Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-13, 09:04
Medlem
wwrs avatar
Troll försöker köra tråden i sank på sedvanligt sätt genom att uppmana kritiska skribenter att åka till Norrland och besöka företaget.

Företaget borde självkart ha fått besök för länge sedan av kritiska ekonomijournalister och statliga revisorer med ekonomisk utbildning och befogenhet att öppna böckerna och ta reda på vad som sker med våra skattepengar.
Citera
2022-10-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Troll försöker köra tråden i sank på sedvanligt sätt genom att uppmana kritiska skribenter att åka till Norrland och besöka företaget.

Det är väldigt synd att du känner ett behov av att kalla mig för troll, för jag antar att det är mig du skriver om?

När du skriver saker med ett sådant självförtroende som här,
Citat:
Det kommer alltså mest märkliga kringnyheter eftersom batterier inte framställs.
Så tänkte jag att du hade varit förbi och bevittnat verksamheten. Det är inte i min åsikt att "trolla dig" utan jag undrade mer om du hade något kött på benen för ditt påstående och inte bara tomma spekulationer.

Citat:
Företaget borde självkart ha fått besök för länge sedan av kritiska ekonomijournalister och statliga revisorer med ekonomisk utbildning och befogenhet att öppna böckerna och ta reda på vad som sker med våra skattepengar.

Du tror inte att det redan har skett, eller säger du att investerarna har köpt grisen i säcken flera gånger om?
Citera
2022-10-13, 15:12
Medlem
wwrs avatar
Förra hösten skrevs massor om företagets stora planer. Numera är det nästan tyst i media om vad som förverkligats. Enstaka artiklar om nya stora planer skrivs. Det tyder på att något inte står rätt till.
Citera
2022-10-13, 15:53
Medlem
Citat:
Förra hösten skrevs massor om företagets stora planer. Numera är det nästan tyst i media om vad som förverkligats. Enstaka artiklar om nya stora planer skrivs. Det tyder på att något inte står rätt till.

Eftersom att du inte svarar min fråga om du har några konkreta bevis till ditt påstående att de inte producerar några batterier alls så tolkar jag det som att du hittar på för dramatisk effekt.

Istället för att svara så repeterar du samma påståenden om påstådd frånvaro i media. Har det börjat skrivas mindre om Northvolt? Absolut. Har det varit semester? Absolut? Har tidningarna hittat något annat att skriva om som lockar läsare som t.ex. lågkonjunktur, elpriser, bensinpriser och krig i Ukraina? Absolut. Du kan bara låta ett ämne dominera ett flöde så länge innan läsarna vill se något annat.
Citera
2022-10-13, 15:56
Medlem
wwrs avatar
Har någon sett till bokslutet för 2021?
Citera
2022-10-13, 16:04
Medlem
Citat:
Har någon sett till bokslutet för 2021?

Har du kollat hur långt de har kommit i sin genomgång av årsrapporten? Om du går in på sidan som jag tidigare länkat till så kan du där söka efter företag och se om de skickat in. Trevlig sökning.
Citera
2022-10-13, 19:05
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:

Ganska givet förslag för dig.

Det är uppenbart att du saknar relevanta erfarenheter och utbildning som berör processindustrin.
Det märks på både karaktären och djupet på frågorna du ställer.
Citera
2022-10-13, 19:38
Medlem
Totiuss avatar
Tillverkningsprocessen har uppenbarligen ännu inte kommit igång. Hur ska vi kunna veta om den någonsin kommer igång eller blir lönsam?
Citera
2022-10-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Tillverkningsprocessen har uppenbarligen ännu inte kommit igång. Hur ska vi kunna veta om den någonsin kommer igång eller blir lönsam?

Nja, mycket pekar på att den är igång om än I uppstartsfas. Är det full fart? Absolut inte. Igång? Javisst. Har jag förstått det rätt så håller de på att varmköra olika produkter (batterier) nu och tränar mellan materialväxlingar. Bara hörsägen just den biten, så ta det för vad det är.

Lönsamhet är nog trolig. De borde få ett fint försprång mot flera konkurrenter med tanke på hur billig elen är i Norrland jämfört med resten av Europa just nu. Inget är garanterat här förän NV har varit i drift i säg... 10 år kanske.
Citera
2022-10-13, 20:52
Medlem
Northvolt kommer ej göra vinst på minst 10-15 år med den expansionsplan de har. Alla investerare är införstådda i detta.

Men verkar som vissa här inte vet hur startups fungerar. Amazon började gå med vinst för typ 1 år sedan för första gången.
Citera
2022-10-13, 21:18
Medlem
wwrs avatar
Från början påstods att hela produktionen var såld. Det påstods att produktionen skulle starta för mer än 9 månader sedan. ... Men nu sägs att företaget kan komma att göra förlust (delvis från skattemedel) i 10-15 år. Det måste komma ut kritiska rapporter i tidningarna. Det är möjligt att staten måste gå in och dra i nödbromsen för fler statliga utgifter till företaget.
Citera
2022-10-13, 21:29
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Från början påstods att hela produktionen var såld. Det påstods att produktionen skulle starta för mer än 9 månader sedan. ... Men nu sägs att företaget kan komma att göra förlust (delvis från skattemedel) i 10-15 år. Det måste komma ut kritiska rapporter i tidningarna. Det är möjligt att staten måste gå in och dra i nödbromsen för fler statliga utgifter till företaget.

Det blir väl våra pensionspengar som får skjuta till kapital i vanlig ordning.

Mycket märkligt att årsredovisningen för 2021 inte kommit in än, och var/när kommer det första batteriet att produceras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in