2022-05-30, 08:53
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Problemet är egentligen inte priset på bostäder. Det är kopplat till kostnaden för nyproduktion. Att bygga ett nytt vanligt hus kostar förmodligen minst 3 miljoner.

Problemet är att grupper som inte har råd köper nu lägenheter och hus för att räntorna är låga. Detta påminner om bostadskraschen i USA där fattiga köpte hus med en lustig lånekonstruktion. De klarade inte heller att betala av lånen.

Jag tror därför att vi måste anpassa vår bostadskonsumtion efter vad vi har råd med. Är man ung och låginkomsttagare går det inte att köpa hus för 4 miljoner.

Ett steg i detta är att höja fastighetsskatten, ta bort ränteavdrag och minska skatterna.

Varför skall vi andra via skattsedel finansiera dessa gruppers bostäder?

Håller med dig helt och hållet!
Problemet är dock att väldigt många svenskar är groteskt överbelånade relativt deras intjäningsförmåga/förmögenhet, vilket implicerar att opportunistiska politiker kommer vara mycket ovilliga att hejda bubblan, med tanke på de påföljande personliga konsekvenserna efter ett Alexanderhugg.
Ingves å andra sidan, är nog ej heller han villig att så för schavotteringen och därmed bli Sveriges mest hatade man.
Således, anledningen till att vi har en bubbla överhuvudtaget beror på uteslutande på makthavarnas egenintresse.

Alla ser problemet, ingen är dock villig att ta tag i surdegen pga av de uppenbara konsekvenserna för dem själva.
Citera
2022-05-30, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Håller med dig helt och hållet!
Problemet är dock att väldigt många svenskar är groteskt överbelånade relativt deras intjäningsförmåga/förmögenhet, vilket implicerar att opportunistiska politiker kommer vara mycket ovilliga att hejda bubblan, med tanke på de påföljande personliga konsekvenserna efter ett Alexanderhugg.
Ingves å andra sidan, är nog ej heller han villig att så för schavotteringen och därmed bli Sveriges mest hatade man.
Således, anledningen till att vi har en bubbla överhuvudtaget beror på uteslutande på makthavarnas egenintresse.

Alla ser problemet, ingen är dock villig att ta tag i surdegen pga av de uppenbara konsekvenserna för dem själva.

Jag är inte så säker på det där ned överbelåningen. I min bekantskapskrets har de flesta som är 50+ har redan betalat sina bostäder även om huspriserna är groteska.
Citera
2022-05-30, 09:02
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bregott246
Handlar om reglering snarare än vilja.

I USA är det banken som tar risken. Går priserna ner kan låntagaren lämna bostaden utan att vara skyldig något. Bankerna får då incitament att vara konservativa i sin utlåning.

I Sverige är det låntagaren som tar risken. Oavsett hur mycket priserna går ner är låntagaren alltid skyldig att betala tillbaka hela lånet. Bankerna har incitament att låna ut så mycket som möjligt till varje bostad. Låntagarna har incitament att låna så lite som möjligt men saknar både makt och kunskap att hålla emot. Alternativet blir att stå utanför marknaden.

I USA är det lik förbannat som så att skattebetalarna för eller senare får betala kalaset när storbankerna håller på att gå omkull, jämför t.ex. finanskrisen 2007.

Det handlar om egenansvar. Det är upp till dig som potentiell bostadsköpare att göra en riskbedömning när du tar ett lån. Besitter man inte nödvändiga förståndsgåvor att utföra en enkel riskanalys, bör man förses med en god man som sköter ens finanser.

Infantiliseringen i Sverige är fullständigt häpnadsväckande, då man helt enkelt vägrar ta ansvar för sina egna handlingar.
Citera
2022-05-30, 09:09
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag är inte så säker på det där ned överbelåningen. I min bekantskapskrets har de flesta som är 50+ har redan betalat sina bostäder även om huspriserna är groteska.

Men då sitter de säkert i båten…?!
Det enda som kommer inträffa för dem är att deras förmögenhet minskar med en eller två tiopotenser, dvs det fiktiva värdet försvinner.

Problemet handlar inte om dessa grupper, utan de som har belånat sig upp över öronen ofta av rent spekulativa skäl. Dessa lär oavsett hur våra makthavare agerar få betala dyrt för sitt oförsiktiga agerande.
Problematiskt nog är det tyvärr väldigt många som försatt sig i denna sits, vilket sannolikt kommer innebära att konsekvenserna lär spilla över på samhället i helhet med en sannolik recession som slutresultat.
Citera
2022-05-30, 09:13
Medlem
P
Citat:
Men då sitter de säkert i båten…?!
Det enda som kommer inträffa för dem är att deras förmögenhet minskar med en eller två tiopotenser, dvs det fiktiva värdet försvinner.

Problemet handlar inte om dessa grupper, utan de som har belånat sig upp över öronen ofta av rent spekulativa skäl. Dessa lär oavsett hur våra makthavare agerar få betala dyrt för sitt oförsiktiga agerande.
Problematiskt nog är det tyvärr väldigt många som försatt sig i denna sits, vilket sannolikt kommer innebära att konsekvenserna lär spilla över på samhället i helhet med en sannolik recession som slutresultat.

Två tiopotenser? Väntas priserna sjunka 99%?
Citera
2022-05-30, 09:19
Medlem
Citat:
Personligen inbillar jag mig att om inte politikerna/riksbanken tar tag i problemet och snarast tar till krafttag för att påbörja pysa ut bostadsbubblan lär deflateringen anlända med en sju-jävla smäll, som omedelbart försätter Sverige i en djup recession/depression.
Bostadsbubblan måste hanteras omedelbart, dvs under denna mandatperiod, annars är det sannolikt försent att lösa problemet under kontrollerade former.

Skulle vi inte ens ha löst problemet under kommande mandat period lär de ekonomiska krafterna lösa det till oss med en värdelös valuta och en depression utan dess like.

Frågan är då, just vem skall försörja vårt kompetensregn om vi går in i en recession och hur kommer sagda kompetensregn agera om de plötsligt blir tvungna att försörja sig själva.

Bäva månde alla och envar

Jag håller med om det du skriver och vi kan väl bara hoppas att våra politiker hinner mogna och ta ansvar. Men jag ser inget av det hända ännu.

Vi laddar fjädern för en självförvållad krasch igen. Suck.
Citera
2022-05-30, 09:27
Medlem
vanartads avatar
Citat:
P

Två tiopotenser? Väntas priserna sjunka 99%?

I förra bostadskraschen föll min lägenhet med ca 99%, den var mer eller mindre omöjlig att sälja pga hög månadskostnad. Många gav bort sina lägenheter.
De som inte var med förra gången begriper inte vilket gigantiskt fall det kan bli. Väldigt många gick i personlig konkurs
Citera
2022-05-30, 09:29
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag håller med om det du skriver och vi kan väl bara hoppas att våra politiker hinner mogna och ta ansvar. Men jag ser inget av det hända ännu.

Vi laddar fjädern för en självförvållad krasch igen. Suck.

Tyvärr får vi de politiker vi förtjänar…
Citera
2022-05-30, 10:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ränteavdraget är en riktad skattesänkning till en väldefinierad delmängd av alla medborgare, dvs de med både bostadslån och inkomster.

Man kan ifrågasätta:
  1. Rättvisan med detta
  2. Den nationalekonomiska nyttan
Personligen inbillar jag mig att det har varken med rättvisa eller nationalekonomiska nytta att göra, utan handlar helt hållet om röstmaximering.
Förr satsade politiker på: vin, bröd och skådespel; numera är det: du kan få ett jättefin hus av staten om du röstar på oss (S under 70-talet och alla partier mot slutet av 90-talet).

Vi befinner oss där vi är för att politiker vill bli fortsatt försörjda av oss och vi är så jävla korkade att vi inte begriper pengar inte växer på träd och vi kommer få betala för våra politikers rundhänthet med våra pengar.

Valfläsk kostar shaver, dags att betala för kalaset…
Personligen tycker jag att ränteavdraget borde ha avvecklats stegvis när den gamla fastighetsskatten gjordes om och räntorna sänktes stegvis. Hade ränteavdraget trappats ned under en 5 årsperiod så hade alla hunnit att anpassa sig och sjunkande räntekostnader hade kompenserat. Dock hade prisutvecklingen varit lite lugnare.
Idag är den möjligheten borta, istället så bör samhället anpassas, bort med kollektiva lösningar och fokusera på eget ansvar. Sänk inkomstskatter och trappa ned ränteavdraget.
Citera
2022-05-30, 10:09
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:

Nej, denna generation 50+ och äldre har förmodligen köpt sina första lägenheter och hus när priser var lägre på 70- och 80-talet. Jag tror inte heller att de flesta i denna generation drabbas.

Men prata lite med generation Z, då skall du få lite andra tankar. Kommer ihåg att jag pratade med ett nytt ungt grannpar i 25 - 30-års åldern som köpt ett stort nybyggt hus med tomt för 3,5 miljoner kronor. Kvinnan var hemma med några barn. Mannen arbetade som ordningsvakt i en större stad. De hade också en ny Volvo V-70. Jag sa inget, men tänkte för mig själv: Hur kommer du att kunna betala detta hus med en ordningsvaktlön?

Denna Z-generation växte upp curlade av sina föräldrar utan motstycke. De är vana att få allt direkt, omedelbar behovstillfredsställelse är ett kännetecken på hur de tänker och agerar.

När de är klara med sin utbildnings skall de direkt ha ett bra boende, en ny bil, ett nytt kök i sitt nya boende och tillbringa sportlovet i fjällen och sommarsemestern någon vecka kring medelhavet. De skall ha allt NU!

Jämför denna generation med 50+ och de äldre. De är vana att anpassa sina behov efter sin ekonomi och har växt upp oftast med enklare bakgrund. På 80-talet var räntorna högre. Mitt första bostadslån hade 17% ränta. Jag tyckte det var bra, banken ville först att räntan skulle vara 19%!

Den snöflinge och woke Z-generation är de som kommer att krascha om räntorna stiger. Då kommer vi att få se snyft i media som får "mee-too" att förblekna. Men allvarligt talat, varför skall vi på skattevägen finansiera deras konsumtion som de själva inte har råd med det?
Citera
2022-05-30, 10:09
Medlem
Citat:
Nu var det inte drivmedel vi diskuterade.
Jag ser ingen som helst anledning (se ovan) till varför staten skall subventionera en viss grupp på ett sätt som är rent skadligt för landet.
Gör du?
Eftersom den subventionerade gruppen ofta betalar bra mycket mer i skatt än övriga så kanske det inte är så jävla dumt att ge tillbaka några slantar som goodwill? Jag är jävligt trött på att pröjsa för subventionerade boenden för pundare, bidragstagare och pensionärer som inte lyckats spara en spänn under hela sitt arbetsliv. Vi är högst beskattade i världen och kan staten trots detta inte palla en svacka så kanske man ska börja prioritera om.
Citera
2022-05-30, 10:18
Medlem
lone stars avatar
Stort BNP fall första kvartalet borgar för en hyggligt expansiv finanspolitik. Tror det kommer bromsa åtgärder som ger minskad köpkraft, inklusive ränteavdrag,räntehöjningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in