Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Den
17 december 2021: "Den första produktionslinan på Northvolt i stort sett klar."
https://www.nyteknik.se/energi/north...n-nyar-7026392
För sju månader sedan hävdade Northvolt att de var klara att starta produktionen. Men ännu finns inga säkra bevis att de har levererat någonting. De har 1000 anställda, delvis betalda med skattemedel. Nu får de fler skattemiljarder.
Läste igenom artikeln igen för att se om jag har missat något. De skriver att fabriken är i stort sätt klar (lina 1) men de skriver inte att de har på något sätt produktionsoptimerat den
Jag har skrivit det förr men jag kan absolut repetera mig.
Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.
Citat:
Fabriken de skulle bygga i Tyskland kommer VW att bygga!
Mycket riktigt, inget konstigt där. Den affären följdes flitigt när det skedde, så det borde inte komma som en överraskning. VW är fortfarande största ägare i NV
Citat:
Det är numera närmast tyst i media om de stora planerna med fabriker i Borlänge och Göteborg.
I Göteborg så är de nog tillbaka på markförhandling, så det lär inte komma mycket därifrån på ett tag. Sen så är det även semestertider nu.
Citat:
Det kommer perifera nyheter om pilotprojekt som alltså inte innebär säljbar produktion.
Kanske, kanske inte. De är nog sugna på att forska om hållbara brojekt då de bygger återvinningsanläggningen för fullt.
Citat:
Flera varningsklockor ringer runt företaget. Myndigheter och större tidningar måste snarast gå in och se vart våra pengar tar vägen.
Fast är det så stora varningsklockor? Ser inte så mycket här som skiljer sig från andra industrier, förutom storleken.