2022-05-31, 23:30
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
"The Tesla Advanced Battery Research division, which formed in 2016, partnered with Dalhousie University in Canada"

Lter du alltid din partner gra hela jobbet?

Partnerskapet gr ut p att Tesla bidrar med pengar, om forskargruppen ( inte Tesla ) forskar p batterier med hg energidensitet, lg kostnad och lng livslngd.

Nr man lser lite bredare kring detta knns Tesla power wall som en bttre tillmpning av den tnkta tekniken.
Citera
2022-05-31, 23:38
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tycker alla hr missar det vsentligaste. Att om man tror sig veta bttre n Tesla hur mycket de borde lgga p R&D s har man troligen hybris.

Om ett fretag inte ens efter 10 r har utvecklat frdigt en produkt man redan slt. D lgger man inte tillrckligt med resurser p R&D. Speciellt inte om man har ca 20% rrelsemarginal, dvs man har mjlighet att investera mer i R&D men vljer att inte gra det.

En frklaring skulle kunna vara att Tesla sjlva vet att det inte kommer att funka och sticker huvudet i sanden och hoppas p det bsta.
En annan frklaring skulle kunna vara att Teslas verskott finns i Kina och r svrt att anvnda i USA.
Citera
2022-06-01, 06:43
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Om ett fretag inte ens efter 10 r har utvecklat frdigt en produkt man redan slt. D lgger man inte tillrckligt med resurser p R&D. Speciellt inte om man har ca 20% rrelsemarginal, dvs man har mjlighet att investera mer i R&D men vljer att inte gra det.

En frklaring skulle kunna vara att Tesla sjlva vet att det inte kommer att funka och sticker huvudet i sanden och hoppas p det bsta.
En annan frklaring skulle kunna vara att Teslas verskott finns i Kina och r svrt att anvnda i USA.

Frlt. Uttryckte mig inte tillrckligt utfrligt.
Hybris eller komplett idiot skulle det st.
Citera
2022-06-01, 07:05
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Nu viskas det om att det nya batteripacket med 4680-celler kan laddas till 100% kontinuerligt utan att degraderas fr snabbt. Ngot som bara kunnat gras med LFP-celler. D 4680-cellerna har en nickel-baserad kemi s skulle det kunna fresl att kapaciteten p de nya batteripacken r begrnsade av mjukvara, och att en LR-version kan lsas upp mot en avgift. Fortfarande rena spekulationer, vi fr vnta till ngon plockar isr ett strukturellt batteripack fr att vi skall f klarhet i detta.
Citera
2022-06-01, 08:56
Medlem
Citat:
Nu viskas det om att det nya batteripacket med 4680-celler kan laddas till 100% kontinuerligt utan att degraderas fr snabbt. Ngot som bara kunnat gras med LFP-celler. D 4680-cellerna har en nickel-baserad kemi s skulle det kunna fresl att kapaciteten p de nya batteripacken r begrnsade av mjukvara, och att en LR-version kan lsas upp mot en avgift. Fortfarande rena spekulationer, vi fr vnta till ngon plockar isr ett strukturellt batteripack fr att vi skall f klarhet i detta.

Jag vntar spnt p en teardown av 4680 MY. Antingen r batterierna begrnsade av mjukvara vilket skulle vara vldigt bullish fr teslas batterispecs.

Alternativt r de inte begrnsade av mjukvara vilket skulle betraktas av alla med frstelse som en flopp. Det skulle visa att teslas 4680 r ngot smre n existerande 2170.

Personligen skulle det vara roligt om de var begrnsade av mjukvara. Utveckling kring batterier skulle vara uppfriskande fr hela industrin
Citera
2022-06-01, 12:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Hur tnkte du nu?

Du kan inte jmfra R&D totalen nr det sls ut p bra mnga fler modeller. S enda rtta mtvrdet blir per bil. Eller om du vill titta p siffrorna p ett annat stt s kolla om du kan f ut data per modell hos andra de andra.

Tesla har 4 modeller samt CyberTruck och Semin.

Hur mnga modeller har Volkswagen och vad r deras R&D fr deras fyra toppmodeller per sld bil, det kanske r hgre n Tesla d? Men det spelar fga roll nr det r vinsterna i slutndan som betyder ngot.

Lttaste r att rkna per sld bil. Det r inte orligt, det r det mesta nyanserade sttet att se p det. FUD igen Mr Bjrn?

Jag frgade vad ni pratar om d Tesla lgger mest p R&D och det visar sig i deras marginaler och vinster vldigt tydligt.

Skit i R&D om du vill gra det enkelt fr dig och frga vilken biltillverkare gr bst vinster p sitt upplgg. S slipper du fundera p R&D kostnaderna.

Brja investera i bolag du tror p eller r vertygad om istllet fr att sitta och lta som en Bjrn i Tesla trd bara fr sakens skull. Enda du gr med dina inlgg r att styra in diskussionen p Gordon niv och det r bara pinsam niv fr alla som tittar p och sett hur Gordon beter sig.

Fool r inte vrldens bsta site men till och med de frstr Teslas marginaler och vriga i branschen.
https://www.fool.com/investing/2022/...ry-leading-ma/
Men herregud tekniken under huven och i mnga fall i kaross mm anvnds i en rad olika modeller och tillverkare hos Volkswagen. Porsche, Audi, Seat, Skoda och VW delar teknik. En VW har mellan 35-70 % samma grejer som Skoda och Seat.
VWs SUVar r i grund samma som Porsche, Audi, SEAT och Skoda.

S fungerar det i hela bilindustrin, olika mrken med samma gare delar teknik, Geelykoncernen drar nytta av Volvos teknik, Fords teknik finns i Jaguar och Mazda etc.
Citera
2022-06-01, 12:13
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men herregud tekniken under huven och i mnga fall i kaross mm anvnds i en rad olika modeller och tillverkare hos Volkswagen. Porsche, Audi, Seat, Skoda och VW delar teknik. En VW har mellan 35-70 % samma grejer som Skoda och Seat.
VWs SUVar r i grund samma som Porsche, Audi, SEAT och Skoda.

S fungerar det i hela bilindustrin, olika mrken med samma gare delar teknik, Geelykoncernen drar nytta av Volvos teknik, Fords teknik finns i Jaguar och Mazda etc.

Precis! Och Tesla r duktigare p att anvnda samma delar till sina olika modeller. Effektiv R&D och bttre komponent till samma eller lgre pris. Det ger fina vinstmarginaler i frhllande till vad de spenderar.
Citera
2022-06-01, 13:35
Medlem
Citat:
Precis! Och Tesla r duktigare p att anvnda samma delar till sina olika modeller. Effektiv R&D och bttre komponent till samma eller lgre pris. Det ger fina vinstmarginaler i frhllande till vad de spenderar.

Fina vinstmarginaler i frhllande till vad man spenderar vill man ha som ett vlutvecklat / ldrat bolag. Personligen skulle jag vara lite svettig som aktiegare och veta att VW lgger mer p R&D per r n vad Tesla har spenderat sedan bolaget grundades. Att tesen fr att legacy inte kommer ikapp bygger p att de r fruktansvrt lngsamma och ineffektiva.

Sg idag frresten att idra publicerade en video p casting maskinen till CyberTruck, var en rejl pjs. Kul om det fungerar och ger bra yields
Senast redigerad av job230ge 2022-06-01 kl. 13:38.
Citera
2022-06-01, 18:57
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Undrar nr FSD betan skall sluta frbttras. Mste hnda snart, annars fr ju inte bjrnarna rtt.
https://www.youtube.com/watch?v=Wvfr-H3jpOk
Citera
2022-06-02, 13:10
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Undrar nr FSD betan skall sluta frbttras. Mste hnda snart, annars fr ju inte bjrnarna rtt.
https://www.youtube.com/watch?v=Wvfr-H3jpOk
Wow, betan brjar bli grym p riktigt nu. Sg hela videon och mste erknna att jag blev duktigt imponerad.
Citera
2022-06-02, 14:59
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Wow, betan brjar bli grym p riktigt nu. Sg hela videon och mste erknna att jag blev duktigt imponerad.

Jag ocks. Men jag tror att de mste uppgradera hrdvaran till tminstone HW4 fr att den skall bli riktigt kompetent. Bara spekulationer jag har nu, men jag tror att de ville ha FSD tillrckligt frdig innan de bygger en ny modell som r dedikerad robo-taxi, och det skulle inte frvna mig om de kommer bygga dessa primrt i Indonesien dr de arbetar ut en deal med myndigheterna och transformerar hela deras infrastruktur. D fr Indonesien en unik mjlighet som kommer gynna dem mycket, och andra lnder ser att de mste bredda vgen fr autonom drift fr att inte hamna p efterklken.
Citera
2022-06-02, 16:06
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Jag ocks. Men jag tror att de mste uppgradera hrdvaran till tminstone HW4 fr att den skall bli riktigt kompetent. Bara spekulationer jag har nu, men jag tror att de ville ha FSD tillrckligt frdig innan de bygger en ny modell som r dedikerad robo-taxi, och det skulle inte frvna mig om de kommer bygga dessa primrt i Indonesien dr de arbetar ut en deal med myndigheterna och transformerar hela deras infrastruktur. D fr Indonesien en unik mjlighet som kommer gynna dem mycket, och andra lnder ser att de mste bredda vgen fr autonom drift fr att inte hamna p efterklken.
Hoppas vi ser HW4 p AI day i augusti. Vi borde f en uppdatering p Dojo ocks.
Tror du inte Tesla planerar en giga factory i Indonesien? En fabrik som spottar ut 4680 bilar d Indonesien har mest nickel i vrlden. Vet inte om jag kper att robottaxi ska lanseras i Indonesien. Sg att Tesla economist ocks spekulerar kring det. Hur som helst s r det vldigt spnnande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in