Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-07, 11:34
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misantrop70
Bra tänkt här! Stefan Sauk har nog haft ihjäl många insekter i sina dagar med sina bilar.
Snurrar bladen verkligen så fort och flyger insekterna så högt upp?
Han var bitter refan för 20 år sedan…
För att bladen ska snurra måste det blåsa mer än insekter kan flyga i. Att vindkraftverken dödar insekter måste vara en korkad skröna.
Citera
2022-08-07, 11:37
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Den där konspiratoriska stollen skriver vad som helst för att smutskasta MP och andra miljövänner. Han är bara en egocentrad nollåtta som tror att allt snurrar kring hans SUV och sin framfart.
Han har varit bitter länge nu.

Att insekterna blir färre är inget nytt, men det är pga miljöförstöringen.

Det fetade:

Du missar det uppenbara !

Den storskaliga utbyggnaden av vindkraft är med säkerhet den mest omfattande av människan skapade miljöförstöring som hitintills har drabbat planeten !

Vindkraftsutbyggnaden är monumental idioti som gynnar ett smalt globalt politiskt och ekonomiskt särintresse. Denna lilla intressegrupp bedriver som alltid hänsynslös rovdrift på både människor. djur och natur.

Denna gången sker den storskaliga rovdriften på natur, djurlivet och människan under en pretext som "miljövänlig" "klimatsmart" "co2-neutral" mfl. floskler riktade till en allmänhet som helst skall hållas i okunskap om realiteterna.

Ja givetvis dödar dödar vindkraftvingar som klyver luften med en periferihastighet på upp till 300 km/h tusentals ton med insekter ! Dessa insekter som är av avgörande för vårt ekosystem.

Endast en person som utger sig själv att vara "miljövän" och/eller "klimatsmart" , som säger sig vilja "rädda planeten" påstår "att det är bråttom nu" och som eventuellt även kör elbil kan besitta den monumentala okunskap och idioti som behövs för att stödja utbyggnad av vindkraft och liknade skatte- och avgifts-finansierad idioti som ultimat dessutom endast gynnar det smala ekonomiska och politiska särintresset på bekostnad av allt annat!
Citera
2022-08-07, 11:45
Medlem
SilentVictorys avatar
Kan instämma fullt ut.
Märker en enorm jävla skillnad på flygplansvingarna nu särskilt denna sommar när man landat.

Några finns det allt, men långt ifrån hur det tidigare sett ut.

Något har skett, om det är p.g.a föroreningar, vindkraftverk eller naturens cykel har jag ingen aning om.
Citera
2022-08-07, 11:46
Medlem
qaaqs avatar
vindsnurror dödar en och annan kråka och fiskmås - thats it. Insekterna träffas inte ens av bladen då de blåser undan innan träff.

Nej det är avgaser från Sauks och andras bilar och andra större utsläpp som är boven även här. Krävs inte så många celler i hjärnan för att förstå det.

Fler som dör av flygplanen än av de få vindsnurrorna. Där sugs de in i motorn och förintas.
Citera
2022-08-07, 11:46
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
För att bladen ska snurra måste det blåsa mer än insekter kan flyga i. Att vindkraftverken dödar insekter måste vara en korkad skröna.

Har du sett en insekt ihjälslagen och utkletad på en bil som färdats i 90 km/h ?

Periferihastigheten på ett större vindkraftaggregat närmar sig 300 km/h.

Tror du att en insekt hinner undan och överlever vindkraftvingen med 300 km/h när samma insekt dödas
och smetas ut på bilrutan i 90 km/h.

Lägg till detta de enorma lyftvolymer som dessa hundratusentals vindkraftverk sveper igenom.

Den som inte förstår att vindkraftutbyggnaden är världens största miljöproblem som dessutom är helt skapat av profithunger och mänsklig rovdrift på naturen, måste besitta en närmast monumental dumhet.

Snart kommer någon idiot att skriva "källor på det" i tråden
Senast redigerad av holmium 2022-08-07 kl. 11:49.
Citera
2022-08-07, 11:51
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Har du sett en insekt ihjälslagen och utkletad på en bil som färdats i 90 km/h ?

Periferihastigheten på ett större vindkraftaggregat närmar sig 300 km/h.

Tror du att en insekt hinner undan och överlever vindkraftvingen med 300 km/h när samma insekt dödas
och smetas ut på bilrutan i 980 km/h.

Lägg till detta de enorma lyftvolymer som dessa hundratusentals vindkraftverk sveper igenom.

Den som inte förstår att vindkraftutbyggnaden är världens största miljöproblem som dessutom är helt skapat av profithunger och mänsklig rovdrift på naturen, måste besitta en närmast monumental dumhet.

Snart kommer någon idiot att skriva "källor på det" i tråden
Eh, ja... Jag har kört bil och mc i över 40 år så jag vet hur en stillastående geting ser ut när den splattats mot en ruta eller ett visir, vad har det med mitt inlägg att göra? Insekter kan inte flyga i hård blåst som krävs för att vindkraftverk ska snurra, inte heller flyger dom uppe på de höjder ett vindkraftverk snurrar med sina blad, insekter håller sig i höjd med växter.
Citera
2022-08-07, 11:54
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Ja det dör fåglar i multum världen över. Fiskarna är borta till stor del. Jag vet inte men jag tror det är väldigt liten del björn och älg från vad det brukar vara.

Alla dessa bekämpningsmedel som kommer ut i naturen, plast och skit som rinner ut i vattnet.
Klart är att vi stör naturens ordning och faktum är att vi håller på att infektera våran jord och till slut kommer den inte vara bördig.

Insekterna är avgörande för pollinering och som föda år fåglar och andra mindre djur.

Massiv vindkraftutbyggnad kommer med nödvändighet att döda miljarder och åter miljarder av insekter och därmed förstöra planetens ekosystem.
Citera
2022-08-07, 11:56
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Eh, ja... Jag har kört bil och mc i över 40 år så jag vet hur en stillastående geting ser ut när den splattats mot en ruta eller ett visir, vad har det med mitt inlägg att göra? Insekter kan inte flyga i hård blåst som krävs för att vindkraftverk ska snurra, inte heller flyger dom uppe på de höjder ett vindkraftverk snurrar med sina blad, insekter håller sig i höjd med växter.

Ja det var nya vetenskapliga rön

Kan du då förklara varför svalor och andra insektssätare fångar insekter på hög höjd.

Du bor i en stad va ? (= verkar korkad)
Citera
2022-08-07, 12:08
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Det där stämmer inte alls.
Du hittar insekter på allt från marknivå upp till
2-3000 meters höjd. Humlor kan flyga ännu högre.
Citera
2022-08-07, 12:23
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Sauk tappade greppet för länge sedan.
Han är väl att betrakta som en riktig fåntratt?

Absolut. Hans åsikter inom hans skrå, skådespeleri, är redan de vatten värda idag. När han vinglar in på frågor han har noll koll på blir det verkligen skämskudde. Om något är detta en dyster påminnelse om kändisskapets påverkan på mental självbild. Karln tror säkert han är aktuell och relevant, stackarn.
Citera
2022-08-07, 12:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedeflyer
Stefan Sauk påstår att bilister ej längre plågas av smutsiga vindrutor då insekterna blivit färre pga. vindkraftverken, vad säger ni bilägare, miljöpartister, muppar och vetenskapsmän?

https://www.facebook.com/10004452024...dMUel/?app=fbl

Ointelligent av Sauk. Har inget med vindkraftverken att göra överhuvudtaget imho. Detta är en av de insektsfattigaste somrarna under min livstid.
Area Stor-Stockholm.

Det enda jag sett är myror, flygande myror, harkrankar och någon enstaka skalbagge, humla och fjäril.

Humlor, bin, fjäril har det varit en tiondel av än tidigare. Men man slipper åtminstone getingarna.
Citera
2022-08-07, 12:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Lite fakta i fallet skulle inte skada.

Men att antalet insekter är på tillbakagång är något som det rapporterats om i många år.

O är inte alla överens om att vi nu får skörda för att jordbruk o skogsbruk besprutat i stor skala sedan 60-talet?

O när det kommer till vindkraft så tycker jag att närproducerat är bäst. Det är dags för att sätta upp några 250 meter höga snurror på Söders höjder o på Gärdet.
En statement för att Stockholm är en grön stad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in