2022-09-21, 20:39
Medlem
Hur känner proryssarna i tråden att specialoperationen går?

Nu med partiell mobilisering?

Jag får inte riktigt ihop det, varför behöver man mobilisera landet när man inte är i krig, det är ju en specialoperation, använder man inte specialförband för det?

Tacksam för svar
Stort Ukraina-fan
Citera
2022-09-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det börjar knorras i USA nu hur länge detta ska pågå?
USA har sänt vapen för 15 miljarder dollar nu.
USA vill koncentrera sig på Kina.
Har jag inte hört, tongångarna verkar snarare åt andra hållet att nu gäller det att mata på med vapen. Vilket är helt logiskt.
Citera
2022-09-21, 20:41
Avstängd
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är stor skillnad mellan att ta emot lite bomber och att få sin mark permanent ockuperad och annekterad av "utländska" soldater.

Det är olika situationer.

Sedan är det också fråga om prestige. Han har nu höjt insatserna rejält, och har därmed ännu svårare att backa från sina mål. Han har bestämt sig för att Donbass ska tas till varje pris och har låtit hela världen få veta detta. Men hur reagerar han om han ser att det inte går? Att de kört fast igen?

Ska han bara ge upp?

Det ligger inte i Putins natur.
Du kunde möjligen även ha noterat att ryssarna under flera veckor totalt förnekade att det varit någon attack på Krim och att ukrainarna aldrig under de första veckorna erkände att de låg bakom. Detta för att inga av de två ville tvingas till en eskalering. Putin hade hotat med kärnvapen och de ville han inte ta till för några flygplans skull och Ukraina vill gärna se hur mycket de kunde komma undan med.
Det är lite som den linje i sanden som Obama drog upp om Syrien skulle använda kemiska vapen, det är svårt att stå för sina ord om det inte finns absolut tydliga bevis. Och därför teg både Ryssland och Ukraina.
Citera
2022-09-21, 20:42
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Vet inte, men när nu Putin gör en ”halv” krigsförklaring och drar in vissa män (men inte ”full” krigsförklaring och kallar in alla män) så går det dåligt för Ryssland i Ukraina.

Det budskapet är glasklart och bara det är en nesa för Putin och hans Ryssland.

Putin måste vinna detta.

Förlorar han här förlorar han alla gamla Sovjet-länder som blev suveräna efter Sovjets sönderfall.

.

Lägger 100 spänn på att Överstegalten också har insett att vinna kriget är utsiktslöst och blir dyrt i längden. Därför kallar han in extra personal nu när det ska bli val (citationstecken) i utbrytarrepublikerna. En massa gröngölingar ska helt enkelt ringa in Luhansk och Donetskregionen och då eventuellt kommer Vladolf att kunna titta i ögonen på XI och Modi om någon månad eftersom Plutten himself bedyrade för XI att kriget kommer att avslutas inom kort.
Vår lille kejsare har helt enkelt insett realiteter och fått ett ultimatum av sina despotkompanjoner. Om min kristallkula spår rätt, så har vi tacka Xi för hans inflytande över Grisland och en Putin som inser att han är rökt utan Kinas fulla kooperation i framtiden, då han är pank och hans folk blir mer och mer onöjd.
Frågan är då bara : Vad har Ukraina tänkt att göra med en sådan ev. situation ?
Citera
2022-09-21, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Vet inte, men när nu Putin gör en ”halv” krigsförklaring och drar in vissa män (men inte ”full” krigsförklaring och kallar in alla män) så går det dåligt för Ryssland i Ukraina.

Det budskapet är glasklart och bara det är en nesa för Putin och hans Ryssland.

Putin måste vinna detta.

Förlorar han här förlorar han alla gamla Sovjet-länder som blev suveräna efter Sovjets sönderfall.

Dessutom kommer ingen annan respektera dem heller. Och absolut inte Indien eller Kina.

Detta är kanske slaget om Rysslands betydelse.

Oavsett om man har kärnvapen eller inte. Pakistan har kärnvapen. Men ingen bryr sig mycket om dem.
ALLA föredetta sovjetländer eller tillhörande sfär har redan tappat allt förtroende för denna clown till martyr. De enda som fortfarande håller tummarna är Serberna, men det är ju självklart eftersom att de inte har något annat att göra medans de sitter vid sina 24/7 fikabord. Inte ens Kina har någon som helst respekt kvar för detta förlorade land kallat Ryssland. Och detta kommer inte ifrån att de förlorar militärt på slagfältet, utan för att varje, VARJE Kines föraktar dumhet och lögn som den presenterad utav Ryssland just nu. En liten tid till, så kommer detta också bli varse både oss och Ryssland. Det är över på så långt många fler plan än bara på det WW1-aktiga slagfältet
Citera
2022-09-21, 20:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Men vad är riskerna att de skulle rösta för att tillhöra Ryssland?
För en obildad känns det väldigt skevt och självdestruktivt.
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Resultatet är redan givet. Hur dom än röstar kommer resultatet att bli att de ska tillhöra Ryssland.

Det är därför man mobiliserar redan i förväg i Ryssland. För man vet vad resultatet kommer att bli.
Hade man tänkt att innevånarna skulle få avgöra det, hade väl mobiliseringen kommit efter valet.
Eller tror du att Putin kommer att avbryta mobiliseringen och dra tillbaka armen om de skulle rösta mot?

Precis. Det här är riggade val. Röstresultaten är redan bestämda i förväg - i Moskva. I praktiken är det alltså inga val utan de försöker bara ge sken av att det är val.

Ingen stat skulle få för sig att anordna en folkomröstning mitt under brinnande krig i ett län där fronten löper genom och blodiga strider pågår dygnet runt - och som många invånare har flytt ifrån - om det var ett seriöst menat val. Det är inte riktigt rätt tidpunkt för ett val.

Putin behöver de här folkomröstningarna för att göra områdena officiellt ryska. Egentligen kan han göra det ändå, men nu har han en möjlighet att anordna falska val och är tillräckligt skrupelfri för att göra något så fräckt. Och då gör han det.

I framtida diskussioner kan han hänvisa till folket i området: "De röstade för att tillhöra Ryssland. Och snäll som jag är så sa jag 'Ja, ni är välkomna!'"
Citera
2022-09-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är så jävla patetiskt att alla blir antikrig först när de riskerar att bli inkallade. För några månader sen så var alla för kriget eller så angick det inte dem.
Precis.....den FEGA ryssen i ett nötskal! Först sitter de och skriker om hur jävla bra allting är och hur opåverkade de är utav allt.......poooof så skriker de helt plötsligt ut det totalt omvända. De har inte brytt sig ett skit om varken Ukraina eller kriget trots att de har haft "så många bestämda" åsikter om hur rätt det är, och nu helt plötsligt flyr de sitt egna val. Feghet i sin yttersta skepnad. USELT och endast möjligt utav ett lögnaktigt slaviskt folk
Citera
2022-09-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Har jag inte hört, tongångarna verkar snarare åt andra hållet att nu gäller det att mata på med vapen. Vilket är helt logiskt.

Har svårt att tänka mig det, däremot är media och övrig elit för det meningslösa kriget.
Citera
2022-09-21, 20:47
Medlem
Taggads avatar
Är det det det här som fick Putin att tveka om mobiliseringen? Nu kommer KRIGET in i den Ryska vardagen.
Citat:
1 000 gripna i protester mot beslutet – demonstrerar i 38 städer: ”Nej till krig!”
Över 1 000 personer har gripits på flera platser runt om i Ryssland i protester mot president Vladimir Putins beslut om delvis allmän mobilisering. Det skriver AFP som hänvisar till den oberoende människorättsorganisationen OVD.

Organisationen talar om demonstrationer i 38 städer, bland annat i huvudstaden Moskva och Putins födelsestad Sankt Petersburg. Bilder från Moskva visar hur demonstranter förs bort av kravallutrustad polis.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/1...0-95026041532f
Citera
2022-09-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Har svårt att tänka mig det, däremot är media och övrig elit för det meningslösa kriget.
Vilken är denna "elit"?
Citera
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Precis. Det här är riggade val. Röstresultaten är redan bestämda i förväg - i Moskva. I praktiken är det alltså inga val utan de försöker bara ge sken av att det är val.

Ingen stat skulle få för sig att anordna en folkomröstning mitt under brinnande krig i ett län där fronten löper genom och blodiga strider pågår dygnet runt - och som många invånare har flytt ifrån - om det var ett seriöst menat val. Det är inte riktigt rätt tidpunkt för ett val.

Putin behöver de här folkomröstningarna för att göra områdena officiellt ryska. Egentligen kan han göra det ändå, men nu har han en möjlighet att anordna falska val och är tillräckligt skrupelfri för att göra något så fräckt. Och då gör han det.

I framtida diskussioner kan han hänvisa till folket i området: "De röstade för att tillhöra Ryssland. Och snäll som jag är så sa jag 'Ja, ni är välkomna!'"
Tack för ytterligare ett utvecklat bra och trevligt svar, då förstår jag bättre situationen
Citera
Bannlyst
Ja det gick ju bra med att kalla in 300 000 reserv soldater hahahaha.
Alla flyg från ryssland upp bokade till turkiet och Armanien.
Lite roligt faktiskt.
Even russians escape from russia dude.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in