2022-10-30, 08:59
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Syftet med aktieforum r vl att diskutera aktier man tror p s man blir bttre p att tjna pengar. N, lter fortfarande som en Peppa-pig fail.

Man mste ju inte tro p fretaget man diskuterar. Jag hjlper folk att tjna pengar genom att frska f dem att undvika misstag.
Ung. som nr jag uppmanade dig att slja ditt innehav i Tesla nr den lg p helt orimliga 1300. Nu gjorde du ju inte det eftersom du trodde att Tesla skulle upp till typ 5000, och du har drfr frlorat ca 500k.
Du kommer inte f tillbaks pengarna slnge du har Tesla i din portflj.

Mvh
Citera
2022-10-30, 09:13
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yulle
Bolaget r spass vergivet att man vxer mer n aldrig frr, fabriker som rampar upp och tillverkar mer bilar fr varje dag som gr, efterfrgan strre n produktionskapaciteten tillter, osv osv!!

Vet inte om du blandat ihop ditt liv med vrldens mest innovativa och vxande bolag som finns i vrlden just nu....

Alla biltillverkare sljer allt de har i dagslget. I sjlva verket r det relativt kort k p Tesla.

Tesla har inte innoverat sedan de var tvungna att lgga ner pruttljuden i bilarna.
Den enda produkten Tesla har r den 7 r gamla model 3. Allt annat r wapor ware och slseri med resurser.

Att kra runt i en Tesla r ungefr som att g omkring i propellerkeps. Finns ingen ljus framtid fr bolaget, som mest r knt fr att tillverka rullande kvalitetsproblem.

Mvh
Citera
2022-10-30, 09:16
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Hur mycket r mycket? Grna i antal eller procent.

Det orkar jag inte grva fram. Men Tesla har ca 300 underleverantrer. S de gr definitivt lngt ifrn allt sjlva.

Mvh
Citera
2022-10-30, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yulle
Bolaget r spass vergivet att man vxer mer n aldrig frr, fabriker som rampar upp och tillverkar mer bilar fr varje dag som gr, efterfrgan strre n produktionskapaciteten tillter, osv osv!!

Vet inte om du blandat ihop ditt liv med vrldens mest innovativa och vxande bolag som finns i vrlden just nu....

Bolaget vxer inte mer n aldrig frr, ingen aning om vart du ftt detta ifrn. Efterfrgan r inte > vad produktionskapaciteten tillter d de snker priserna? Knns dumt isfall.

Vrldens mest innovativa bolag. Du skulle ta dig en titt p ex ASML eller dylikt. Att tillverka bilar med en annan drivlina n vanligt och ett FSD som r subpar typ 15 andra bolag r i min bok inte mest innovativa i vrlden men det r vl det som gr en marknad
Citera
2022-10-30, 10:39
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Hr r det faktiskt du som resonerar lite tokigt. De flesta frare anser att de kr betydligt bttre n genomsnittet. Det betyder att de inte knner fr att regelbundet frlita sig p att slumpen avgr om de kommer hem eller inte.

Att ens f tekniken godknd att anvndas p allmn plats krver betydligt mer n att den r lika dlig som en genomsnittlig mnniska.

Personligen skulle jag inte ka autonom bil frrn de uppvisat decennier av felfritt beteende.

Om du menar det p riktigt s r du ju objektivt dum i huvudet, no offence. S varje gng du stter dig i en mnskligt styrt taxibil lter du slumpen bestmma men absolut inte om en AI kr, ven om den i snitt r bevisat skrare?

Btw till de FUDsters som trodde Andrej Karpathy lmnade pga att han gav upp p FSD: https://twitter.com/wholemarsblog/st...K_9sPXVBGRDOEQ
TLDW Han lmnade pga att FSD var s pass sjlvgende att han mest chefade fr att det tuffade p, och inte utvecklade s mkt lngre. tervnder grna i ett annat skede i en annan roll.
Citera
2022-10-30, 11:19
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten

Btw till de FUDsters som trodde Andrej Karpathy lmnade pga att han gav upp p FSD: https://twitter.com/wholemarsblog/st...K_9sPXVBGRDOEQ
TLDW Han lmnade pga att FSD var s pass sjlvgende att han mest chefade fr att det tuffade p, och inte utvecklade s mkt lngre. tervnder grna i ett annat skede i en annan roll.

Ni kanske inte tnker s mycket p det p Samhall. Men du kan ju frga ngon myndig i din nrhet.

Det r kutym att inte tala illa om sin tidigare arbetsgivare eller om de verkliga sklen till att man slutar om de kan tolkas som negativa. Det finns troligen ocks kontrakt mellan Andrej och Tesla angende detta.
Sjlvklart r FSD i princip nedlagt. Men det kan man inte kommunicera det p det sttet eftersom lttlurade Teslagare d skulle brja begra tillbaka sina pengar. Och Elon har ju sagt att Tesla r vrdelst utan FSD.

S vi fr leva med att FSD skjuts upp r efter r tills alla Teslabilar med denna feature r pressade. Elon hoppas vll p att ha avyttrat hela sitt aktieinnehav i Tesla d. Som sig br i ett riktigt pyramidspel.

Mvh
Citera
2022-10-30, 14:38
Medlem
Citat:
Ni kanske inte tnker s mycket p det p Samhall. Men du kan ju frga ngon myndig i din nrhet.

Det r kutym att inte tala illa om sin tidigare arbetsgivare eller om de verkliga sklen till att man slutar om de kan tolkas som negativa. Det finns troligen ocks kontrakt mellan Andrej och Tesla angende detta.
Sjlvklart r FSD i princip nedlagt. Men det kan man inte kommunicera det p det sttet eftersom lttlurade Teslagare d skulle brja begra tillbaka sina pengar. Och Elon har ju sagt att Tesla r vrdelst utan FSD.

S vi fr leva med att FSD skjuts upp r efter r tills alla Teslabilar med denna feature r pressade. Elon hoppas vll p att ha avyttrat hela sitt aktieinnehav i Tesla d. Som sig br i ett riktigt pyramidspel.

Mvh

Sist jag kollade s r inte ens FSD inprisat i aktien s det du sger och dr katten skiter stoppar jag i samma lda! Och juste! du hade inte varit aktiv i trden p 6 mnader sa du! LGNARE!!! du har ju frfan trollat hr hela 2022 s vet inte om din lilla hjrna glmt vad 6 mn r i tid!
Citera
2022-10-30, 16:19
Medlem
illuminas avatar
Hr frklarar Andrej Karpathy varfr autonoma system som frlitar sig p lidar och hd-maps r dmda att misslyckas. Brjar p 1:33:00
Ni behver inte lyssna p oss bulls, men nr en av vrldens vassaste inom ai sger det s kanske ni borde ta en funderare?

https://youtu.be/cdiD-9MMpb0
Citera
2022-10-30, 19:06
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Man mste ju inte tro p fretaget man diskuterar. Jag hjlper folk att tjna pengar genom att frska f dem att undvika misstag.
Ung. som nr jag uppmanade dig att slja ditt innehav i Tesla nr den lg p helt orimliga 1300. Nu gjorde du ju inte det eftersom du trodde att Tesla skulle upp till typ 5000, och du har drfr frlorat ca 500k.
Du kommer inte f tillbaks pengarna slnge du har Tesla i din portflj.

Mvh

Jomen jag ocks! D jag upplyser folk om hur stort misstag det vore att lyssna p ngon som r s okunnig om det som diskuteras.
Citera
2022-10-30, 19:11
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Hr frklarar Andrej Karpathy varfr autonoma system som frlitar sig p lidar och hd-maps r dmda att misslyckas. Brjar p 1:33:00
Ni behver inte lyssna p oss bulls, men nr en av vrldens vassaste inom ai sger det s kanske ni borde ta en funderare?

https://youtu.be/cdiD-9MMpb0

Man tycker det vore end of discussion nr man lyssnar p vad Karpathy sger, men ngot jag lrt mig r att idioter r ganska viga nr det gller retorisk gymnastik.
Citera
2022-10-31, 01:40
Medlem
raskenss avatar
Vad tror ni Tesla fan-boyz, hur lnge drjer det innan Musk blir ett s pinsamt snke fr bilmrket och Musk sparkas och blir en sur Trumpist som twittrar Memes hela dagarna.... men vnta nu...hm... han twittrar ju hela dagarna.

Skulle tro kursen kommer flja med Meta i ett hejdundrande magplask framver och rddningen blir att steka Musk.
Citera
2022-10-31, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vad tror ni Tesla fan-boyz, hur lnge drjer det innan Musk blir ett s pinsamt snke fr bilmrket och Musk sparkas och blir en sur Trumpist som twittrar Memes hela dagarna.... men vnta nu...hm... han twittrar ju hela dagarna.

Skulle tro kursen kommer flja med Meta i ett hejdundrande magplask framver och rddningen blir att steka Musk.
Du har ett minst sagt skevt ankare nr du drar paralleller mellan Facebook/Zuck med Tesla/Musk. Det r liksom s olika det kan bli.

Vad gller Musk lever han p att vara mer eller mindre unik i kombinationen att han r extremt intelligent, har en extremt tydlig plan/ramverk kring hur han vill leva sitt liv och vad han vill stadkomma, och r helt ofattbart motiverad. S han kan kliva fel hur mnga gnger som helst, fr han kommer vara uppe 04:00 morgonen efter och kliva rtt igen innan andra orkat f upp gonen. Sen frlter de honom till morgonkaffet.

Det dr r ju sklart ganska skrt. Om Musk skulle sl i huvudet och tappa den dr edgen skulle han snka sig sjlv inom en vecka och aldrig komma upp igen. Hela personen Elon Musk r "up or out".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in