde innan de blev ett invandringsparti. Normalveckan hade utan kunnat vara 35h arbetstid som i danmark. Och samtidigt 7 veckor lagstadgad semester hade inte varit något problem. Eller kanske 30h vecka och samma antalet semesterveckor. De 10-15% som bara tär gör att alla andra måste jobba 20% mer.
Citera
2022-05-14, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBStoffel
Och då låg deras arbetslöshet i jämförelse mot den delen av arbetslöshet som invandrarna stått för i Sverige.
Förstår inte vad du skrivit här.
Vad syftar pronomet "deras" på?
Citera
2022-05-14, 01:23
Medlem
HBStoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollStrategen
Förstår inte vad du skrivit här.
Vad syftar pronomet "deras" på?

Läste för fort. Se mitt tillägg i mitt tidigare inlägg.

"Låg arbetslöshet ger hög inflation, menar TS att för många invandrare jobbar." Eftersom TS menar att den höga inflationen är kopplad till invandringen. Därför jag inte ser kopplingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in