2022-05-31, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Har jag fallit offer fr desinformation?

Ja, libben matade dig just med massvis med felaktiga pstenden. Knns vettigt att iaf ha en fingervisning ver vad bolaget man ligger tungt investerat i lgger p R&D jmfrt med konkurrerande bilbolag
Citera
2022-05-31, 12:39
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
vem i helvete mter R&D per bil sld???? Man utvecklar tekniker som man sedan applicerar p alla bilar

Att du ens har mage att vrida p det stter och sen kalla mig fr lgnare r riktigt snuskigt.

Tesla spenderar nog troligen mest av alla p R&D.
Volkswagen 18.54B$
Toyota 10B$
Tesla 2.7B$

Det r liksom hela pongen med att skala bolaget. Startups lgger flera hundra k$ per bil sld p R&D, men det r ju sklart totala R&D spending som spelar roll. Men ni sektmedlemmar hittar alltid ntt kryphl att sprida dynga

Hur tnkte du nu?

Du kan inte jmfra R&D totalen nr det sls ut p bra mnga fler modeller. S enda rtta mtvrdet blir per bil. Eller om du vill titta p siffrorna p ett annat stt s kolla om du kan f ut data per modell hos andra de andra.

Tesla har 4 modeller samt CyberTruck och Semin.

Hur mnga modeller har Volkswagen och vad r deras R&D fr deras fyra toppmodeller per sld bil, det kanske r hgre n Tesla d? Men det spelar fga roll nr det r vinsterna i slutndan som betyder ngot.

Lttaste r att rkna per sld bil. Det r inte orligt, det r det mesta nyanserade sttet att se p det. FUD igen Mr Bjrn?

Jag frgade vad ni pratar om d Tesla lgger mest p R&D och det visar sig i deras marginaler och vinster vldigt tydligt.

Skit i R&D om du vill gra det enkelt fr dig och frga vilken biltillverkare gr bst vinster p sitt upplgg. S slipper du fundera p R&D kostnaderna.

Brja investera i bolag du tror p eller r vertygad om istllet fr att sitta och lta som en Bjrn i Tesla trd bara fr sakens skull. Enda du gr med dina inlgg r att styra in diskussionen p Gordon niv och det r bara pinsam niv fr alla som tittar p och sett hur Gordon beter sig.

Fool r inte vrldens bsta site men till och med de frstr Teslas marginaler och vriga i branschen.
https://www.fool.com/investing/2022/...ry-leading-ma/
Citera
2022-05-31, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Hur tnkte du nu?

Du kan inte jmfra R&D totalen nr det sls ut p bra mnga fler modeller. S enda rtta mtvrdet blir per bil. Eller om du vill titta p siffrorna p ett annat stt s kolla om du kan f ut data per modell hos andra de andra.
]

Det sls inte ut per bil

Exempelvis volkswagen, BYD osv osv har alla en plattform man utvecklar som man sedan anvnder fr samtliga modeller. det r hela pongen med att skala ett bolag.

Ska du sitta och jmfra R&D per bil sld s spenderade Lucid motors 3 miljoner USD per bil. De betyder inte att deras tech blir mycket bttre. Skalan spelar roll.

Du frstr sklart detta men det passar inte ditt narrativ

Hela din premiss att jag hade fel om att Tesla spenderar mindre n Massvis med bilbolag r ju helt felaktig. nd frsker du med vrdelsa argument som r rentutav felaktiga
Senast redigerad av job230ge 2022-05-31 kl. 12:52.
Citera
2022-05-31, 13:10
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det sls inte ut per bil

Exempelvis volkswagen, BYD osv osv har alla en plattform man utvecklar som man sedan anvnder fr samtliga modeller. det r hela pongen med att skala ett bolag.

Ska du sitta och jmfra R&D per bil sld s spenderade Lucid motors 3 miljoner USD per bil. De betyder inte att deras tech blir mycket bttre. Skalan spelar roll.

Du frstr sklart detta men det passar inte ditt narrativ

Hela din premiss att jag hade fel om att Tesla spenderar mindre n Massvis med bilbolag r ju helt felaktig. nd frsker du med vrdelsa argument som r rentutav felaktiga

Jag har inget narrativ. Tesla spenderar mycket p R&D utslaget per bil r min sikt. Om du tycker det r felaktigt stt att se p det s r det helt ok i min bok. R&D r jtteviktigt d det r vad som lyft Tesla till dagens niver fabrikationsmssigt. Sandy Munroe kan riva ner 4-5 Teslas per r och alltid hitta nya metoder Tesla applicerat p samma model genom ret. Samma sak kan han inte sga om andra tillverkare som producerat en ny bil under 2-3 r.

Vill du analysera Tesla p dina premisser och tycker att Tesla r vervrderat s kr p det! Investmentbolag som faktiskt investerar i Tesla och har avlnade analytiker kommer fram till helt andra slutsatser n dig. Vem som har rtt fr tiden utvisa. Men det mesta tyder p att investmentbolagen med sina analytiker frstr branschen bttre n oss regulars. Burry hoppade tyvrr av sin short position fr tidigt, han hade nog gjort en bra hacka p sin short nr Tesla och brsen dippade tidigare.
Citera
2022-05-31, 14:51
Medlem
Citat:
Vill du analysera Tesla p dina premisser och tycker att Tesla r vervrderat s kr p det! Investmentbolag som faktiskt investerar i Tesla och har avlnade analytiker kommer fram till helt andra slutsatser n dig. Vem som har rtt fr tiden utvisa. Men det mesta tyder p att investmentbolagen med sina analytiker frstr branschen bttre n oss regulars.

Detta r min pong? Tesla r gravt undergd av institutioner och Investmentbolag / fonder. De som jobbar heltid med brsen. Samtidigt r Tesla vldigt vergd av privatpersoner. Ditt argument r helt onvnt
Citera
2022-05-31, 15:49
Medlem
Citat:
Hur tnkte du nu?

Tesla har 4 modeller samt CyberTruck och Semin.

Hur mnga modeller har Volkswagen och vad r deras R&D fr deras fyra toppmodeller per sld bil, det kanske r hgre n Tesla d? Men det spelar fga roll nr det r vinsterna i slutndan som betyder ngot.

Lttaste r att rkna per sld bil. Det r inte orligt, det r det mesta nyanserade sttet att se p det. FUD igen Mr Bjrn?

Jag frgade vad ni pratar om d Tesla lgger mest p R&D och det visar sig i deras marginaler och vinster vldigt tydligt.

Skit i R&D om du vill gra det enkelt fr dig och frga vilken biltillverkare gr bst vinster p sitt upplgg. S slipper du fundera p R&D kostnaderna.

Brja investera i bolag du tror p eller r vertygad om istllet fr att sitta och lta som en Bjrn i Tesla trd bara fr sakens skull. Enda du gr med dina inlgg r att styra in diskussionen p Gordon niv och det r bara pinsam niv fr alla som tittar p och sett hur Gordon beter sig.

Fool r inte vrldens bsta site men till och med de frstr Teslas marginaler och vriga i branschen.
https://www.fool.com/investing/2022/...ry-leading-ma/
Men nr du rknar per sld bil lgger du allts all R&D som gtt p Cybertruck och Semi p de bilar som sljs idag, det r vl knappast mer rtt? R&D investeringar fr man tillbaka p framtida frsljning, bilarna Toyota sljer idag har man betalat R&D p fr flera r sedan.

Du kanske har rtt om du sger att Tesla lgger mest p R&D per sld bil jmfrt med andra tillverkare, men nu var det inte de som sades utan nu pratades det om vem som lgger mest p R&D, och d r det enbart totalsumman som r intressant. Precis som att man inte kan sga att Ferrari tjnar mest pengar av alla biltillverkare och sedan peka p vad dom tjnar per sld bil...
Citera
2022-05-31, 16:04
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Jag har inget narrativ. Tesla spenderar mycket p R&D utslaget per bil r min sikt. Om du tycker det r felaktigt stt att se p det s r det helt ok i min bok. R&D r jtteviktigt d det r vad som lyft Tesla till dagens niver.

Med det mttet s minskade Teslas FoU mellan 2020 och 2021.

Musks prognos r 1,5 miljoner bilar 2022, det skulle betyda uppskattningsvis $4,6B i FoU, annars minskar det ven mellan 2022 och 2021.

Om du vill hitta ett ngot rttvisande relativt mtt s kan du titta p FoU i frhllande till omsttning.
Citera
2022-05-31, 18:12
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Tack fr lnken
Vldigt intressant att Toyota slde 770% fler bilar men bara gjorde 40% mer vinst.

Kps bilarna via Toyota finance s fr inte Toyota hela beloppet initialt men ver tid ink rnta? Att slja bilar likt VW s r det genom ln och service majoriteten av vinsten kommer ifrn. Som att slja en billig telefon fr att lsa kunden p abonnemang att vinsten kommer men utspritt ver tiden som kunden r bunden.

Har Tesla sin egna finansiering nu? Annars r det ju inte jmfrbart bara sdr och dessutom blir tex Toyota och VW mer skra d dom har stabil inkomst frn ln och service som mste betalas ven om vi skulle g in i en ekonomisk recession ven om inte mnga nya bilar skulle sljas.
Senast redigerad av Bbobi 2022-05-31 kl. 18:18.
Citera
2022-05-31, 19:28
Medlem
Batteri som hller lnge

https://www.independent.co.uk/indepe...-b2087233.html

https://alltomelbil.se/teslas-forska...ra-sig-100-ar/
Citera
2022-05-31, 21:07
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Batteri som hller lnge

https://www.independent.co.uk/indepe...-b2087233.html

https://alltomelbil.se/teslas-forska...ra-sig-100-ar/

Lser man artiklarna ser man att det inte r Tesla som gjort denna forskningen utan Universitetet i Dalhousie.

Dessutom r det p forskningsstadiumet n, allts lnge till eventuell produkt.

Och i Teslas fall r det ju inte batterierna som r problemet, utan resten av bilen.

Men visst, alltid bra med saker som hller.
Citera
2022-05-31, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Lser man artiklarna ser man att det inte r Tesla som gjort denna forskningen utan Universitetet i Dalhousie.

Dessutom r det p forskningsstadiumet n, allts lnge till eventuell produkt.

Och i Teslas fall r det ju inte batterierna som r problemet, utan resten av bilen.

Men visst, alltid bra med saker som hller.

"The Tesla Advanced Battery Research division, which formed in 2016, partnered with Dalhousie University in Canada"

Lter du alltid din partner gra hela jobbet?
Citera
2022-05-31, 22:28
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Jag har inget narrativ. Tesla spenderar mycket p R&D utslaget per bil r min sikt. Om du tycker det r felaktigt stt att se p det s r det helt ok i min bok. R&D r jtteviktigt d det r vad som lyft Tesla till dagens niver fabrikationsmssigt. Sandy Munroe kan riva ner 4-5 Teslas per r och alltid hitta nya metoder Tesla applicerat p samma model genom ret. Samma sak kan han inte sga om andra tillverkare som producerat en ny bil under 2-3 r.

Vill du analysera Tesla p dina premisser och tycker att Tesla r vervrderat s kr p det! Investmentbolag som faktiskt investerar i Tesla och har avlnade analytiker kommer fram till helt andra slutsatser n dig. Vem som har rtt fr tiden utvisa. Men det mesta tyder p att investmentbolagen med sina analytiker frstr branschen bttre n oss regulars. Burry hoppade tyvrr av sin short position fr tidigt, han hade nog gjort en bra hacka p sin short nr Tesla och brsen dippade tidigare.

Jag tycker alla hr missar det vsentligaste. Att om man tror sig veta bttre n Tesla hur mycket de borde lgga p R&D s har man troligen hybris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in