Citat:
Ursprungligen postat av
Himmalajja
Jag är inte så säker på det där ned överbelåningen. I min bekantskapskrets har de flesta som är 50+ har redan betalat sina bostäder även om huspriserna är groteska.
Nej, denna generation 50+ och äldre har förmodligen köpt sina första lägenheter och hus när priser var lägre på 70- och 80-talet. Jag tror inte heller att de flesta i denna generation drabbas.
Men prata lite med generation Z, då skall du få lite andra tankar. Kommer ihåg att jag pratade med ett nytt ungt grannpar i 25 - 30-års åldern som köpt ett stort nybyggt hus med tomt för 3,5 miljoner kronor. Kvinnan var hemma med några barn. Mannen arbetade som ordningsvakt i en större stad. De hade också en ny Volvo V-70. Jag sa inget, men tänkte för mig själv: Hur kommer du att kunna betala detta hus med en ordningsvaktlön?
Denna Z-generation växte upp curlade av sina föräldrar utan motstycke. De är vana att få allt direkt, omedelbar behovstillfredsställelse är ett kännetecken på hur de tänker och agerar.
När de är klara med sin utbildnings skall de direkt ha ett bra boende, en ny bil, ett nytt kök i sitt nya boende och tillbringa sportlovet i fjällen och sommarsemestern någon vecka kring medelhavet. De skall ha allt
NU!
Jämför denna generation med 50+ och de äldre. De är vana att anpassa sina behov efter sin ekonomi och har växt upp oftast med enklare bakgrund. På 80-talet var räntorna högre. Mitt första bostadslån hade 17% ränta. Jag tyckte det var bra, banken ville först att räntan skulle vara 19%!
Den snöflinge och woke Z-generation är de som kommer att krascha om räntorna stiger. Då kommer vi att få se snyft i media som får "mee-too" att förblekna. Men allvarligt talat, varför skall vi på skattevägen finansiera deras konsumtion som de själva inte har råd med det?