Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-25, 11:44
  #8761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Tack.
Kollar du på gift vid första ögonkastet USA? Lite mer drama där. Jag gillar den svenska men den amerikanska är lite vassare. Har sett säsong 10 och 11 via svtplay men s 12/13/14 saknas. Finns inte ens att köpa. Helt sjuuukt enligt mig. Företagen från USA gillar tydligen inte att få betalt?


Jo jag har sett någon säsong på SVT play, både intressant och underhållande!
Citera
2022-05-25, 12:57
  #8762
Medlem
TaxenSixtens avatar
Alla verkar inställsamma nu, utom Bodil/Hans, säkert för att den andra parten inte ska säga nej till fortsättning så de slipper förnedras.
Citera
2022-05-25, 16:45
  #8763
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
En person som lämnar relationer så tidigt är ju en väldigt stor riskfaktor att ha med.

Exakt! Han måste ju ha nämnt det under castingprocessen. Det måste ha funnits nån annan kille som passar Louise men som inte är lika benägen att lämna allt. Det verkar vara ett orosmoment eftersom han tar upp det nåde i synd och med kompisen. Visst, de kan klippa ihop flitigt också men orden kommer från honom flera gånger.
Citera
2022-05-25, 17:00
  #8764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Han har hållit i sådana kurser. Oklart om han gör det fortfarande.

Sexigt. Undrar varför han mörkat det i sitt CV.
Citera
2022-05-25, 17:12
  #8765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Hakade också upp mig på psykologens snack om 49%. En relation handlar om att ge och ta ibland disken ibland sex osv. En man som kommer för tidigt kanske inte alls vill fortsätta med att smeka sin kvinna, men inte fan anses det vara ett övergrepp om hon ber honom göra det…

Det ratade rödskägget har ett ganska udda utseende som säkert vissa ser som attraktivt, löser sig nog för honom med tiden. Magerbögen och Bodil däremot lär ligga orörda till livets slut.
När jag kommer för tidigt har ALLA män propsat på att fortsätta, tagit det för givet, trots att jag bara vill sova.
Citera
2022-05-25, 19:14
  #8766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Han har hållit i sådana kurser. Oklart om han gör det fortfarande.

Vad är en raw-kurs för något? Är det ”expert”-Fredric vi syftar på?
Citera
2022-05-25, 19:15
  #8767
Medlem
Mina tankar efter sjunde avsnittet.

Jonas: Hade du tyckt att det var härligt?
Louise: Inte särskilt. Inte ohärligt, heller, men jag vet inte om det hade tillfört så mycket i mitt liv.


Louise och Jonas
På bröllopet handlade en diskussion mellan Louise och Jonas om (ett hypotetiskt) val av semesterort. Jag nämnde det parentetiskt då, men vi kan återvända till hur det lät:

Jonas: Italien, tänkte jag. Och du: "Nej, det är inte ens topp fem."
Louise: Du tog inte illa upp av det? Jag fick lite dåligt samvete.
Jonas: Nej, tvärtom. Jag kände: "Vad skönt att hon har en sån egen vilja att hon inte gömmer nåt, utan att det är exakt det hon kände." Du känns ganska trygg i den här grejen. Kommer du att vara ledaren?
Louise: Jag trodde att du var den som var trygg i den här grejen. Jag trodde inte att jag var det. Brukar du vara ledare?
Jonas: Ja. Det är väldigt sällan jag är i passagerarsätet.

När det här avsnittet börjar befinner sig Jonas mycket riktigt i förarsätet, åtminstone bokstavligen, i en repetition av den diskussionen, men i (en betydligt tråkigare) vardagstappning: Eskilstuna eller Skara? Det förvirrade samtalet, som vi kastas rakt in i, antyder att förarsätet kanske trots allt inte är naturligt för honom. Bakgrunden är delvis höljd i dunkel för oss, men huvudproblemet verkar vara att Jonas är en person som tänker högt, och att Louise tolkar varje uppslag han klär i ord som ett förslag på beslut. När han försöker sluta vela fram och tillbaka anar Louise ett martyrkomplex, och vill försäkra sig om att han inte kommer att hålla beslutet (vilket det nu blir, detaljerna var ärligt talat för tråkiga för mig att helt rekonstruera) emot henne.

Som trogna läsare nog kan gissa misstänker jag – självklart – att diskussionen egentligen inte handlar om Eskilstuna eller Skara. Ett sätt att betrakta den verkliga, underliggande konflikten skulle kunna vara att Louise faktiskt vill att Jonas ska sitta i förarsätet, bokstavligt och bildligt talat: ”Jag upplever att du har varit ganska velig den här helgen. Nu vill jag sätta ner foten.” Läs: nu vill jag att du sätter ner foten.

Men den fråga Louise egentligen grunnar på, i relation till Jonas, skulle också kunna vara så enkel som: ”Räcker det här?” Alltså: Jonas är trevlig, hyfsat snygg, han klär sig rätt, för sig rätt. Han framstod först som en svärmorsdröm, och verkade säga och göra rätt saker i början av en relation. Därefter gled han snabbt, lite för snabbt, ned i en bekväm vardag. Det är middagar med vänner, vin på balkongen, semesterresor och mys. Jonas erbjuder Louise en vardag, men vad grundar den sig på? Det är kanske, helt enkelt, lite för ihåligt. Kanske kan något sådant finnas bakom Louises till synes radikala språng, där Jonas snabba vändning mellan Eskilstuna och Skara förs över till att betyda att han kanske lika gärna kan vända snabbt i relation till henne. Den oron tycks återstå även efter att ett beslut till sist fattats, och när just den här konflikten reducerats till ett ”smågnabb”.

Också Jonas verkar åtminstone ha satt sig i utskjutningsstolen, spänt fast bältet och börjat fingra på ”escape-knappen”. På semestern, i Eskilstuna (och/eller Skara), får Jonas höra att han är en ”bra kille”. Med kamerans vinkel från sidan ser vi, innanför de självsäkra solglasögonen, Jonas kisa eftertänksamt inför detta. Blicken säger oss att han och Louise kanske egentligen funderar på samma sak: ja, visst, men räcker det?

Om det gäller robotdammsugare eller äktenskap med en på papperet perfekt partner: visst är det roligt att öppna paketet och se på allt det nya, och det är absolut inte ohärligt, men tillför det så mycket i deras liv? ”Är du glad nu?” ”Ganska glad.”

Jonas och Martin
Jonas och Martin har haft en "känslomässig berg-och-dal-bana under det här experimentet", förklarar expert-Maria inledningsvis. Med betoning på "dal", skulle jag säga. Precis som i förra avsnittet verkar Martin fortfarande betrakta det - enligt mig, helt outredda - grälet under parhelgen som ett sätt att "rensa luften". Nu är han redo att åter ge sitt mysigt dekadenta grundackord en charmig klang, och har förberett en helkväll på sitt "stammishak" (Långbro värdshus). Den här gången dyker inga kompisar upp att ”gaffla med” och sedan följa med på efterfest. Allt är frid och fröjd i Fruängen.

Vidare till lantstället, där vi får stifta bekantskap med en ny expert-Maria – Martins kompis. Under besöket hinner Martin ta minst två ”Sverigebad”, men vi ser honom inte pressa Jonas att hänga på, vilket väl får sägas vara ett gott tecken. Och Jonas verkar glatt överraskad över att en vän till Martin är kapabel att ställa sig på hans sida. Ett exempel är Martins reaktion på Jonas resonemang om att eventuellt flytta till Stockholm. I stället för att se att Jonas – så klart – har ett eget, och för honom värdefullt, sammanhang i Örebro, påpekar Martin näsvist att Stockholm minsann är bättre för karriären. Tack och lov ser expert-Maria 2 detta, och ställer Martin mot väggen. En tydlighet man kunde önska sig från alla experter.

Orsakerna till Martins charmoffensiv, eller hans omvändning under galgen, förblir lite oklara för mig. Kanske känner han, till sist, att han åtminstone vill göra ett allvarligt menat försök. Men att såren från parhelgen och parets tidigare konflikter fortfarande inte är helt läkta hörs i Jonas ytligt trevliga, men tydliga, passning till tidigare diskussioner under middagen på balkongen: ”Med det [att gröpa ur hjärnan på de skaldjur de festar på, min anm.] får man göra som man vill.”

I trevnaden verkar Martin fortfarande inställd på att förhållandets potential vilar på att Jonas ska arbeta bort det som Martin ”stör sig på”. Med tanke på att mycket som faller under den kategorin verkar vara saker som har med Jonas person att göra är det nog ett lite väl högt krav att ställa på någon i ett kärleksförhållande. Uttryckt lite annorlunda skulle man kunna säga att Jonas är beredd att relationsarbeta, medan Martin mer verkar hoppas att Jonas ska Jonasarbeta, och mer beständigt bli en, i Martins tycke, ”härligare version av sig själv”.

(Fortsätter nedan.)
Citera
2022-05-25, 19:16
  #8768
Medlem
(Fortsättning.)

Bodil och Hans
Äntligen får detta par stå i centrum. Expert-Fredric uppmuntrar Bodil att visa sin videodagbok för Hans, eftersom han tror att det "kan föra dem närmare varandra". Ett inte orimligt förslag, men det sätt Bodil väljer att göra det på bäddar inte för ett bra samtal. Under sushi-ätandet får Hans veta att Bodil spelat in en film, att hon ”kommit till insikt”, att ”något hände” och att ”väldigt många saker är oklara”, men får (ännu) inte se filmen. Jag tror att många skulle reagera som Hans gör initialt. Det är lite svårt att fokusera på maten när man vet att något stort och allvarligt, tydligen, väntar. Varje förberedande kommentar från Bodil innan filmen visas blir då, för Hans, bara ytterligare retfulla vinkar om något han inte får se, men som uppenbarligen är viktigt.

Det ironiska, eller sorgliga, är att Bodils beteende, som för Hans blir stressande (”du ska snart få se något viktigt, men jag tänker inte berätta vad det är”), nog är hennes (måhända valhänta) sätt att just försöka förekomma obehag. Vi vet att hon har svårt att öppna sig (det är ju rentav det filmen handlar om), och ”försnacket” är ett sätt att förbereda sig själv, och Hans, på detta svåra. Men redan innan filmvisningen (eller Det Stora Avslöjandet) är stämningen alltså sänkt. Bodil tolkar Hans otålighet som att han inte kommer att ta emot det hon vill dela med sig av på ett bra sätt, och Hans verkar mest vilja få detta okända, som han bara fått kryptiska antydningar om, överstökat.

Själva filmen är ju egentligen fin. Bodil ser nya sidor av Hans varje dag, som hon uppskattar. Det är bra grejer, Hans! Sedan kommer hon in på den känsliga biten: hon berättar om ett mönster, i tidigare relationer, där hon blir rädd för närhet. När Hans får se detta reagerar han först, verkar det som, med lättnad. Han ler och klappar på Bodil. ”Var det bara det här?” Reaktionen är på sätt och vis logisk, med tanke på hur han verkar ha uppfattat upptakten.

Men det Hans missar i sin lättnad är vad Bodil försöker säga genom att visa filmen. Varför är det viktigt för henne att just Hans får veta detta om henne? Är det för att hon vill att han ska lära känna henne, och alla hennes brister? Jo, det är säkert en bit, men det relevanta, och det viktigaste, är ju hur det påverkar honom och deras relation. Alltså – genom att berätta för Hans om detta destruktiva mönster vill Bodil ju, får man förutsätta, undvika att det blir så den här gången. Det är, som hon också senare förklarar, en utsträckt hand.

Om man, som Hans verkar göra, bara tolkar filmen som lite information om hur Bodil fungerar blir hans (Hans, hehe) första svar också rimligt. Han värderar det som något som endast angår henne. ”Bra insikt, kanske.” Sedan går han vidare från det, och lanserar i rask takt ett antal (lätt obegripliga) ”lösningar” på problemet: Bodil har ju aldrig träffat just honom förut. Det underförstådda där är, antar jag, att det här problemet, som alltså är ett mönster hos Bodil i alla tidigare relationer, inte längre är relevant i hennes relation med Hans. Varför förklaras inte riktigt. Vidare har de ju pratat om ”tankens kraft i beachvolleyboll”, och därmed går saken att ”lösa”. Det känns förvirrat, och lite nedlåtande. ”Jag hade nog hoppats på en lite mer nyfiken reaktion”, kommenterar Bodil efteråt. (Och ”inget skämt” – var det kommentaren om att älven hördes, kanske?) Det kan man skriva under på.

Snart är det ”dagen efter gårdagen”, och vi förstår att det hela har fortsatt kana utför. Vid ett samtal på natten har Bodil återigen försökt öppna sig, och Hans har, antagligen med dagens förra konflikt i färskt minne, ”reagerat” på det hon sagt: att det är jobbigt, att hon känner sig otillräcklig. Det främsta dråpslaget är Bodils erkännande om att hon känner sig mer ensam i ett förhållande än när hon är själv, och att hon känner sig mindre olycklig när hon är singel. Sådana saker skulle man kunna besvara på många sätt. Det förra med att det nog är en ganska vanlig känsla och det senare med att det väl helt enkelt är empiriskt sant: kvinnor tenderar, av lättförståeliga skäl, att må sämre i relationer än när de lever ensamma. Frågan är om det finns nyanser här: finns det delar av Bodil som är mer olyckliga i en relation, men annat som väger upp, och kan man göra något för att betona det senare?

Men så långt kommer aldrig Hans, förstår vi. I stället tolkar han varje aspekt Bodil anförtror honom – som hon alltså, återigen, förmodligen berättar för att förhindra att detta påverkar deras relation negativt – som ett angrepp på honom personligen, och som något som måste ”lösas”. En sådan lösning är att han, helt enkelt, lämnar henne (om än kanske inte relationen).

För Bodil måste detta bli något av ett bevis på att det faktiskt var ett misstag att öppna sig. Det är lite som att hon, i ett skört ögonblick, skulle säga att hon ibland inte vill leva, och Hans, i stället för att lyssna och ställa frågor, genast skulle springa ut till vapenskåpet för att hämta älgstudsaren. ”Om det är så du känner kan jag hjälpa dig att lösa det problemet med en gång!” Till detta kommer också ett logistiskt sidospår. Hans svar på sms-frågan om bilar och transporter – att det inte är det viktigaste just nu – är en av få punkter där han faktiskt har rätt, men Bodil är redan så sårad att det tolkas som ytterligare en snöplighet. Nej, Hans, det här duger inte. Även om jag har viss förståelse för obehaget inför hur videon presenterades, och även om det på någon nivå är sympatiskt om hans avståndstagande bottnar i en rädsla för att såra Bodil, måste han kunna prestera bättre än så här.

Vidare bevis för att Hans främst tolkat det Bodil berättat om sig själv som ett angrepp på honom är att han, dagen efter, förorättat rapporterar att Bodil inte har hört av sig (trots att klockan redan är 9.30 på morgonen), vilket ”känns ganska respektlöst”. Hans inställning verkar vara att det är upp till Bodil att be om ursäkt (?), i stället för att hon kanske slickar såren efter ett jobbigt samtal hon tagit sig mod till, men som inte slutade som hon hade tänkt. I sin ilska hinner han gå så långt att känslorna för Bodil (och för Hölö) helt skingras, åtminstone för stunden.

Expertutryckning stundar, alltså. För en gångs skull verkar experterna faktiskt ha koll på läget. Hos Bodil lyssnar Fredric noga och levererar tydliga och sympatiska råd, på ett sätt som nästan (men bara nästan) får mig att ta tillbaka all tidigare kritik. Hans får, å sin sida, skjuts till expert-Marias soffa, där hans ansiktsuttryck när hon förklarar att han inte ska ”ta betet från Bodil” är så genuint överraskat att man förstår att hans beteende mot henne efter gårdagen faktiskt inte handlade om något maktspel. Tolkningen av Bodils kommentarer om lycka i och utanför en relation grundade sig i ren och skär (och, får man säga, en smula förbluffande) okunskap, inte illvilja. (Den typen av omogenhet kan visserligen fortfarande diskvalificera honom från framtida förtroenden från Bodils håll, men det är i alla fall något lite annat än vad det först såg ut som.)

När de båda sammanstrålar i Fredrics soffa är stämningen redan bättre, och vi får ytterligare en förklaring till Hans reaktion på Bodils film: han förstod helt enkelt inte vad det handlade om. Det förklarar en del, men väcker också nya frågor. Bodil visade honom alltså något djupt personligt. Hans stirrade tomt på detta, och tänkte sedan: ”Jag har ingen aning om vad jag nyss såg, men jag säger något om tankens kraft och beachvolleyboll, så kan vi kanske återgå till sushin sen.” En aning vårdslöst. Den här gången var det en film (som, återigen, inte presenterades på bästa sätt). Hur ska det gå vid nästa missförstånd? Bodil har skäl att vara orolig, och, faktiskt, rätt att ställa högre krav än så.

Till sist
- Jag brukar klaga på musikläggningen, men jag diggade verkligen det hetsigt dissonanta orkesterljudet under resumén i början.

- Jag noterar, med viss tillfredställelse, att expert-Fredric lyssnat på min kritik om hans betoningar. Den här gången var hans tillbakalutade satsmelodi en fröjd att lyssna på.

- Och på tal om satsmelodier: den tittare som lyckades dechiffrera diskussionen om Skara och Eskilstuna, och vilket förslag som ”tillhörde” vem, kanske också fick en pusselbit till den gåta som är Jonas brokiga, svåranalyserade dialekt. Tyvärr misslyckades jag, som sagt, med den uppgiften.

- ”Quality of life-indexet kommer ju att gå upp”, motiverar Jonas sitt slentrianmässiga inköp av en robotdammsugare med. Det begreppet lägger vi till på bingobrickan för detta pars affärsmässiga vokabulär, och den lilla ironin i rösten bekräftar att Louise och Jonas (och kanske hela programserien) är ett utmärkt exempel på kapitalistisk realism. Som Mark Fisher skriver: ”Cynical distance is just one way . . . to blind ourselves to the structural power of ideological fantasy: even if we do not take things seriously, even if we keep an ironical distance, we are still doing them.”

- Det känns givet att Martin är typen som måste infoga adjektivet ”underbara” i meningen ”vi ska åka ut till min kompis lantställe”.

- Jag skulle vilja tipsa den som vill läsa mina tankar också efter det sista avsnittet om att de också kommer att publiceras i e-postnyhetsbrevet GVFÖ-revyn, vilket man kan prenumerera på här. Men självklart fortsätter jag också att skriva här i tråden.
Citera
2022-05-25, 19:59
  #8769
Medlem
AnnaChiaras avatar
Tack, tack Hatter! Dina analyser är roligare än själva programmet!
Citera
2022-05-25, 20:00
  #8770
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
Vad är en raw-kurs för något? Är det ”expert”-Fredric vi syftar på?


"The Raw Man" hette de kurser vi syftar på som var personlighetsutvecklande kurser för män i syfte att stärka och ge självförtroende.
Ja, Fredric Bohm höll i sådana kurser.

Alltså det verkar som dessa kurser nästan utrotats när jag googlar (till och med dessa kurser fick kritik från feministerna) men här pratar en person lite om kurserna på youtube https://youtu.be/tKrTSju6Ss0

Här står det om vad kurserna gick ut på:

https://www.localgymsandfitness.com/...24/The-Raw-Man

"The Raw Man is an intensive training for men serious about finding their true purpose in life. Through challenging physical and mental excercises and by support from other men you will find your direction"

En slags personlighetsutveckling för män att göra sig mer attraktiva, och...trumvirvel...mer sårbara.

Den här övningen i Strömstedts fick kritik för att vara sexistisk från feministiskt håll, där männen från The Raw Man-kurser skulle öva närvaro. https://youtu.be/yOcxexv0uzE

Nu hittar jag inte sidor längre där Fredric Bohm står ansvarig för sådana kurser, men jag vet att han hållit i sånt.
De verkar ha utarmats med dessa kurser?
Kanske Corona-pandemin var delaktig i det?
För det var en himla massa kramande männen emellan på dessa kurser. Stöttning, peppning och personlig utveckling män emellan.
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2022-05-25 kl. 20:22.
Citera
2022-05-25, 20:50
  #8771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
"The Raw Man" hette de kurser vi syftar på som var personlighetsutvecklande kurser för män i syfte att stärka och ge självförtroende.
Ja, Fredric Bohm höll i sådana kurser.

Alltså det verkar som dessa kurser nästan utrotats när jag googlar (till och med dessa kurser fick kritik från feministerna) men här pratar en person lite om kurserna på youtube https://youtu.be/tKrTSju6Ss0

Här står det om vad kurserna gick ut på:

https://www.localgymsandfitness.com/...24/The-Raw-Man

"The Raw Man is an intensive training for men serious about finding their true purpose in life. Through challenging physical and mental excercises and by support from other men you will find your direction"

En slags personlighetsutveckling för män att göra sig mer attraktiva, och...trumvirvel...mer sårbara.

Den här övningen i Strömstedts fick kritik för att vara sexistisk från feministiskt håll, där männen från The Raw Man-kurser skulle öva närvaro. https://youtu.be/yOcxexv0uzE

Nu hittar jag inte sidor längre där Fredric Bohm står ansvarig för sådana kurser, men jag vet att han hållit i sånt.
De verkar ha utarmats med dessa kurser?
Kanske Corona-pandemin var delaktig i det?
För det var en himla massa kramande männen emellan på dessa kurser. Stöttning, peppning och personlig utveckling män emellan.

Tack! Jag är faktiskt inte förvånad, det känns som något han skulle kunna syssla med.
Citera
2022-05-25, 21:16
  #8772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av this isn't me
Exakt! Han måste ju ha nämnt det under castingprocessen. Det måste ha funnits nån annan kille som passar Louise men som inte är lika benägen att lämna allt. Det verkar vara ett orosmoment eftersom han tar upp det nåde i synd och med kompisen. Visst, de kan klippa ihop flitigt också men orden kommer från honom flera gånger.

Tror det beror på att han inte är attraherad av henne. Hon ser väldigt tantig ut för sin ålder och beter sig väldigt tantigt också. Om man är en energisk person själv är det ingen trevlig situation att ständigt agera draglok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in