2022-09-01, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Om du kan visa att du varit utomlands precis innan, så visst, det kanske kan gå.

Det brukar annars vara ganska lätt att bevisa att någon har varit i landet om det skulle bli tvist om det i domstolen. Även om man inte träffat några folk så finns det oftast spår i form av mobiltelefon, bredbandsanvändning, handlande online eller i butik, etc.

Bevisbördan ligger egentligen hos åklagaren vad jag googlat mig till även om det nu i verkligheten inte är så.
Att det skulle gå så långt att dom kollar mobil, bredbandsanvändning osv. har jag väldigt svårt att tro. Har nämligen kompisar som gjort så när det gällt gräs och andra substanser men det var väldigt längesen så jag vet inte riktigt hur det funkar nu.

Tack till alla som svarat.
Citera
2022-09-01, 14:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Bevisbördan ligger egentligen hos åklagaren vad jag googlat mig till även om det nu i verkligheten inte är så.
Att det skulle gå så långt att dom kollar mobil, bredbandsanvändning osv. har jag väldigt svårt att tro. Har nämligen kompisar som gjort så när det gällt gräs och andra substanser men det var väldigt längesen så jag vet inte riktigt hur det funkar nu.

Tack till alla som svarat.
Visst ligger bevisbördan hos åklagaren, men det är ganska lätt att bortom rimligt tvivel fastställa att någon varit i landet.

Om någon stenhårt hävdar att de intog drogerna utanför landet så kommer de kolla upp det. Annars skulle alla komma undan bara genom att säga att de varit utomlands. Du har nog dock rätt att de sällan gör en sån djupkoll, men det är nog mer för att det inte behövs för att bevisa (i rättens ögon) att någon hanterade drogerna i Sverige.
Citera
2022-09-01, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Visst ligger bevisbördan hos åklagaren, men det är ganska lätt att bortom rimligt tvivel fastställa att någon varit i landet.

Om någon stenhårt hävdar att de intog drogerna utanför landet så kommer de kolla upp det. Annars skulle alla komma undan bara genom att säga att de varit utomlands. Du har nog dock rätt att de sällan gör en sån djupkoll, men det är nog mer för att det inte behövs för att bevisa (i rättens ögon) att någon hanterade drogerna i Sverige.

Tror helt ärligt att det är som du skriver. Har man en biljett att visa upp då kan dom bara lägga ner fallet.

Tack för svaret!
Citera
2022-09-01, 14:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Tror helt ärligt att det är som du skriver. Har man en biljett att visa upp då kan dom bara lägga ner fallet.

Tack för svaret!
Inga problem, tack själv för diskussionen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in