Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta tar på eget ansvar besluten om sin kommunikation. Bara i frågor som påtagligt påverkar hennes formella roll som andligt invigd i First nations behöver hon först söka samråd. Greta har ingen formell roll i F4F. Hon kan från en dag till en annan dag sluta verka i F4F, vilket för övrigt gäller alla oss som är aktiva i F4F, vilket Greta har påpekat.

Fast du brukar säga att hon är ”Primus Inter Pares”, så hon är väl inte riktigt vem som helst.

Hoppar hon av F4F så tappar ju rörelsen sin lyskraft och berömmelse. De som hörs därefter kanske bara är ett gäng afrikaner som vill ha pengar av oss f.d. ”kolonialmakter”. Mycket pengar.

Tänker hon i så fall rädda klimatet på frilansbasis eller ge upp den kampen helt och hållet? Med hennes egna ord ”köra upp klimatkrisen i aschlet”. Vad tror du som känner henne?
2022-08-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Fast du brukar säga att hon är ”Primus Inter Pares”, så hon är väl inte riktigt vem som helst.

Hoppar hon av F4F så tappar ju rörelsen sin lyskraft och berömmelse. De som hörs därefter kanske bara är ett gäng afrikaner som vill ha pengar av oss f.d. ”kolonialmakter”. Mycket pengar.

Tänker hon i så fall rädda klimatet på frilansbasis eller ge upp den kampen helt och hållet? Med hennes egna ord ”köra upp klimatkrisen i aschlet”. Vad tror du som känner henne?
Greta har sagt att hon tror, att hon väldigt länge (tyvärr) kommer att på något sätt vara en klimat- och miljöaktivist. Tyvärr är Gretas eget tillägg, då hon tror att de svåra miljö- och klimatproblemen kommer att ta mycket lång tid att lösa.

På något sätt, kan innebära men behöver inte innebära, att Greta lämnar F4F antingen för att bli frilans eller för att övergå till någon annan organisation eller annat nätverk. Hon kan även söka en annan och friare roll i F4F. Mitt intryck är att Greta just nu utvärderar och omprövar mycket i sitt liv, och vi får se vad dessa processer för henne.

Visst har Greta stundtals varit Primus Inter Pares,
fast mera i ögonen på externa aktörer som EU-kommissionen och FN, än i F4F:s ögon. Greta har inte, är inte, och kommer inte att vara vem som helst.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-07 kl. 00:40.
2022-08-07, 01:53
Medlem
Ska stå, Greta har inte varit vem som helst, är inte vem som helst, och kommer inte att vara vem som helst.

Mobilens batteri tog slut!
2022-08-07, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Greta glider runt i storstäderna, helt beroende av den civilisation som måste brytas med om hennes idéer skulle få fäste. Det känns som dubbelmoral. Man förväntade att Greta skulle leva som hon lär, inte bara när hon seglar med en prins. Här är en förebild för henne. Han låter precis som Greta. I alla fall som hon gick på under sin storhetstid. Men han lever som han lär.

https://www.theguardian.com/environm...erman-barracks

Se där, åtminstone en som försöker leva som han lär. Ljusår från Gretas koketterande. (Fast inte ens han vill avstå från långväga varor som kaffe, te och kakao så länge de finns.)

Varför fick han sparken från sitt IT-jobb framgår inte. Han är kanske lite allmänt knepig.

Men att framställa Greta som någon som ”lever som hon lär” eller ”uppoffrar sig själv för att rädda klimatet” är så dumt att klockorna stannar.

När etablissemanget inser att hon nog inte är någon vidare förgrundsfigur trots allt, så kanske de bara kastar henne under bussen och väljer någon annan förmåga. Gärna någon rasifierad HBTQI-person med funktionsvariation.

Hon får säkert hållas och fortsätta med sina sporadiska inlägg på sociala medier. Däremot är det inte längre hon som får hålla tal eller blir inbjuden till stora event.

Har en känsla av att Gretas nedgång & fall redan har börjat.
2022-08-07, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Troligen inte photoshoppad, tagen med blixt i solen (för att slippa alltför starka kontraster).
Ja så kan det nog vara
2022-08-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har sagt att hon tror, att hon väldigt länge (tyvärr) kommer att på något sätt vara en klimat- och miljöaktivist. Tyvärr är Gretas eget tillägg, då hon tror att de svåra miljö- och klimatproblemen kommer att ta mycket lång tid att lösa.

På något sätt, kan innebära men behöver inte innebära, att Greta lämnar F4F antingen för att bli frilans eller för att övergå till någon annan organisation eller annat nätverk. Hon kan även söka en annan och friare roll i F4F. Mitt intryck är att Greta just nu utvärderar och omprövar mycket i sitt liv, och vi får se vad dessa processer för henne.

Visst har Greta stundtals varit Primus Inter Pares,
fast mera i ögonen på externa aktörer som EU-kommissionen och FN, än i F4F:s ögon. Greta har inte, är inte, och kommer inte att vara vem som helst.
Det här går inte ihop. Greta™ har nu 4 år i branschen. Jag antar att det betyder att vi nu endast har 6 år på oss att rädda världen från Armageddon? Så vad menas med mycket lång tid? Själv uppfattar jag inte 6 år som mycket lång tid. Men det är klart. Endast 10 år kvar har vi hört i 50 års tid nu, så katastrofnedräkningsklockan får väl regelbundet en reset. Samma sak med oljan som kommer att ta slut om 30 år sedan snart 50 år. Höll inte Greta™ ett tal där hon barnsligt började rabbla år, månader, veckor, dagar, timmar, minuter och sekunder kvar till katastrofen? Som om det gick att beräkna tiden till en påhittad katastrof... Undar just vilken "avancerad vetenskaplig rapport" hon hämtade den informationen från? Antagligen från samma författare som fabulerar om ett par hundra hittepåarter som försvinner dagligen. (Vad gäller fantasiarterna som utrotas så har jag sett Paul R. Ehrlich i författarlistan till en artikel. Den mannen har haft fel om precis allt sedan 1968.)
Citat:
Se där, åtminstone en som försöker leva som han lär. Ljusår från Gretas koketterande. (Fast inte ens han vill avstå från långväga varor som kaffe, te och kakao så länge de finns.)

Varför fick han sparken från sitt IT-jobb framgår inte. Han är kanske lite allmänt knepig.

Men att framställa Greta som någon som ”lever som hon lär” eller ”uppoffrar sig själv för att rädda klimatet” är så dumt att klockorna stannar.

När etablissemanget inser att hon nog inte är någon vidare förgrundsfigur trots allt, så kanske de bara kastar henne under bussen och väljer någon annan förmåga. Gärna någon rasifierad HBTQI-person med funktionsvariation.

Hon får säkert hållas och fortsätta med sina sporadiska inlägg på sociala medier. Däremot är det inte längre hon som får hålla tal eller blir inbjuden till stora event.

Har en känsla av att Gretas nedgång & fall redan har börjat.
Nej, Greta™ har nog ett större koldioxidavtryck än de flesta av oss, och större lär det bli. När hon väl har försvunnit från strålkastarljuset så kan de insamlade medlen börja spenderas mer fritt. De lär inte räcka till sådan extravagant konsumtion som Al Gore eller Leonardo DiCaprio hänger sig åt. Men nog skall väl stiftelsen kunna pynta för en egen Tesla åt klimatprinsessan? Och vem äger hennes lägenhet? Och vem betalar månadsavgiften? Greta™ själv har väl ingen inkomst, så vem betalar för avocado och vegansk hundmat?
2022-08-07, 10:46
Medlem
thaimans avatar
Jag har ställt mej frågan många gngr hur i helvete man kan släppa fram en gapig ungjävel i så stor omfattning?
Säg något politiskt parti som INTE vill att vi skall vara rädda om vår jord.
Problemet är inte så "bara" som ungen vill göra gällande.
Vi har byggt upp vårt samhälle på de premisser som har erbjudits, Att då dra i bromsen över en natt för "att rädda klimatet" låter sej inte göras.
Håll efter Ryssar Indier och Chineser så ska ni få se på fan. Att stå här och gapa på lilla Svedala är bara patetiskt.
2022-08-07, 10:59
Medlem
Bonniers och övrig MSM driver en Cirkusarena och de använder bla folk som Greta som handpuppets. INGEN kan bli känd idag utan tex Bonniers godkännande. Alla behöver en scen att stå på. Den scenen äger Klanen Bonniers och Staten 100% i Sverige. Olitänkare trycks ner på alla sätt. Annonsförbud, misskrediteringar etc.

Kul att Greta hittat de 2% samer som bedrivert industriell hållning av renar. Förut hade hela samebyar 500 renar tillsammans. Idag är det bara storbönder med helikoptrar och tiotusentals renar. De flesta samer idag bor i Stockholm. Jag är själv en del same så jag kan snacka skit om dem. Enda gången de tar på sig samemössan är när det kommer en turist ellker en TV-kamera. De är så sönderknullade att det är omöjligt att se om nån är same. De sysslar med DNA tester för att se om du får äga en ren. Sameland är 30% av hela Sverige och de ylar om hur jävla förtryckta de är som levebröd. Om du en vill slå in en spik i en stock så ylar de och ska ha ersättning av svenskjävlarna eftersom deras renar "kommer att få missfall" och ett vinkraftverk påå ett fjäll kommer att leda till dera skulturs undergång samtidigt som de är klistrade till sin playstation.
2022-08-07, 11:06
Medlem
Giant Squids avatar
Jane Fonda hyllar Greta återigen.

Citat:
Vi har åtta år kvar, så jag gör allt jag kan och använder min plattform för att både få folk att vakna upp, men också att faktiskt göra något åt saken.

- Och vad betyder det? Det kan exempelvis betyda att man tar sig ut på gatan för att demonstrera, något jag vet att Greta Thunberg är en förespråkare för. Jag älskar henne, hon har haft en stor påverkan på mig. Greta Thunberg inspirerar mig. Det kan också betyda att man stöttar företag som faktiskt gör något, eller att skriva och ringa till folkvalda politiker för att kräva handling. Det finns mycket man kan göra själv. Jag tror verkligen att folk behöver ta eget ansvar, för tiden håller på att rinna ut
https://www.moviezine.se/intervjuer/...-apple-tv-plus
2022-08-07, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det här går inte ihop. Greta™ har nu 4 år i branschen. Jag antar att det betyder att vi nu endast har 6 år på oss att rädda världen från Armageddon? Så vad menas med mycket lång tid? Själv uppfattar jag inte 6 år som mycket lång tid. Men det är klart. Endast 10 år kvar har vi hört i 50 års tid nu, så katastrofnedräkningsklockan får väl regelbundet en reset. Samma sak med oljan som kommer att ta slut om 30 år sedan snart 50 år. Höll inte Greta™ ett tal där hon barnsligt började rabbla år, månader, veckor, dagar, timmar, minuter och sekunder kvar till katastrofen? Som om det gick att beräkna tiden till en påhittad katastrof... Undar just vilken "avancerad vetenskaplig rapport" hon hämtade den informationen från? Antagligen från samma författare som fabulerar om ett par hundra hittepåarter som försvinner dagligen. (Vad gäller fantasiarterna som utrotas så har jag sett Paul R. Ehrlich i författarlistan till en artikel. Den mannen har haft fel om precis allt sedan 1968.)

Nej, Greta™ har nog ett större koldioxidavtryck än de flesta av oss, och större lär det bli. När hon väl har försvunnit från strålkastarljuset så kan de insamlade medlen börja spenderas mer fritt. De lär inte räcka till sådan extravagant konsumtion som Al Gore eller Leonardo DiCaprio hänger sig åt. Men nog skall väl stiftelsen kunna pynta för en egen Tesla åt klimatprinsessan? Och vem äger hennes lägenhet? Och vem betalar månadsavgiften? Greta™ själv har väl ingen inkomst, så vem betalar för avocado och vegansk hundmat?

Om jag inte minns fel har DN också haft (eller har fortfarande) en detaljerad ”nedräkningskalender”. Ja, kan man göra Greta, 17 år till chefredaktör (om än tillfälligt) så varför inte? Mig veterligen har de dock inte upprepat sina tågcharterresor för välbärgade och ängsliga medelklassmedlemmar. Den första till Venedig råkade hamna i pandemin och det var visst lite dramatiskt ett tag. De fick väl trösta sig med att de åtminstone reste Klimatsmart (aka låtsades tänka på kommande generationer).

Tänkte på det där med utrotade arter, som mest består av insekter: Mig veterligen trivs allehanda småkryp och kräldjur extra bra i varmare klimat. I Lappland finns det knott en del av året (men inte när det är som kallast) plus lite fjällrävar och snöripor, men i tropikerna tycks det vara väldigt livat för jämnan, med så kallad stor artrikedom.

Det vill säga: Är det på grund av att den globala temperaturen stigit med 1,2 grader C som det utrotas enorma mängder insekter? Eller beror det snarare på allmänna miljöförstöringar, växtbesprutning, urbanisering och … tadam … vindkraftverk?

Annorlunda uttryckt: kommer insekterna att öka om Greta i förenade krafter med festivalbesökarna i Gladsbury lyckas vända tillbaka temperaturkurvan?

Kan Greta verkligen få ihop ”cry me a river 6th mass extinction” med koldioxidnivåerna? Har hon rentav hittat korrelation med Keelingkurvan?

Nu är det dags att hon kommer med källor till sina alarmistiska påståenden.

Nu är det hög tid för Greta att bli seriös.
2022-08-07, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jane Fonda hyllar Greta återigen.

https://www.moviezine.se/intervjuer/...-apple-tv-plus

Jane Fonda … men snälla … kom in i matchen

Har du uttömt alla rockband från 1970-talet och Prince Charles? Slut på alla auktoriteter.

Åtta år kvar till vad då?
2022-08-07, 11:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jane Fonda … men snälla … kom in i matchen

Har du uttömt alla rockband från 1970-talet och Prince Charles? Slut på alla auktoriteter.

Åtta år kvar till vad då?
Tills vi inte kan förhindra en global temperaturhöjning på mer än 2 grader skapad av människans Co2 utsläpp. Vilket får stora konsekvenser för ekosystemen och människor.

Jane Fonda har varit ett stort Gretafan hela tiden. Hon tog imot Gretas pris ifrån Glamours Women of Year award, då Greta var upptagen i Kanada.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in