Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-02, 12:22
Medlem
goderian2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Tur för regeringen att valet är nu och inte i december eller januari när det sitter massa människor med enorma elräkningar som de inte kan betala.

inte nödvändigtvis. det var väldigt dyra elräkningar nu i vintras, det är dyrt nu, och det kommer bli än mer dyrt kommande vinter. Det basuneras ut i media, och varje dag behandlas elen på fikaraster.
Alla är högst medvetna om detta.
betala 20000 kr eller 40000 kr, vilket som är en katastrof för många villaägare.

Om högern vinner med SD i spetsen kommer dom tänka taktiskt förhoppningsvis, och inte ge subventioner till villaägare, utan endast företag.
Detta kommer att, om inte ruinera många villaägare, slå ned dem hårt på knäna.
Många kommer vara väldigt arga när de blir bostadlösa och panka/skuldsatta.
Vilka kommer dom rikta sitt hat mot? Högern? Nej den kommer riktas mot vänstern och särskilt MP.S

Svensken knyter knytnäven i fickan när hon har pengar, jobb, och bostad.
Ta bort detta kommer även den sansade svensken ta upp knytnäven.
Citera
2022-09-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Men borde iallafall inte villaägare vara beredd att sånt kan hända? Eller andra oförutsedda kostnader. Värmepump eller liknande pajar då måste man ju klara av ett betala det. Tycker knappast synd om dessa. Dom har ju valt att bo så och alla vet att äga villa kan ge oförutsedda priser.
Det är deras ansvar att ha buffert innan dom köper hus.

Sen får vi helt enkelt skylla oss själva för sanktionerna mot ryssland. Delvis är det pga av detta vi får ”lida” ekonomiskt.
Allt blir självklart dyrare då Ryssland är ett viktigt land som förser Europa med olja gas osv. Även produkter till lantbruket.

Konstigt med tanke på att gasen och skenande elpriser i Europa inträffade innan sanktionerna ens var på tal.

Ett av Rysslands delmål är att destabilisera EU länderna med olika påverkansoperationer.

Vi hade haft den här situationen oavsett sanktioner eller inte. EU gjorde sig totalt beroende av Rysk gas vilket nu Ryssland utnyttjar för att försvaga oss.
Citera
2022-09-02, 13:06
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Konstigt med tanke på att gasen och skenande elpriser i Europa inträffade innan sanktionerna ens var på tal.

Ett av Rysslands delmål är att destabilisera EU länderna med olika påverkansoperationer.

Vi hade haft den här situationen oavsett sanktioner eller inte. EU gjorde sig totalt beroende av Rysk gas vilket nu Ryssland utnyttjar för att försvaga oss.

Blanda inte in Ryssland i detta, Sverige skulle kunna lösa det självt då vi är den största el-exportören i Eu.

Det är Sossar och Miljöpartister som är problemet.
Citera
2022-09-02, 14:00
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gli-Azzurri
Gjorde de inte så i England för ett tag sen? Hur gick det?

Vet bara att en del elföretag har gått omkull i England, men vad detta beror på kan jag inte svara på. Kan ju vara så att de hade många kunder med fast avtal som de ville bli av med och gå i konkurs för att starta upp på nytt med mera lönsamma kunder.
Citera
2022-09-02, 14:05
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Precis! Jag har två polare som har lägenheter på spanska solkusten. De lär ju TJÄNA stålar i vinter på att bo där.
Mm, jag funderar på detsamma. Alt hyra ut lägenheten till en stackars pensionär som kan stänga ner huset i Sverige på miniminivå och slippa hamna hos kronofogden på ålderns höst.
Citera
2022-09-02, 14:07
Medlem
Zurfarn08s avatar
Undrar hur nästa års semesterplaner kommer ser ut för svenskarna? En tältsemester a la 50-tal?
Citera
2022-09-02, 14:13
Medlem
Peterheterhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Jag vet inte om du går på svamp eller något annat, men ditt resonemang känns inte bra.
Inte om du menar allvar och om du inte gör det så undrar jag varför du skriver som du gör?
Sedan är det så att svenska folket har de representanter som de förtjänar.
Vi har haft möjligheten/förmånen att välja vilka som ska representera oss.
"Går på svamp" Vilket jävla Boomer uttryck. Ska du också anta att det är cannabisen som gör att jag vill slå tillbaka emot boomerpolitikerna som sitter på alla resurser, får 150 000kr i månaden och orsakat kaoset jag tvingas leva i eftersom lägenhetspriserna har stigit som en raket så jag tvingas leva bland våldtäktsmigranter, gangsters och kan inte ens köpa ett paket smör?
Jag skiter väl i om du tycker det känns bra eller inte, jag bryr mig inte ett piss om dina känslor. DU har den representanten DU förtjänar, precis som NI hade Palme, Bildt och Reinfeldt som NI förtjänade. Hur gick det?
Citera
2022-09-02, 14:14
Medlem
ChrisOhoys avatar
Betänk nu också, innan ni röstar med egen plånbok i åtanke... Vård, skola, infrastruktur och övriga samhällsviktiga funktioner är underfinansierade så till den milda grad.

Men regeringen är villig att släppa nära 100 miljarder för att rädda den rikaste delen av befolkningen från värdeminskning och från missade solsemestrar. Sänk skatten, absolut, men ge fan i att öka inflationen med medel ämnade för framtiden.

2022 är bara början på detta och lägger vi allt krut här har vi ingenting 2023.
Citera
2022-09-02, 14:17
Medlem
skogs08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Betänk nu också, innan ni röstar med egen plånbok i åtanke... Vård, skola, infrastruktur och övriga samhällsviktiga funktioner är underfinansierade så till den milda grad.

Men regeringen är villig att släppa nära 100 miljarder för att rädda den rikaste delen av befolkningen från värdeminskning och från missade solsemestrar. Sänk skatten, absolut, men ge fan i att öka inflationen med medel ämnade för framtiden.

2022 är bara början på detta och lägger vi allt krut här har vi ingenting 2023.

Ja så det blir självklart SD 2022
Citera
2022-09-02, 14:20
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Det här var också rätt intressant: https://www.expressen.se/ekonomi/tro...r-med-forlust/

Artikeln beskriver att fyra av de fem största elbolagen har rejäla problem (Fortum bokförde t.ex. en förlust på 90 miljarder kr för andra kvartalet), och det sägs vidare: ”Bolagen säkrar elpriset i förväg – men då mot det såkallade systempriset. Men systempriset har på grund av ostabila elpriser i realiteten inte korrelerat med det faktiska priset.”

Men det jag inte riktigt förstår är om elproducenterna gör faktiska förluster, dvs de säljer el billigare än de själva köper av någon, eller om det beror på uteblivna intäkter, dvs de hade kunnat sälja elen dyrare.

Detta hör ihop med min tidigare fundering vad som kan tänkas hända om elkonsumenter i stor utsträckning inte kan betala elräkningen om den blir så dyr som beskrivs i trådstarten.

Fortfarande inte intresserade av att lära er mer om The Great Reset.. nähä, inte det?

Ok, då väntar vi lite till tills det gör ännu mer ont i plånboken.. kanske ni blir lite mer mottagliga då.
Citera
2022-09-02, 14:21
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogs08
Ja så det blir självklart SD 2022

Jag vet inte vad SD tycker om saken, men rösta inte på ett parti som lovar att betala din elräkning i alla fall. Det skrämmer mig att hela Europa är så dåligt förberett för en såhär kris, direkt efter en pandemi som vi också köpte oss ur.

Nu kommer en vägg här och då ska vi inte höja hastigheten.
Citera
2022-09-02, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Kanske bättre att elbolagen börjar satsa 50000 kr på livvakter för sina anställda. När elpriserna rusar i höjden riskerar många anställda på elbolag att drabbas av blyförgiftning….
Det är inte elbolagen som bär ansvaret.

Det är S, MP och C.
Samt den inkompetenta lågbegåvade massan som röstat på dessa!

Du kan ju rikta din ilska och "blyflrgiftning" mot dessa!

Det är dessa som är de stora förrädarna mot landet. Inga andra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in