Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-04, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Men snälla någon. Den där "dubbelt så långa europagränsen" har Putin redan ansett som NATO-gräns även om vi aldrig varit officiella medlemmar. Idiot.

Det enda som är Rysslands bekymmer är om Sverige och Finland tillåter att man flyttar NATO-infrastruktur längs denna gräns. I det fallet kommer Ryssland bara att balansera upp det genom att också sätta militär infrastruktur längs den gränsen vilket ingen skulle vinna på. Svårare än så är det inte. Det är knappast så att Putin sitter och ber Erdogan att stoppa Sveriges och Finlands ansökan. Tror du geopolitik är på en 5 årings nivå att man ska hålla igång på det sättet?

Eftersom turkarna vet att dom oavsett vad inte kommer bli medlemmar i EU så har man släppt den frågan för längesedan. Erdogan väljer hellre att stärka sin makt och köra dubbelspel än att behöva anpassa sig till vad Bryssel och alla EU-länder säger samtidigt som Turkiet ändå aldrig kommer bli medlemmar.

De flesta förstår att Sverige redan är med i NATO, sen 60-talet. Däremot inte på pappret.
Men nu blir det mer påtagligt och mer ett direkt ett hot mot Moskva. Därför är det en stor grej.
Erdogan är väl antagligen i kläm mellan öst och väst. Därför blir det mycket dubbelspel hela tiden.
Citera
2022-11-05, 04:14
Medlem
YPG och PYD kommer att förklaras som terroristorganisationer av den svenska Regeringen inför Statsministerns besök i Turkiet på tisdag.

Jag tvivlar på att det räcker. Erdogan verkar vara en bestämd och envis herre.

Kan ett terroristerkännande möjligen stöka till det internt i Sverige? Då tänker jag på rena terroristhandlingar i Sverige utförda av dessa organisationer? Jag vet inte hur aktiva de organisationerna är utanför Turkiet?
Senast redigerad av Konrad 2022-11-05 kl. 04:22.
Citera
2022-11-05, 04:39
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
YPG och PYD kommer att förklaras som terroristorganisationer av den svenska Regeringen inför Statsministerns besök i Turkiet på tisdag.

Jag tvivlar på att det räcker. Erdogan verkar vara en bestämd och envis herre.

Kan ett terroristerkännande möjligen stöka till det internt i Sverige? Då tänker jag på rena terroristhandlingar i Sverige utförda av dessa organisationer? Jag vet inte hur aktiva de organisationerna är utanför Turkiet?

Som vanligt så är det tomma ord av Sverige utan riktiga handlingar. Svenska politiker är vana vid korkade svenskar som går på deras lögner år efter år utan att något händer. Turkarna är smartare än så.

Alla terroristerna måste deporteras till Turkiet innan Nato ansökan går 1 cm framåt.
Citera
2022-11-05, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Som vanligt så är det tomma ord av Sverige utan riktiga handlingar. Svenska politiker är vana vid korkade svenskar som går på deras lögner år efter år utan att något händer. Turkarna är smartare än så.

Alla terroristerna måste deporteras till Turkiet innan Nato ansökan går 1 cm framåt.

Nej, jag tror inte heller att det kommer att räcka. När det bara i dagarna fullt öppet har viftats med en kurdisk flagga i kommunfullmäktige i Malmö så lär det inte ses med blida ögon från turkisk sida. I det läget kan nog knappast Erdogan riskera att tappa ansiktet på hemmaplan.

Deportering lär krävas men blir likväl en politisk omöjlighet och skulle det mot förmodan ske så är risken stor för hämnd genom terrorhandlingar inom Sveriges gränser.
Citera
2022-11-05, 06:43
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Det här är nog droppen för Jan Guillou, tar han till repet nu? Eller faller han i ett djupt blandmissbruk? Place your bets!
Citera
2022-11-05, 06:54
Medlem
Madagascars avatar
Kan vi inte skita i den här turkklubben nu?

Hur djupt vill Natovurmarna att vi ska slicka Erdogans arsle!?

Seriöst, ni som vill att Sverige ska gå med i Nato, hur mycket får det kosta? Var går gränsen för er?
Citera
2022-11-05, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Seriöst, ni som vill att Sverige ska gå med i Nato, hur mycket får det kosta? Var går gränsen för er?

Ja, det börjar bli en aning komiskt detta. Men samtidigt vad innebär ett avståndstagande rent konkret? Inte ett skit.
Citera
2022-11-05, 07:12
Avstängd
Citat:

Att ta avstånd från organisationer som har kopplingar till terroristerna PKK är väl knappast kontroversiellt..
Citera
2022-11-05, 07:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Ja, det börjar bli en aning komiskt detta. Men samtidigt vad innebär ett avståndstagande rent konkret? Inte ett skit.
Om vi drar tillbaka Natoansökan så kommer vi konkret slippa bli förnedrade av diktatorn Erdogan. Det är värt mycket tycker jag. Satans syltryggar som tar Erdogans skit.

Försvarssamarbeten och allianser kan vi ha utan Natomedlemskap.
Citera
2022-11-05, 07:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Att ta avstånd från organisationer som har kopplingar till terroristerna PKK är väl knappast kontroversiellt..
Sluta nu, det är helt orimligt att diktatorn Erdogan ska diktera vem Sverige ska tala med, ge fristad åt etc.

Att frihetskämparna bland Nato-vurmarna inte fattar det är bedrövligt.

Vi borde omvänt säga att vi vägrar gå med i Nato förrän Nato slänger ut diktaturen Turkiet.
Citera
2022-11-05, 07:18
Medlem
Citat:

En gyllene kompromiss, terroristerna deporteras hem till Turkiet och Sverige avstår att gå med i NATO! Då blir de flesta nöjda.

Skämt åsido, nej min tro är att det inget medlemskap blir. Den politiska kostnaden blir för stor med en utvisning av kurder. En ev. utvisning kommer att göra att Regeringen spricker p.g.a att L inte, (kanske inte ens Kd?), kommer att kunna köpa något sådant. Ser inte det framför mig.

Däremot kan jag se massdemonstrationer på svenska gator och kanske t.o.m rena terroristhandlingar om det blir tal om deportationer. Den risken vågar ingen svensk politiker ta.

Erdogan kan knappast backa från de krav han ställt. Jag skulle i sanning bli mycket överraskad om så skedde.

Möjligen, möjligen att en amerikansk leverans av de modernaste stridsflygplanen skulle få Erdogan att mjukna lite men dit är det nog en bra bit bort.
Citera
2022-11-05, 07:25
Avstängd
Citat:
Sluta nu, det är helt orimligt att diktatorn Erdogan ska diktera vem Sverige ska tala med, ge fristad åt etc.

Att frihetskämparna bland Nato-vurmarna inte fattar det är bedrövligt.

Vi borde omvänt säga att vi vägrar gå med i Nato förrän Nato slänger ut diktaturen Turkiet.

Jag tycker inte det är speciellt orimligt. De flesta svenskar skiter i organisationerna YPG och PYD. Om man inte är Vänsterpartist förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in