Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-01, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”Det goda budskapet”? Skrämselpropagandan som inte har mycket stöd i vetenskapen? Vad finns det för gott i Gretas revolutionära ”Uproot the System”?

Greta som medger att hon inte är forskare trodde att hon hade kommit på att det skulle gå att utnyttja överskottsvärmen vid vätgasframställning, något som världens samlade forskarkår missat totalt. Hon tycks i så fall ha en väldigt hög - och osund - uppfattning om sig själv.

Är det sant att hon skryter om sin ”karisma” också?
Greta skojade förstås när hon pratade om sin karisma. Hon föredrar faktiskt ofta att lyssna framför att prata.

Du måste komma ihåg att Greta är rejält dramatränad och dramaintresserad och ofta spelar olika roller med en osynlig mask framför sitt ansikte.

Greta hoppas kunna återkomma starkt, tjejen kan överraska! Hon är en välkommen gäst på toppmöten och skulle kunna komma in på det nya Cop-mötet.

Greta är dock rädd för att det mesta av ljuset då skulle hamna på henne. Jag ser här dialogtal tillsammans med en utsatt aktivist som en naturlig utveckling, men Greta måste få prova sig fram. Vem vet, vi kanske håller ett dialogtal tillsammans i framtiden!? Man lär sig oftast bäst på de egna misstagen.

Greta säger med glimten i ögat att många talar om de unga som deras hopp, men om de hörde hur vi pratar och skämtar med varandra, skulle de nog ändra sig. Greta tycker att ett gott skratt förlänger livet och skojar gärna. Hennes lekfullhet gillar jag.

Naturligtvis behövs det en hel del teknikutveckling för vätgaslagring i större skala. All ny teknik innebär även olika risker såklart. Greta pekade bara på att ett problem även innebär en möjlighet, som hon gärna gör, och som hon gjorde med vätgasen.

Halva vägen till att lösa ett problem är att tydligt definiera problemet, och det är Greta bra på. Däremot sitter hon inte inne på lösningarna, jag är ju bara en liten tonåring säger hon gärna i dessa sammanhang. Hon vill ha balans i sin självbild för att den inte ska bli osund

Även om Greta har kommunicerat en hel del med forskare och läst många rapporter, är hon noga med att betona att hon idag inte är forskarutbildad. Detta kan säkert vara nyttigt och utvecklande, men tar lång tid att skaffa sig, säger hon idag. Hon tvekar inför sin framtid och vill gärna ibland kunna koppla av och ha det skönt.

Uproot the system kan vara det goda budskapet, när så många lever i djup nöd, men jag har varnat Greta för att resultatet av reformer hänger mycket på hur de görs.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-11-01 kl. 19:53.
2022-11-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Min karisma fungerar främst...Har du någon källa till det? Är hon så självgod?
Greta är mycket mera lekfull än vad du har förstått. Hon skojar även om sig själv och sin roll. Det här var ett internt skämt och ingen inspelad intervju.
2022-11-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta skojade förstås när hon pratade om sin karisma. Hon föredrar faktiskt ofta att lyssna framför att prata.

Du måste komma ihåg att Greta är rejält dramatränad och dramaintresserad och ofta spelar olika roller med en osynlig mask framför sitt ansikte.

Greta hoppas kunna återkomma starkt, tjejen kan överraska! Hon är en välkommen gäst på toppmöten och skulle kunna komma in på det nya Cop-mötet.

Greta är dock rädd för att det mesta av ljuset då skulle hamna på henne. Jag ser här dialogtal tillsammans med en utsatt aktivist som en naturlig utveckling, men Greta måste få prova sig fram. Vem vet, vi kanske håller ett dialogtal tillsammans i framtiden!? Man lär sig oftast bäst på de egna misstagen.

Greta säger med glimten i ögat att många talar om de unga som deras hopp, men om de hörde hur vi pratar och skämtar med varandra, skulle de nog ändra sig. Greta tycker att ett gott skratt förlänger livet och skojar gärna. Hennes lekfullhet gillar jag.

Naturligtvis behövs det en hel del teknikutveckling för vätgaslagring i större skala. All ny teknik innebär även olika risker såklart. Greta pekade bara på att ett problem även innebär en möjlighet, som hon gärna gör, och som hon gjorde med vätgasen.

Halva vägen till att lösa ett problem är att tydligt definiera problemet, och det är Greta bra på. Däremot sitter hon inte inne på lösningarna, jag är ju bara en liten tonåring säger hon gärna i dessa sammanhang. Hon vill ha balans i sin självbild för att den inte ska bli osund

Även om Greta har kommunicerat en hel del med forskare och läst många rapporter, är hon noga med att betona att hon idag inte är forskarutbildad. Detta kan säkert vara nyttigt och utvecklande, men tar lång tid att skaffa sig, säger hon idag. Hon tvekar inför sin framtid och vill gärna ibland kunna koppla av och ha det skönt.

Uproot the system kan vara det goda budskapet, när så många lever i djup nöd, men jag har varnat Greta för att resultatet av reformer hänger mycket på hur de görs.
Har Greta själv sagt att hon hoppas återkomma starkt? Eller är det du som önskar det? Så om hon om tex om ett par år är med på ett Cop möte Så tar hon för givet att rampljuset just kommer hamna på henne? Ärligt talat så tror jag inte att hon kommer att återkomma och absolut inte som hennes storhetstid 2019.
Senast redigerad av tindraninni 2022-11-01 kl. 21:01.
2022-11-01, 20:57
Medlem
Citat:
Greta är mycket mera lekfull än vad du har förstått. Hon skojar även om sig själv och sin roll. Det här var ett internt skämt och ingen inspelad intervju.
Jag tycker att Greta är rätt flamsig och barnslig för sin ålder.
2022-11-01, 21:16
Medlem
Citat:
Har Greta själv sagt att hon hoppas återkomma starkt? Eller är det du som önskar det? Så om hon om tex om ett par år är med på ett Cop möte Så tar hon för givet att rampljuset just kommer hamna på henne? Ärligt talat så tror jag inte att hon kommer att återkomma och absolut inte som hennes storhetstid 2019.
Greta har sagt att hon hoppas återkomma starkt, men hon har inte definierat detta lika lite som vår roll. Greta sa även då, att hon inte vet vad hennes nästa steg blir. Upplever Greta som mera sökande än tidigare. Hon undrar vad framtiden ska innebära för vägval för henne.
2022-11-01, 21:23
Medlem
Citat:
Jag tycker att Greta är rätt flamsig och barnslig för sin ålder.
Hon fnissar gärna och särskilt när hon pratar med en kille, fast det gör många tonårstjejer. Fast snart fyller hon 20 år. Måste jag nu bli vuxen, tror jag Greta funderar på.

Förut för några år sedan sa hon ju, att hon ville vara liten.

Vem vet, Greta kanske tänker på kängurur. Där händer det att en ung hona som själv fått en liten unge, fortfarande diar lite sin mamma, när hon som nybliven mamma behöver få lite tröst.

Greta säger nu så här, då hon även har en mycket seriös sida(texten kommer från hennes Twitter):

"gretathunberg

We need a loss and damage finance facility. We need climate justice. We need action.

Time is running out, which is why decision makers need to step up at #COP27

#GenerateAction ⏰ @childrenandyouthpavilion"

Som Ni ser har Greta med en väckarklocka som sin symbol i sitt senaste meddelande. Så visst vill hon vara en varnande väckarklocka!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-11-01 kl. 21:36.
2022-11-01, 22:32
Medlem
https://youtu.be/pK_nBKtWyvk

Helt ny BBC-intervju med Greta, nu en kort på fem minuter så alla ska hinna se den. Greta avslöjar nu offentligt att fabriken som tillverkat de roliga grodhattarna är hon själv.

Hon berättar att hon gjort ungefär tjugofem sådana. Ja, Greta har redan förut visat att hon är bra på nål och tråd. Mera allvarligt säger hon sedan att vi tillsammans kan göra vad som helst.

Som jämförelse bifogas en bra kortare intervju med Greta för tre år sedan.

https://youtu.be/9BNvj7VwIM8
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-11-01 kl. 22:37.
2022-11-01, 22:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Kan du utveckla det fetade?
Vad är det konkret hon har bidragit med för att "definiera problemet" som inte redan var uppenbart?
2022-11-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Kan du utveckla det fetade?
Vad är det konkret hon har bidragit med för att "definiera problemet" som inte redan var uppenbart?
"Broadcaster and naturalist Sir David Attenborough told her she has achieved things many others have failed to do, adding: "You have aroused the world. I'm very grateful to you.""
2022-11-01, 23:26
Medlem
DikTs avatar
Citat:
"Broadcaster and naturalist Sir David Attenborough told her she has achieved things many others have failed to do, adding: "You have aroused the world. I'm very grateful to you.""
Vilket är något helt annat än att "tydligt definiera problemet"...?!
Jag skulle säga, som Attenborough, att hon varit en katalysator för att få fokus på frågan.
2022-11-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ska vi vara petnoga så hade även tjejen på Mynttorget i fredags röda skor. Converse.
Bytte hon inte hatt och fick grodhatten av den mystiske pojken i Milan i oktober förra året?

Hann hon med ett stopp i Linköping eller kör hon bara stora arena-gig och möten med kardinaler och ärkobiskopar samt delar scen med Knausgård på internationella bokmässor?

Bytte hon till sig en grodhatt som hon hade tillverkat på sin egen ”factory” av en mystisk pojke ..?

Citat:
https://youtu.be/pK_nBKtWyvk

Helt ny BBC-intervju med Greta, nu en kort på fem minuter så alla ska hinna se den. Greta avslöjar nu offentligt att fabriken som tillverkat de roliga grodhattarna är hon själv.

Hon berättar att hon gjort ungefär tjugofem sådana. Ja, Greta har redan förut visat att hon är bra på nål och tråd. Mera allvarligt säger hon sedan att vi tillsammans kan göra vad som helst.

Som jämförelse bifogas en bra kortare intervju med Greta för tre år sedan.

https://youtu.be/9BNvj7VwIM8

Men grodhattarna var väl inte tillverkade med nål och tråd? Hon nämnde ett verb på engelska som åtminstone jag inte känner till (det var iaf inte ”hope” den här gången).

Att ”vi tillsammans kan göra vad som helst” är en klyscha av det tommaste slaget och inte heller sann. Kan hon inte bättre än så?

Greta talar om att hon vill lyfta fram olika perspektiv och ge en holistisk bild, vilket förstås är bullshit så att det skriker om det.

Då hade hon givetvis gett utrymme åt fler än de allra mest alarmistiska klimatdebattörerna och åt andra politiska åsikter än bara de långt till vänster.

Eftersom hon är så sanslöst vinklad och ensidig är det svårt eller omöjligt att ta henne på allvar.

Kommentarerna till BBC-intervjun spretar ju också åt lite olika håll, to say the least.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag nominerar det här inlägget till det sjukaste som någonsin skrivits på Flashback.

I hård konkurrens, dock

Det när Greta skulle bli behörig att fjärrlotsa trafiken förbi fastklistrade gatuaktivister tack vare sin heliga invigning hos First Nations gick inte heller av för hackor.
2022-11-02, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Bytte hon till sig en grodhatt som hon hade tillverkat på sin egen ”factory” av en mystisk pojke ..?

Men grodhattarna var väl inte tillverkade med nål och tråd? Hon nämnde ett verb på engelska som åtminstone jag inte känner till (det var iaf inte ”hope” den här gången).

Att ”vi tillsammans kan göra vad som helst” är en klyscha av det tommaste slaget och inte heller sann. Kan hon inte bättre än så?

Greta talar om att hon vill lyfta fram olika perspektiv och ge en holistisk bild, vilket förstås är bullshit så att det skriker om det.

Då hade hon givetvis gett utrymme åt fler än de allra mest alarmistiska klimatdebattörerna och åt andra politiska åsikter än bara de långt till vänster.

Eftersom hon är så sanslöst vinklad och ensidig är det svårt eller omöjligt att ta henne på allvar.

Kommentarerna till BBC-intervjun spretar ju också åt lite olika håll, to say the least.

I hård konkurrens, dock

Det när Greta skulle bli behörig att fjärrlotsa trafiken förbi fastklistrade gatuaktivister tack vare sin heliga invigning hos First Nations gick inte heller av för hackor.
Om Greta funderar på att ordna med en grön kul grodhatt även till mig, hoppas jag att hon kommer ihåg, att jag är en stor kille, även vad gäller huvudstorleken.

Det var snarare som så, att Greta gav bort en av sina fina gröna grodhattar till den italienska killen. Ska bli kul att få veta mera om hur hon gör dem! En sak är säker, om Greta funderar på att bli något inom vården, lär hon kunna bli bra på att suturerna, alltså på att sy ihop sår!

Vad gäller Gretas andliga namn, skulle jag tycka det var mer passande med "Vår gåva från himlarna", än "Kvinnan som kom från himlarna". Vem vet, Greta kanske även börjar ge andliga namn till några som hon upplever har kraften och gåvan i sig, vilket hon är behörig till.

Det är fullt möjligt att Greta får bli medlare, vi får se. Ibland kan mycket otraditionella förslag vara välgörande. Det där med att lyfta fram olika perspektiv som ledare, tog ursprungligen Barack Obama fram, och han lyckades ju bli vald till USA:s högsta ämbete. Greta och han har haft en del kontakt med varandra.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-11-02 kl. 05:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in