Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det r trevligt att du frsker, men Teslas AI-team, deras Real world AI, FSD m.m har ett ganska substantiellt vrde ven om det inte blir bttre n vad det r idag. Nr du inte knns vid det s ker dina "analyser" direkt ner i soptunnan.

Vad r Teslas AI divison vrd enligt dig, eftersom Alphabets r betydligt bttre skulle jag vilja veta ett rimligt vrde
Citera
2022-05-21, 16:02
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Vad r Teslas AI divison vrd enligt dig, eftersom Alphabets r betydligt bttre skulle jag vilja veta ett rimligt vrde

Tesla har en bttre real world AI n Alphabet, utan diskussion. Och jag menar att Teslas AI-division r vrd ngot, frmodligen mycket, snarare n ingenting alls, vilket du ltsas som att den inte r. Vrdet p Teslas teknik r fr nrvarande de potentiella intkterna frn ett autonomt taxi-system, arbetskraften en autonom robot kan erstta minus risk. D pratar vi om att Teslas autonoma taxi-system och robotar i vrsta fall kommer kunna erstta en viss procent av mnsklig arbetskraft, och i bsta fall vertrffa den.
Redan nu s anvnder Uber-frare FSD som underlttar deras arbete, och om tesla lanserar sitt eget Uber-liknande system s kommer de kunna gra det till en lgre driftkostnad samt att frarna fredrar autonom drift. En autonom arbets-robot r lttare att trna n en autonom bil, d uppgifterna r desamma och i en statisk milj dr systemet inte behver fatta beslut som beror p ofrutsedda element. Folk har hakat upp sig p att roboten mste klara allt omedelbart, som att g och handla mjlk, men den typen av mnniskor r ju som regel ganska blsta.

Hur jag vrdera Teslas AI-division r allts kort sagt potentiellt galet mycket mer n fordons-sektorn. Medan kursen idag inte ens reflekterar intkter och frvntad tillvxt de kommande 5 ren. Kommer bli lite pinsamt nr alla analytiker mste krypa till korset om 6-12 mnader.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-05-21 kl. 16:05.
Citera
2022-05-21, 19:34
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Vrdet p Teslas teknik r fr nrvarande de potentiella intkterna frn ett autonomt taxi-system, arbetskraften en autonom robot kan erstta minus risk. D pratar vi om att Teslas autonoma taxi-system och robotar i vrsta fall kommer kunna erstta en viss procent av mnsklig arbetskraft, och i bsta fall vertrffa den....
En autonom arbets-robot r lttare att trna n en autonom bil, d uppgifterna r desamma och i en statisk milj dr systemet inte behver fatta beslut som beror p ofrutsedda element. Folk

LOL.

Ganska charmigt att du inte ens vet att automation i produktionslinor pgtt i typ 50 r, helt utan Tesla. Finns ingen plats fr en sopig humanoid robot dr.
Vrdet av robotaxi r frsts 0 USD, eftersom den inte finns.

Vad hnde med den dr toppen p ver 1200USD som du frutspdde skulle komma i januari?
Citera
2022-05-22, 00:03
Medlem
Citat:
$TSLA catalysts 5/18
1/ Shanghai full reopen May
2/ Stock split announce June
3/ TWTR deal risk lifts Jul
4/ TSLA AGM / AI Day 2 Aug
5/ Biden $8K EV credit Aug
6/ New gigas (UK, East US) 4Q
7/ FSD beta release 4Q
8/ Cytruck launch FY23
9/ M-$25K/Robotaxi FY24
$1,500 PT 6-12 mo

$TSLA catalysts
1/ Tesla Semi deliveries 3rd quarter 2019
2/ tesla roadster deliveries 2020
3/ coast to coast Summon 2017
4/ self driving > average human 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022
5/ cytruck launch 2021
6/ 10gwh inhouse 4680 prod 2021
Ngot sarkastiskt men listan med dina catalysts r saker som antingen r problem Elon/TSLA skapat som sedan eventuellt kommer lsas eller saker som lovats r efter r.

Ge mig en lista p vettiga innovationer tesla gjort sedan 2017 som gr att de frtjnar en tech multipel. Och en fetare version av M3 (model Y) r inte tillrckligt
Senast redigerad av job230ge 2022-05-22 kl. 00:08.
Citera
2022-05-22, 09:31
Medlem
Citat:
Ge mig en lista p vettiga innovationer tesla gjort sedan 2017 som gr att de frtjnar en tech multipel. Och en fetare version av M3 (model Y) r inte tillrckligt
Om du hade en Tesla skulle du bara kunna stta dig i din egen bil och observera att den uppdaterar sig sjlv p ett stt ingen annan r nra. Ingen annan vet ens hur de ska gra fr att komma nra.

Det blir allts en ganska given "tech multipel" redan dr.
Citera
2022-05-22, 10:12
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
$TSLA catalysts
1/ Tesla Semi deliveries 3rd quarter 2019
2/ tesla roadster deliveries 2020
3/ coast to coast Summon 2017
4/ self driving > average human 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022
5/ cytruck launch 2021
6/ 10gwh inhouse 4680 prod 2021
Ngot sarkastiskt men listan med dina catalysts r saker som antingen r problem Elon/TSLA skapat som sedan eventuellt kommer lsas eller saker som lovats r efter r.

Nu r jag uppriktigt nyfiken p vad du pluggar. Jag utesluter tminstone ingenjr.
Citera
2022-05-22, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om du hade en Tesla skulle du bara kunna stta dig i din egen bil och observera att den uppdaterar sig sjlv p ett stt ingen annan r nra. Ingen annan vet ens hur de ska gra fr att komma nra.

Det blir allts en ganska given "tech multipel" redan dr.
OTA r ju en gimmick fr att f pruttljud nr en passagerare stter sig p stet. Var r 360 kameran som Elon lovade skulle komma ver OTA? Insg han inte att Teslan saknar 360 graders synflt och drmed inte kan f en 360 graders birdview utan stora svarta flckar?
Citera
2022-05-22, 11:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
OTA r ju en gimmick fr att f pruttljud nr en passagerare stter sig p stet. Var r 360 kameran som Elon lovade skulle komma ver OTA? Insg han inte att Teslan saknar 360 graders synflt och drmed inte kan f en 360 graders birdview utan stora svarta flckar?
Bara Musk-plojar, ofta riktade mot myndigheter. Hr anspelar han p en gammal bestmmelse att tysta fordon mste spela upp ljud nr de kr lngsamt.
Citat:
New Tesla feature coming that enables your car to play snake jazz or Polynesian elevator music through its outside speakers wherever you go
https://twitter.com/elonmusk/status/...lf-SqpXTxOkYHw
Citera
2022-05-22, 12:39
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bara Musk-plojar, ofta riktade mot myndigheter. Hr anspelar han p en gammal bestmmelse att tysta fordon mste spela upp ljud nr de kr lngsamt.

https://twitter.com/elonmusk/status/...lf-SqpXTxOkYHw

Musk har humor, och exceptionellt begvade mnniskor mste nstan ha det fr att verleva den mngd medelmttighet som ni bidrar med. Och d var jag otroligt geners med mitt ordval.

Hoppas ni nd inser att de flesta ni frsker mstra hr r mngmiljonrer.
Citera
2022-05-22, 13:40
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:

Hoppas ni nd inser att de flesta ni frsker mstra hr r mngmiljonrer.

Enligt dina egna ord gller detta dock inte dig herr Mongo.

Du hade 1.3 miljoner i TSLA i januari. Det betyder att du tappat ca 500 000 bara p Tesla p 4 mnader.
(Givet att du agerat som du psttt och inte gjort misstaget att kpa nnu mer TSLA, d r frlusten nnu strre.)

Finns bttre stt att bli mngmiljonr n p TSLA.
Men jag fattar om man inte har s mycket skills och lyckats pricka in TSLA , s kanske man fr lite hybris.
Men du skulle nog gjort som Musk och cashat in i vintras. Bttre lycka nsta gng. 🙂
Citera
2022-05-22, 14:32
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Enligt dina egna ord gller detta dock inte dig herr Mongo.

Du hade 1.3 miljoner i TSLA i januari. Det betyder att du tappat ca 500 000 bara p Tesla p 4 mnader.
(Givet att du agerat som du psttt och inte gjort misstaget att kpa nnu mer TSLA, d r frlusten nnu strre.)

Finns bttre stt att bli mngmiljonr n p TSLA.
Men jag fattar om man inte har s mycket skills och lyckats pricka in TSLA , s kanske man fr lite hybris.
Men du skulle nog gjort som Musk och cashat in i vintras. Bttre lycka nsta gng. 🙂

Att se dig dra slutsatser med det lilla du vet r ungefr som att se ngon frska springa med brutna ben.
Citera
2022-05-22, 14:57
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Att se dig dra slutsatser med det lilla du vet r ungefr som att se ngon frska springa med brutna ben.

Eller se dig killgissa p TSLAs prisutveckling. 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in