Citat:
Ursprungligen postat av
Bartman777
Men vad är riskerna att de skulle rösta för att tillhöra Ryssland?
För en obildad känns det väldigt skevt och självdestruktivt.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Resultatet är redan givet. Hur dom än röstar kommer resultatet att bli att de ska tillhöra Ryssland.
Det är därför man mobiliserar redan i förväg i Ryssland. För man vet vad resultatet kommer att bli.
Hade man tänkt att innevånarna skulle få avgöra det, hade väl mobiliseringen kommit efter valet.
Eller tror du att Putin kommer att avbryta mobiliseringen och dra tillbaka armen om de skulle rösta mot?
Precis. Det här är riggade val. Röstresultaten är redan bestämda i förväg - i Moskva. I praktiken är det alltså inga val utan de försöker bara ge sken av att det är val.
Ingen stat skulle få för sig att anordna en folkomröstning mitt under brinnande krig i ett län där fronten löper genom och blodiga strider pågår dygnet runt - och som många invånare har flytt ifrån - om det var ett seriöst menat val. Det är inte riktigt rätt tidpunkt för ett val.
Putin behöver de här folkomröstningarna för att göra områdena officiellt ryska. Egentligen kan han göra det ändå, men nu har han en möjlighet att anordna falska val och är tillräckligt skrupelfri för att göra något så fräckt. Och då gör han det.
I framtida diskussioner kan han hänvisa till folket i området: "De röstade för att tillhöra Ryssland. Och snäll som jag är så sa jag 'Ja, ni är välkomna!'"