Citat:
Ursprungligen postat av
ostress
Tackar tackar
S Tesla gjorde en vinst p $3.3B och VW en vinst p $7.2B.
Det r en skillnad p 118%
Ska bli intressant att se hur det ser ut 2023. Jag tror Tesla kommer vara vrldens mest lnsamma biltillverkare nsta r. Vad tror du job230ge? Jag hller dock med dig om att vrderingen fortfarande r rtt hg. P/e 60 skulle jag vilja se Tesla ha s lnge de vxer med ver 50% per r. Tresiffrigt p/e r aldrig okej (inte fr BYD heller)
Skitsvrt att rkna p tillvxt i ett fretag som innoverar produktionstekniken hela tiden samtidigt som de rampar upp, ven om man bara hller sig till fordonssektorn. Fortfarande vldigt oklart hur mycket giga casting och egen batteriproduktion gr p vinstmarginalerna, s att om Tesla kar sin produktion med 50% s kan vi vnta oss vinstkningar ver det om rrelsemarginalerna fortstter att ka. Frutom egen batteriproduktion s kar Tesla sin produktion av laddstationer. Och d de ppnar upp sina laddntverk fr andra elbilar s har vi ven dr tillvxt. Jag tittar inte ens p potentiella intkter frn FSD, robo-taxi, Tesla-bot nnu, men jag skulle bli frvnad om inte tillvxten frn dessa tog vid nr tillvxten frn fordon brjar plana ut. Den autonoma marknaden har marknadspotential p mnga biljoner. S om man utgr ifrn i genomsnitt 50% tillvxt de kommande 5 ren s verkar dagens P/E p runt 100 toklgt. Ett P/E-tal p 60 har vi redan i slutet av detta ret eller i brjan av nsta r vid en kurs p 750. Om ett fretags P/E-tal nr paritet med fretag som inte vxer s aggressivt, och detta p bara 3-4 r, s skall det verkligen inte ligga under 100 idag. Kan hnda att en tillvxt p 50% under s mnga r r verskattad, men det kan ocks hnda att den r gravt underskattad, speciellt med tanke p vad Tesla hller p med just nu, och hur duktiga de r p AI och produktionsteknik.
Om du nu tycker att ett P/E-tal p 60 r rimligare s undrar jag bara om du tror att tillvxten kommer avta tidigare n vad jag tror?