Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-24, 20:39
Medlem
NecessaryEvils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madebycat
Poängen med att svt gör ett sådant här program är väl att lära tittarna hur man relationsarbetar och att man kan hantera problem i en relation. Vore det för bra matchningar hade det inte varit lika "lärorikt".

Jag tyckte att konflikten mellan Bodil och Hans var ett typexempel på en relationskonflikt där bådas rädslor aktiverades. De tolkade varandra utifrån vad de är rädda att den andra ska tycka, tänka och känna. Är de lite omogna båda två? Javisst. Men det är ju folk också.

Jag håller med!

Jag tyckte det var helt uppenbart att Bodil inte pratade om hennes och Hans relation i sin video. Hon pratade om det generella mönster som hon insett att hon har i relationer, en insikt som hon säkert kanske varit medveten om förut men som hon verkligen förstod på djupet nu. Så är det ju med känslor, man kan på ett rent intellektuellt plan vara medveten om att någonting man gör eller känner är destruktivt, men det är först när man känner den insikten på riktigt som man faktiskt har makten att förändra sig. Bara för att man själv fått höra av andra eller själv resonerat sig fram till att man är på ett visst sätt så betyder det ju inte att man är känslomässigt medveten och redo på riktigt att hantera det. Där man kan dra en parallell till straight-Jonas, som gång på gång tjatar sönder om att han alltid drar sig ur innan ”någon” blir sårad (denna någon är ju han själv), men han fattar ju inte på riktigt att hans försvar mot att bli sårad är att analysera sönder saker och på så vis skydda sig själv från att känna starka känslor och på så vis riskera att bli avvisad/sårad.

Även om det Bodil beskrev i sin video inte kommer som en chock för någon annan så tycker jag det var viktigt att hon för sin egen skull lyckades sätta ord på sina känslor och rädslor. Men Hans (som redan innan videon visades var på ett supermärkligt osäkert humör, man undrar ju vad som hänt mellan dom två under dagen) läste ju bara in att Bodil drog sig undan i DERAS relation, att hon kände sig mer lycklig ensam än i DERAS relation osv, när det inte alls var det som hon sa.
Jag har varit i exakt samma situation när jag öppnat upp mig och försökt förklara hur jag känner, men personen ifråga jag pratar med tolkar det som en attack på dens person. Då spelar det ingen roll att man till slut skriker sig blå om att ”DET HANDLAR INTE OM DIG, JAG PRATAR BARA OM MIG” för den andra personen förstår inte alls vad man menar ändå.

Med det sagt så tycker jag ju att den här typen av insikter om hur man själv fungerar i relationer, vad man är rädd för, vad man triggas av och hur man hanterar den rädslan (i Bodils fall verkar det t ex handla om att hon har extremt låg självkänsla och inte tror att någon kan älska henne, och OM någon mot all förmodan faktiskt visar intresse för henne så stänger hon ner helt för att inte bli sårad och slippa konfronteras med sina jobbiga känslor) borde ha utforskats och vara formulerade innan man kastar sig in i ett sånthär experiment. Som tittare lär man ju inte känna några av paren på djupet, och jag tvivlar på att deltagarna själva lärt känna varandra överhuvudtaget heller under den här månaden. De känner ju inte ens sig själva?!? Det hade varit mycket mer intressant att se par med större emotionell erfarenhet, mognad och insikt ta sig an ett arrangerat äktenskap än dom här helt aningslösa mähäna utan djup. Då hade man förhoppningsvis fått se mer genuina relationsproblem och deras lösningar och inte det här trevande lära-kännatjafset.
Citera
2022-05-24, 20:51
Medlem
Kan någon upplysa mig om varför Raw-Fredde kallas just Raw-Fredde? Är det för att han faktiskt hållit Raw-workshops, eller för att han ser ut som om han skulle kunna ha gjort det?
Citera
2022-05-24, 20:54
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galghumoristen
Kan någon upplysa mig om varför Raw-Fredde kallas just Raw-Fredde? Är det för att han faktiskt hållit Raw-workshops, eller för att han ser ut som om han skulle kunna ha gjort det?

Han har hållit i sådana kurser. Oklart om han gör det fortfarande.
Citera
2022-05-24, 21:10
Medlem
Jag tycker det tyvärr känns uppenbart att alla par kommer göra slut. Är det någon som är av någon annan uppfattning?
Citera
2022-05-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
Jag tycker det tyvärr känns uppenbart att alla par kommer göra slut. Är det någon som är av någon annan uppfattning?
Borderline-Bodil och beta-Axel finner varandra efter programmets slut.
Citera
2022-05-24, 22:07
Medlem
dialektikers avatar
Jaha, nu väntar vi ju på hatters summering..., som kan lyfta upp stämningen lite.

(hatter kommer nog ta upp både Martins märkliga resväska samt att Bodil inte vågar äta sushi med pinnar? )
Senast redigerad av dialektiker 2022-05-24 kl. 22:13.
Citera
2022-05-24, 22:14
Medlem
Madebycats avatar
Citat:

Jag hoppas innerligt att gay-Jonas säger nej till Martin. Han förtjänar bättre och jag hoppas att han inser det.
Citera
2022-05-24, 22:41
Medlem
Citat:

Nä!

Citera
2022-05-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Jag trodde inte det fanns människor 25+ med problematik av typen "rädd att bli sårad" och så vidare. Man blir ju ändå inte kär i den åldern utan det handlar om familjebildning.

Jag skulle gissa att det beror på hur mycket erfarenhet man har av dejting och förhållanden. Jag kan bara ta mig själv som förhållande då jag aldrig pratat med andra om sånt här, men jag som är snart 40 och aldrig haft något förhållande eller romantisk kontakt alls är nog rädd för att bli sårad. Eftersom de flesta upplever väl det för första gången i tonåren och inte i vuxen ålder.

Sedan är det kanske samma sak om man har blivit sårad många gånger tidigare.

Det skall också sägas att jag är inte helt säker på exakt vad som menas med "sårad" i detta sammanhang. Betyder det att man blir dumpad, eller även andra saker?
Citera
2022-05-24, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Tycker du? För mig är det uppenbart att Jonas redan har gjort slut i praktiken men väntar ut experimentet.
Det är därför han måste ljuga hela tiden för han är inte längre ärlig med vad han tycker och vad han vill.

Som när Louise säger att de är lyckliga som har varandra och han inte svarar. Hon säger: "- eller?" och han tittar åt sidan och säger: "- Jo, jag känner samma sak." Uppenbar lögn.

Eller då Jonas kompis ringer honom och frågar hur det är och han svarar att "det är jättebra". Även det uppenbar lögn.

Tycker man ser i hela hans kroppsspråk att han städigt brottas invärtes med sina känslor. Han vill göra en sak men gör och säger sedan något annat. Rätt plågsamt att se faktiskt och nu ska kompisen försöka övertala honom att fortsätta. Hoppas Jonas står upp för sig själv och säger nej. Om det blir ett ja lär det vara högst temporärt för ingen kan leva så i längden.

En person som lämnar relationer så tidigt är ju en väldigt stor riskfaktor att ha med.
Citera
2022-05-24, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Jag skulle gissa att det beror på hur mycket erfarenhet man har av dejting och förhållanden. Jag kan bara ta mig själv som förhållande då jag aldrig pratat med andra om sånt här, men jag som är snart 40 och aldrig haft något förhållande eller romantisk kontakt alls är nog rädd för att bli sårad. Eftersom de flesta upplever väl det för första gången i tonåren och inte i vuxen ålder.

Sedan är det kanske samma sak om man har blivit sårad många gånger tidigare.

Det skall också sägas att jag är inte helt säker på exakt vad som menas med "sårad" i detta sammanhang. Betyder det att man blir dumpad, eller även andra saker?

Hmm tonårsromansgrejen är överdriven och överskattad.
Citera
2022-05-25, 07:20
Medlem
Bodil är snygg för en kvinna 40+. Sen upphör väl det positiva...hon har nog en del jobb med sig själv innan hon ska in i en relation!

Och Hans...snäll och lite för mjäkig, upplevs som tafatt och oerfaren. Tyvärr dessutom en smula bimbo korkad, PT Som han är.

Usla matchningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in