Jag väljer oftast inte ut nyheter om Northvolt. Det som kommer i de nyhetsflöden jag läser kommenterar jag ibland. Det svischar tydligen miljarder hit och dit och Northvolt utlovar visst nya fabriksbyggen. Men det måste man tydligen Googla fram.
Men nu kom DN med något som jag fick via Vi Bilägare:
Citat:
Leverantörer till Northvolt tvingas betala miljoner
Olagligt mycket övertid är en av anledningarna till att flera Northvolt-leverantörer nu tvingas betala sanktionsavgifter.
Flera företag som jobbat med Northvolts stora batterifabrik i Skellefteå under sommaren har tvingats betala sanktionsavgifter på flera miljoner kronor, uppger Dagens Nyheter.
https://www.vibilagare.se/nyheter/le...etala-miljoner
Som jag skrivit många gånger så kan företaget komma att användas för att smutskasta facket. Carlssons läromästare Musk har ju t.o.m. Twittrat olagligt att han inte kommer att ge bonus till fackanslutna arbetare.
Om Northvolt går trögt eller konkar kan man komma att skylla på myndigheter och fack. Det har jag ofta upprepat. Men i själva verket är detta ett extremt högriskprojekt där vi européer skall försöka ta upp kampen med redan marknadsledande asiatisk industri som använder hårt disciplinerad asiatisk arbetskraft. Den gröna omställningen går dessutom mycket trögt (förutom goda föresatser och fagra löften) och kanske t.o.m. är på tillbakagång.
Men kommer det några regelbundna leveranser av batterier från Skellefteå?