2022-05-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Hur mycket vinst gjorde VW under Q1?
Jag har deras rapport uppe men r osker p vad man ska jmfra. VW skriver earnings after tax medan Tesla skriver net income. r det de tv man ska jmfra?

Earnings after tax ska vara sams som net income annorlunda med GAAP, non GAAP osv.

VW 7.2 miljarder dollar.
Citera
2022-05-30, 12:33
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Hur mycket vinst gjorde VW under Q1?
Jag har deras rapport uppe men r osker p vad man ska jmfra. VW skriver earnings after tax medan Tesla skriver net income. r det de tv man ska jmfra?

Here you go!
https://www.investopedia.com/ask/ans...and-income.asp
Citera
2022-05-30, 13:01
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Earnings after tax ska vara sams som net income annorlunda med GAAP, non GAAP osv.

VW 7.2 miljarder dollar.

Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Here you go!
https://www.investopedia.com/ask/ans...and-income.asp
Tackar tackar

S Tesla gjorde en vinst p $3.3B och VW en vinst p $7.2B.
Det r en skillnad p 118%

Ska bli intressant att se hur det ser ut 2023. Jag tror Tesla kommer vara vrldens mest lnsamma biltillverkare nsta r. Vad tror du job230ge? Jag hller dock med dig om att vrderingen fortfarande r rtt hg. P/e 60 skulle jag vilja se Tesla ha s lnge de vxer med ver 50% per r. Tresiffrigt p/e r aldrig okej (inte fr BYD heller)
Citera
2022-05-30, 13:24
Medlem
Citat:
Tackar tackar

Det r en skillnad p 118%

Ska bli intressant att se hur det ser ut 2023. Jag tror Tesla kommer vara vrldens mest lnsamma biltillverkare nsta r. Vad tror du job230ge? Jag hller dock med dig om att vrderingen fortfarande r rtt hg. P/e 60 skulle jag vilja se Tesla ha s lnge de vxer med ver 50% per r. Tresiffrigt p/e r aldrig okej (inte fr BYD heller)

Jag tror att VW + Toyota kommer vara mer lnsamma 23. Tror att frvntningarna p att Berlin / Texas kommer bidra med markanta marginalfrbttringar inte kommer uppfyllas.

Produktion i Kina underskattas drastiskt, rensar man fr politisk risk r Kinesisk produktion helt verlgsen, tyvrr mycket pga bristande arbetsfrhllanden fr arbetarna.

Men blir kul att se nonetheless
Citera
2022-05-30, 13:49
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Tackar tackar

Det r en skillnad p 118%

Skitsvrt att rkna p tillvxt i ett fretag som innoverar produktionstekniken hela tiden samtidigt som de rampar upp, ven om man bara hller sig till fordonssektorn. Fortfarande vldigt oklart hur mycket giga casting och egen batteriproduktion gr p vinstmarginalerna, s att om Tesla kar sin produktion med 50% s kan vi vnta oss vinstkningar ver det om rrelsemarginalerna fortstter att ka. Frutom egen batteriproduktion s kar Tesla sin produktion av laddstationer. Och d de ppnar upp sina laddntverk fr andra elbilar s har vi ven dr tillvxt. Jag tittar inte ens p potentiella intkter frn FSD, robo-taxi, Tesla-bot nnu, men jag skulle bli frvnad om inte tillvxten frn dessa tog vid nr tillvxten frn fordon brjar plana ut. Den autonoma marknaden har marknadspotential p mnga biljoner. S om man utgr ifrn i genomsnitt 50% tillvxt de kommande 5 ren s verkar dagens P/E p runt 100 toklgt. Ett P/E-tal p 60 har vi redan i slutet av detta ret eller i brjan av nsta r vid en kurs p 750. Om ett fretags P/E-tal nr paritet med fretag som inte vxer s aggressivt, och detta p bara 3-4 r, s skall det verkligen inte ligga under 100 idag. Kan hnda att en tillvxt p 50% under s mnga r r verskattad, men det kan ocks hnda att den r gravt underskattad, speciellt med tanke p vad Tesla hller p med just nu, och hur duktiga de r p AI och produktionsteknik.

Om du nu tycker att ett P/E-tal p 60 r rimligare s undrar jag bara om du tror att tillvxten kommer avta tidigare n vad jag tror?
Citera
2022-05-30, 14:14
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Skitsvrt att rkna p tillvxt i ett fretag som innoverar produktionstekniken hela tiden samtidigt som de rampar upp, ven om man bara hller sig till fordonssektorn. Fortfarande vldigt oklart hur mycket giga casting och egen batteriproduktion gr p vinstmarginalerna, s att om Tesla kar sin produktion med 50% s kan vi vnta oss vinstkningar ver det om rrelsemarginalerna fortstter att ka. Frutom egen batteriproduktion s kar Tesla sin produktion av laddstationer. Och d de ppnar upp sina laddntverk fr andra elbilar s har vi ven dr tillvxt. Jag tittar inte ens p potentiella intkter frn FSD, robo-taxi, Tesla-bot nnu, men jag skulle bli frvnad om inte tillvxten frn dessa tog vid nr tillvxten frn fordon brjar plana ut. Den autonoma marknaden har marknadspotential p mnga biljoner. S om man utgr ifrn i genomsnitt 50% tillvxt de kommande 5 ren s verkar dagens P/E p runt 100 toklgt. Ett P/E-tal p 60 har vi redan i slutet av detta ret eller i brjan av nsta r vid en kurs p 750. Om ett fretags P/E-tal nr paritet med fretag som inte vxer s aggressivt, och detta p bara 3-4 r, s skall det verkligen inte ligga under 100 idag. Kan hnda att en tillvxt p 50% under s mnga r r verskattad, men det kan ocks hnda att den r gravt underskattad, speciellt med tanke p vad Tesla hller p med just nu, och hur duktiga de r p AI och produktionsteknik.

Om du nu tycker att ett P/E-tal p 60 r rimligare s undrar jag bara om du tror att tillvxten kommer avta tidigare n vad jag tror?
Jag hr dig och hller med p det mesta. Om andra fretag som inte vxer lika fort har liknande p/e s frtjnar Tesla absolut ett nnu hgre p/e. Min pong r att det inte bara r Tesla som har fr hgt p/e. Det r feds fel enligt mig. Alldeles fr mycket pengar har pumpats in i marknaden och den likviditeten kommer frsvinna nr QT startar.

Med det sagt s tror jag nd inte att Teslas p/e kommer g ner till 60, det r bara nsketnkande frn min sida. Jag kommer brja mnadsspara p Tesla s fort aktien splittas
Citera
2022-05-30, 15:01
Medlem
Citat:

Pongen som bjrnar lgger fram r att i takt med att volymerna kar och tillvxttakten minskar s sker en multipelkontraktion.

Du kanske tror att tesla kommer vxa med 50% TGR men faktum r att tesla r ett hrdvarubolag dr massiva volymer krvs. Och inblandat med det finns diverse andra risker relaterat till governance osv.

Finns f bjrnar som anser att tesla r ett skitbolag, det r mest folk som anser att risk/rewarden r dlig, markant smre n i mnga andra bolag

Det r alltid jtteltt att rkna hem bolag om man anser att en hg tillvxttakt r riskfri. Men det r den inte
Senast redigerad av job230ge 2022-05-30 kl. 15:05.
Citera
2022-05-30, 15:27
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Pongen som bjrnar lgger fram r att i takt med att volymerna kar och tillvxttakten minskar s sker en multipelkontraktion.

Du kanske tror att tesla kommer vxa med 50% TGR men faktum r att tesla r ett hrdvarubolag dr massiva volymer krvs. Och inblandat med det finns diverse andra risker relaterat till governance osv.

Finns f bjrnar som anser att tesla r ett skitbolag, det r mest folk som anser att risk/rewarden r dlig, markant smre n i mnga andra bolag

Det r alltid jtteltt att rkna hem bolag om man anser att en hg tillvxttakt r riskfri. Men det r den inte

Ja, det r vad du tror, men vet du lite mer exakt hur mycket jag skiter i vad du tror r ett "faktum"? Jttemycket faktiskt.
Citera
2022-05-30, 15:38
Medlem
Citat:
Kompetens p ingenjrerna och fretagsstruktur r vldigt avgrande. Tycker job230ge skall frga vilken ingenjr som helst som jobbat p VW eller Ford s kan de bertta hur lng tid det tar att implementera en frndring, om de mot frmodan fr ett ja efter att det skall diskuteras av en styrelse som inte kan s mycket. Hr man Elon prata med sina ingenjrer s frstr man varfr allt gr s snabbt.
Japp!

Ta 100 ingenjrer. Stt dom 5 bsta i ett team och resterande 95 i ett team och ge dem samma uppgift.
Vilket team presterar bst?

Det gller att hitta dem bsta och sedan ge dom de bsta frutsttningarna fr att f bsta resultat. Detta r tesla i ett ntskal.
Citera
2022-05-30, 15:39
Medlem
Citat:
Ja, det var en vldigt bkig rapport frn Toyota. Vet du hur mycket vinst de gjorde d?
Jag hittade detta men vet inte om det stmmer:
https://twitter.com/sawyermerritt/st...COD6QmRo8NYp7w

Kan det verkligen stmma att Tesla hade en hgre operating income n Toyota?

Tesla operating income - $3.6B
Toyota operating income - $3.56B

Toyota slde 2.7 miljoner bilar
Tesla slde 310k bilar
Frsta kvartalet 2022:
Toyota net income - $4.596B
Tesla net income - $3.32B

https://ycharts.com/companies/TM/net_income

Varfr operating income skiljer s drastiskt har jag inte full koll p, men dr har vl varit supply chain problem fr Toyota i Q1 som pverkat..
Citera
2022-05-30, 16:12
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Japp!

Ta 100 ingenjrer. Stt dom 5 bsta i ett team och resterande 95 i ett team och ge dem samma uppgift.
Vilket team presterar bst?

Det gller att hitta dem bsta och sedan ge dom de bsta frutsttningarna fr att f bsta resultat. Detta r tesla i ett ntskal.

Beror p uppgiften s klart men nr vi pratar mjukvaruutvecklare s finns det ett ftal som r s extremt begvade att de kan uppn nskat resultat snabbt, och Tesla har mnga av dem. Ingen sn mnniska vill jobba t VW, ford m.fl, och det r drfr deras mjukvara suger. Fast det visste du skert redan.
Citera
2022-05-30, 16:28
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Frsta kvartalet 2022:
Toyota net income - $4.596B
Tesla net income - $3.32B

https://ycharts.com/companies/TM/net_income

Varfr operating income skiljer s drastiskt har jag inte full koll p, men dr har vl varit supply chain problem fr Toyota i Q1 som pverkat..
Tack fr lnken
Vldigt intressant att Toyota slde 770% fler bilar men bara gjorde 40% mer vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in