Citat:
Greta skojade förstås när hon pratade om sin karisma. Hon föredrar faktiskt ofta att lyssna framför att prata. ”Det goda budskapet”? Skrämselpropagandan som inte har mycket stöd i vetenskapen? Vad finns det för gott i Gretas revolutionära ”Uproot the System”?
Greta som medger att hon inte är forskare trodde att hon hade kommit på att det skulle gå att utnyttja överskottsvärmen vid vätgasframställning, något som världens samlade forskarkår missat totalt. Hon tycks i så fall ha en väldigt hög - och osund - uppfattning om sig själv.
Är det sant att hon skryter om sin ”karisma” också?
Greta som medger att hon inte är forskare trodde att hon hade kommit på att det skulle gå att utnyttja överskottsvärmen vid vätgasframställning, något som världens samlade forskarkår missat totalt. Hon tycks i så fall ha en väldigt hög - och osund - uppfattning om sig själv.
Är det sant att hon skryter om sin ”karisma” också?
Du måste komma ihåg att Greta är rejält dramatränad och dramaintresserad och ofta spelar olika roller med en osynlig mask framför sitt ansikte.
Greta hoppas kunna återkomma starkt, tjejen kan överraska! Hon är en välkommen gäst på toppmöten och skulle kunna komma in på det nya Cop-mötet.
Greta är dock rädd för att det mesta av ljuset då skulle hamna på henne. Jag ser här dialogtal tillsammans med en utsatt aktivist som en naturlig utveckling, men Greta måste få prova sig fram. Vem vet, vi kanske håller ett dialogtal tillsammans i framtiden!? Man lär sig oftast bäst på de egna misstagen.
Greta säger med glimten i ögat att många talar om de unga som deras hopp, men om de hörde hur vi pratar och skämtar med varandra, skulle de nog ändra sig. Greta tycker att ett gott skratt förlänger livet och skojar gärna. Hennes lekfullhet gillar jag.
Naturligtvis behövs det en hel del teknikutveckling för vätgaslagring i större skala. All ny teknik innebär även olika risker såklart. Greta pekade bara på att ett problem även innebär en möjlighet, som hon gärna gör, och som hon gjorde med vätgasen.
Halva vägen till att lösa ett problem är att tydligt definiera problemet, och det är Greta bra på. Däremot sitter hon inte inne på lösningarna, jag är ju bara en liten tonåring säger hon gärna i dessa sammanhang. Hon vill ha balans i sin självbild för att den inte ska bli osund
Även om Greta har kommunicerat en hel del med forskare och läst många rapporter, är hon noga med att betona att hon idag inte är forskarutbildad. Detta kan säkert vara nyttigt och utvecklande, men tar lång tid att skaffa sig, säger hon idag. Hon tvekar inför sin framtid och vill gärna ibland kunna koppla av och ha det skönt.
Uproot the system kan vara det goda budskapet, när så många lever i djup nöd, men jag har varnat Greta för att resultatet av reformer hänger mycket på hur de görs.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-11-01 kl. 19:53.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-11-01 kl. 19:53.